Høyttalere Dynaudio facette?

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Hei.
Har et par Dynaudio Facette på hjemlån i helga, mest på nysgjerrighet..
Er det noe å ha?
Har Dynabel 2.5s nå.
og hva er en ok pris på de, de er jo noen år gamle...
kabinnet er veldig kult selv om de som er her trenger litt kjærlighet.

mvh J.O
 

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.143
Antall liker
10.641
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hva synes du da?
Så noen sto på finn.no til 7k.
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Det er de på finn som jeg har her nå.
Kan få de for fem...
Det er jo mye høytalere for pengene, ingen tvil om det...
Ikke noen partyhøytaler akkurat.
Men det låter jo fint, bare litt annerledes enn jeg vant til.
Etter hva jeg har lest så er det ganske enkle komponenter i delefilteret så det hadde kanskje vært gøy å lekt litt der.
En annen ting er den ene diskanten har fått en bulk.
hører ikke noe galt men er det mulig å fikse?

mvh J.O
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Dynaudio Facette er som de fleste Dynaudio fra 90-tallet ganske tungdrevne høyttalere: 84dB/4ohm. Ikke noen partyhøyttalere akkurat, men med den rette elektronikken vil den gi masse godlyd for prisen. Hvis diskanten har fått en bulk må den skiftes. Man kan prøve å dra den forsiktig ut med en bit tape, men den fine coatingen er ødelagt så....
Ellers vil jeg ikke begynne å eksperimentere med delefilteret, det er helligbrøde på en så god konstruksjon....
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Takk for svar.
Vet du hvilken diskant som sitter der?
Har et par EC Aw180 og det virker som de får nok mat. ??????
Tenkte å evt ha de til jeg får spart opp litt penger til noe i 30000 klassen brukt.
Hvis jeg skulle gjort noe i delefilteret så hadde det bare vært å bytte til litt bedre kondensatorer, sitter polyprop der nå hadde sikkert ikke gjort noe med en filmkondensator av god kvalitet.

Men må jo innrømme at jeg liker de mere og mere ettersom jeg hører på de.
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Ett triks for diskanten, støvsuger på lav styrke med en presis og tett overgang som matcher diameter på domen og vips så spretter den på plass. Har "berget" noen diskanter på denne måten.. :) Overgangen fram til domen lager du lett selv ved å rulle litt papp eller papir. Flotte høyttalere det der, og så for 5000,- må da være ett svært godt kjøp etter mitt skjønn.
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Ett triks for diskanten, støvsuger på lav styrke med en presis og tett overgang som matcher diameter på domen og vips så spretter den på plass. Har "berget" noen diskanter på denne måten.. :) Overgangen fram til domen lager du lett selv ved å rulle litt papp eller papir. Flotte høyttalere det der, og så for 5000,- må da være ett svært godt kjøp etter mitt skjønn.
Når det gjelder Dynaudio så "berger" kan man ikke diskanten, siden den fine coatingen har fått et brudd vil aldri lyden bli den samme dessverre....
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Takk for svar.
Vet du hvilken diskant som sitter der?
Har et par EC Aw180 og det virker som de får nok mat. ������
Tenkte å evt ha de til jeg får spart opp litt penger til noe i 30000 klassen brukt.
Hvis jeg skulle gjort noe i delefilteret så hadde det bare vært å bytte til litt bedre kondensatorer, sitter polyprop der nå hadde sikkert ikke gjort noe med en filmkondensator av god kvalitet.

Men må jo innrømme at jeg liker de mere og mere ettersom jeg hører på de.
Har ikke hørt Facette, men AW180 er vel kanskje nok. Og har du en god rør forforsterker i tillegg så vil det gjøre susen. Rør pre gir god synergi med Dynaudio.

Type diskant vet jeg ikke, lite info å finne om disse høyttalerne på nettet også. Lite solgt ser det ut til....Du får kontakte Soundgarden. Du får bare håpe at det ikke er Esotar 330D diskant som sitter i, de er dyre! Men på den anen side: er disse høyttalerne så gode at de har Esotar diskant hadde jeg vurdert å skifte diskant og beholde høyttalerne selv om det koster....
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Mulig du har rett i det Finn M, har aldri prøvd dett med Dynaudio selv om jeg har hatt noen slike. Tror allikevel metoden er mer effektiv og skånsom enn å bruke tape, var derfor jeg nevnte det...
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Jeg får se hva jeg gjør hvis jeg kjøper de.
Mye tyder på det for å si det slik.
Er lite info på nettet om de ja, har bare funnet ut at det er 28mm dome i så måte.
Ser at også det er nevnt en annen dome: esotec d260 i forhold til facette.
Må kanskje sende en mail til dynaudio og høre.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.710
Torget vurderinger
96
AW 180 er ikke nok hvis du skal spille med kontroll, og liker å dra på litt. Hvis følsomheten er 84 db, kreves det mer krefter.
Det ligger forresten en Plinius SA-250 Mk 4 til salgs i Sverige nå, for 23000 SEK. Kanonkjøp. Hadde jeg vært i beita for en stor amp, hadde jeg dratt på flekken.
Sjekk hifimagasinet.com. Den forsterkeren gruser AW 180 så du vil ikke tro det ;)
Flotte høyttalere var det.
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Etter litt sjekking ser det ut som det sitter en Esotec d260 i de.
Det er bare ut fra utsende på min høytaler fra dette bildet
Det er vel ikke så verst det heller?


Dynaudio archive
fra denne nettsiden:
 

Vedlegg

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
AW 180 er ikke nok hvis du skal spille med kontroll, og liker å dra på litt. Hvis følsomheten er 84 db, kreves det mer krefter.
Det ligger forresten en Plinius SA-250 Mk 4 til salgs i Sverige nå, for 23000 SEK. Kanonkjøp. Hadde jeg vært i beita for en stor amp, hadde jeg dratt på flekken.
Sjekk hifimagasinet.com. Den forsterkeren gruser AW 180 så du vil ikke tro det ;)
Flotte høyttalere var det.
Takk for tips men tror jeg må ta en ting om gangen også holder de drøye 300w aw180 yter i 4ohm godt der jeg bor nå....
også liker jeg den litt mørke klangen i EC ting.
Er bassist og har hørt endel symbaler og kan rapportere at de låter mørkere en hva folk flest tror....
Men hadde jeg hatt penger så hadde det vært gøy å prøve plinius!!
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Jeg ville prøvd å suge diskanten pent ut igjen, enten ved lett sug med støvsugern, eller så kan du legge munn over å suge.
Er blitt gjort på et par 1.3SE med godt resultat.
Destiny.. :)
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Synes jeg bør betale de før evt suging....
men det skal prøves....
 

arne.helge

Medlem
Ble medlem
28.11.2013
Innlegg
45
Antall liker
39
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei.
Er litt spent på om du kjøpte høytalerene? Så dem annonsert på Finn og ble litt mo i knærene. Dette var min nr.1 "drømmehøytaler" på slutten av 80 tallet. Flott lyd, og fantastisk 80 talls design.
 
Topp Bunn