DVD-Audio - er dette formatet stein dødt?

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.163
Antall liker
689
Torget vurderinger
1
Har behov for en liten oppfrisking på hi-rez materiale: DVD-A vs. SACD. Kan ikke huske noen erklært dødsannonse for dette formatet på lik linje med da Toshiba kastet inn håndkle for HD-DVD

DVD-A
- er dette formatet stein dødt og når døde det?
- hva var grunnen til at dette formatet døde og at SACD overlevde?
- eksisterer det er greit utvalg av DVD-Audio 2-kanals musikk?
- hvilke nettbutikker tilbyr DVD-A musikk?

Grunnen til denne ny ervervede interesse for DVD-A er at det kommer inn en Meridan 568.2MM i løpet av helgen. Denne kommer til å fungere som Pre/DAC i et 2-kanals oppsett. Men det hadde vært morsom prøve å utvide til DVD-A hvis det finnes noe utvalg av materielle der ute.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Formatet er ikke dødt, men det gis ut veldig lite nytt. Anbefaler deg å søke litt rundt på nett, og på ebay finnes det mange DVD-Audio titler til en
grei pris. Synd at formatet ikke ble noen suksess, det er noen utgivelser der som er eksepsjonelt bra og overlegent cd. 3 eksemper: Neil Young's
Harvest, Beatles Love og Deep Purple Machine Head. Rett og slett makeløs lyd. Ellers har f.eks. AIX Records noen vannvittige bra utgivelser.
De aller fleste utgivelser har 2 kanal stereo og 5.1 lyd. DVD-Audio er best i 5 kanaler, etter min mening. En ting å være obs på, er at flere av de gode titlene er utsolgt, og trykkes ikke lengre opp. Det betyr litt høyere
priser.

http://www.aixrecords.com/
 

Vedlegg

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Formatet er dødt på den måten at det tilnærmet ikke gis ut noen nye DVD-Audio titler.

I den grad det utgis musikk på 24/96 eller 24/192, er det ikke på DVD-Audio, men på DVD Video eller blu-ray.
 
N

nb

Gjest
Formater som DVD-A og SACD kom ikke som følge av et skrikende ønske fra konsumentene om bedre lyd, høyere samplerate eller større bitdybde, men sannsynligvis som et relativt mislykket forsøk på å begrense piratkopiering. SACD lever i alle fall sånn noenlunde som nisjeformat med rundt 6000(?) titler, mye klassisk og jazz. DVD-A har jeg ikke hørt noe om på lange tider.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Det gis ut noe, f.eks fra band som Porcupine Tree og Beatles. Dessuten produseres nye High-End Blu-Ray spillere med
støtte for DVD-Audio, så det er ikke dødt. Det finne mange mange gode utgivelser der ute, så dette formatet kan man leve
med i mange år. Dessuten er det gjerne slik at en ikke har en egen avspiller kun for dette, så det praktiske er heller ikke noe problem.
 
N

nb

Gjest
Min Oppo spiller selvsagt DVD-Audio også, kanskje jeg skal bestille meg en plate for å teste litt, når jeg tenker meg om mener jeg at jeg har en sample-plate liggende ett eller annet sted også.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
nb skrev:
Formater som DVD-A og SACD kom ikke som følge av et skrikende ønske fra konsumentene om bedre lyd, høyere samplerate eller større bitdybde, men sannsynligvis som et relativt mislykket forsøk på å begrense piratkopiering. SACD lever i alle fall sånn noenlunde som nisjeformat med rundt 6000(?) titler, mye klassisk og jazz. DVD-A har jeg ikke hørt noe om på lange tider.
Vel, forsøket har resultert i noen aldeles glimrende produksjoner og remastere, så da bryr jeg meg ikke. Forresten så kan mange
DVD-Audio plater nå kopieres ;) DVD-Audio lever veldig godt blant mange audiofile rundt i verden. Det er bare å oppsøke de rette nettstedene, og
å se på hva slags priser noen plater går for på ebay, for å skjønne det.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Polkagris skrev:
Det gis ut noe, f.eks fra band som Porcupine Tree og Beatles. Dessuten produseres nye High-End Blu-Ray spillere med
støtte for DVD-Audio, så det er ikke dødt. Det finne mange mange gode utgivelser der ute, så dette formatet kan man leve
med i mange år. Dessuten er det gjerne slik at en ikke har en egen avspiller kun for dette, så det praktiske er heller ikke noe problem.
Det er mange år siden Love med the Beatles kom ut på DVD Audio.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
nb skrev:
Min Oppo spiller selvsagt DVD-Audio også, kanskje jeg skal bestille meg en plate for å teste litt, når jeg tenker meg om mener jeg at jeg har en sample-plate liggende ett eller annet sted også.
Hvis du kjører 5.1, prøv å få fatt på de to platene jeg avbildet, og jeg lover deg hakeslepp :)
 
N

nb

Gjest
Polkagris skrev:
Vel, forsøket har resultert i noen aldeles glimrende produksjoner og remastere, så da bryr jeg meg ikke. Forresten så kan mange
DVD-Audio plater nå kopieres ;) DVD-Audio lever veldig godt blant mange audiofile rundt i verden. Det er bare å oppsøke de rette nettstedene, og
å se på hva slags priser noen plater går for på ebay, for å skjønne det.
Joda, ikke uenig i det. Men det er vanskelig å få massemarkedaksept for noe som 99,999% av konsumentene har null interesse for. Den jevne platekjøper har aldri etterspurt noe mer enn CD, og SACD og DVD-A kom da også med en del bakdeler på kjøpet. Ergo ikke så rart at det ikke ble noen stor hit noen av de.

Skal se om jeg finner Harvest på DVD-A, det er jo en av mine mye spillte plater uansett. Har 5.1 i stuen.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Espen R skrev:
Polkagris skrev:
Det gis ut noe, f.eks fra band som Porcupine Tree og Beatles. Dessuten produseres nye High-End Blu-Ray spillere med
støtte for DVD-Audio, så det er ikke dødt. Det finne mange mange gode utgivelser der ute, så dette formatet kan man leve
med i mange år. Dessuten er det gjerne slik at en ikke har en egen avspiller kun for dette, så det praktiske er heller ikke noe problem.
Det er mange år siden Love med the Beatles kom ut på DVD Audio.
Ah, ca 3 år. Faen som tida flyr! Den utgivelsen ville vært den samme i dag tipper jeg. Uansett lite vits i å diskutere antall titler.
Finnes det mye bra, og man nærmest kan spille formatet automatisk siden de gode spillerne har det, så er det jo bare fordeler med formatet.
Hvorfor er det så viktig for deg at formatet er dødt?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
nb skrev:
Polkagris skrev:
Vel, forsøket har resultert i noen aldeles glimrende produksjoner og remastere, så da bryr jeg meg ikke. Forresten så kan mange
DVD-Audio plater nå kopieres ;) DVD-Audio lever veldig godt blant mange audiofile rundt i verden. Det er bare å oppsøke de rette nettstedene, og
å se på hva slags priser noen plater går for på ebay, for å skjønne det.
Joda, ikke uenig i det. Men det er vanskelig å få massemarkedaksept for noe som 99,999% av konsumentene har null interesse for. Den jevne platekjøper har aldri etterspurt noe mer enn CD, og SACD og DVD-A kom da også med en del bakdeler på kjøpet. Ergo ikke så rart at det ikke ble noen stor hit noen av de.

Skal se om jeg finner Harvest på DVD-A, det er jo en av mine mye spillte plater uansett. Har 5.1 i stuen.
Enig. Legg til menyer, flere kanaler, nye navn og forholde seg til. Ikke rart mannen i gata vendte det ryggen.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
DVD-audio var lite elsket blant de audiofile grunnet at man trengte en monitor for å rote seg frem i menyen.

Classic Records ga ut noe materiale på 24/96, mastret av deres audiofile guru Bernie Grundman, blant annet noen eldre Blu Note tittler. Men når disse samme tittler nå gis ut på SACD, mastret av Hoffman/Grey hos Acoustech er gjennomgangsmelodien på anmeldelsene: The SACD simply KILLS the DVD Audio, soundwise. ;D
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Espen R skrev:
DVD-audio var lite elsket blant de audiofile grunnet at man trengte en monitor for å rote seg frem i menyen.

Classic Records ga ut noe materiale på 24/96, mastret av deres audiofile guru Bernie Grundman, blant annet noen eldre Blu Note tittler. Men når disse samme tittler nå gis ut på SACD, mastret av Hoffman/Grey hos Acoustech er gjennomgangsmelodien på anmeldelsene: The SACD simply KILLS the DVD Audio, soundwise. ;D
Det er feil at man trenger meny. Når det gjelder 5.1 DVD-A sporet, vil alle spillere spille av dette automatisk når man legger i en plate. Forutsatt at man
har valgt dvd-audio multichannel som default i setup på spilleren. Vil man begynne med stereosporet, velger man 2 channel i setup. Dette er jo ikke noe problem. Esoteric har jo også lansert en high-end multispiller helt uten videodel. Den spiller fullverdig DVD-A og SACD. SA 60 heter den vel. Man trenger meny først og fremst for å spille av ekstramateriale på noen DVD-Audio plater.

Å sammenligne en remaster med en eldre og annerledes utgivelse har vel ingenting med formatet å gjøre, så her er du på tynn is igjen.
Kan nevne Deep Purples Machine Head jeg da, som låter MYE bedre på DVD-Audio. De ble vel gitt ut noenlunde likt, men jeg tror
mastring/miksing er litt forskjellig. Jeg har lyttet inngående til begge.
Ellers forstår jeg ikke vitsen med denne gnålingen om SACD vs. DVD.Audio. DVD-Audio formatet er overlegent på papiret, men jeg elsker begge format,
og har ca 120 titler av begge. En SACD som er verdt å nevne er Norah Jones' Come Away with Me. En enestående plate både musikalsk og lydmessig.
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det virker så viktig for deg å rakke ned på DVD-Audio?
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.163
Antall liker
689
Torget vurderinger
1
@Polkagris - mye nyttig info. Enig i dine innfallsvinkler og tror jeg kommer til å prøve ut DVD-A, dog i et 2-kanalsoppsett. Har ingen problemer med døde eller halvdøde formater så lenge der er gode utgivelser å få tak i. Er Yes fan vet at det er en DVD-A utgivelse av Fragil som er et must have for oss gamle prog. rockere.
http://www.avrev.com/music-disc-reviews/dvd-audio/yes-fragile.html

@moderator - eneste jeg har problemer med er at emne ble lagt under "forskjeller og testmetodikk", ser ingen relevans. Regner med at du er konsekvent og legger Espen R sine innlegg om SACD i samme bolk. Skulle dette innlegget vært flyttet burde det være under et emne High-rez - men det finnes ikke.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.163
Antall liker
689
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Formater som DVD-A og SACD kom ikke som følge av et skrikende ønske fra konsumentene om bedre lyd, høyere samplerate eller større bitdybde, men sannsynligvis som et relativt mislykket forsøk på å begrense piratkopiering. SACD lever i alle fall sånn noenlunde som nisjeformat med rundt 6000(?) titler, mye klassisk og jazz. DVD-A har jeg ikke hørt noe om på lange tider.
Litt OT - men synes dette var litt unyansert. Man må klare skape et behov - det blir ikke mange framskritt hvis jeg som forbruker skal danne grunnlag for noe utvikling. Det må skapes et behov og jeg må bli fortalt og bli overbevist hva som er fordelene. Tydeligvis så har ikke high-rez formatene klart å lykkes med dette, også kan man jo filosofere hva som er grunnen til dette.
 
N

nb

Gjest
Baard skrev:
Litt OT - men synes dette var litt unyansert. Man må klare skape et behov - forbrukerne vet ikke alltid hva som er bra eller ikke. Det blir ikke mange framskritt hvis jeg som forbruker skal danne grunnlag for noe utvikling. Det må skapes et behov og jeg må bli fortalt og bli overbevist hva som kan fungere......tydelig så har ikke high-rez formatene klart å lykkes med dette også kan man jo filosofere hva som er grunnen til dette.
Joda, det funket f.eks. for flatksjermer. Det er solgt mange av sorten med HD-ready og full-HD til folk som ikke har en enste HD-kilde, men de flate TVene hadde de heldige egenskapene at de tok liten plass, kunne henges på veggen og så litt stiligere ut enn de digre kassene. SACD og DVD-A dekte ikke noe behov utover for en svært liten audiofil nisje. De fleste andre vil bare spille musikk og driter ganske tynt i hvilket format den kommer i. Trist og leit kan man kanskje si, men slik er det. Utviklingen går jo også mer mot low-rez enn hi-rez for de fleste. Formatene er også relativt forbrukerfiendtlige i disse tider hvor kundene sikkert ønsker å på en enkel måte kunne kopiere musikken over til bærbare enheter osv.

Jeg kan ikke se noe salgsargument som skulle kunne overbevise massemarkedet om at de burde bruke SACD eller DVD-A fremfor CD, men veldig mange for at de ikke bør/burde konvertere.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.163
Antall liker
689
Torget vurderinger
1
Joda - det finnes eksempler både for det ene og det andre. Er lett å skifte ut en 32" CRT som tar 2 kubikkmeter plass til fordel for en flatskjerm. Enkelte beve grunner for en overgang er opplagte - andre ikke og der må man klare skape et behov.

Se bare på mobiltelefon - hvem kunne tenke seg for 15 år siden at 6-7 åringer har et slikt kommunikasjonsbehov. Det er ikke foreldrene som her kommet med et behvo - det er industri og operatørene
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Baard skrev:
@Polkagris - mye nyttig info. Enig i dine innfallsvinkler og tror jeg kommer til å prøve ut DVD-A, dog i et 2-kanalsoppsett. Har ingen problemer med døde eller halvdøde formater så lenge der er gode utgivelser å få tak i. Er Yes fan vet at det er en DVD-A utgivelse av Fragil som er et must have for oss gamle prog. rockere.
http://www.avrev.com/music-disc-reviews/dvd-audio/yes-fragile.html

@moderator - eneste jeg har problemer med er at emne ble lagt under "forskjeller og testmetodikk", ser ingen relevans. Regner med at du er konsekvent og legger Espen R sine innlegg om SACD i samme bolk. Skulle dette innlegget vært flyttet burde det være under et emne High-rez - men det finnes ikke.
Oi oi.. da må du punge ut. Som jeg mistenkte er den plata OOP (out of print) og er svært ettertraktet.
Har lyst på den selv. Skal du bare spille stereo er jeg usikker på om den er verdt såpass mye penger. Er ikke den MFSL utgaven på
cd også veldig bra?

http://cgi.ebay.com/Yes-Fragile-DVD...QptZUS_DVD_HD_DVD_Blu_ray?hash=item5ad7ce5b2f

Men du kan være heldig å finne en rimeligere på amazon, enten amerikansk eller uk sidene.

edit: Nix, like dyrt der: http://www.amazon.co.uk/Fragile-DVD...1_fkmr0_1?ie=UTF8&qid=1268402776&sr=8-1-fkmr0
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.163
Antall liker
689
Torget vurderinger
1
Jammen da er det jo å se på som en investering - løp og kjøp DVD-A :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Er det noen andre enn 2L som gir ut rene musikkplater på Blu-Ray? -da tenker jeg på LPCM eller annen 24 bit lyd.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Baard skrev:
Jammen da er det jo å se på som en investering - løp og kjøp DVD-A :)
;) Har du sans for Diana Krall, kan mange av platene hennes kjøpes rimelig på DVD-A. Masse på ebay mener jeg.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
bjornh skrev:
Er det noen andre enn 2L som gir ut rene musikkplater på Blu-Ray? -da tenker jeg på LPCM eller annen 24 bit lyd.
24 bit lyd og LPCM finnes vel på flere blu-ray musikk utgivelser med bilde også... men skulle ønske det kom
mange rene audio disker etterhvert selv, vet ikke om andre enn 2L jeg heller.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Polkagris skrev:
En SACD som er verdt å nevne er Norah Jones' Come Away with Me. En enestående plate både musikalsk og lydmessig.
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det virker så viktig for deg å rakke ned på DVD-Audio?
Det interessante med SACD utgaven av "Come away with me" er at DSD/SACD sjiktet er en konvertering fra CD-masteren på 16 bit/44.1 kHz! Derfor er ikke DSD sjiktet annet enn CD lyd. Allikavel hører jeg og mange andre at DSD sjiktet låter litt bedre, litt mer smooth og analogaktig i gjengivelsen med litt bedre definisjon av amibience/rom. Hvorfor, skal ikke jeg spekulere i her.

Jeg rakker ikke ned på DVD-Audio, kun påpeker at DSD er et bedre format hvis hensikten er å gjenskape analoge kvaliteter. PCM 24/96 er bare oppgradert CD-lyd.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.931
Antall liker
584
Espen R skrev:
Polkagris skrev:
En SACD som er verdt å nevne er Norah Jones' Come Away with Me. En enestående plate både musikalsk og lydmessig.
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det virker så viktig for deg å rakke ned på DVD-Audio?
Det interessante med SACD utgaven av "Come away with me" er at DSD/SACD sjiktet er en konvertering fra CD-masteren på 16 bit/44.1 kHz! Derfor er ikke DSD sjiktet annet enn CD lyd. Allikavel hører jeg og mange andre at DSD sjiktet låter litt bedre, litt mer smooth og analogaktig i gjengivelsen med litt bedre definisjon av amibience/rom. Hvorfor, skal ikke jeg spekulere i her.

Jeg rakker ikke ned på DVD-Audio, kun påpeker at DSD er et bedre format hvis hensikten er å gjenskape analoge kvaliteter. PCM 24/96 er bare oppgradert CD-lyd.
Det er ikke alle som er enig med deg i at et bitstream-format er overlegent et multibitformat. Det finnes mennesker som er hyperfølsomme for den høyfrekvensstøyen som er til stede i SACD
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Jeg respekterer at ikke alle er enige med meg. :)
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Som steindødt definerer jeg at det ikke er noe liv. Det blir produsert ytterst få plater og salget vil vel ebbe ut når det er tomt. De siste kom vel i 2005.
Man får kjøpt plater ennå. De mest attraktive går nå til overpris.
Det er også nye spillere og få kjøpt slik at maskinvare produsentene har ikke sviktet slik som plateprodusentene.
Når det gjelder 2-kanals musikk så har jeg erfart at det er ofte best lyd på multikanal delen av platen.
Nettbutikker: CD-univers, Acousticsounds, Play og CDon.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
eldo472 skrev:
Som steindødt definerer jeg at det ikke er noe liv. Det blir produsert ytterst få plater og salget vil vel ebbe ut når det er tomt. De siste kom vel i 2005.
Man får kjøpt plater ennå. De mest attraktive går nå til overpris.
Det er også nye spillere og få kjøpt slik at maskinvare produsentene har ikke sviktet slik som plateprodusentene.
Når det gjelder 2-kanals musikk så har jeg erfart at det er ofte best lyd på multikanal delen av platen.
Nettbutikker: CD-univers, Acousticsounds, Play og CDon.
Det kommer fortsatt noen få. F.eks siste skiva til Porcupine Tree er tilgjengelig i en DVD-Audio utgave. Overpris kan man knapt kalle det
for samleobjekter som i tillegg låter fantastisk bra. Men, det er øynene som ser. I mine øyne er overpris når folk betaler hundrevis, eller sågar tusenvis, av kroner for gammel knitrende vinyl....

Et par av nettbutikkene du nevner er ubrukelige for DVD-A. Play f.eks sluttet med disse for lenge siden, det er bare en håndfull i beste fall. De beste stedene for DVD-Audio er ebay og amazon, + noen til. F.eks AIX records.
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Kom bl.a. flere eldre King Crimson plater ut på DVD-A på slutten av 2009, så formatet er i live fortsatt.
 

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Har en tittel på DVD Audio, har aldrig hatt utstyr for avspilling, men DVD Audio kan med fordel rippes til harddisken og lagres der som FLAC eller andre lydformater.

Detter er det jeg har:
 

Vedlegg

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Av de jeg har hørt så kan disse anbefales.

Eagles - Hotel California
Fleetwood Mac - Rumours
Emerson Lake and Palmer - Brain Salad Surgery

Synes generelt det er et større løft fra red-book til DVD-audio enn red-book til SACD.
Noe jeg ikke trodde før jeg hadde hørt formatet.

Edit: Oj, glemte denne: Yes - Fragile.... meget bra.
og Alice Cooper - Billion Dollar Babies. grei nok, men ingen høydare.

En jeg ikke har hørt er Donald Fagens - Night Fly. Kunne vært artig å høre den.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Tor Nado skrev:
Av de jeg har hørt så kan disse anbefales.

Eagles - Hotel California
Fleetwood Mac - Rumours
Emerson Lake and Palmer - Brain Salad Surgery

Synes generelt det er et større løft fra red-book til DVD-audio enn red-book til SACD.
Noe jeg ikke trodde før jeg hadde hørt formatet.

Edit: Oj, glemte denne: Yes - Fragile.... meget bra.
og Alice Cooper - Billion Dollar Babies. grei nok, men ingen høydare.

En jeg ikke har hørt er Donald Fagens - Night Fly. Kunne vært artig å høre den.
Nightfly er helt rå, har den. Jeg var så heldig å få kjøpt 18 DVD-A brukt, og flere av dem var sjeldne og etterspurt. Solgte
de jeg hadde fra før på ebay, og gikk en god del i pluss :)
Har akkurat samme inntrykk som deg angående DVD-A vs. SACD. At så mange DVD-Audio plater opprettholder et så høyt prisnivå
på det internasjonale bruktmarkedet, sier litt om statusen til dette formatet blant mange audiofile musikkelskere. En slik status kommer SACD
aldri til å oppnå.
Må igjen få nevne Deep Purple Machine Head. Har man et forhold til denne plata, MÅ man bare få hørt DVD-A versjonen
på et oppegående 5.1 oppsett. "Lazy" her er en vill opplevelse!
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Smibakkjen skrev:
Har en tittel på DVD Audio, har aldrig hatt utstyr for avspilling, men DVD Audio kan med fordel rippes til harddisken og lagres der som FLAC eller andre lydformater.

Detter er det jeg har:
Den der er populær... hvor mye skal du ha for den?? ;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Tor Nado skrev:
Synes generelt det er et større løft fra red-book til DVD-audio enn red-book til SACD.
Noe jeg ikke trodde før jeg hadde hørt formatet.
De fleste spillerne konverterer DSD til PCM 24/96 et eller annet sted før analogutgangen. Dette er jo helt tullete, selvfølgelig. Og da bør selvfølgelig unkonvertert 24/96 låte bedre.
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Smibakkjen skrev:
Har en tittel på DVD Audio, har aldrig hatt utstyr for avspilling, men DVD Audio kan med fordel rippes til harddisken og lagres der som FLAC eller andre lydformater.
Hva med andre veien? Fra 24-bits filer til en plate som high-end dvd-a spilleren kan lese?
(eller dvd spillern? )

Lar det seg gjøre(ennå)?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
ØivindJ skrev:
Smibakkjen skrev:
Har en tittel på DVD Audio, har aldrig hatt utstyr for avspilling, men DVD Audio kan med fordel rippes til harddisken og lagres der som FLAC eller andre lydformater.
Hva med andre veien? Fra 24-bits filer til en plate som high-end dvd-a spilleren kan lese?
(eller dvd spillern? )

Lar det seg gjøre(ennå)?
Javisst. Men er litt vanskelig å få fatt i software. Men ett progam er dette: http://cirlinca.com/products.htm
HD Audio Solo Ultra kan lage både DVD-Audio og DVD-Video format med hi-res materiale.
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Polkagris skrev:
ØivindJ skrev:
Smibakkjen skrev:
Har en tittel på DVD Audio, har aldrig hatt utstyr for avspilling, men DVD Audio kan med fordel rippes til harddisken og lagres der som FLAC eller andre lydformater.
Hva med andre veien? Fra 24-bits filer til en plate som high-end dvd-a spilleren kan lese?
(eller dvd spillern? )

Lar det seg gjøre(ennå)?

Javisst. Men er litt vanskelig å få fatt i software. Men et progam er dette: http://cirlinca.com/products.htm
HD Audio Solo Ultra kan lage både DVD-Audio og DVD-Video format med hi-res materiale.

Er dette fremtiden for Dvd-Audio ?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
LTS hadde en teknisk artikkel om SACD, men jeg klarer desverre ikke å finne den i farten. Men der ble det faktisk konkludert med at SACD kunne være dårligere enn CD og at DVD-Audio var klart det beste. Har ikke testet DVD-Audio selv, men SACD mener jeg ikke låt bedre enn CD laget på samme disc da jeg testet dette. Derimot så virket det som om SACD utgivelsene var bedre enn standard utgivelsene, men synes man fikk samme utbytte ved å avspille CD laget.

Regner med DVD-Audio fungerer fra HTPC og avspiller som PowerDVD også? Kunne være greit å prøve.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
ØivindJ skrev:
Polkagris skrev:
ØivindJ skrev:
Smibakkjen skrev:
Har en tittel på DVD Audio, har aldrig hatt utstyr for avspilling, men DVD Audio kan med fordel rippes til harddisken og lagres der som FLAC eller andre lydformater.
Hva med andre veien? Fra 24-bits filer til en plate som high-end dvd-a spilleren kan lese?
(eller dvd spillern? )

Lar det seg gjøre(ennå)?

Javisst. Men er litt vanskelig å få fatt i software. Men et progam er dette: http://cirlinca.com/products.htm
HD Audio Solo Ultra kan lage både DVD-Audio og DVD-Video format med hi-res materiale.

Er dette fremtiden for Dvd-Audio ?
Tror ikke det, men et kjekt alternativ for de som ikke kan eller vil spille av hi-res fra PC.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Vi må vel konkludere med at DVD-Audio er steindødt når det ikke er nye titler tigjengelig og dei 10-15 titlene som var noe å ha er bltt samlerobjekter ;D

SACD er samme i gate etter min mening, når en tenker på titler tilgjengelig. Kommer nok til leve fremover slik som vinylen gjør, men bare p.g.a at utgivelser på begge disse formatene er "spesialutgivelser" der lyden har blitt behandlet på en annen måte enn på CD. Og her ligger problemet, CD kan låte fortreffelig hadde det ikke vert for dei forb.... lydteknikkerene og dei helv..... produsentene og mastering folkene :mad:
Dei fleste utgivelser på CD (vil anta over 99%) er ødelagt p.g.a udugelighet og vitende vilje. Det har ikke noe å gjøre med teknikk å gjøre men menneskelig udugelighet når dei selger oss et produkt i 2010 som for alle med noenlunde fungerende ører høres ut som en dårlig MP3 fil!
Å regulere innspillingsnivået på opptak lærte jeg allerede som 13 åring da vi kopierte over til kassett. Her sitter lydteknikkere i dag med utstyr til millioner og gjør samme feilene, dette sier vel litt om hva som er mellom ørene til denne yrkesgruppen ;)

Puuh, det var dagens utblåsning..........
 
Topp Bunn