Dusjhjørne vs kabinett..

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Kjøpte for noen mnd siden ett hus med lekker dusjhjørne løsning på badet, badet er ca 1år gammelt.
Vurderer nå å sette inn ett kabinett, grunnet løsningen med flis aldri kan bli 100% tett og at jeg vil få fukt problemer en eller annen gang...kanskje om 10år? Dusjhjørne er klart penest og passer best inn siden badet også er ganske lite, tenker jeg smart eller kan jeg stole på jobben på badet er gjort forsvarlig, skal blitt gjort av fagfolk men ingen garanti (dødsbo) badet er forøvrig i 1etg, ubenytta kjeller under om det har betydning.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
jeg mener du tenker smart, måtte ganske nettopp reparere en dusj som liksom var fagmessig utført. nå står det et kabinett der.

jakr
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Dusjkabinett e mer safe men skal sies at det e ikkje flisene og fugene som skal være tett,Membranen bak den e den som skal være tett ::)

mvh Filip
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
helt enig, membranen skal være tett. men..når det surkler vann inn fra sluken som migrerer inn under fliseslim og membran over tid og til slutt gir svikt i flisene selv om membranen er fin så må det reparasjon til... ???

jakr
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Kabinett er nok safere enn fliser, ulempen er et tidkrevende og vrient renhold.
(Mye krinkler og kroker.)
Hva med vinyl?

Mvh
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Delle skrev:
Kabinett er nok safere enn fliser, ulempen er et tidkrevende og vrient renhold.
(Mye krinkler og kroker.)
Hva med vinyl?

Mvh
Er vel ikke så mye enklere å holde flisfugene rene, og unngå misfarging over tid.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Dere nevner vinyl,og om det med det menes det mest vanlige materialet til beskyttelse av overflater i våte rom,så er det en ganske så enkel og smågenial oppfinnelse.
Jeg tenker på gjennomsiktige fra gulv-til-tak plater.De limes med usynlig lim rett på feks dusjveggen.De kan limes på tapet,panel eller flis for den del.Om dette gjøres riktig,vil du få en helt tett vegg.De må da selvfølgelig fuges med egnet blank fugemasse i skjøter og hjørner.
De er et fint alternativ om du egentlig kunne tenkt deg et dusjhjørne i stedet for et ruvende kabinett.
Det er også riktig som trådstarter er inne på,at flis,nesten uansett hvor korrekt lagt den måtte være ikke er evigvarende ved stadig vannpåstand.Membranen under vil til slutt måtte gi tapt for vannet som hele tiden trekker gjennom fugene.
Flis er jo som kjent noe av det mest utette du kan legge.Det er derfor underlaget må være 100% tett først.Så egentlig er flis i dusj en dårlig ide i utgangspunktet(og i særdeleshet på gulv),men de fleste vil jo gjerne ha det likevel pga utseendet.
Mvh Rune :)
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Har selv gått for Porsgrunds Showerama, Og må si jeg synes det er helt genialt konstruert med tanke på rengjøring. Innvendig er det lekende lett siden alle glassflater henger åpent uten tettningslister mot karet under, og utvendig (under) fordi det står på hjul og kan trilles frem under golvvasken. Litt dyrere, men mye bedre! :) I tillegg er det svært god plass...


Ble litt underlig bilde med 11mm, men kabinettet er symetrisk i virkeligheten... :p

http://www.bad.no/more.php?id=1847&PHPSESSID=f6f35a2c181409644ccb76ef88e9a8d
 

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Personlig har jeg liten sans for dusjkabinetter sånn rent dusj-opplevelsesmessig. Jeg foretrekker Dansani. Danskene er mye bedre på disse tingene enn oss i Norge og Sverige.

Men det kan være greit å skjele til selve byggekonstruksjonen her. Hvis dusjen er omgitt av vegger og gulv som er trebasert så er det risiko for bevegelse ( og bevegelse er ikke bra for membraner mm) og råtning. Er det bygd av betong er det kanskje en annen sak.

Det er heller ikke uvesentlig om det er varmekabler eller ei. En konstant opptørking reduserer risikoen for det man ikke vil oppleve i våtrommet.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Bx skrev:
Det er heller ikke uvesentlig om det er varmekabler eller ei. En konstant opptørking reduserer risikoen for det man ikke vil oppleve i våtrommet.
Og derfor kan jeg anbefale effektregulator istf termostat til kablene!

mvh Filip
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Litt på siden av tråden egentlig, men jeg prøver meg.

Mitt bad er overmodent for renovasjon. Våtromstapet på sponplate ( vannfaste, men dog........ :-\ ) og "Terraflex" armert med glassfibermatte på gulvet. Etter 21 år er dette utslitt. Planen er å rive alt ned til stenderverket, bytte evt fuktig isolasjon og legge slike vannfaste blå "isopor"plater på vegger og gulv. Platene er i seg selv godkjent menbran. Med flis på gulv og vegger vil dette bli en ganske "moderne" og grei løsning. Men som andre har vært inne på er problemet fugene. Fugemassen blir så vidt jeg forstår aldri helt vanntett.

Som "båtmann" har jeg vært borti noe som heter "Sikaflex" natemasse. Dette brukes jo til å tette båtdekk. Skulle det da ikke være genialt å bruke det samme stoffet til å fuge flisene? Jo jeg vet at det er et jævlig søl å jobbe med og at det sikkert tar 4-5 X så lang tid å legge for å få et pent resultat sammenlignet med vanlig fugemasse, men det ferdige resultatet og vanntettheten i det? Ville det ikke være verd ekstraarbeidet? Nå var det bare inne i dusjhjørnet jeg tenkte å bruke denne løsningen.

Kommentarer?
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Bx skrev:
Personlig har jeg liten sans for dusjkabinetter sånn rent dusj-opplevelsesmessig. Jeg foretrekker Dansani. Danskene er mye bedre på disse tingene enn oss i Norge og Sverige.

Men det kan være greit å skjele til selve byggekonstruksjonen her. Hvis dusjen er omgitt av vegger og gulv som er trebasert så er det risiko for bevegelse ( og bevegelse er ikke bra for membraner mm) og råtning. Er det bygd av betong er det kanskje en annen sak.

Det er heller ikke uvesentlig om det er varmekabler eller ei. En konstant opptørking reduserer risikoen for det man ikke vil oppleve i våtrommet.
Men den konstante opptørkingen skjer kun i gulvet, veggene er like utsatt.Etter 20 år som håndtverker og har sett utallige bad, hadde aldri laget dusj rett på flis,vinyl osv, ville bygd det opp med membran og brukt dusjkabinett
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Litt på siden av tråden egentlig, men jeg prøver meg.

Mitt bad er overmodent for renovasjon. Våtromstapet på sponplate ( vannfaste, men dog........ :-\ ) og "Terraflex" armert med glassfibermatte på gulvet. Etter 21 år er dette utslitt. Planen er å rive alt ned til stenderverket, bytte evt fuktig isolasjon og legge slike vannfaste blå "isopor"plater på vegger og gulv. Platene er i seg selv godkjent menbran. Med flis på gulv og vegger vil dette bli en ganske "moderne" og grei løsning. Men som andre har vært inne på er problemet fugene. Fugemassen blir så vidt jeg forstår aldri helt vanntett.

Som "båtmann" har jeg vært borti noe som heter "Sikaflex" natemasse. Dette brukes jo til å tette båtdekk. Skulle det da ikke være genialt å bruke det samme stoffet til å fuge flisene? Jo jeg vet at det er et jævlig søl å jobbe med og at det sikkert tar 4-5 X så lang tid å legge for å få et pent resultat sammenlignet med vanlig fugemasse, men det ferdige resultatet og vanntettheten i det? Ville det ikke være verd ekstraarbeidet? Nå var det bare inne i dusjhjørnet jeg tenkte å bruke denne løsningen.

Kommentarer?

Ville droppet fliser på badet. Vi har gulvbelegg og veggplater som ser ut som fliser på to bad, og det er billigere, mer trygt med tanke på hvor vannet blir av, og omtrent like fint.
På det ene badet har vi dusjkabinett, det ville jeg definitivt valgt fremfor dusjhjørne, da har man vannet på et sted og er 100% trygg for å unngå vann der man ikke vil ha det. På det andre har vi badekar.
Vi har to forskjellige typer plater, den ene typen satte vi rett utenpå det gamle tapetet, de er ganske brede, og ikke så tykke, men navnet har jeg glemt..


På det andre har vi en litt annen type som ble montert utenpå stenderne, de ser sånn ut:






Fibo-trespo heter de.

Problemet med fliser er at de “alltid” vil sprekke opp, hus lever og beveger seg og jeg tror jeg har til gode å se et flisebad etter noen år som ikke har sprukket opp ett eller flere steder.
Og vannet stoppes som nevnt av membranen, men hvem vil vel ha ukjente mengder med vann liggende rundt i kriker og kroker?

Eventuelt kan man ha fliser på vegg og belegg på gulv, men jeg ville ikke hatt fliser på gulvet.
Noe herk å vaske er det og, vi bodde i et hus en gang med hvite fliser på vegg og gulv, og det var skittent før du fikk skylt opp vaskekluten, og skit legger seg i fugene og er vanskelig å vaske.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Hadde jeg hatt et nytt hus med bad som var 1 år gammelt og forskriftsmessig utført hadde jeg aldri gjort det om.
Badene som utføres idag er bedre enn de var for 20 år siden. Selvsagt er dusjkabinett det aller, aller sikreste, men det er da ikke alt som betyr noe heller?
Er badet ditt vel utført så holder det lenge nok uansett.

Men det min bare min oppfatning.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Enig med Fosse her....

Mye av fuktproblemene man ser idag skyldes at bad gamle bad ikke hadde mebran, og er de riktig gamle var dusjen noe man brukten en gangi uke eller to.....

Et skikkelig utført bad, med membran og varmkabler er ingen ting å bekymre seg for.

Det kommer heller ikke vann inn under membranen ved tett sluk/rør. Membranen går ned i sluket og det plasseres en klemring utenpå som tetter mellom sluk og membran.

Ikke bruk noe annet en silikon for å tettet fugene - den er godkjent iht til vatåromsnormen og gjør jobben son 100% som den skal.

Har forvørig ikke samme erfaring med sprukne fliser. Det er derfor man brukes GIPS som underlag - det er et dødt materiale.

Jeg hadde valgt fliser og en seriøs håndverker. Eventuell lest med litt opp på membran og kontrollert at membranarbeidet var gjort skikkelig før flising starter. Et "lite kjent" poeng er at enkelte mebraner må påføres i opptil 7 lag før de oppnår den tykkelsen de er godkjent for. Nå er det ingen som gjør det men memran er såpass rimelig at å kjøpe et eksra spann og klaske på et par ekstra strøk i dusjen hadde jeg gjort!

Mvh
OMF
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
OMF skrev:
Jeg hadde valgt fliser og en seriøs håndverker. Eventuell lest med litt opp på membran og kontrollert at membranarbeidet var gjort skikkelig før flising starter. Et "lite kjent" poeng er at enkelte mebraner må påføres i opptil 7 lag før de oppnår den tykkelsen de er godkjent for. Nå er det ingen som gjør det men memran er såpass rimelig at å kjøpe et eksra spann og klaske på et par ekstra strøk i dusjen hadde jeg gjort!
Helt enig. Dersom grunnarbeidet er gjort skikkelig er det ingen fare med å bruke flis. Og, som du sier, membran er ikke det den mest kostbare komponenten i et forskriftemessig bad, så der er det ingen grunn til å ikke kjøpe både ett og to spann ekstra for å oppnå den nødvendige tykkelsen. Det tar litt ekstra tid, men er så absolutt verdt det.
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Kabinett er comfortmessig som en tvangstrøye i forhold til et skikkelig flislagt dusjhjørne. Er jobben med membranen dessuten ikke gjort av en håndverker på fastpris, så er det mer en godt nok til å tåle normal bruk.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Syns det blir veldig feil vinkling av tetthetsproblematikken,det er vel aldri noen som har påstått at fliser skal være tette ??? Og våtromsbelegg er jo ikke tett hvis hjørneskjøtene er slurvet med. Et bad er jo totalt verdiløst selv om det koster 300K hvis det ikke er tett. Gjør man jobben nøye mht membran(og bruker nok av den) blir det jo tett.Mange folk inkl fagfolk tar ikke det alvorlig nok. Har "gjort" 3 bad og hatt et bevisst forhold til det,brukt duk for å få opp tykkelsen på membran og smurt i flere vendinger.Brukte duk også på vegg i dusjsonen(gjøres ikke normalt) Syns det blir veldig feil å si at fliser er uegnet da de ikke er tette ::)

mvh Filip
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Slike ting som takstein, kledning og flis er pynt!
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Vel.Flis er slett ikke uegnet,i likhet med mye annet.Poenget er bare at også i likhet med en del annet så er det ikke flisene som skal være tette,men underlaget.Gips med membran oppå til gulvformål er uansett dårlig egnet.Gips er riktig nok dødt og derfor egnet,men uansett hvor mye membran du legget oppå gips vil du tidvis/muligens, få et fuktgjennomslag i form av kondensering.Dette er litt avhengig av omliggende rom,både underetasje og om bad feks ligger ved yttervegg.Da er det igjen et spørsmål hvor godt isolert vegg og gulv er.Det er også et viktig parameter om varmen noen ganger er slått helt av,eller om varmen er tidvis svært høy i forhold til ute/andre roms temperatur.
Om alle ting er helt riktig og huset er av ny dato er vanligvis ikke gips under flis et stort problem,men etter 25 år i bransjen har erfaringen lært oss at vi ikke benytter gips i gulv i våtrom i det hele tatt.Det er litt for mye som skal klaffe for at du skal være sikker på at du ikke får problemer senere med det. I dag finnes det flere andre og bedre alternativer som forblir upåvirket av ev kondensfukt,så hvorfor ta sjansen.
Mvh Rune
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Rune.U skrev:
Vel.Flis er slett ikke uegnet,i likhet med mye annet.Poenget er bare at også i likhet med en del annet så er det ikke flisene som skal være tette,men underlaget.Gips med membran oppå til gulvformål er uansett dårlig egnet.Gips er riktig nok dødt og derfor egnet,men uansett hvor mye membran du legget oppå gips vil du tidvis/muligens, få et fuktgjennomslag i form av kondensering.Dette er litt avhengig av omliggende rom,både underetasje og om bad feks ligger ved yttervegg.Da er det igjen et spørsmål hvor godt isolert vegg og gulv er.Det er også et viktig parameter om varmen noen ganger er slått helt av,eller om varmen er tidvis svært høy i forhold til ute/andre roms temperatur.
Om alle ting er helt riktig og huset er av ny dato er vanligvis ikke gips under flis et stort problem,men etter 25 år i bransjen har erfaringen lært oss at vi ikke benytter gips i gulv i våtrom i det hele tatt.Det er litt for mye som skal klaffe for at du skal være sikker på at du ikke får problemer senere med det. I dag finnes det flere andre og bedre alternativer som forblir upåvirket av ev kondensfukt,så hvorfor ta sjansen.
Mvh Rune
Er det i det hele att lov å bruke gips på gulv på bad?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
F.E. skrev:
Bx skrev:
Det er heller ikke uvesentlig om det er varmekabler eller ei. En konstant opptørking reduserer risikoen for det man ikke vil oppleve i våtrommet.
Og derfor kan jeg anbefale effektregulator istf termostat til kablene!

mvh Filip
Og hvordan får du den til å fungere med en toleder varmekabel?
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.442
Antall liker
449
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
F.E. skrev:
Bx skrev:
Det er heller ikke uvesentlig om det er varmekabler eller ei. En konstant opptørking reduserer risikoen for det man ikke vil oppleve i våtrommet.
Og derfor kan jeg anbefale effektregulator istf termostat til kablene!

mvh Filip
Og hvordan får du den til å fungere med en toleder varmekabel?
Hmm,trur du tenker på noe annet enn meg.Den kobles som en vanlig termostat.Eneste forskjellen på disse 2 innretningene er at termostaten har temp.føler og effektregulatoren er styrt på tid. F.eks 50% vil si at den er innkoblet 50%,normalt gjøre det slik at den er tilkoblet 15min og avslått de neste 15min.Har valgt slike istf termostat fordi jeg ville ikke at de skulle koble ut om sommeren eller når jeg fyrte i ovnen f.eks :) Her er en http://www.micromatic.no/?CatId=2559&ProdNo=OJ1003 Trykk på generelt og koblingskjema

mvh Filip
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Julenissen skrev:
Rune.U skrev:
Vel.Flis er slett ikke uegnet,i likhet med mye annet.Poenget er bare at også i likhet med en del annet så er det ikke flisene som skal være tette,men underlaget.Gips med membran oppå til gulvformål er uansett dårlig egnet.Gips er riktig nok dødt og derfor egnet,men uansett hvor mye membran du legget oppå gips vil du tidvis/muligens, få et fuktgjennomslag i form av kondensering.Dette er litt avhengig av omliggende rom,både underetasje og om bad feks ligger ved yttervegg.Da er det igjen et spørsmål hvor godt isolert vegg og gulv er.Det er også et viktig parameter om varmen noen ganger er slått helt av,eller om varmen er tidvis svært høy i forhold til ute/andre roms temperatur.
Om alle ting er helt riktig og huset er av ny dato er vanligvis ikke gips under flis et stort problem,men etter 25 år i bransjen har erfaringen lært oss at vi ikke benytter gips i gulv i våtrom i det hele tatt.Det er litt for mye som skal klaffe for at du skal være sikker på at du ikke får problemer senere med det. I dag finnes det flere andre og bedre alternativer som forblir upåvirket av ev kondensfukt,så hvorfor ta sjansen.
Mvh Rune
Er det i det hele att lov å bruke gips på gulv på bad?
Nei.Ikke i følge våtromsnormen.Det er bare det at mange "gjør det selv",og mange håndtverkere er ikke oppdatert!
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Komponenten skrev:
Spiralis skrev:
Litt på siden av tråden egentlig, men jeg prøver meg.

Mitt bad er overmodent for renovasjon. Våtromstapet på sponplate ( vannfaste, men dog........ :-\  ) og "Terraflex" armert med glassfibermatte på gulvet. Etter 21 år er dette utslitt. Planen er å rive alt ned til stenderverket, bytte evt fuktig isolasjon og legge slike vannfaste blå "isopor"plater på vegger og gulv. Platene er i seg selv godkjent menbran. Med flis på gulv og vegger vil dette bli en ganske "moderne" og grei løsning. Men som andre har vært inne på er problemet fugene. Fugemassen blir så vidt jeg forstår aldri helt vanntett.

Som "båtmann" har jeg vært borti noe som heter "Sikaflex" natemasse. Dette brukes jo til å tette båtdekk. Skulle det da ikke være genialt å bruke det samme stoffet til å fuge flisene? Jo jeg vet at det er et jævlig søl å jobbe med og at det sikkert tar 4-5 X så lang tid å legge for å få et pent resultat sammenlignet med vanlig fugemasse, men det ferdige resultatet og vanntettheten i det? Ville det ikke være verd ekstraarbeidet? Nå var det bare inne i dusjhjørnet jeg tenkte å bruke denne løsningen.

Kommentarer?

Ville droppet fliser på badet. Vi har gulvbelegg og veggplater som ser ut som fliser på to bad, og det er billigere, mer trygt med tanke på hvor vannet blir av, og omtrent like fint.
På det ene badet har vi dusjkabinett, det ville jeg definitivt valgt fremfor dusjhjørne, da har man vannet på et sted og er 100% trygg for å unngå vann der man ikke vil ha det. På det andre har vi badekar.
Vi har to forskjellige typer plater, den ene typen satte vi rett utenpå det gamle tapetet, de er ganske brede, og ikke så tykke, men navnet har jeg glemt..


På det andre har vi en litt annen type som ble montert utenpå stenderne, de ser sånn ut:






Fibo-trespo heter de.

Problemet med fliser er at de “alltid” vil sprekke opp, hus lever og beveger seg og jeg tror jeg har til gode å se et flisebad etter noen år som ikke har sprukket opp ett eller flere steder.
Og vannet stoppes som nevnt av membranen, men hvem vil vel ha ukjente mengder med vann liggende rundt i kriker og kroker?

Eventuelt kan man ha fliser på vegg og belegg på gulv, men jeg ville ikke hatt fliser på gulvet.
Noe herk å vaske er det og, vi bodde i et hus en gang med hvite fliser på vegg og gulv, og det var skittent før du fikk skylt opp vaskekluten, og skit legger seg i fugene og er vanskelig å vaske.
Den samme erfaringen har jeg, så når badet skulle renoveres ble det et sveiset (Spectrolitt?) gulvbelegg med en overflate som ser ut som en gråhvit variant av de larvikitt frontene til elektrokompaniet. Dyrt, men helt tett og lettstellt. Allt av interiør er vegghengt, det samme er Klosettet med veggsisterne. Fibo-Trespo flismønstrede plater på veggene med alulist og siliconfuge mot gulvbelegget som har 15 cm overlapping bak platene. Badet er nå så tett at en kan spyle det med høyttrykkvasker om en vil, og gulvene er en lek å rengjøre.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
"Sikaflex" el.GÅR an å bruke til flisfuging.jeg har selv gjort det ved enkelte anledninger.Men du nevner jo bakdelene selv;et fryktelig søl,og du får dårlig tid på deg til rengjøring.Aceton er nesten det eneste som duger,så maske må brukes.I tillegg er det et problem til ved å bruke slik masse og det består i at du lett kan få bobler i fugen.Disse vises dessverre ikke får etter at massen har begynt å tørke,og tørke gjør det raskt ved bruk av aceton.Den katalyserer prosessen noe.Men-om du lykkes får du et 100% tett flisgulv,og i feks dusj mener jeg egentlig at det er det eneste tilrådelige om du insisterer på "ekte" flis.

Ellers er jeg enig i siste innlegg over.En langt bedre løsning enn flis på våtrom!!

Mvh Rune :)
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Interessant innlegg dette her, særlig når jeg har et bad som skal rives og bygges opp igjen. ca 10kvadrat.

Foreløpig så har vi bestemt fliser på gulv og Trespo plater på vegg. Det skal jo selvsagt legges og sveises membranduk under støp, kabel og fliser, av fagfolk (håper jeg). Med Trespo slipper man rupanel, gips og membran på veggene. Disse ser jo uendelig mye bedre ut enn de gamle respatex-platene.

Blir arbeidet gjort skikkelig fra bunnen av så tror jeg dusjhjørne er godt nok, men ser at kabinett blir anbefalt av fler og fler etter mange feil og dårlige utførte jobber på bad. Kabinett kan man jo sette overalt i et hus bare man har riktig utført sluk.
Foreløpig så går vi for dusjhjørne, men er da avhengig av at jobben på badet blir fagmessig og godt utført. Uten total ombygging av badet ville jeg uten tvil gått for kabinett.

Da vi er på vei til Bergen lurer jeg på om det er noen som kjenner til gode rørleggerfimaer som tar slike jobber?

mag
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Et annet argument som flere av mine kunder bruker,er at de vil ha kabinett av den enkle grunn at det blir lettere ved et senere salg av leilighet om dusjhjørnet ser "ubrukt" ut,og de har helt klart et poeng.Selv om ingenting forsåvidt er galt i dusjhjørnet,så vil noen års dusjing på vegg synes som brukspreg uansett.
Mvh Rune :)
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Det er jo spesielt fugene som blir skitne. Har hørt noen tar jobben og skraper ut all fuge i dusjhjørnet for så å fuge på nytt.
På gulv, vegger og silikonfugene i hjørnet . Men man må vel passe på så man ikke ødelegger smøremembran. Man får jo også kjøpt noe stoff som man smører på fuger og flis for å hindre fuktgjennomgang, men jeg vet ikke hvor effektivt det er.

mag
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
F.E. skrev:
Anonym skrev:
F.E. skrev:
Bx skrev:
Det er heller ikke uvesentlig om det er varmekabler eller ei. En konstant opptørking reduserer risikoen for det man ikke vil oppleve i våtrommet.
Og derfor kan jeg anbefale effektregulator istf termostat til kablene!

mvh Filip
Og hvordan får du den til å fungere med en toleder varmekabel?
Hmm,trur du tenker på noe annet enn meg.Den kobles som en vanlig termostat.Eneste forskjellen på disse 2 innretningene er at termostaten har temp.føler og effektregulatoren er styrt på tid. F.eks 50% vil si at den er innkoblet 50%,normalt gjøre det slik at den er tilkoblet 15min og avslått de neste 15min.Har valgt slike istf termostat fordi jeg ville ikke at de skulle koble ut om sommeren eller når jeg fyrte i ovnen f.eks :) Her er en http://www.micromatic.no/?CatId=2559&ProdNo=OJ1003 Trykk på generelt og koblingskjema

mvh Filip
Tror vi tenker likt.

Poenget mitt er at dersom man skal ha trinnvis kontinuerlig regulering av innkoblet effekt må man ha mer enn en kabel.

Det den regulatoren du beskriver gjør er det samme som en termostat gjør dersom du setter den litt over omgivelsestemperaturen.
Hva man velger er smak og behag.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Selv om jeg synes dusjhjørner rent estetisk er penere, så blir det garantert kabinett når vi skal igang med husbygging utpå høsten en gang. Dusjkabinetter får man jo også med så mye annet enn bare dusj, så vi tenker oss en slik italiensk modell (husker ikke fabrikat) vi hadde på et hotell i Budapest for noen uker siden, som ved siden av ulike dusj/massasjefunksjoner også hadde en genial sauna/dampbadfunksjon.
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
964
Torget vurderinger
7
noruego skrev:
Selv om jeg synes dusjhjørner rent estetisk er penere, så blir det garantert kabinett når vi skal igang med husbygging utpå høsten en gang. Dusjkabinetter får man jo også med så mye annet enn bare dusj, så vi tenker oss en slik italiensk modell (husker ikke fabrikat) vi hadde på et hotell i Budapest for noen uker siden, som ved siden av ulike dusj/massasjefunksjoner også hadde en genial sauna/dampbadfunksjon.
For et halvt års tid siden, skrelte vi et 15 år gammelt bad for en familie som skulle ha badet bygget opp igjen av Tylø. Disse har en slik dampdusj-løsning. Koster nok noen kroner, men er sikkert fint for de kresne:)

Personlig hadde jeg ikke hatt noe problem med å dusje rett på flis, hvis arbeidet er gjort etter dagens standard. Hvis man er litt flink med nalen fra tid til annen, så sparer dette også gulv og vegger for vanngjennomtrengning.

En annen faktor er jo også det at folk flest fra tid til annen har et ønske om å pusse opp, og dette gjerne med 15 års sykluser:) Man trenger jo i teorien ikke lage et bad som holder stort lenger enn nettopp disse årene..
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Fliser blir vel aldri like lett å vaske som belegg. Men dette handler også mye om hvordan jobben er gjort. Ofte ser man at det er dratt av alt for mye av fugemassen, så det dannes kraftige fordypninger. Da blir det aldri reint. Men vær litt mer forsiktig og la det ligge igjen litt fugemasse, da blir det ikke så ille.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.810
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Litt artig at vi har de Fibo-Trespo veggplatene og Porsgrund Showerama på det ene badet vårt. Der er det også en slag vinyl på gulvet.
På det andre badet har vi flis på gulv og vegg. Men vi dusjer ikke rett på gulvet. Badekar til frue og barn, må vite!
Vi valgte Villeroy & Boch Subway sanitærporselen ellers. Ikke for dyrt, og langt fra snirklete.

Taket på begge bad er bjørk kryssfiner. Selvsagt. ;)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Jeg kjøpte et billig dusjkabinett i byggevarebutikken, det gjør jeg aldri igjen.
Måtte selv bore alle hull i profilene for å montere det og jeg tror jeg brukte en hel arbeidsdag på å få den sammen.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Anonym skrev:
Jeg kjøpte et billig dusjkabinett i byggevarebutikken, det gjør jeg aldri igjen.
Måtte selv bore alle hull i profilene for å montere det og jeg tror jeg brukte en hel arbeidsdag på å få den sammen.
Det kan kreve litt talent,... ;D

P.S. Jeg har bygget nesten hele hus selv,....tenk deg hvor mange hull ble det. ;D Tror ikke at jeg gjør det igjenn,...heller kjøper det ferdig (eller nesten hel ferdig). ;D
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
zed skrev:
Anonym skrev:
Jeg kjøpte et billig dusjkabinett i byggevarebutikken, det gjør jeg aldri igjen.
Måtte selv bore alle hull i profilene for å montere det og jeg tror jeg brukte en hel arbeidsdag på å få den sammen.
Det kan kreve litt talent,... ;D

P.S. Jeg har bygget nesten hele hus selv,....tenk deg hvor mange hull ble det. ;D Tror ikke at jeg gjør det igjenn,...heller kjøper det ferdig (eller nesten hel ferdig). ;D
Du er flink altså ;D
 
Topp Bunn