Dual TT`s, hvilke er verdt å sjekke ut?

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Har fått en 701 i hus her tidligere i uken, har ikke fått stilt inn denne enda da jeg venter på en DIN-->RCA overgang. Frykter (dessverre?) jeg har blitt bitt av basillen hva gamle spillere angår. Hvilke andre Dual spillere kan være verdt en lytt? Er jo ett lass i 12-serien, deriblant 1219,1228 og 1229 ser jeg mange verdsetter høyt :) Hva er fornuftige priser for slike spillere i dag, restaurerte eller ganske enkelt i god stand?

Håper noen kan dele sine erfaringer rundt disse spillerne til en nysgjerrig nykommer innen vintage spillere!

(postet denne i vintage avdelingen også, men føler det er mere liv her inne. Håper dette er greit for moderator)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.863
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Jeg har selv en 1228. Den har pr. i dag ikke "allverdens" PU, eller stift - så å sammenlikne den med mine øvrige har jeg ikke gjort. Delvis er dette grunnet et kabel- og jordingsproblem som jeg ikke har tatt tak i. Men, den brukes tidvis i vintageoppsettet mitt og gjør en tilfredsstillende "jobb" der:)

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Vil jordingsproblemer bli ett problem for meg og min 701 (og andre Dual spillere forøvrig) ? Tenker da på overgangen fra DIN til phono. Ser jo det finnes enkelte "nyoppusede" 1229 ofg 1228 spillere der ute, med selvmonterte phono-kabler istedet for DIN. Ser for meg at jordingsproblemer vil være ungått her ?

Nå får dere bare arrestere meg på synsingen min her altså :p

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.456
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Sjekk ut cs-5000, en av få ( den eneste ?) beltedrevne med quartzstyring. Den er fortsatt å få til en rimelig penge og presterer overraskende bra.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Jeg har noen Dualer, og har hatt enda flere. Jordingsproblemer er ikke vanlig. Det går fint med overgang fra din til phono.
Unngå spillere som er tuklet med. Du må regne med å bytte steuerpimpel for ar automatikken skal fungere. Det er ingen grunn til å bytte signalledning på disse. Normale priser er til oppunder 1000 kr.

Mellomhjul spiller fletta av alt som drives med gummireimer - etter min emning.

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Kjekt å høre fra en mer tilsynelatende god erfaring med disse spillerene :)

L

Labbis

Gjest
Hei!
Har sansen for disse spillerne. Ingeniørkunst dette. Har hatt 1225 (mellomhjul), 1228 (mellomhjul), 1219 (mellomhjul) og CS 5000 (remdrift) Har for tiden 701 (direktedrift), 1229 (mellomhjul, samme som 1219)) og 601(remdrift) De tre sistnevnte er vel de tre "store" fra sytti-tallet. Lette armer på disse spillerne,- ble ofte levert med Shure PU eller Dual sine egne som kunne være kopier av f. eks Shure og Ortofon. Det er vel noe i det som skrives. 701 spiller med størst tyngde, 1219/1229 med litt mer driv og rytme, 601 avslappet og behagelig, men lydforskjellen på de forskjellige drivsystemene er etter min mening ikke så stor som man vil ha det til. 701 er uansett en av de beste fra Dual. Hvilken PU sitter det på din spiller Mala?
Mvh

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Nå sitter det en Shure M75, Type D. Har også en Shure M91 m. ny diamond nål, som visstnok skal være litt lysere i klangen. Takker virkelig for responsen her folkens :)

L

Labbis

Gjest
Nå sitter det en Shure M75, Type D. Har også en Shure M91 m. ny diamond nål, som visstnok skal være litt lysere i klangen. Takker virkelig for responsen her folkens :)
Perfekt utgangspunkt. Bruker selv M91 ED som jeg liker godt.

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Nå gleder jeg meg virkelig til å få gang på denne spilleren altså!

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Fikk kabelbestillingen min i dag, og dermed fikk jeg justert inn og testet litt på begge pickupene....Jeg må bare ta av meg hatten, og bøye meg pent og pyntlig i støvet. Dual 701 spiller jo i hu og helvete bra! Nå har jeg heller ikke lagt mye tid og justeringer inn i dette, ble lovlig seint å sette seg ned med dette av andre årsaker. Men jeg er mektig imponert ihvertfall, og respekten for gammel design fikk seg ett solid hopp her i kveld :)

For en glede!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Gammelt design er godt. Ting ble laget for å vare. Økonomien i bransjen baserte seg på høy omsetning av spillere, til en etter sin tid høy pris. Hver spiller bar bare en liten del av utviklings- og andre kostnader. Måtte bli bra, og det ble det.

så kom japanerne...

Sist redigert:

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
En annen ting som er moro med 12-serien er platevekslerfunksjonen. Her er en liten snutt som demonstrerer hvordan det fungerer, det krever dog en AW3 "wechslerachse".

Dual 1218 Plattenwechsler, Wechselvorgang - YouTube

Jeg har litt barneplater og juleplater som snurrer om dagen, og etterhvert kan det samle seg riktig masse støv på stiften når platene går uavbrutt og er støvete....

Her er bilde av en liten "stiftkanin".... Syntes lyden begynte å bli noe skurrete.....:cool:

Vedlegg

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Haha, på tide med noe tiltak ja :D

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.770
Sted
Boðin
Om man bare kopler den rett, så er den nok det :p

Det er vell smak og behag. Vet om mange som foretrekker mellomhjul. Disse engasjerer og har boogiefaktor. Jeg synes 701 er mere nøytral og fokuserer mere på klang men uten at den har noen mangler egentlig.

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Og der ble det ett spontan bud på en Dual 1219 spiller....som jeg vant :p

Lenge leve galskapen.