Dual 1229

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg sysler litt med tanken på et vintageanlegg, og leter etter en virkelig klassisk spiller, helst med mellomhjul. Jeg liker den sobre estetikken Dual 1229 lyser av, og vet det er gode ting . Av en eller annen grunn har jeg aldri eid en Dual, kanskje dette er tiden for å gjøre noe med det. Så derfor, vintagefolk og audioarkeologer, hvor lett er det å få tak i en så strøken som mulig 1229? Og hva ligger de på? Er det noen her inne som sitter på en de ikke trenger, kanskje? 8)
 
Sist redigert:
L

Labbis

Gjest
SAM_9047.jpg


Slik lager man det ikke i dag. Kanskje bra vil mange si, men veldig behagelig med helautomatikk av og til.
Mvh
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Go for it! Jeg har 4 spillere, 1225, 1228, 601 0g 701. 701 er den jeg benytter hver dag, det er Direct Drive og spilleren er musestille. Helautomatikk. Kjøpt av en kar her i Norge for et par år siden som importerte fra Tyskland. Så å si ubrukt. 6000,- betalte jeg.

P1000335.JPG


Hadde gått for en 701, men det er en smakssak. Prismessig er vel 701 litt dyrere enn 1229. Her min spiller.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.080
Antall liker
1.062
Torget vurderinger
10
Nydelig spiller, syns jeg, men armen (headshellet) tillater vel kun bruk av mm-pickuper, eller?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Akkurat automatikken er jeg ikke så opptatt av, Labbis. Jeg har aldri eid en automatisk spiller, og det manuelle sitter i ryggmarken. Men at de ikke bygger dem sånn lenger, har du jammen rett i..!

Nydelig spiller, janfrt. Jeg liker den ukomplisere, enkle sekstitallsestetilkken. Får se hva som dukker opp på Finn og andre steder. Jeg har ikke akkurat durlig tid, heldigvis.
Jeg hadde en strøken, hvit 1229 på hånden for et år siden, veldig rimelig. Men jeg valgte å avstå. Angrer litt nå, kan du si.
 

jalmar

Medlem
Ble medlem
03.02.2009
Innlegg
5
Antall liker
1
Jeg kjøpte min Dual 1229 i 1974 (?) på det som jeg tror het Elektrisk Bureau. Tror den kosta ca 3500 - og det var ufattelig mye penger for en sivilarbeider / student den gangen. Med avbetaling og nøktern livsstil gikk det på et vis.... Det var min første dyre stereo-ting, og juvelen i mitt anlegg. Jeg husker det var nesten en høytidsstund når jeg satte på den første plata - "Blue" med Joni Mitchell. Lydløst og automatisk gikk armen inn over plata og stiften ble senka silkemykt ned på rillene. Det ble stadig nye stereo-ting, forsterkere og høyttalere, kabler og cd-spillere ble kjøpt og solgt. Det kom pc og dac - Spotify og Wimp. Vinylen ble sjeldnere og sjednere brukt, men aldri gjemt i kjeller eller på loft. Jeg har bytta eller solgt det meste og stadig prøvd nye ting - men min Dual er stadig den samme. Jovisst finnes det andre platespiller, både dyrere og sikkert bedre og kanskje mer sofistikerte. Jeg har visst ingen juvel i mitt anlegg i dag, men må jeg velge - blir det min Dual 1229. Den er 40 år nå - og ja - jeg har skifta stifter og brukt litt olje og passa godt på den, og hver eneste gang jeg har trykket på startknappen har armen gått lydløst inn over plata og senka stiften lydløst ned på rillene og musikken har gitt ro og glede i kropp og sjel.....
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Helt enig, jalmar, fint beskrevet. Jeg skal dog ha meg en ny spiller i disse dager, men min 701 blir ikke solgt. Kjøpte også min første Dual-spiller i 1974. Litt OT siden jeg nevner 701, mens temaet er 1229.
 
Sist redigert:

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
780
Antall liker
931
Har en Dual 1228, denne har ikke den like silkemyke nedsenkningen mot plata når man setter skifteren til start, men den går meget lydløst og fint!

Jeg har vel egentlig aldri fått den store aha opplevelsen med vinyl av en eller annen grunn. Kanskje er det stiften? Det knitrer fært og lyden er litt "pappeske" aktig Litt hul eller hva jeg skal si.

Fattern kjøpte den ny i sin tid og har blitt godt passet på.

Kvalitets, design og byggningsmessig, kunne jeg ikke tenkt meg noen annen spiller.
 

indianeren

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
112
Antall liker
24
Sted
Melbu
Dual 601

Siden det ble snakk om Dual så klarte jeg ikke la være å delta. Jeg kjøpte min 601 ny i 1977 på mitt lokale hifi-asyl. Det var den gangen den største og beste remdrevne fra Dual. 701 er jo som kjent direktedrevet. Vedlikeholdet har begrenset seg til støvtørking og i de seinere år litt veksling mellom picupelementer og stiftbytter. Den har aldri sviktet og leverer varene ennå, uten antydning til egenstøy. Den blir ikke solgt;D
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.798
Antall liker
2.782
Torget vurderinger
1
Stilte samme spørsmål i en annen tråd på forumet, men så fant jeg denne her:)

Har småforelsket meg i Dual etter noen kveldsøkter på Youtube, mange lekre snutter der med allverdens platespillere. Det er noe 'lugnt' over Duals 70-tallsestetikk som tiltaler, automatikken og lettvintheten likeså.

1229 og 701 er vel de 'beste' vil de fleste si. Er det mulig å få tak i strøkne eksemplarer nå eller sitter folk som kleggen på disse? Jeg er av de som godt kan finne på å bruke en del penger på et strøkent og overgått eksemplar, men det hjelper jo lite hvis de aldri omsettes....

Er det stor forskjell på 701 og 1229 bortsett fra drivverk, er det samme arm og automatikk? Snakket med Arild på Hifiguiden og han mente at noen modeller fra Dual er litt for tøffe mot stiften når de skal løfte opp armen, den dippes kraftig nedover et lite øyeblikk før det løftes og dette er ikke bra for pickup eller plate. Han mente det dreide seg om de litt billigere modellene og når mekanikken er slitt. Noen synspunkter på dette? forstod det vel slik at dette ikke gjaldt 701 hvertfall, det var den han mente var den beste fra Dual.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Gammel tråd, men prøver meg her allikevel.

Har en Dual 1228. Meget bra stand, og lurer på PUen som sitter på. Det er en Shure M95 G-LM som sikkert trenger en ny nål, eller å byttes ut.
Skal jeg gå for en Jico/SAS nål til denne, eller se etter noe som er bedre av MM PUer? :)
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
SAS til Shure så klart.
Umulig å finne noe bedre MM alternativ, (nesten uavhengig av spiller og arm)
I ditt tilfelle er det ihvertfall ikke noe å lure på.

J
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Mange takk for svar :)
Var rett og slett usikker på om ting hadde gått fremover i verden og at en Sumiko Black Pearl, eller Pearl var et hakk oppover på stigen.
Jeg har hørt mye godt om SAS, men var rett og slett usikker på om en Shure var utdatert i forhold til noen av de nyere konstruksjonene. :)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.731
Antall liker
494
1229=1219 med stroboskop.

Shure M95 = Shure V 15 II

1228 med M 95 er en favoritt her i huset sammen med Lenco L 75 med M 70. Lettere arm på 1228, det er bra for M 95. Har ellers 1219, 1226 og div Lenco.

Bruker elliptiske nåler fra JICO, det er topp kvalitet.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Godt andre enn meg som opplever Dual som en god musikkformidler 😊
Hvordan oppleves Shure med SAS sammenlignet med original nåla?
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Da er jammen en SAS nål bestillt (F*en ta dårlig kronekurs ;-) )

F.....

"Thank you for your order.
Due to the recent increase in SAS orders, including the VN5MR and VN5xMR, processing has been delayed. Your order is expected to be shipped in approximately two weeks. An update will follow within the next few days when the shipping date has been decided. We appreciate your understanding."
 
Sist redigert:

steinar59

Medlem
Ble medlem
26.11.2015
Innlegg
9
Antall liker
1
har en dual cs 606 electronic direct drive, satte på en ortofon, kjempespiller, knallgo lyd.
 
Topp Bunn