DUAL 1219 - WEGA 3420-versjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Hei folkens.

    Jeg kjøpte for en tid siden en Dual 1219, og endelig har den kommet på plass.
    Dette er en 1972-modell og meget lekker. Den er nyoverhalt/restaurert i Tyskland av en Dual-ekspert.

    Denne tråden skal handle litt om hvordan jeg opplever å spille plater med en 36 år gammel platespiller.

    For øyeblikket har jeg en gammel Nad-riia, men denne skal bort. Håper å få fatt på en Dali-riia eller noe annet.
    Åpen for forslag her.

    Forsterkerdelen er en DIY-bygge SET med Svetlana 300B.

    Her kommer noen bilder av Dualen, og kom gjerne med positive bemerkninger
    og/eller egne erfaringer med Dual 1219.

    mvh tor
     

    Vedlegg

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Nydelig spiller, Rocketor, men det ser da unektelig ut som om stiften din kneler? Det var ikke mye til klaring her....Dessuten er nåla vridd mot høyre! Dette der ikke helt optimalt ut, synes jeg! Håper det greier seg med en skikkelig justering!
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Veldig bra! Jeg liker også mellomhjulsspillere, og jeg har 1219 i stua (Dual 1225, 1228 og Sansui SR 222 på lager) Jeg spiller mest rytmisk musikk, og da er disse spillerene gode. Du får en egen rytmisk driv som ikke finnes i rem- eller direktedrevne spillere.

    Jeg ser du har rørforsterker, og det er også musikalske greier som oftest.

    Jeg synes at Shure elementet ligger noe lavt. Nåla ser litt belastet ut. Sjekk stifttrykket!

    Et lite tips: skaff en nålevekt, sett nåletrykket til 0 på innstillingshjulet på Dualarmen og juster nåletrykket til riktig vekt med motvekta. Da vil motvekta ligge nærmere akselen på armen og dermed gi mindre belastning på nåla (mindre inerti). Bedre lyd etterpå.

    Du finner mye Dualstoff på alternativaudio.no
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Hei Impulse og Gjest

    Jeg er klar over at stiften ser noget belastet ut, og at den kneler.
    Egentlig så tror jeg stiften er gammel og slitt. Ny er bestilt :)
    Oppsett blir gjort etter ferien er avviklet....

    Har kun spilt to kvelder på denne, og så langt er jeg veldig fornøyd.
    Drar videre på ferie nå. Tilbake senere 8)

    tor
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med og endelig ha fått den i hus. Ser jo bra ut, bortsett fra stiften.
    Kan nok virke som nåletrykket er en tanke for høyt. Jeg kan ta med vekta mi og stikke innom hvis du vil.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Husker dere den gamle kinoreklamen nettopp fra begynnelsen av 70 tallet med en mørk mannestemme "Det synes også på en dual at den spiller bra"

    Elektron
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Flott spiller.De har et driv og trøkk som virkelig kjennes,uansett hva man ellers måtte mene om snart 40 år gamle spillere.Det anbefales også å gjerne forsøke med andre enn akkurat vintage Shure PUer,for selv om de er svært gode,så finnes det nok andre gode også, om du ønsker å "tune" lyden i litt andre retninger.
    Husk å gjøre den tung!Matte feks anbefales,og gjerne en vegghylle,men de er egentlig ikke så kresene som mange andre spillere er.
    Mvh Rune :)
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen

    Ferien er over og det er hifi-tid igjen :)

    Den gamle røde "91-stiften" er skiftet ut. Den var nok like dårlig som det så ut på blildet.
    Har nå fåt tak på ny stift og jeg har nå også fått stilt stifttrykket til 1,4 gram. Sporer fint :)
    Stiften som kom med spilleren fra Tyskland var nærmest ødelagt...



    Dette hjalp veldig. Lyden forbedret seg i alle retninger. Bassen kom mer på plass og diskant og mellomtone ble mer naturlig. Det skal bli spennende å se hvordan dette utvikler seg i tiden fremover. Jeg kommer med oppdateringer.

    Jeg er på jakt etter en god/bedre riia. Kom med forslag eller gjerne et tilbud ;)

    Til Rune.U
    Det er jo artig med disse vintage Shure PUene, men det hadde jo vært artig å forsøkt noe nytt.
    F.eks nye Ortofon 2M-serien :)



    tor
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Oppdaget tråden først nå :-[

    Gratulerer så mye Tor :)
    Hørt jukes sin Dual og de spiller ikke dårlig med "rett" pu.
    Svinger bortom i eftan/kveld med Shure V15 og Revolver riia så får vi testet litt.
    Noe mere jeg skal ha med ?
    Har en NOS 91ED liggende også ;)

    edit: burde jo lage deg en tråd under "mitt anlegg....."

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Takk for lytten og titten Tor.

    Spiller ikke galt den Dual'en :)
    Skal bli morro å høre hva du syns om V15 og Revolver riia.

    /jan
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Hei Jan

    Takker for besøket :)
    Revolver-riia blir montert opp i morgen engang, og det skal bli spennende å se hva denne har å si på lydbildet.
    Senere får jeg vel teste Shure V15 ut i uka som kommer.
    Velkommen tilbake ved en senere anledning :)

    tor
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Gleder meg :)

    Dual spilleren likte jeg absolutt.Så bra ut også :)
    Spilte i mine ører veldig bra med 91ED,bedre enn min med 91ED så arm/pu kombo er alfa og omega tydeligvis ;)
    Kommer til å få mange lange gode timer foran den spilleren Tor.

    Ble litt overrasket over at de småtassene (hehe) av noen høytalere spilte såpass som de gjorde.Ikke helt typisk "mini monitor" lyd i de syns nå jeg.Bra trykk nedover også.

    Du får lage en tråd under http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/board,23.0.html
    Tar bra bilder også du :)

    Takk igjen for kaffe/plater/musikk :)

    nb: takk for at jeg fikk låne rca 5751,skal skrike ut så snart de har fått litt tid i pre'n.

    /jan
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Og i dag har jeg hatt gleden av og få en liten lytteseanse hos Tor og hans Wega.
    Jeg må si jeg ble veldig positivt overraska over hvor bra denne oldtimeren formidler rillenes magi.

    For å være helt ærlig, og det skal man jo, så spilte dette mye bedre enn jeg hadde forventa.

    Tight og fin i bassen, kanskje det som imponerte mest. Men diskant og mellomtone var også meget tilfredsstillende etter hva jeg kunne høre.

    Det er nok på sånne spillere de gamle Shure pickups kommer til sin rett.
    Jeg har hørt Shure i andre spillere, hvor jeg syns de låt.....tja, om ikke direkte rævva, så tett bortimot ihvertfall. Men hos Tor er det en vellykket kombinasjon.

    Så her må jeg gratulere Tor med et smykke av en spiller.
     
    J

    jukes

    Gjest
    rolfozzy skrev:
    Og i dag har jeg hatt gleden av og få en liten lytteseanse hos Tor og hans Wega.
    Jeg må si jeg ble veldig positivt overraska over hvor bra denne oldtimeren formidler rillenes magi.

    For å være helt ærlig, og det skal man jo, så spilte dette mye bedre enn jeg hadde forventa.

    Tight og fin i bassen, kanskje det som imponerte mest. Men diskant og mellomtone var også meget tilfredsstillende etter hva jeg kunne høre.

    Det er nok på sånne spillere de gamle Shure pickups kommer til sin rett.
    Jeg har hørt Shure i andre spillere, hvor jeg syns de låt.....tja, om ikke direkte rævva, så tett bortimot ihvertfall. Men hos Tor er det en vellykket kombinasjon.

    Så her må jeg gratulere Tor med et smykke av en spiller.

    ;D ;D

    Helt enig Rolf,det er derfor jeg har beholdt mine to 1219. 1219 er den beste fra Dual er min mening.

    Mvh Roar
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg hadde også en 1219 fra tidlig 1970 tall. Kjøpte den i Bodø og fikk den med en PU et par hakk over standard. Det var en Shure, men husker ikke typen. Min 1219 og en Garrard gikk på loppemarked da vinyl ble "avskaffet" hos meg i 1986.
    Min Thorens + SME ble beholdt i tilfellet jeg skulle få lyst til å spille vinyl igjen. Og det fikk jeg :)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Audiomix skrev:
    Jeg hadde også en 1219 fra tidlig 1970 tall. Kjøpte den i Bodø og fikk den med en PU et par hakk over standard. Det var en Shure, men husker ikke typen. Min 1219 og en Garrard gikk på loppemarked da vinyl ble "avskaffet" hos meg i 1986.
    Min Thorens + SME ble beholdt i tilfellet jeg skulle få lyst til å spille vinyl igjen. Og det fikk jeg :)

    Vi har vel alle noe spilt melk og gråte over.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:
    Det er nok på sånne spillere de gamle Shure pickups kommer til sin rett.
    Jeg har hørt Shure i andre spillere, hvor jeg syns de låt.....tja, om ikke direkte rævva, så tett bortimot ihvertfall. Men hos Tor er det en vellykket kombinasjon.

    Så her må jeg gratulere Tor med et smykke av en spiller.
    Spilte han på 91ED eller V15 ?
    Hørte kun på 91ED når jeg var innom og ja....er veldig enig med Rolf her :)

    /jan
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen

    Takker for all skryt.

    Kommer med mer bilder senere.
    Bruker ennå ED-91 stiften ennå :)
    V15 kommer etterhvert...
    Har fått tak på et headshell, og venter på det nå.

    Kan forøvrig legge til at jeg fikk nytt likeretterrør til 300B-forsterkeren.
    Mullard GZ33. Lekker sak ;D

    Fin lyttekveld i går med mye god musikk.

    tor
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Må skryte litt når man hører noen som spiller bra :)

    Skal bli morro å høre om V15 gjør noe i det hele tatt i den spilleren.91ED spiller som sagt ikke galt ;)
    Mullard ja,bra rør generelt.Likeretter røra dems har jeg litt erfaring med.Brukte ett bla i AN M2,noen ganger bedre enn det originale Sylvania JAN røret som satt der.

    Når du kommer deg hjem så må du bare se å knipset litt og legge ut :)
    Synd vi ikke ses/snakkes i morgen men det kommer flere sjanser.
    Kos deg med musikken Tor :)

    /jan
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Shure V15Vx-pu'n ligger klar i boksen her hjemme og venter på headshellet sitt :)
    så det blir bare med dette bildet så langt.


    Håper alle som tok turen til Vinylmessa i Halden fikk en fin tur denne helga.
    Sjøl var jeg på tur med familien hele helga...

    tor
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Vi hadde det så fint på messa så :)
    Koselig og mye bra musikk,altfor mye for lommeboka mi ::)

    Der er godgutten jo :)
    Skal bli morro å høre den gjør vs 91ED.

    Fått prøvd riia ennå ?

    ps: se å få ordnet deg en tråd under "mitt anlegg...." nå da ;)

    /jan
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Hei JanR og atonal

    Takker for fine tilbakemeldinger.

    atonal
    Vi forsøker å avholde lyttekveld som tidligere avtalt :) Velkommen skal du være.

    JanR
    Joda, riia'n din står oppkobla her hjemme. Virker til å være en helt grei sak ;)
    Liker veldig godt at det er volumkontroll på den, og muligheten for MM og MC high og low.
    Riia vi prater om er denne:



    Søkte litt rundt og fant ut at prisen hos forhandler er kr.1990,- og det er nok litt mer jeg er villig til å betale for en "vente-riia" :-\ Har en viss formening om hva jeg ønsker, men inntil det kan realiseres får jeg skaffe meg en billigere riia.

    Søker til stadighet på Ebay etter gode kjøp, og jeg ser også etter riiaer. Her om dagen oppdaga jeg denne billige saken i USA:
    http://cgi.ebay.com/TCC-TC-760LC-MM-MC-Phono-Preamp-w-Level-Adjust-SILVER_W0QQitemZ150281098747QQcmdZViewItem?hash=item150281098747&_trkparms=72%3A570%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14#ebayphotohosting

    Denne likte jeg med en gang. Den har volumkontroll og mulighet for MM og MC high og low.
    Prisen er jo ikke mer enn ca. kr.545,-og det er jo billigere enn den jeg låner av deg Jan ;D

    Jeg bestiller denne og så sammenligner jeg med din riia8)
    Jeg tar sjansen på å spare kr 1445,-. De kan jeg jo bruke til vinyl eller nye rør...

    Vi prates

    tor
     

    Vedlegg

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    ROCKETOR skrev:
    Hei JanR og atonal

    Takker for fine tilbakemeldinger.

    atonal
    Vi forsøker å avholde lyttekveld som tidligere avtalt :) Velkommen skal du være.

    JanR
    Joda, riia'n din står oppkobla her hjemme. Virker til å være en helt grei sak ;)
    Liker veldig godt at det er volumkontroll på den, og muligheten for MM og MC high og low.
    Riia vi prater om er denne:



    Søkte litt rundt og fant ut at prisen hos forhandler er kr.1990,- og det er nok litt mer jeg er villig til å betale for en "vente-riia" :-\ Har en viss formening om hva jeg ønsker, men inntil det kan realiseres får jeg skaffe meg en billigere riia.

    Søker til stadighet på Ebay etter gode kjøp, og jeg ser også etter riiaer. Her om dagen oppdaga jeg denne billige saken i USA:
    http://cgi.ebay.com/TCC-TC-760LC-MM-MC-Phono-Preamp-w-Level-Adjust-SILVER_W0QQitemZ150281098747QQcmdZViewItem?hash=item150281098747&_trkparms=72%3A570%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14#ebayphotohosting

    Denne likte jeg med en gang. Den har volumkontroll og mulighet for MM og MC high og low.
    Prisen er jo ikke mer enn ca. kr.545,-og det er jo billigere enn den jeg låner av deg Jan ;D

    Jeg bestiller denne og så sammenligner jeg med din riia8)
    Jeg tar sjansen på å spare kr 1445,-. De kan jeg jo bruke til vinyl eller nye rør...

    Vi prates

    tor
    110 volt ?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Hadde jo håpet å få den igjen før høsten ;)
    Bestill deg en ny så kan vi sammenligne når du får.
    Tenkte jeg skulle få testet Revolver vs den innebygde i PV8 en dag snart også.
    RCA rørene fungerer meget bra bortsett fra en noe "ilter" topp.

    Se om jeg svinger bortom eller om du tar deg en tur en dag du er form :)

    /jan
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Jeg har i det siste fått lyst til å skaffe meg en vintage platespiller, og i den forbindelse fikk jeg en hyggelig invitasjon av Rocketor til lyttekveld, og til å stifte nærmere bekjentskap med Dual. Jeg tok med meg en bunke LP`er og besøkte Rocketor i går kveld.
    Den mannen kan virkelig kunsten å la gjesten føle seg velkommen, med deilig kaffe og kake, vennlighet, hjelpsomhet og et vellydende anlegg!

    Jeg hadde med meg litt åttitalls rock, postpunk, litt klassisk, og ikke minst min gamle favoritt David Sylvian. Rocketor kunne by på bl.a. smakfull jazz med bl.a. Garbarek. Lyden var meget behagelig og dynamisk, og jeg fikk flere ganger gåsehud, særlig da Sylvian, Garbarek og Adagio (Karajan) ble spilt.

    Kveldens "hovedobjekt" var Dual 1219, WEGA 3420-type, som formidlet en ren og varm musikkgjengivelse. Samtidig ble jeg mer kjent med en spennende verden av rør-hifi, en verden jeg har lite erfaring med fra før. Til tross for å være "erklært" transistormann ble jeg etter kveldens happening mange erfaringer rikere, og det frister absolutt til gjentagelse å besøke Rocketor igjen :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Ser at utseendesmessig er denne Wega 3420 versjonen noe anderledes enn standard Dual 1219 (som jeg selv har). Noen som kan si noe om forskjellene på disse?
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Takker atonal for hyggelige ord :)

    Til Fosse: Du får se her: http://www.zwillingssterne.de/die70er.html#3420

    Jeg har ikke mer enn det ang denne modellen. Kjøpte den da den så litt heftig ut + at den var fullstendig overhalt.
    Ble levert med dårlig stift, men det er ordnet.

    tor
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Har nå montert opp en ny pu med en ny stift/nål.
    Dette er vel en "V15-hybrid" tenker jeg vi skal kalle den :'(



    Den spiller da godt, men får nok la den gå noen timer til før endelig konklusjon...

    tor
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn