Dtomaso's Lydrom

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Hei

Tenkte eg og kunne like så greit fortelle litt om mitt anlegg og utvikling og eventuelle tilbakeganger,
da det har blitt litt av begge deler oppover.

Eg og far min bygget en Vifa 210 sub og et par vifa stativhøyttalere sikkert rundt 1997 da eg fikk interessen for lyd og anlegg og var vel da omtrentlig 14 år. Lånte mora mi sin Tanberg sølvsuper og trur eg hadde fått et vrak av ein cdspiller fra non :p Var jaggu finlyd i de gamle tanbergene :)

I 1998 kom det til konfirmasjonen og såg penger for første gang :p
Da ble det kjøpt inn ein Sony surroundreciever på 5x80watt/2x110watt og non Jamo surround 90 trur eg de het, og ein Sony VHS spiller faktisk. Hadde fremdeles Vifa selvbyggene og dette funket grådig bra til film og den suben reiv tak i rom og mors skap i stua over. Noe som til slutt ble forsikringssak på mykje knust samlerservice :p
Men fikk guffe det eg klarte videre selvom (heldig guttunge).

1998/99 kjøpte eg min første dvd spiller, Sony da også som faktisk er i drift enda hos ei vennine :)

Rundt 2000 ble Vifa frontene skiftet ut med et par Mission M73, utruli fin lyd i de høyttalerne og har vært på grensa til å kjøpe et nytt sett i senere tid. De står i stua til mine foreldre godt bevart og spiller like nydelig enda.
Fikk aldri tatt bilder av de men lik farge som desse:



Rundt 2002 fant eg ut eg var lei surround og ville prøve no nytt, nemlig stereo. Solgte da også Sony recieveren til foreldra mine, og gikk til innkjøp av Nad C372 for så også C272. Slengte deretter dette på de stakars Mission M73 i brokobla modus per høyttaler. Fant fort ut dette var meget overkill og beynte å leite etter større non store flotte høyttalere siden onkelen min hadde non svære flotte Infinity 9.2. Endte opp med Infinity kappa 90, dæven for non flotte møbelhøyttalere! Men dæven så tunge og forferdelige å flytte på :p
Dette var eg meget fornøyd med i mange år, perfekte rockeduo. Men forsterkerne var jo såklart for små for desse høyttalerne da eg klarte å sprenge 2 mellomtoner kort etter hverandre når eg begynte å bli varm i trøya og guffa skikkelig med de. Fikk aldri tatt bilde av de, men lik farge som desse:



Endte opp med å begynne å studere igjen omtrentlig 2008 på fagskule i Bergen og drog med meg desse svære beista av non Infinity høyttalere og Nad forsterkere. Dette var i drøyeste laget for et lite studentrom, så da begav eg meg ut på utbyttingens vei igjen.
Hadde spart opp ein del for å gå på skule også... gjett ka desse penga gikk til :p
(Her begynner hukommelsen min å slå inn også)
Da hadde eg også oppdaget Hifisentralen, og begynte å spørre å grave etter komponenter :)
Masse gode råd fra alle kanter og eg endte med å kjøpe B&W 703, MHZS CD88e (trur det var e), og Jolida 502BRC
rørforsterker og ein Velodyne 10" sub. Dette spillte grådi fint ei go stund, til eg fant ut eg ikkje likte den lyse toppen til 703'ene selv på rørforsterkeri. Slik var mitt så langt dyreste anlegg:



I 2009 fikk eg for meg at eg ville prøve surround igjen, solgte B&W 703 og Jolida'n til fordel for ein Denon AVR-2608, Denon DVD-1940, Dali 109, Usher 616 senter og def.technology BPX bakhøyttalere.
Detter spillte jo bra sammen, men altfor komplisert for meg med alle de instillinger og plassering av bakhøyttalere osv. Så fant nok en gang ut at dette ikkje var no for meg.
Fikk aldri tatt bilde av delene samlet, men kan legge ut et bilde av hver del:






I 2010 ville eg konvertere heilt igjen, og begynte å leite etter Rotel forsterkeri som eg hadde hatt lyst på lenge.
Fant ein Rotel Rc-970BX forforsterker og ein Rotel Rb-970Bx og Rotel RCD-991. Solgte alt utenom Dali 109 og Velodyne suben koste meg skikkelig med dette oppsettet. Men klarte ikkje la være å sjå på brukten videre, så endte plutselig opp med å kjøpe ein Rotel Rc-990 da ein dukket opp på brukten. Og da blei det fort til at eg kjøpte meg ein Rotel RB-1070 også. Og solgte 970 serien til min bror, han bruker det flittig. Blei et veldi kjekkt oppsett, men syns daliene gav for lite bass aleine og var litt lei filmsub til musikk heile tida.

Så kjøpte eg meg et par Patos 110MKII på komplett da de ddukka opp, som eg fort oppgraderte diskanten på til non seas 1189 :) som eg også lekte meg litt med sammen med Rotel'ene. Ble ei go stund brukt som Pc høyttalere også sammen med 970 serien. Nå står de som pynt på soverommet til eg får lyst å prøve de igjen ;)

2011 fant eg DIY forumet veldi interessant og ville bygge meg no eget igjen, leste mykje og begynte å gå meir og meir mot fulltoner og syntest det virket veldig spennende. Da det dukket Seas fulltoner og mange snakket om desse ville eg gjerne kjøpe desse, men var usikker på kasse osv. Da HEL her inne plutselig dukket opp med selvkjøpte tegninger for forumet, da bestillte eg fort å gale elementer og begynte å planlegge. Byggeprosessen kan dere se her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,52583.0.html



Slik ser oppsettet mitt ut per dags dato, mangler litt finish på HT men det kommer med tida (TTT- Ting Tar Tid som det sies).

Har nylig også gått til innkjøp av ein Thorens TD 280 MKII, LP verden frista heilt utrulig :) meget fornøyd med spilleren som eg fikk til en ufattelig altfor billig penge av om mulig verdens mest serviceinnstilte person som pakka å styrte på og prata masse LP :) Meget hyggelig kar det :)

Nå venter eg på et Rotel RB-1510 effekttrinn eg er veldig spent på å prøve meg på. Og har gått til bestilling av 2stk Eminence Beta 15A. Som nå blir mitt nye prosjekt og gleder meg veldig til!
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.426
Antall liker
2.853
Torget vurderinger
3
Alltid gøy med litt hifi historie :) følger spent med på videre prosjekter :)
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Mye kjekt utstyr innom der ser jeg. Fulltoner er spennende. Og på tide å få opp øynene for vinyl. Lykke til videre!
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Kjekkt å bli godt tatt imot :)
Ska prøve å oppdatere så godt eg kan :)
Er regnfylle somre og mørke høster på vestlandet, så sjangsen for forandringer er nok til stedet ;)
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Da fikk eg endelig Rotel RB-1510 i hus :)

Etter litt telefoner her å der for å finne ut kor pakken var blitt av, det var såklart ikkje registrert no navn på forsendelsen.. Men Tullpost ordna opp og pakken blei henta :)

Kan med sikkerhet si at Seas'ene kommer ikkje til å gå tilbake til RB-1070, vi snakker ren utklassing med tanke på
detaljer. Bassen er mer kontant og tørr, men samtidig mer bass!
Dette kan eg like :)

Man skulle ikkje tro dette med tanke på effekt forskjellen på effekt trinna..

 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Gratulerer med nytt effekttrinn! 1510 høster jo så mye lovord at det er jo nærmest latterlig og IKKE kjøpe et slikt ett bare for å ha!
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Takker for det :)

Fikk den med frakt for 3500 som demo i strøken stand, kan ikkje klage på prisen på no som helst måte :eek:

Da den utklasser 1070 som brukt ligger på 3000-3500 må man sjå på dette som reine røverkjøpet når den er ny også ;D

Eineste minus er såklart ingen brokoblingsfunksjon, men kan fint klare meg uten den..
 
Topp Bunn