drossels Diy tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Skrækkeligt da jeg hader for meget varme. Får det fysiskt dårligt. Dagen er faktiskt revet ud af kalenderen. Another day in my life is waisted.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Silk transformerne er forhåbentligt rigtigt monteret nu. En trafo til hver kanal på Mark Levinson "kopien". Hvor meget kopi det er tænker jeg kan være tvivlsomt. Men der er jfets i indgangen. Der skal justeres på de mange potentiometere i morgen. Der er ialt 8 STK.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Fandt at justering absolut ikke var nødvendigt. Alt var som det skulle være. I morgen vil jeg prøve den - altså hvis ikke der er alt for varmt.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Præcis - England er under luppen fra told. Jeg har fundet et sted i Italien som skulle have dem. Men de virker ikke særligt interesserede. Har ikke svaret på forespørgsler. Tantaler kan være et must i modkobling eller over indgangen synes jeg.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg drev ganske mye med slik modning på 90-tallet. Forsterkere, forforsterker, cd og dvd spillere. Og det ga betydelige lydforbedringer, så jeg forstår hva du driver med. Og jeg har kjøpt mye fra px i sin tid. Jeg har et par apparater som er smekkfulle med Black-Gate. Såpass at jeg lurer på om jeg skal legge de ut for salg. Og det var modifikasjoner som ga god uttelling.

    Men etter at jeg fant klasse D, PC og gode, profesjonelle lydkort, så låt ting ferdigmodda. Men gøy å se hva du laver her.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Ser ingen grunn til å bekymre seg så mye for kjøleribber på kina kabinett som ble nevnt tidligere i tråden. Har kjørt Aleph-j med 400mV bias. Uten å gå over 60°C på ribbene. Målt over flere dager kontinuerlig drift. Så det finnes absolutt gode nok kinakabinett 😊
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg drev ganske mye med slik modning på 90-tallet. Forsterkere, forforsterker, cd og dvd spillere. Og det ga betydelige lydforbedringer, så jeg forstår hva du driver med. Og jeg har kjøpt mye fra px i sin tid. Jeg har et par apparater som er smekkfulle med Black-Gate. Såpass at jeg lurer på om jeg skal legge de ut for salg. Og det var modifikasjoner som ga god uttelling.

    Men etter at jeg fant klasse D, PC og gode, profesjonelle lydkort, så låt ting ferdigmodda. Men gøy å se hva du laver her.
    Opfatter Black Gates som et middel til at skjule fejl andre steder i kæden. Dårlige IC kredse, modstande med magnetiske endekapper etc. Nu hvor elektronikken er blevet voksen er Black Gate ikke længere nødvendigt for at lægge "røgslør".
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det var ikke noe slør over lyden med bg, det ble både renere og friskere, men de er nok unødvendige med bra design.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Ser ingen grunn til å bekymre seg så mye for kjøleribber på kina kabinett som ble nevnt tidligere i tråden. Har kjørt Aleph-j med 400mV bias. Uten å gå over 60°C på ribbene. Målt over flere dager kontinuerlig drift. Så det finnes absolutt gode nok kinakabinett 😊
    Det var ikke fryktelig mye info å hente ut av den der. Hvilket kabinett? Hva mener du med 60 grader på ribbene? finnene? baseplata? hvor på baseplata i såfall. Eller hvor på finnene. 60 grader er mer som max man bør holde seg innenfor. og det på baseplata rett ved transistorene.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    ut av den der. Hvilket kabinett? Hva mener du med 60 grader på ribbene? finnene? baseplata? hvor på baseplata i såfall. Eller hvor på finnene. 60 grader er mer
    Hvis det skal være noe poeng å måle. Så blir det på baseplata rett ved transistorene. Det sier seg selv. Og det er der målingene ble tatt. Her er det aktuelle kabinettet https://www.ebay.com/itm/323530728486. 60grader er helt ok med den biasen på aleph-j og man kan forvente 65grader.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Hvis det skal være noe poeng å måle. Så blir det på baseplata rett ved transistorene. Det sier seg selv. Og det er der målingene ble tatt. Her er det aktuelle kabinettet https://www.ebay.com/itm/323530728486. 60grader er helt ok med den biasen på aleph-j og man kan forvente 65grader.
    Et 4U 400mm chassis med andre ord. Som holder 60 grader ved 78W pr kjøleribbe. mens et tilsvarende modushop chassis hadde dratt i vei omkring 125W pr kjøleribbe ved samme temperatur. Så jeg vil si det er betydelig forskjell på temmelig like chassis. Regner med du går ut fra og har hadd normal rom temperatur siden den ikke er nevnt.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Et 4U 400mm chassis med andre ord. Som holder 60 grader ved 78W pr kjøleribbe. mens et tilsvarende modushop chassis hadde dratt i vei omkring 125W pr kjøleribbe ved samme temperatur. Så jeg vil si det er betydelig forskjell på temmelig like chassis. Regner med du går ut fra og har hadd normal rom temperatur siden den ikke er nevnt.
    Ja helt normal rom temperatur. Og poenget var jo at kina kjøleribber er ikke så dårlige som jeg fikk på følelsen at du fremstilte det. At det finnes bedre der ute. Tenker ikke jeg å nekte på.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Ja helt normal rom temperatur. Og poenget var jo at kina kjøleribber er ikke så dårlige som jeg fikk på følelsen at du fremstilte det. At det finnes bedre der ute. Tenker ikke jeg å nekte på.
    Mitt poeng var at kina chassis sjelden leverer på langt nær samme kjølekapasitet pr kr som f.eks Modushop sine chassis. Chassis fra kina er langt i fra billig. og frakten er blodig dyr. Derfor vil det aldri for min del være aktuelt med kina chassis (med unntak av småchassis til hodetelefonforsterkere og små klasse D moduler og slikt)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Kunne ikke dy meg nu da der var udsalg. Så vil jeg bruge dette til Drev, DAC og pre. Har et Tornado i forvejen.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg har masser af hifi men synes altid spændende hvordan noget nyt lyder. Skal justere den her i morgen. Vis vedlegget 729753
    I første omgang noget skuffende lyd. Skal brændes ind kanskje og har ikke spillet på anlægget i 3 uger. Strømforsyninger i denne er LM 317 og 337. Could be the culprit.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hmm spiller jo med transformatorer I Dacen Ind i transformatorer I preen. Sikkert ikke godt.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    I første omgang noget skuffende lyd. Skal brændes ind kanskje og har ikke spillet på anlægget i 3 uger. Strømforsyninger i denne er LM 317 og 337. Could be the culprit.
    Jeg har lavet et problematiske filter med PS Audio udgangstrafoer ind Silk trafoerne. Hmm det duer slet ikke. Den her må så bare bruges i en helt anden sammenhæng.
    IMG_20210702_145432.jpg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Der kommer en jfet buffer på indgangen efter PS audio trafoerne.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hmm det blev mere kompliceret. En signal trafo ind i en anden signal trafo fungerer virkeligt dårligt. Der dannes vist en resonans kreds. Derfor en jfet buffer foran Silk 522 volumen trafoerne. I morgen prøver jeg med strøm på det. Nervøs som altid.
    IMG_20210708_195821.jpg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det var mega hedt. Vi lyttede til 3 forskellige forstærkere. En ven løb af med 2 forstærkere a 2 X 500 W. Måske han vil købe dem. 2 STK Holton 800 i hver. Det er på den for ham til den forkerte side af 20 tusinde. De Holton forstærkere jeg har lavet med den fyldigste bas.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Han har tidligere købt nogle First One Mosfets på a 400 W. De er for tørre i bassen synes han.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tak for lytning i går.

    Den var god den Holton 1200 monoblok. Ro, overblik, åbenhed med dyb dynamisk bas. Savnede dog basniveau i forhold til Holton 800, der dog var lidt fyldig hos dig.
    Ærgerligt at jeg ikke fik hørt din Accuphase.
    Men god lyd! 😀💪
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Tak for lytning i går.

    Den var god den Holton 1200 monoblok. Ro, overblik, åbenhed med dyb dynamisk bas. Savnede dog basniveau i forhold til Holton 800, der dog var lidt fyldig hos dig.
    Ærgerligt at jeg ikke fik hørt din Accuphase.
    Men god lyd! 😀💪
    Du kan komme forbi og høre Accuphase hvis du har lyst. Nok den varmeste lydende af mine forstærkere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn