DPA - rørforsterkere for viderekomne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.227
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det er den som står hos hifiguiden nå, mener det var en preamp 3 Forsterkerene har en kompis kjøpt
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.027
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    PSE, paralell single ended. En krevende konstruksjon, der biasjustering så vidt jeg vet ligger på innsiden av chassi. Det er vel veldig høy spenning der inne så justering forutsetter at man vet hva man gjør. Men når alt er på stell kan jo disse blokkene gi magiske musikkopplevelser i egnet oppsett.
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    703
    Antall liker
    1.548
    Torget vurderinger
    3
    Hei igjen!!
    Melder meg inn her!!
    Nå står preampen fra hifiguiden og spiller her sammen med Tube Guru 211se monoblokker!
    Rett og slett en trivelig kveld!!😊☀
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    237
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen!!
    Melder meg inn her!!
    Nå står preampen fra hifiguiden og spiller her sammen med Tube Guru 211se monoblokker!
    Rett og slett en trivelig kveld!!😊☀
    Du som endte opp de racing grønne 211 se blokkene? Så fine ut dem, vurderte dem selv. Greit å få lagt ut bias justering, 1100-1200 volt tar livet av deg 😱
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.027
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Hei igjen!!
    Melder meg inn her!!
    Nå står preampen fra hifiguiden og spiller her sammen med Tube Guru 211se monoblokker!
    Rett og slett en trivelig kveld!!😊☀
    Gratulerer! Så de 211 forsvant fra finn ja. Det var nok flere som siklet litt... Kan ellers bare tiltrede det som Keevenru sier. Rimelig høy spenning der inne, verdt å vente lenge før du går inn etter avslått amp, og går du inn med spenning på er det smart å være smart. Men hadde disse utvendig bias? Ikke? Kjenner ikke den pre fra Hifiguiden, men burde være fine saker. Den har ikke ekstern strømforsyning?
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    237
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer! Så de 211 forsvant fra finn ja. Det var nok flere som siklet litt... Kan ellers bare tiltrede det som Keevenru sier. Rimelig høy spenning der inne, verdt å vente lenge før du går inn etter avslått amp, og går du inn med spenning på er det smart å være smart. Men hadde disse utvendig bias? Ikke? Kjenner ikke den pre fra Hifiguiden, men burde være fine saker. Den har ikke ekstern strømforsyning?
    Det var ikke lagt ut bias justering på disse. Den nyere typen har dette originalt med meter. Selger mente det var en grad av autobias på dem, har ikke vært borti det tidligere. Er rimelig livsforsikring og få en tekniker til å legge ut målepunkter og pot meter, tror ikke de tar stort for det heller. Må få testet et slik par med 211 fra dpa på et tidspunkt 😊
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    703
    Antall liker
    1.548
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer! Så de 211 forsvant fra finn ja. Det var nok flere som siklet litt... Kan ellers bare tiltrede det som Keevenru sier. Rimelig høy spenning der inne, verdt å vente lenge før du går inn etter avslått amp, og går du inn med spenning på er det smart å være smart. Men hadde disse utvendig bias? Ikke? Kjenner ikke den pre fra Hifiguiden, men burde være fine saker. Den har ikke ekstern strømforsyning?
    Hei!
    Nei den har ikke ekstern strømforsyning!
    Men den har Riaa, og det er jeg litt spent på😊
    Blokkene har ikke utvendig bias, og har ikke tenkt å pille inni der nei!!😊
    Men jeg håper jeg kan få lagt ut biasjusteringen etterhvert!😊
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.027
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Hei!
    Nei den har ikke ekstern strømforsyning!
    Men den har Riaa, og det er jeg litt spent på😊
    Blokkene har ikke utvendig bias, og har ikke tenkt å pille inni der nei!!😊
    Men jeg håper jeg kan få lagt ut biasjusteringen etterhvert!😊
    Da er det kanskje en ren MM riaa som står i? DPA har lagd flere riaa versjoner, både med trafo for mc og uten, og basert på litt ulike rørløsninger. Alle kjennetegnes vel med litt fylde&klang mer enn oppløsning og stjernestøv. Følsommme for matching med pickup er de også. Jeg har både truffet og bommet med div DPA riaa og pickuper. Nå bruker jeg den som kalles Neumann riaa, basert på at DPA har reversert kretsløpet i en Neumann platekutter fra 60 tallet, som var inne til restaurering.
     

    malla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.01.2006
    Innlegg
    172
    Antall liker
    190
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    6
    Hei igjen!!
    Melder meg inn her!!
    Nå står preampen fra hifiguiden og spiller her sammen med Tube Guru 211se monoblokker!
    Rett og slett en trivelig kveld!!😊☀
    Gratulerer med kjøp. Bilder av DPA i bruk er ikke dumt, hint
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    703
    Antall liker
    1.548
    Torget vurderinger
    3

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.027
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    For snart 20 år siden var det Papworth M200 med 4 par EL34 som fyrte opp det som var i bruk av høyttalere. Flotte forsterkere, husker jeg polerte chrome'en og brukte hvite hansker ved handtering. 200W og masse power i nedre frekvensområde var det jeg leste meg til. Beklager at de kommer litt i bakgrunnen på bildet.
    Manger + Rogers copy.JPG


    Da ble sjokkopplevelsen ganske stor når jeg dro hjem det første settet med DPA 300B. Visste ikke hva jeg skulle forvente, men opplevde at de spillte overlegent på alle parametre selv i edru tilstand. Selv på høyttalere de i teorien ikke skulle kunne drive. Papworth ble solgt tilbake til opprinnelige eier, som var veldig fornøyd. Inn kom i neste omgang ett sett med DPA 211 (PP tror jeg det var.) Dermed var avhengigheten etablert. Har hatt flere par 211, både PP og PSE, og innser at jeg trenger ett slikt sett igjen selv om fornuft, økonomi og ikke minst plass sier noe helt annet. Lett å glemme rørkostnader, angsten for biasjustering og om jeg fanger opp svekkelse i rør og levetid.
    Fotnote: Av det vi ser på bildet er det bare Cosonance sin trafo-preamp som fortsatt er i samlingen...utrolig hvor mye som har vært innom gjennom årene.
    Rack m:Isotek okt 06 copy.JPG
     
    Sist redigert:

    nutcase

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    1
    Heisann. Har selv dpa 211 med ge vt4c rør. Har stående en dpa preamp 5 m mm riaa om noen her er interessert i den. Likt chassis som preamp 3 som det er bilde av her, men noe nyere og rør på rec out.
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    729
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Hei. Vurdere et par Dpa Gm 70, se at disse har rca og xlr utganger. Hva er deres erfaringer med forforsterker til dpa? Ss eller rør? Så lenge jeg skjønner er det ikke ekte balansert så ingen fordell med xlr? Ta imot tips på pre som fungere bra med dpa ihvertfall. Mvh
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    729
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Hei, finnes det to forskjellige gm 70 se versjoner? Se at noe har e83f rør og er 25w mens andre har e280f rør og er 30w. Muligens et nyere versjon? Så lenge jeg kan se er ellers disse to versjoner helt likt.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.027
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Hei, finnes det to forskjellige gm 70 se versjoner? Se at noe har e83f rør og er 25w mens andre har e280f rør og er 30w. Muligens et nyere versjon? Så lenge jeg kan se er ellers disse to versjoner helt likt.
    Jeg skal forsøke å få inn det spørsmålet når jeg treffer produsenten i påska. Det er absolutt mulig, som liten produsent tillater DPA seg å endre og lage nye og små serier som det passer seg, ofte med små variasjoner. Det meste av produksjonen er jo skreddersøm, og hvis noen vil ha en løsning som høres fornuftig ut, kan jo det imøtekommes.
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    729
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Jeg skal forsøke å få inn det spørsmålet når jeg treffer produsenten i påska. Det er absolutt mulig, som liten produsent tillater DPA seg å endre og lage nye og små serier som det passer seg, ofte med små variasjoner. Det meste av produksjonen er jo skreddersøm, og hvis noen vil ha en løsning som høres fornuftig ut, kan jo det imøtekommes.
    Hyggelig at du tar deg tid til det , takk for det. Har er bilder av begge,hadde vært fint å vite hva er forskjeller mellom de.
     

    Vedlegg

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.027
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Hyggelig at du tar deg tid til det , takk for det. Har er bilder av begge,hadde vært fint å vite hva er forskjeller mellom de.
    Denes Peter svarer at GM 70 er produsert i 3 versjoner, SE med 24 til 30 watt, PSE med omkring 40watt , og PP med ca 60 watt. Bruken av ulike "små-rør" kan variere og er ikke forankret i noen teori som egner seg for kort gjenfortelling. Det var det jeg fikk ut av spørsmål / svar.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.339
    Antall liker
    10.923
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Venter på en fullbalanaert riaa kabel for å få fullt utbytte av min nyankomne DPA neumann riaa.
    IMG_0739.jpeg
    IMG_0738.jpeg

    to innganger. Rca og fullbalansert xlr. Riaa skal helst kjøres rett i power. Derfor har den volumkontroll. To utganger og. Xlr og rca. Enkelte har en linjeinngang i tillegg, men jeg ville heller ha en med linjeutgang og volumbypass, så jeg kan skuffe Denes Peter med å kjøre den inn i en annen (DPA) pre.
    IMG_0735.jpeg
    IMG_0736.jpeg

    Selve riaatrinnet over, og strømforsyninga under. Så fin innvendig at jeg fristes til å sette den på pidestall og spille uten lokk.
    IMG_0733.jpeg
    IMG_0734.jpeg
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    703
    Antall liker
    1.548
    Torget vurderinger
    3
    Venter på en fullbalanaert riaa kabel for å få fullt utbytte av min nyankomne DPA neumann riaa.
    Vis vedlegget 1011443 Vis vedlegget 1011444
    to innganger. Rca og fullbalansert xlr. Riaa skal helst kjøres rett i power. Derfor har den volumkontroll. To utganger og. Xlr og rca. Enkelte har en linjeinngang i tillegg, men jeg ville heller ha en med linjeutgang og volumbypass, så jeg kan skuffe Denes Peter med å kjøre den inn i en annen (DPA) pre.
    Vis vedlegget 1011445 Vis vedlegget 1011446
    Selve riaatrinnet over, og strømforsyninga under. Så fin innvendig at jeg fristes til å sette den på pidestall og spille uten lokk.
    Vis vedlegget 1011448 Vis vedlegget 1011449
    Gratulerer!!😊
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Venter på en fullbalanaert riaa kabel for å få fullt utbytte av min nyankomne DPA neumann riaa.
    Vis vedlegget 1011443 Vis vedlegget 1011444
    to innganger. Rca og fullbalansert xlr. Riaa skal helst kjøres rett i power. Derfor har den volumkontroll. To utganger og. Xlr og rca. Enkelte har en linjeinngang i tillegg, men jeg ville heller ha en med linjeutgang og volumbypass, så jeg kan skuffe Denes Peter med å kjøre den inn i en annen (DPA) pre.
    Vis vedlegget 1011445 Vis vedlegget 1011446
    Selve riaatrinnet over, og strømforsyninga under. Så fin innvendig at jeg fristes til å sette den på pidestall og spille uten lokk.
    Vis vedlegget 1011448 Vis vedlegget 1011449
    Gratulerer!! Det er er sjukt gode saker. Har skrudd og modifisert en del på de 😉🎶

    Mvh lassemann 😊
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Modding? Hva gjør du med de, @lassemann ?
    Svaret er ikke helt enkelt siden Denes Peter ofte bruker det han har liggende av komponenter i skuffen. Det kan være litt ymse dessverre. Har byttet kondensatorer og motstandere i riaa kretsløpet med stort hell. I tillegg har denne en kopplingskondensator mot utgangstrafoen. Merkelig egentlig, men sånn har Denes løst det. Opp i kvalitet her og der belønnes stort! Sånn i grove trekk er det dette som gjøres. Event bedre rør i tillegg.

    Min anbefaling er å la riaa spille seg inn en god stund før dette event vurderes.

    Mvh lassemann 😊
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.027
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg bruker mest linjeinngangen og volumkontrollen på min. Skikkelig pre med dreiemoment opp mot riktig sluttforsterker. Fikk ikke riktig match med min Benz Ruby eller Accuphase AC2. Sannsynlig konklusjon er at jeg ikke har vært tålmodig nok under tilpasning.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn