Sport, sykkel og trening Doping i friidrett

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.514
Antall liker
9.663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Leaked IAAF doping files reveal 'extraordinary extent of cheating'

BBC Sport - Leaked IAAF doping files reveal 'extraordinary extent of cheating'

Noen utvalgte klipp:

The Sunday Times and German broadcaster ARD/WRD have obtained access to the results of 12,000 blood tests from 5,000 athletes. The investigation used two of the world's "foremost anti-doping experts", scientists Robin Parisotto and Michael Ashenden, to review the data.Parisotto said: "Never have I seen such an alarmingly abnormal set of blood values. So many athletes appear to have doped with impunity, and it is damning that the IAAF appears to have idly sat by and let this happen."

A third of medals (146, including 55 golds) in endurance events at the Olympics and World Championships between 2001 and 2012 were won by athletes who have recorded suspicious tests. It is claimed none of these athletes have been stripped of their medals.

Russia emerges as "the blood testing epicentre of the world" with more than 80% of the country's medals won by suspicious athletes, while Kenya had 18 medals won by suspicious athletes.

These latest claims could lead to renewed calls for countries to be banned from international competition, and there will be more scrutiny of powerhouse athletics nations like Russia and Kenya,

EDIT: Ser at VG allerede har vært der: http://www.vg.no/sport/friidrett/do...ng-ryster-internasjonal-friidrett/a/23498743/
 
Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Dette har vi vel hat mistanke om lenge. Sykkel får pepper for doping men de har tatt tak i problemet og bruker masse penger på testing da de har råd. Står vel litt annerledes til med friidrett der det er på langt nær like mye penger. Noen så sikkert verdensrekord løpet på 1500 her for noen uker siden. Frooom's prestasjoner i fjellene blekner i forhold. Ikke nok med at dama løp fort, etter målgang var hun tilsynelatende uanfektet mens de andre lå strødd som slakt. Denne rekord som var satt av dopa kinesere var opplest som umulig å slå med ren kropp...

Besynderlig hvor gode afrikanerne er, blir de tatt med silkehansker fordi de kommer fra fattige kår og er mørkhudet ?

Dibaba med ny verdensrekord p? 1500 meter - sport - Dagbladet.no
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.514
Antall liker
9.663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
– IAAF har alltid vært i front av kampen mot doping, i søken etter å nye analyserenede teknikker og metoder, forteller forbundet til Sunday Times.
De bestrider imidlertid ikke ektheten av dataene som har kommet frem, og understreker at de har brukt to millioner dollar i året på å bekjempe doping.

To millioner dollar i året? Det er vel omtrent månedslønna til Usain Bolt?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har mistenkt det lenge, at doping er et problem også utenfor kappgang.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg er redd doping er mer vanlig enn vi tror, der pengepremier og proffkontrakter er den store motivasjonsfaktoren. Dessverre! Det er penger som styrer idretten og sikkert også mange sportgrener og mange lar seg friste til å jukse for å nå ønskedrømmen.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.284
Sted
Trondheim
Selvfølgelig. Vi har alle visst at de doper seg. Nyheten her er vel av IAAF har holdt dataene som viser det hemmelig, og ikke har forsøkt å gjøre noe med det.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
80 % av de russiske utøverene har avgitt tvilsomme doping tester. Og de er hvite i huden.....
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg savner DDR....
Om ikke annet, så ga de oss muligheten til å snakke om all dopingen blant 'de andre'. Tro om det ikke er på sin plass med et aldri så lite "keep your pants on, George" her?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det ligger en film om sykkellegenden Pantani på Netflix - så den i går, og er interesant å se for de som liker sykling og har noen år på baken. Den handler like mye om doping som om Pantani og setter fokus på hele systemet med doping. I prinsippet går systemet fri mens utøveren er taperen. Når Pantani ble proff hoppet han av med en gang da han mente det var for mye "mafia" i proffsykling. Litt uklart hva han mente men vi kan vel tenke oss hva han snakket om. Han ble vel så overtalt til å fortsette da han var et stort talent.

Patanis liv ble kort etter at han ble kastet ut av sykling pga doping og kjørte seg ihjel på kokain pga frustrasjon/anger/mm - tragisk for en stor idrettshelt i Italia og trolig et offer for en organisert doping kultur. Den siste som tok både Italia rundt og Frankrike rundt på samme år.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Ja det er alltid "de andre" som har skylda. Sånn er det bare.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Når noen vinner med 10 meter på 100 meter'n på toppnivå gir det grunn til bekymring. Spenna/grådighet har ødelagt all toppidrett.
 
S

Syncrolux

Gjest
Hvorfor er det dødfødt å opprette en ny klasse, dvs den UTEN doping. Den andre har vi jo allerede.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Ja det er alltid "de andre" som har skylda. Sånn er det bare.
Så du mener bare utøver har ansvaret ? BBC: Stjernetrener knyttes til doping - Doping - VG
Ja, men det er ikke noe jeg mener, det er slik det er.

Her litt info...http://www.antidoping.no/

"Utøver er selv ansvarlig for forbudte stoffer som blir funnet i kroppen, uavhengig av hvordan utøver har fått det forbudte stoffet i seg. Dette er et viktig prinsipp i det internasjonale regelverket (World Anti-Doping Code)."


 
Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.514
Antall liker
9.663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det jeg kanskje lurer mest på er hvorfor vi gidder bry oss. Stjerneidretten har blitt så pengeinfisert og underholdningspreget at den strengt tatt er totalt uinteressant og fjern, like interessant som en Justin Bieber konsert på Rådhusplassen. Jeg har for lengst funnet ut at det er bedre ting å bruke tida på, og bortsett fra å følge min barndoms fotballag (av nostalgiske grunner) gir jeg fullstendig faen.

200 millioner dollar for en skoavtale med en basketball stjerne (for å sitere noe jeg leste forleden); hvem i alle dager er interessert i å støtte opp om slikt amoralsk tull, dop eller ikke dop? Gi penga til de barnearbeiderne som syr skoene, sier nå jeg. OL og fotball-VM til diktaturer som bruker pengene på å glorifisere sine diktatorer i stedet for til folkets beste? Det moralske imperativ er å boikotte all toppidrett. Det finnes bedre ting å bruke sin begrensete tid på jorden til, spør dere meg (men det gjør dere vel ikke).
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Det jeg kanskje lurer mest på er hvorfor vi gidder bry oss. ...
Gjør vi egentlig det da? Så lenge vi har noe å feste øynene på mens vi jekker pilsen og åpner chips posen så er vi vel happy....?
 

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316
Helt greit at enkelte ikke liker dette men la nå oss som liker å se på sport få lov til det.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.514
Antall liker
9.663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Helt greit at noen ser på det, men la nå oss som har seriøse motforestillinger få lov til å gjøre dere klar over hva dere bidrar til.
 

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316
Helt greit at noen ser på det, men la nå oss som har seriøse motforestillinger få lov til å gjøre dere klar over hva dere bidrar til.
Hva er det jeg egentlig bidrar til med å se på et sykkelritt fra Polen etter jobben i dag?

Alle vet at der det er mye penger er det også mange mennesker som gjør alt de kan for å få en stor del av kaka, dette gjelder ikke bare i sporten men i alt annet også, skal dette boikottes?

Så var det dette med seriøse motforestillinger:

Det moralske imperativ er å boikotte all toppidrett
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.514
Antall liker
9.663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det må du nesten finne ut av selv. Moral er en personlig sak, og jeg vet bare hva min moral mener om saken. For meg er det et moralsk imperativ.
 
Sist redigert:

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316
Det må du nesten finne ut av selv. Moral er en personlig sak, og jeg vet bare hva min moral mener om saken. For meg er det et moralsk imperativ.
Hvorfor må jeg finne ut av det du påstår jeg gjør?

Sport er kanskje ikke noe du liker uansett?

ser på reklamen som betaler for alt svineriet.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.514
Antall liker
9.663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
For n-te gang mislykkes jeg i å skjønne dine påstander eller spørsmål.

"Hvorfor må jeg finne ut av det du påstår jeg gjør?" Jeg svarer på et spørsmål fra deg.

Du spør om hva som skal boikottes og jeg svarer at det får du finne ut selv. Dvs ordet boikott var ditt, jeg er mer fokusert på hvordan man prioriterer egen tid og ressurser. Og indikerer at jeg har funnet mine svar på mine egne prioriteringer. Hva er vanskelig med det? Om du ikke skjønner svaret får det være ditt problem.


Joda, jeg er (eller kanskje var) plenty sportsinteressert, men det foregår mye idrett utenfor rammene til IAAF, IOC, IFA og deres like.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
WADA er bare svada. Korrupt? Nei det kan de vel ikke være - det er jo selveste WADA. Lurer på hvor grundig de tester disse gamle blodprøvene egentlig.
 

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316
Det som er morsomt er at lederne i de forskjellige forbundene innen idretten sitter også som ledere i WADA, kanskje ikke den beste løsningen.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Nettopp ! På meg virker det håpløst å kaste ut utøveren og la trener og hans øvrige støtteapparat gå fri. I mitt hode klarer ingen å dope seg selv alene, i hvert fall hvis du skal ha sjans til å ikke bli tatt og operer på et vist nivå. Du må følges opp av leger, trenere med mer som alle må vite hva som foregår. Problemet er vel da at politi og etterforskning må inn, som koster penger, og da er det veldig enkelt å bare kaste ut utøveren.
 

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316
For n-te gang mislykkes jeg i å skjønne dine påstander eller spørsmål.

"Hvorfor må jeg finne ut av det du påstår jeg gjør?" Jeg svarer på et spørsmål fra deg.

Du spør om hva som skal boikottes og jeg svarer at det får du finne ut selv. Dvs ordet boikott var ditt, jeg er mer fokusert på hvordan man prioriterer egen tid og ressurser. Og indikerer at jeg har funnet mine svar på mine egne prioriteringer. Hva er vanskelig med det? Om du ikke skjønner svaret får det være ditt problem.


Joda, jeg er (eller kanskje var) plenty sportsinteressert, men det foregår mye idrett utenfor rammene til IAAF, IOC, IFA og deres like.
Jeg spør deg om alt som er korrupte skal boikottes, jeg ser ikke at du har svart på dette, denne tråden handler om doping og ikke alt det andre som du spyr ut av deg,

Men for å glede deg litt så må jeg bare poste dette;

NBA-stjerna James Harden tilbudt 1,7 milliarder kroner for å bytte sko
NBA-stjerna James Harden tilbudt 1,7 milliarder kroner for ? bytte sko - sport - Dagbladet.no
 

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316
For n-te gang mislykkes jeg i å skjønne dine påstander eller spørsmål.

"Hvorfor må jeg finne ut av det du påstår jeg gjør?" Jeg svarer på et spørsmål fra deg.

Du spør om hva som skal boikottes og jeg svarer at det får du finne ut selv. Dvs ordet boikott var ditt, jeg er mer fokusert på hvordan man prioriterer egen tid og ressurser. Og indikerer at jeg har funnet mine svar på mine egne prioriteringer. Hva er vanskelig med det? Om du ikke skjønner svaret får det være ditt problem.


Joda, jeg er (eller kanskje var) plenty sportsinteressert, men det foregår mye idrett utenfor rammene til IAAF, IOC, IFA og deres like.
Jeg spør deg om alt som er korrupt skal boikottes, jeg ser ikke at du har svart på dette, denne tråden handler om doping og ikke alt det andre som du spyr ut av deg,

Men for å glede deg litt så må jeg bare poste dette;

NBA-stjerna James Harden tilbudt 1,7 milliarder kroner for å bytte sko
NBA-stjerna James Harden tilbudt 1,7 milliarder kroner for � bytte sko - sport - Dagbladet.no
 
Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.622
Antall liker
15.698
Torget vurderinger
2
Grei løsning: la utøverne representere de ulike medisinprodusentene som lager best dopingmiddel. Beyer, Dow, AstraZeneca, etc står for finansiering, trening og doping - og vi kan se på at rekorder brytes. Blir litt mer ansvarsfullt enn den villdopingen på doen til bensinstasjoner som foregår nå, og samtidig slipper vi å lure på om utøveren var dopet.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.514
Antall liker
9.663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
For n-te gang mislykkes jeg i å skjønne dine påstander eller spørsmål.

"Hvorfor må jeg finne ut av det du påstår jeg gjør?" Jeg svarer på et spørsmål fra deg.

Du spør om hva som skal boikottes og jeg svarer at det får du finne ut selv. Dvs ordet boikott var ditt, jeg er mer fokusert på hvordan man prioriterer egen tid og ressurser. Og indikerer at jeg har funnet mine svar på mine egne prioriteringer. Hva er vanskelig med det? Om du ikke skjønner svaret får det være ditt problem.


Joda, jeg er (eller kanskje var) plenty sportsinteressert, men det foregår mye idrett utenfor rammene til IAAF, IOC, IFA og deres like.
Jeg spør deg om alt som er korrupte skal boikottes, jeg ser ikke at du har svart på dette, denne tråden handler om doping og ikke alt det andre som du spyr ut av deg,

Men for å glede deg litt så må jeg bare poste dette;

NBA-stjerna James Harden tilbudt 1,7 milliarder kroner for å bytte sko
NBA-stjerna James Harden tilbudt 1,7 milliarder kroner for � bytte sko - sport - Dagbladet.no
Og jeg har svart at det får være opp til deg hva du vil boikotte. Det står da ganske tydelig i svaret? Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med leseferdighetene, og hvorfor skulle jeg ha noen interesse av å bestemme hva du skal boikotte? Det står da ganske tydelig at det får du finne ut selv.
 
Sist redigert:

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316
Men det er da ikke noe svar at det er opp til meg når jeg spør deg om alt som er korrupt skal boikottes, hvor vanskelig kan det være?

Tråden heter forresten doping i friidrett og du skriver om alt annet så ikke kom her og nevn at andre har dårlige leseferdigheter.

Gå å gjør det du er flinkest til, finn en annen tråd nå og skap mistrivsel i den også.
 

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316
Sykling har bekjempet doping seriøst lenge og derfor får sykkelsporten gjennomgå, i de andre idrettene har ikke dette vært så viktig, penger har vel vunnet frem her.
Problemet er at tar man alle de som doper vil interessen gå ned og tapte inntekter for mange, jeg skulle ønske de kunne straffe de som ble tatt for doping med fengsel straff og store bøter.

Jeg elsker å se sykling, men jeg tviler litt på trekløver spurtene fra Tyskland, de ser jo ut som hobby bodybuildere.
 
Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.514
Antall liker
9.663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Men det er da ikke noe svar at det er opp til meg når jeg spør deg om alt som er korrupt skal boikottes, hvor vanskelig kan det være?

Tråden heter forresten doping i friidrett og du skriver om alt annet så ikke kom her og nevn at andre har dårlige leseferdigheter.

Gå å gjør det du er flinkest til, finn en annen tråd nå og skap mistrivsel i den også.
Nå startet jeg tråden da og utover å svare deg på et par avsporinger om hvilke andre ting du bør boikotte kan jeg ikke se at jeg har postet om andre tema. Jeg må nesten få lov å være i min egen tråd, og når det gjelder avsporinger bør du kanskje lese nøyere gjennom dine egne poster? Spørsmålet om alt som er korrupt skal boikottes må jo være et erkeeksempel på det du beskylder meg for?

Forøvrig vil jeg være takknemlig om du kan referere til hvilke poster det gjelder og hva som er galt med de slik at jeg kan lære av mine feil.
 
Sist redigert:
Topp Bunn