Dolby Klovnos, DTS XXX/pro, Auda 3D og høyttaler setup muligheter og begrensinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Hvorfor Må du det?
    Eneste gangen jeg bruker Auro 3d er med musikk i multikanal som har dette native. Dvs, nesten aldri!
    Atmos derimot.......Hver dag! i timesvis
    Er litt for mye perfeksjonist også for å få ro i sjela. Dessuten har jeg lagt så mye penger i dette nå at å utelukke auro 3d ikke er aktuelt. Hadde de enda hatt en konfigurasjon som var litt mer Atmos inspirert...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hva skal Auro 3D brukes til?
    Når du ser alt som har denne standarden, så er det ikke verdt 5 min energi på det engang. Atmos er det som hovedsakelig blir brukt til film, bedre å gå for en standard man vet blir brukt og få den bra istedet for en kvasi-løsning som ikke vil fungere. Ihvertfall om man er perfeksjonist tenker jeg..
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Om en er perfeksjonist, så er det best å starte med med utstyr som takler alle tre formatene med riktig layout på kanalene, nok kanaler og ikke minst muligheten til å prosessere dem så det høres troverdig ut i alle tre ( Fire med IMAX) codecs.
    Jeg vil selvfølgelig du skal lykkes lydmessig, så anbefalingen min over står ved lag, med mindre du flesker til og oppgraderer prosessor til noe som takler galskapen.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Hva skal Auro 3D brukes til?
    Når du ser alt som har denne standarden, så er det ikke verdt 5 min energi på det engang. Atmos er det som hovedsakelig blir brukt til film, bedre å gå for en standard man vet blir brukt og få den bra istedet for en kvasi-løsning som ikke vil fungere. Ihvertfall om man er perfeksjonist tenker jeg..
    Jeg har en film og Lux med 2L i auro 3d.
    Kvasi løsningen er den jeg ikke går for.....jeg tenker å bygge to oppsett i taket, en til hvert format. Blir bare 8ch i tak. Flere her har 9.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Auro3D virker uten senter kanalene i taket; du må ikke ha komplett Auro3D oppsett for å få det til å virke.

    Om du skal kjøre denne strategien så har du jo også et problem med Atmos, 7.1.4 er jo bare en liten del av hele Atmos :)
     
    Sist redigert:

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Auro3D virker uten senter kanalene i taket; du må ikke ha komplett Auro3D oppsett for å få det til å virke.

    Om du skal kjøre denne strategien så har du jo også et problem med Atmos, 7.1.4 er jo bare en liten del av hele Atmos :)
    Jeg skal bare kjøre 9.2.4 i atmos og 7.2.4 i Auro 3D, mer klarer ikke prosessoren og det er greit.
    Selvom det er 8 ht i taket blir bare 4 brukt avhengig av format som kjøres. Eneste måten å rendyrke begge formatene :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skulle gjerne hatt 12 takhøyttalere selv. 10 atmos og 2 DTS:X/Auro3D. Akkurat nå er ikke det helt gjennomførbart i rommet jeg har, men det er uten tvil målet for fremtiden :) Prosessoren er klar i det minste, har 10 ledige kanaler.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal bare kjøre 9.2.4 i atmos og 7.2.4 i Auro 3D, mer klarer ikke prosessoren og det er greit.
    Selvsagt klarer prosessoren dette. Så lenge du er innenfor maks støttede kanaler så vil det virke med mindre prosessor har noen andre restriksjoner som ikke gjør det mulig å bruke både wide og 4 takhøyttalere samtidig eller lignende.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Selvsagt klarer prosessoren dette. Så lenge du er innenfor maks støttede kanaler så vil det virke med mindre prosessor har noen andre restriksjoner som ikke gjør det mulig å bruke både wide og 4 takhøyttalere samtidig eller lignende.
    Det er lurt å lese seg opp på forhånd. 7706 har ikke front wide i det hele tatt. 8805 har 15 utganger, da med 6 høydekanaler, men aldri mer enn 4 om gangen når man kjører front wide. Lett å bli lurt her...
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er lurt å lese seg opp på forhånd. 7706 har ikke front wide i det hele tatt. 8805 har 15 utganger, da med 6 høydekanaler, men aldri mer enn 4 om gangen når man kjører front wide. Lett å bli lurt her...
    Dette er begrensninger i dekoder brikken. Jeg slipper heldigvis disse begrensningene; kan bruke de kanalene jeg selv ønsker i den kombinasjonen jeg ønsker.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Trondheimsolistene - 2016 - Reflections i Atmos 7.1.4.

    Vis vedlegget 704832

    Ser man på det "visuelle" oppsettet av miksen ser det slik ut:
    Vis vedlegget 704833

    Samme album i 21.1.10 oppsett (Atmos)
    Vis vedlegget 704834
    Vis vedlegget 704835

    Vis vedlegget 704836

    Grønne firkanter er høytalere med aktivitet; gule sirkler er objekter (bed eller dynamiske). Så objektene her er helt statiske i miksen for å reflektere omgivelser. Den observante leser lurer muligens på hvorfor ikke wide kanalene er i bruk her, siden det vil matche bedre posisjonen for gulvhøyttalere. Alle decoding skjer via Dolby sin egen kildekode, og bruk av wide uten front høyttalere er brudd med spesifikasjonen til Atmos. All decoding av Atmos (eller 2.0, 5.1, 7.1 Dolby) skjer via Dolby sin egen kildekode. Forøvrig bruker Dolby nettopp Trinnov for å utvikle sine formater, Trinnov bruker dolby sin egen decoder, samme for DTS og Auro3D.

    2L sine mikser med statiske objekter i hjørnene (taket) vil om man har kanalene tilgjengelig benytte Lfh, Rfh or Lrh or Rrh (Front height og rear height) - som faktisk ikke er de normale som brukes for 7.1.4 mikser. Her bruker Ltf, Rtf (top front) og Ltr og Rtr (top rear), som begge ligger nærmere lytteposisjonen enn front height og rear heigh). Igjen det er ikke kanal som defineres i Atmos, men posisjon, dermed vil det som er nærmest bli brukt.
    Finnes det noe programvare som analyserer innholdet i alle kanalene for en hel hard film (4k ultra hd disk) og dnr...
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    MediaInfo på macOS kan mates inn med mkv og gi all metadata info for lydstrømmene (og video). Ikke noe analysering riktignok

    Skjermbilde 2021-04-22 kl. 22.17.17.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn