Dolby Atmos og Auro 3D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg kan integrere Auro-3d i min Bryston SP4, men jeg må betale ekstra for kodek’en.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan integrere Auro-3d i min Bryston SP4, men jeg må betale ekstra for kodek’en.
    Auro3D er inkludert i codec-pakken til Trinnov. Må innrømme at jeg aldri bruker Auro3D lengre (musikk blir kjørt i ren stereo (m/stereo subber)). Resten går i Atmos eller DTS:X Pro.

    En litt spennende ting med DTS:X Pro, den støtter upmix av grunnkanalene (valgfritt), som er praktisk når man må forholde seg til et stort flertall DTS:X utgivelser som ikke har noen objekter. Neural:X upmix fungerer også om materiale har lyd-objekter; objektene blir ikke upmix'et (disse spilles av på alle tilgjengelige kanaler).
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Hei, er det mulig å,bruke M Logan Motion 2 som Atmos hoyttalere ?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hei, er det mulig å,bruke M Logan Motion 2 som Atmos hoyttalere ?
    Det går nok, men de er litt for svake på bass-området etter min mening. De påstår 110Hz, men jeg tror du må mye lengre opp i den virkelige verden som selvsagt da blir et problem. Du ødelegger hele Atmos-opplevelsen med for høy crossover. Maks crossover er 120Hz, aller helst bør det være 80Hz (120Hz går bra om man kan utnytte gulvhøyttalere for frekvenser mellom 80Hz og 120Hz før man går mot sub). Ha også i bakhodet at høyttalere i taket oppfører seg ikke helt likt som når de står på stativ eller henger på vegg.
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Det går nok, men de er litt for svake på bass-området etter min mening. De påstår 110Hz, men jeg tror du må mye lengre opp i den virkelige verden som selvsagt da blir et problem. Du ødelegger hele Atmos-opplevelsen med for høy crossover. Maks crossover er 120Hz, aller helst bør det være 80Hz (120Hz går bra om man kan utnytte gulvhøyttalere for frekvenser mellom 80Hz og 120Hz før man går mot sub). Ha også i bakhodet at høyttalere i taket oppfører seg ikke helt likt som når de står på stativ eller henger på vegg.
    Men, om jeg bruker dem , må jeg peke mot taket slik at lyden reflekteres eller direkt mot lytteposisjonen ? Jeg hadde tenkt ( og kan forsatt gjør det) Kjøpe de Motion AFX som er spesiel laget til Atmos lyd men de er laget for å plassere over hovedhoytalere i fronten og bakk, noe som i min oppsett er umulig siden jeg skal bruke ordentlig elektroestater uten kasse. Hva synes du blir en bedre løsningen. Motion 2 bruker noe som de kalles Folden motion cascading bass port som gjør at De får ekstra bass om de plasseres mot veggen ( « this brilliant solution allows a long tuned port which is folded over it-self. The result is amazingly detalles low bass that Can play at high volumet with minimum distortion with controlls the air Motion of the bass Wales» har jeg lest i flere test av Motion 2 og 4 )
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Men, om jeg bruker dem , må jeg peke mot taket slik at lyden reflekteres eller direkt mot lytteposisjonen ? Jeg hadde tenkt ( og kan forsatt gjør det) Kjøpe de Motion AFX som er spesiel laget til Atmos lyd men de er laget for å plassere over hovedhoytalere i fronten og bakk, noe som i min oppsett er umulig siden jeg skal bruke ordentlig elektroestater uten kasse. Hva synes du blir en bedre løsningen. Motion 2 bruker noe som de kalles Folden motion cascading bass port som gjør at De får ekstra bass om de plasseres mot veggen ( « this brilliant solution allows a long tuned port which is folded over it-self. The result is amazingly detalles low bass that Can play at high volumet with minimum distortion with controlls the air Motion of the bass Wales» har jeg lest i flere test av Motion 2 og 4 )
    Naturligvis må du peke dem fra taket til lytteposisjon; peke mot taket høres ut som en utrolig dårlig plan. Ref AFX plasseres over? Ikke installer noen Atmos-høyttalere som ikke er montert i taket samme hva du gjør.
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Naturligvis må du peke dem fra taket til lytteposisjon; peke mot taket høres ut som en utrolig dårlig plan. Ref AFX plasseres over? Ikke installer noen Atmos-høyttalere som ikke er montert i taket samme hva du gjør.
    Det var det jeg tenkte men siden jeg har ingen erfaring med Atmos, jeg har lest forkjellige ting , også at noen kalt Atmos hoyttalere må peke på taket slik at lyden kommer tilbake til lytteposisjon, derfor spurte jeg om det. 18152513-9422-4CA3-A631-B44E1226119B.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kjøre Atmos via refleksjon i taket er en utrolig dårlig plan. Styr unna og få montert høyttalere direkte i taket, da helst vinklet mot lytteposisjon, alle andre forsøk på Atmos er og blir en dårlig løsning.

    Mitt synspunkt er at det faktisk er bedre å holde seg til 5.1 eller 7.1 enn å gå for en av disse halve løsningene.
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Takk for svar. Glede meg , likte ikke ideen av reflekterlyd . Om noen få dager skal installere de 4 hoyttalere i taket og se/høre hva som skjer med en helt M Logan 5.1.4 oppsett.
    takk igjen
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Auro3D er inkludert i codec-pakken til Trinnov. Må innrømme at jeg aldri bruker Auro3D lengre (musikk blir kjørt i ren stereo (m/stereo subber)). Resten går i Atmos eller DTS:X Pro.

    En litt spennende ting med DTS:X Pro, den støtter upmix av grunnkanalene (valgfritt), som er praktisk når man må forholde seg til et stort flertall DTS:X utgivelser som ikke har noen objekter. Neural:X upmix fungerer også om materiale har lyd-objekter; objektene blir ikke upmix'et (disse spilles av på alle tilgjengelige kanaler).
    Hbordan velger du dts x pro? Jeg skal ha dette i 8805, men finner ingen plass å velge lyden. Kanskje prossesor ikke er oppdatert? Står selvfølgelig ingenting om dette i manual, da 8805 fikk drs x pro i november 2020.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hbordan velger du dts x pro? Jeg skal ha dette i 8805, men finner ingen plass å velge lyden. Kanskje prossesor ikke er oppdatert? Står selvfølgelig ingenting om dette i manual, da 8805 fikk drs x pro i november 2020.
    Det er ingen valg for DTS:X pro, man vet om man har DTS:X pro om man får DTS:X dekodet til mer enn 11 kanaler + sub.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Det er ingen valg for DTS:X pro, man vet om man har DTS:X pro om man får DTS:X dekodet til mer enn 11 kanaler + sub.
    Hmmmm, ok så en 13ch prosessor uten dts x pro er egentlig en 11ch i dts modus?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn