DIY verdens beste mellomtone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Y

    ymir

    Gjest
    Hei
    Kjøpte 2 stk. Strathearn mellomtone bånd i 86,sammen med 2 stk. Coral 15L70 og 2 stk.Dynaudio 28af.Prosjektet ble aldrig fullført 100%.

    Men,jeg har alltid drømt om å lage et bånd som Strathearn på 2m,med buet baffel som Infinity QRS som de en gang i tiden ble brukt i.

    Hvor bredt må/ bør baffel og hvor stor må/bør buen vere,dersom det er noen regler en må følge?

    Coral elementene skulle i High Fidelity sitt system med deres bass equalizer,elektroniske delefilter og deres kasskode koblede 100 Watter.

    Hadde dessverre innbrudd og mistet 1 Coral element og 1 Strathearn element.
     

    Vedlegg

    O

    Oblivion

    Gjest
    Arild hos HiFi Guiden har liggende flere nye Apogee Gold bånd elementer..
    De er fra 80 tallet og fungerer som de skal.
    Har hatt noen av de på "lån" for uttesting.

    Eneste utfordring er lav impedanse - rundt 1 ohm pr. element.
    Jeg brukte to i serie for å få 2 ohm som mine forsterkere greier å drive..

    EDIT: Strathearn mellomtonen ser mistenkelig identiske ut som Apogee Gold bånd elementene...
     
    Y

    ymir

    Gjest
    hei
    Kan da kanskje bruke Strathearn trafoene som får impedansen opp på 6.3 ohm.Hva er erfaringen med tilkoblingen på selve båndet.Strathearn er/var plaget med avbrent leder ved tilkoblingen (ikke bare hos meg).Hva med bredden på baffel? QRS er fryktelig bred,det blir ikke mye plass igjen i stua.Er det regler for hvor stor/liten buen skal/kan vere?

    QRS`en var også beryktet for sine krav til effekt,husker da jeg leste testene at det den gang ikke var forsterkere store nok til å drive de.De slukte visstnok 1Kw uten problem.Mener å huske Harry Pearson på slutten brukte noen Stax 300w monoblokker og noe rørtrinn fra Audio Research sammen med basspanelene på Thympani. Det var tider det,så pass at jeg fremdeles drømmer om QRS,33 år etter.
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Ymir

    Du har blitt frasjålet et Strathearn element. Betyr det at du er i behov for ett (jeg er ikke tyven)?

    Jeg har ett element m/trafo liggende om du skulle være interessert.

    Mvh.

    Eivind Stillingen
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    High Fidelity (DK) hadde på tidlig 90-tall (eller deromkring) en artikkelserie over temaet bånd-HT - Tagliatelle - med lange bånd og buet front - mulig den kan gi noen «svar» - i en oppfølger konkluderte de bl.a. med at WHS-bånd var et utmerket membranmateriale.

    mvh
    KJ
     

    Defo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2007
    Innlegg
    396
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    4
    DIY verdens beste mellomtone? More like Dynaudio D54 i et 250hz tractrix horn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn