DIY usb kabel

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Jeg har en kjempegod usb kabel fra signal projects og det er rent kopper. Men jeg har også en furutech gt2 som er sølvforgylt kopper. Og for moroskyld etter å ha brukt kopperkabelen ganske lenge nå prøvde jeg furutechen. Den er langt i fra like god og oppløst men det er mer sølvklang. Og jeg kom til å tenke på at jeg kunne tenke meg en god usb kabel i rent sølv.

Jeg lurer på om jeg kan bruke den øverste kabelen på denne siden. Altså sette på usb kontakter. :
wire_digi_furutech

Ellers skal jeg ha en slik til coax. God kabel.

Hvis jeg ikke kan lage en selv så blir det nok artisan sin sølvkabel.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.027
Du vil da, som sannsynligvis en hel del "audiofile" USB-kabler få feil karakteristisk impedans, men det spiller neppe noen rolle for noe så enkelt som audio. Du trenger 4 ledere for en USB-kobling.

USB-standarden sier 90 Ohm.

Feil karakteristisk impedans inntreffer oftest i form av digitalkabler med RCA-kontakter, de er aldri de 75Ohm som standarden spesifiserer. Dersom man er opptatt av slikt for SP/DIF må man bruke BNC-plugger. Men båndbredden for 2-kanals audio er så latterlig lav i datasammenheng at det ikke har noe å si i praksis.
 
Sist redigert:

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Furutech er jo ganske autoritære ang kabler. Skulle tro de hadde styring på det. Med sølv så er det vel isolasjonsmateriale som sørger for impedansen kanskje? Har en usb kabel i sølv til Hegel super og den funker fint den. Sølvklangen er der den. En som jobbet i firmaet som har kabelen mente det ville bli klønete om jeg brukte den kabelen. Men folk lager jo usb kabler med rent sølv som artisan. Og audioquest diamond har vel rent sølv?
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Det har en annen og gjerne litt lysere klang en kopper. Det er ofte mer detaljer og luft. Men du skrøner vel, på den måten at du selvsagt ikke hører forskjell. Vet ikke selv hvordan det går an. Men noen gjør det.

Det har en litt annerledes type dynamikk. Raskere.

Edit:

9000 innlegg og du spør meg om dette, takk.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.027
Siden 2-kanals audio er så lav datarate kan du sannsynligvis bruke omtrent hvasomhelst og ikke bry deg om den faktiske USB-spesifikasjonen. Det vil nok fungere uansett så lenge du kobler pluggene korrekt i begge ender. Om man vil kan man bruke en hesjestreng eller en kleshenger av metall til digitalkabel mellom en CD-spiller og en DAC, det går greit siden dataraten kun er ca 1.4 megabit/s.

Se eksempelvis http://gizmodo.com/363154/audiophile-deathmatch-monster-cables-vs-a-coat-hanger for en duell mellom Monster Cable digitalkabel og en kleshenger.

Så bare bruk den kabelen du selv tror har best sølvlyd.

I den virkelige verden har kabler beregnet på høyhastighets dataoverføringer ganske strenge spesifikasjoner fordi det faktisk er relevant når dataraten bli høy. Om man vil ha en teknisk korrekt USB-kabel fås den for eksempel i esken sammen med printeren man kjøper på Elkjøp. Sannsynligheten for at den er laget av noen som faktisk vet hva de driver med er svært høy.
 
Sist redigert:

TiaZzz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2015
Innlegg
135
Antall liker
41
Sted
Skedsmo
Det har en annen og gjerne litt lysere klang en kopper. Det er ofte mer detaljer og luft. Men du skrøner vel, på den måten at du selvsagt ikke hører forskjell. Vet ikke selv hvordan det går an. Men noen gjør det.

Det har en litt annerledes type dynamikk. Raskere.

Edit:

9000 innlegg og du spør meg om dette, takk.
Hvordan gir man en '1' eller '0' en klang? Kanskje et fjasete spørsmål synes du, men for digital signaloverføring så finnes det ingenting som klang. Den faktiske bæreren av bitstrømmen er et analogt medium i form av strøm og en kabel, men du treffer en DAC i andre enden som tyder ditt kobber-, sølv- eller klesehenger-sendte signal som enten '1' eller '0'. Klang er ikke en faktor for DAC-en. (er elektronikk før DAC-en som snakker USB så det over er forenklet betraktelig)

Digital overføring er egentlig bare snakk om "godt nok". Når det er "godt nok" så kan det ikke bli bedre. I et så simpelt oppsett som å overføre audio mellom to enheter på en benk så treffer man fort "godt nok". Da er bitstrømmen perfekt og kan ikke bli bedre, om så kablene er laget av NASA.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Hva med å fortsette med å denge den døde hesten i en av de eksisterende HiFi datakabel trådene?
 

TiaZzz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2015
Innlegg
135
Antall liker
41
Sted
Skedsmo
Hva med å fortsette med å denge den døde hesten i en av de eksisterende HiFi datakabel trådene?
Kanskje det. Vi burde gjøre det samme med de utallige høyttaler- forsterker-, transport-, DIY- og alle andre relaterte tråder også. Strengt tatt trenger vel forumet bare en tråd i hvert underforum.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Hva med å fortsette med å denge den døde hesten i en av de eksisterende HiFi datakabel trådene?
Når sjokolade legger ut et spørsmål i kategorien utvikling tror jeg nok at Weld og Tiazzz regner med at han ønsker svar av en teknisk art og det synes jeg de har gjort.

Sjololade; den kabelen du linker til er en coax-kabel som har to ledere. USB bruker fire hvis skal ha med 5V. Når det er sagt så synes heller ikke jeg du skal bruke krefter og penger på å lage en sølvkabel til USB overføring. Når/hvis man opplever forskjeller på USB kabler så er det andre ting en metallet i lederne som skaper forskjellene. Sånn er dessverre bare og det har blitt forsøkt kommunisert mange ganger tidligere både på HFS og i resten av verdens audio-forum.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
De samme som "denger løs på den døde hesten" år etter år.
På tide at de innser sine svært begrensede pedagogiske evner.
 

TiaZzz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2015
Innlegg
135
Antall liker
41
Sted
Skedsmo
De samme som "denger løs på den døde hesten" år etter år.
På tide at de innser sine svært begrensede pedagogiske evner.
Sjekk registreringsdatoen min.

Synes svaret mitt var ganske pedagogisk. Hvordan ville du formulert det annerledes, men behold budskapet?
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Å lage sin egen USB kabel er ikke helt rett frem. Som det er påpekt, så må impedansen i transmisjonslinjen og i pluggen (og ikke minst i koblingen til pluggen) være helt nøyaktig. Ellers får man refleksjoner som helt definitivt ødelegger dataene langt mer enn hva en eventuell forbedring sølv skulle gi. Man snakker om et "øyediagram", det viser kvaliteten på kabel og overføring, og krever testutstyr i 100k-klassen for å verifiseres. Jeg jobber med elektronikkonstruksjon og kjenner USB godt. Jeg holder meg langt unna det å lage egne USB kabler av overnevnte grunner.

Det er ikke mange lydkort som kjører på low-speed lengre. En av grunnen er at du beslaglegger USB-bussen i lengre tid (fordi det går saktere), og frarøver andre enheters mulighet til å bruke bussen. Derfor er trenden blant utstyret at alt er high-speed eller raskere.

I motsetning til hva som virker som en gjengs oppfatning i HiFi-miljøet, er IKKE USB befengt med de samme klokkemessige svakhetene som f.eks. SPDIF har. Det er derfor ikke noe faglig hold i at man får lydmessig gevinst ved å forbedre USB-kabelen. *) I USB er det tre ting som gjør kabelen bedre: 1) Høyere båndbredde, 2) Bedre impedansmatching, 3) Mindre tap. Om hvorvidt sølv innehar forbedringer på disse tre punktene er meg helt ukjent. Og bedre måles i hvor mye feilrate man får på en kabel, og suksess måles i når dataene har blitt overført feilfritt.

Har sagt dette før, men det tåler en gjentagelse: For alle praktiske formål overføres digital audio helt tapsfritt mellom enhetene. Ellers hadde det jo vært bitfeil på dataene. Og bitfeil manifesterer seg som tydelige klikk og popp, støy og stillhet. Aldri mer fylde i bassen, åpnere diskant eller lysere lydbilde. Sistnevnte er analoge effekter som kommer fra en analog påvirkning, aldri digital.
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Det er helt fantastisk at så mange fortsatt påstår at en digital kable endrer lydkarakteren. Det er sikkert de samme folkene som bruker magneter på bensinslangene. :)
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.378
Har prøvd å lage USB-kabler i henholdsvis kobber og sølv. Hadde vel ca. 3 tvinninger per tomme på data pluss og minus. Kobberkabelen funket fint, men på sølvkabelen ble det klikking. Har lest på nettet at andre har opplevd samme fenomen. Så det er altså slik bit-feil høres ut? Interessant.

Men, er det noen som har en teori for hvordan jeg skal få sølvkabelen til å virke? Må jeg tvinne tettere eller med lengre avstand?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
For å få kontroll på karakteristisk impedans trenger du å vite induktans og kapasitans for kabelen, som begge er en funksjon av ledertykkelse, isolasjonstykkelse, samt dieletrisitetskonstanten for isolasjonsmaterialet...... se også mer her : Axotron

Som du sikkert skjønner, så er det å mekke sin egen kabel med riktig impedans ikke helt enkelt..........
Kjøp en god kabel til en hundrings eller to - gull/ sølv / lurium-2000 har ingen betydning for digitale signaler, - kun for diverse lommebøker......
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Det finnes faktisk folk som har like god teknisk kunnskap og som gjerne er klar over paradokset men som hører forskjell selv. Men det blir siste post her i tråden. Spørsmålet var opprinnelig, "hvordan lyder sølv?" Som om sølv generelt ikke skilletegn lydmessig fra andre ledere.

Nettkabler skal i teorien heller ikke påvirke lyden utover hva som er teknisk forklarlig. Og kanskje ikke kabler i det hele tatt. Diskusjonen har pågått i alle språk over lang lang tid. Selv er jeg åndelig og har tro på at det vitenskaplig sett strekker seg lenger enn kartlagte energiformer/lover. Til en viss grad. At det er visse hull i fysikkkunnskapen. For hull er det. Med tanke på hva av eksistensen vi har kartlagt og den reelle kolossale energien som en ikke får tatt med i beregningen grunnet en litt firkantet tilnærming. Jeg har hodepine så jeg bør kanskje ikke vase med dette her. Men det merkes ihvertfall hos skeptikerne at det er en del pasjon eller lidenskap i det å bevise/bekrefte/avkrefte forskjeller blant kabler. Gjerne mer enn hos de som mener de hører forskjell. Nå går jeg. Sant at det var koaksial, kjøper heller en ferdig bygget jeg da. : )
For moroskyld, kan jeg spørre dere skeptikere hvilke kabler dere har i anlegget?
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Takk for svarene. Det er ihvertfall ikke like god lyd i furutech kabelen som i en annen jeg har som er litt dyrere. Tingen er bare at lyden er lysere i furutechen.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Som kabler i mitt anlegg er det bare billig kobber :)
Jeg lagde meg for mange år siden switcheboks der jeg kunne ABX teste meg selv. Lånte noen dyre kabler og kjørte lyttetesting med en kompis. Vi klarte ikke å identifisere kabler før vi var nede på 6 meter med tynn flis av en kabel. Ble kurert. :)
Jeg er enig i dine betrakninger om at det er mer mellom himmel og jord enn det vi vet. Men det er nå en gang slik at USB standarden ble laget av ingeniører og da er vel også sannsynlig at det er samme gutta som vet best hvordan den skal kobles opp.
For de som har lest den tekniske spesifikasjonen til USB og skjønner i detalj hva som skjer i elektronikken i begge ender av kabelen så er det helt umulig å være med på et argument om at forskjellige metaller har en egenlyd.
En helt sammenlignbar parallell er lagring av data på en harddisk. Er det sannsynlig at word-dokumenter eller zip-filer som er skrevet til en USB-disk gjennom en sølvkabel er "bedre" på noen måte?? Det er akkurat det samme som skjer når data skal overføres til en DAC.
I beste mening.
Mvh Armand
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Jeg er kanskje gal men jeg tror sølv ville gjort seg der også. Ting ville vært mer responsivt. Jeg forstår at det ikke skal være forskjell. Men jeg følger bare ørene mine. Om jeg skulle være så langt ute at jeg innbiller meg alt er jeg villig til å betale for det også. : ) Mulig dere har rett ang usb kablene. Men jeg stoler faktisk mer på meg selv enn vitenskap og fysikk, om jeg er gal så får det så være.

Noe jeg ikke har nevnt i tidligere kabeldebatter er at jeg har eksperimentert med det som betegnes som healing. Men slik jeg ser det kan man dra prinsippet om healing over til det meste. Det være seg uanimerte objekter, følelser eller tanker. Jeg har altså for moro skyld noen ganger jeg har kjedet meg prøvd å få lyden til å endre seg. Og det har jeg, slik jeg, og folk på besøk oppfatter det, klart. Men det er en annen sak. Kanskje ikke en helt annen men sprø nok til at jeg ikke tar ansvar for eventuelle protester som fører ut i tusen sider : ). Moro hadde det vært selvfølgelig å reise hjem til noen andre å gjøre det samme. Kanskje en dag. Ikke at det er så interessant.
 

manpowre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.07.2015
Innlegg
191
Antall liker
50
Sted
Bergen
Klikking kan ligegjerne komme fra maskinen du bruker, hvor opptatt usb enheten er, og om du har en kabel som mister kontakt på USB kontakten i ett lite mikro sekund, så får du klikking. Mange av DACene er asynkron, så det er fire and forget.. ikke som tcpip, hvor du får en tilbakemelding om at bit melding mottatt. Hadde det vært synkron overføring så måtte DACen buffret lyden. på asynkron er det ingen bufring, der er direkte overføring, og så glemmer man overføringen og går til neste.

Jeg har 2 usb kabler. En såkalt god kabel med gode koblinger, og en som fulgte med en printer. ingen forskjell, bortsett fra den printer kabelen har en tendens til å klikke her og der. men lydmessig ingen forskjell. Nå sitter jeg med lcd3, oppo forsterker og hegel dac hd25. så med dette skulle jeg definitivt hørt forskjell.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg har altså for moro skyld noen ganger jeg har kjedet meg prøvd å få lyden til å endre seg. Og det har jeg, slik jeg, og folk på besøk oppfatter det, klart.
Dette forklarer en hel del.

En ABX test mellom en upåvirket USB kabel og en du påvirker hadde vært spennende.
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Midas,

Jeg respekterer din kunnskap. Men det siste du skrev; "Aldri mer fylde i bassen, åpnere diskant eller lysere lydbilde. Sistnevnte er analoge effekter som kommer fra en analog påvirkning, aldrikke digital"

Men det er faktisk bedre oppløsning på den ene kabelen jeg har. Eller mer støyfri, kanskje det er det. Den er veldig fri for støy. Men den har også en veldig karakteristisk og mørk kopperklang. Jeg ser mine oppfatninger ikke passer inn i en teknisk sammenheng. Men piano høres altså ut som ett ekte piano med tanke på den enorme lydinformasjonen noen pianoer har. Jeg sier noen, eller så er det kanskje det at mange opptak er glatter over.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Jeg er også enig i at vi er på langt nær "ferdige" med å oppdage hva vår verden består av. Men når det er sagt, så har elektroteknikken stått ved lag i 70-80 år. Vi har sett en fantatisk reise fra enkle lyspærer til komplekse prosessorer som rommer milliarder av komponenter på et par titalls mm^2 og kjører på hastigheter oppmot 3-4 GHz. Er det et område hvor vi har brukt enorme megder energi på å forstå er det nettopp dette. Med respekt å melde, så stikker hifi-bransjen seg ut i mengden med tanke på hva de tilegner av egenskaper til kabling.

Hvis man tar en fil og overfører den over et medium, og dataene i mottagenden er 100% identisk, så er innholdet helt likt. Da spiller det ingen rolle om dette ble overført med SPDIF, USB, harddisk eller internett. Det spiller ingen rolle hva slags material eller medium dataene ble overført igjennom. Dataene er like. Og når dataene er like, så låter det helt likt. Det må det gjøre.
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Det stemmer det du sier. Men slik jeg ser det finnes omtrent ingenting i eksistensen som står helt alene. Selv ikke ett digitalt signal. Jeg mener det finnes nyanser der også. Det kan være jeg overdriver men det kan være jeg har rett også. De i cern ville sannsynligvis vært enig men de er galne i hode :p En litt annen sak men cern eksperimentet er potensielt farlig.

Når det gjelder pc og det digitale så kan det nevnes at folk generelt har skapt en holdning mot det som tilsier at det er noe veldig veldig konkret og at det er slik de mener det er. Vanskelig å beskrive men jeg merker det på meg selv. Det er en slags bias i forhold til pc. Og kanskje det digitale generelt til en viss grad.

den beste kabelen jeg har er ihvertfall laget skikkelig. Og den er vel nokså tapsfri. Men dette med sølvklangen forfølger meg. Jeg klarer ikke tro det er innbilning. Jeg har drukket alt for mye kaffe nå så jeg merker ordene snubler litt. Faktisk liker jeg bedre lyden i classifieds Olsson kabelen jeg har enn furutechen på visse måter. Skulle jeg brukt mine subjektive begreper er det fordi det har ett mer jordnært/mindre flåsete lydbilde.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Så det er professorene på CERN som er litt gale i hodet???? Med unntak av at det leter etter det potensielt umulige, har både professorene og ingeniørene på CERN stålkontroll på hva de holder på med..... hvis ikke hadde CERN vært nedlagt for lenge siden....

Hva blir det neste ??? Audiophoole harddisker med gullplater for bedre lyd og oppløsning???
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Siden man er inne på dette sidesporet: Det interessante er at fysikerene på CERN er inndelt i to kategorier: teoretisk fysikere, som ser sin store glede i å jobbe med teoretiske utredninger og gir egentlig blaffen i den andre halvdelen: eksperimentalistene. Disse mener at alt må etterprøves i praksis og at hvis man ikke finner spor av det stemmer teorien ikke. Angivelig skal forholdet mellom disse to gruppene være litt anstrengt. Kan vi trekke noen paralleller her, mon tro?
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Ja, det er vel på tide at forskerene ved Cern begynner å bruke tiden sin på materialproblematikk i USBkabler for audiobruk :rolleyes:
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Den er jeg ikke helt enig i : ) poenget er at det er mer å kartlegge. Innen elektronikk, fysikk, og på en del andre måter. Vi kunne jo slutte å drepe hverandre :p
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Men hva har dette med USB-overføring å gjøre?? ;) Hvis jeg lager en eller annen innretning som overfører informasjon fra enhet A til enhet B. Informasjonen er kvantisert, dvs. den har en bestemt mengde data med helt bestemte tilstander. Om hvorvidt overføringen eller fysikken i denne innehar ukjente kvantemekaniske prinsipper, er meg helt irrelevant når mottager sitter igjen med lik megde informasjon og samme tilstand som avsender sendte. Ellers snakker vi om feil i overføringen, og det er et helt annet kapittel.
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Men hva har dette med USB-overføring å gjøre?? ;) Hvis jeg lager en eller annen innretning som overfører informasjon fra enhet A til enhet B. Informasjonen er kvantisert, dvs. den har en bestemt mengde data med helt bestemte tilstander. Om hvorvidt overføringen eller fysikken i denne innehar ukjente kvantemekaniske prinsipper, er meg helt irrelevant når mottager sitter igjen med lik megde informasjon og samme tilstand som avsender sendte. Ellers snakker vi om feil i overføringen, og det er et helt annet kapittel.
Jo. Men den kvanterelaterte informasjonen er ikke nødvendigvis med i beregningen i noen som helst sammenheng. Så om den finnes ville nok øret være finneren, foreløpig.

Edit: bør begynne å bruke PCen igjen, det blir en del autocorrect med mobilen.
 
Sist redigert:

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Hvis en skulle finne på å lage en kabel selv. Er det noen som har forslag til noe i løpemeter? Gjerne hifibling. For usb kabler har jeg jo så om jeg skulle lage noe er det for finne noe bedre. Hovedsaklig i sølv altså for å se om jeg faktisk får den sølvklangen jeg leter etter.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Silver Dragon USB Cable by Moon Audio
Selv om det som står det bare er babbel fra ende til annen så bør man jo forvente at kabelen virker. Prisen var jo ikke så avskrekkende heller.
Ellers må jeg si at denne tråden har vært sjeldent fri for skittkasting mellom de troende og de ikke-troende. Sjokolade7 skriver at han tror på at uforklarlige fenomener kan påvirke dataene selv om de er identiske i mottaker som i avsender. Hvis dette skulle være tilfelle synes jeg helt ærlig at man ikke skal stoppe med å teste forskjellige USB kabler. Da kommer jo routere, nettverkskabler, internettleverandør, etc. inn i bildet også. Alt dette tilhører en verden jeg ikke her det minste tro på, så jeg melder meg stille ut. Lykke til med lyttingen Sjokolade :)
Mvh Armand
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
ser ut som Hegel pusher usb, selv om de ikke selger de
? OAS har besøkt Hegel

"Dette er et anlegg egnet til å vise hvor mye for eksempel en USB-kabel påvirker lyden, hvilket Hegels markedsansvarlige med gullører, Anders Ertzeid, gjorde med stor overbevisning. AB-tester viste klare forskjeller. Altså ingen grunn til å spare noen lusekroner på USB-kabel, folkens! En test med to ulike mediespillere på Mac-en ga ikke like entydige utslag, selv om dette etter Anders’ mening også har betydning."
 

TiaZzz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2015
Innlegg
135
Antall liker
41
Sted
Skedsmo
Så også den der og reagerte med vantro. Hegel, som jeg liker, virker å være ganske vitenskapelige i fremtoningen. Voodoo rundt USB-kabler er ikke spesielt vitenskapelig.

Mon tro om Ertzeid har noen forklaring på fenomenet?
 
Topp Bunn