DIY Strømkabler vs Nordost Brahma-Valhalla strømkabler.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Er det noen her inne på Senytralen som har laget seg strømkabler som lydmessig er på høyde eller bedre enn Nordost Brahma-Valhalla . Noen som har testet de opp imot Brahma -Valhalla i samme anlegg. Kan ikke forstå at man på langt nær må punge ut med kr.10.000-Brahma - for å få den lydkvaliteten Brahma gir . Hva er det som er så spessiellt med Nordost og deres priser. Er det noen som kan svare meg på dette her. Takk. Erling.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2


Denne diskusjonen har vært oppe ganske mange ganger. Du finner to hovedleire - de som mener at strømkabelen har null og niks å si - og de som har troen på strømkabelens lydforbedrende egenskaper.

I midten finner du de som tror på skjerming og solide kabler (FAT LMC, LMC og tilsvarende).

Du vil også finne nyanser på hva folk opplever at plugger kan gjøre.

Det beste er om du får lånt med deg en FAT LMC-kabel og kan teste denne opp mot Brahma eller en annen kabel som du mener yter godt. Selv liker jeg utseende på Python-kablene, men jeg har aldri prøvd de selv.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.588
Antall liker
3.282
Jeg har ikke svar.

Men lurer på noe av det samme. Kom over en grenstav som markedsføres og selges via Nordost, Qb8 tror jeg den het. En grenstav med en tvist sto det å lese. Hva var så fantastisk med den foruten prisen på nær 10k. Jo, den hadde ett jordet tungdepunkt på midtuttaket. Alle de andre syv uttakene hadde sine jordpunkter øket litt med en motstand. Nordost skrev noe om at dette ble som å lage ei renne som strømmen kunne renne ned i. Fantastisk innovasjon.

Så si meg så hva man skal med Bramha eller andre guder med fantastiske ledertverrsnitt på jord når man legger bevist inn motstander i samme krets. Let the current sink inn!

Det aner meg forøvrig at Nordost og andre nettkabelpushere selger godt på at kundene får rettet opp i nettilknytningen i samme slengen. Man jorder, man lager stjernepunkt, man øker tverrsnitt, man skjermer, man kjøper kabel......den var skrekkelig god. For en lyd.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Antagelig er Brahma og spesielt Valhalla gode strømkabler. I alle fall i noen anlegg. Men hvorfor? Det tror jeg ikke Nordost vet selv engang. Jeg har i alle fall ikke sett noen troverdig beskrivelser fram dem som kan forklare saken.
Antagelig er valg av strømkabler veldig avhengig av resten av utstyret, du må nok prøve ut de forskjellige alternativene for deg selv.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Vel, jeg er vel i den haugen midt i som bruker kraftige og godt skjermede kabler (les FAT LMC). Hvis det er noen som har lyst til å sammenlikne, så bare si ifra.
Mvh Roger
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Er det virkelig ingen som har testet ut dette .Hvorfor ikke . Hvis en DIY strømkabel spiller bedre enn Brahma og så til kanskje en fjerdedel av prisen ville ikke det ha vært flott da. Er ikke folk opptatt av best mulig lydkvalitet for minst mulig penger da. Jeg har egen 16 ampers kurs til anlegget og kanskje det ikke blir så mye bedre med Vishnu-Brahma i forhold til Magus som brukes nå. Erling.
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Jo det har jeg gjort mange ganger.. Dette med pris/kvalitet/ytelse kan vi jo diskutere på mange områder.. Når det gjelder Nordost sine produkter.. så har de kabler fra det helt"betalelige" til det ultradyre..som vi vet... Når det kommer til teknologien deres kan jeg ikke se noen andre kabelleverandører som bruker slik teknologi som de gjør.. deres mål er å lage en kabel som ikke skal bli påvirket av isolasjonen rundt.. les litt her: Dielektrikum - Wikipedia

odin-cable-4.jpg

Odin..

101112-cable.jpg


Kabelgeometrien ER viktig når du skal sende et signal frå a til å... jo rettere/bedre kvalitet/oppbygging dette har.. jo bedre/raskere signal får du.. pluss noen variabler som ligger til matematikken...

Så konseptet er ikke ukjent.. men de har vært flinkest så langt på dette området..men det er dyrt å lage kabler på denne måten.. Jo mindre påvirkning du har på signalet.. jo bedre "flyt" får du på signalet... Du betaler for.. kall det deres konsept..Merkenavn og teknologi... enklere kan det ikke bli.. kjøper du en Lamborgini.. så er det ikke bare kvalitet,men navn og ytelse som en ekstra bonus. De lager jo traktorer også da :cool:

DIY kabler har jeg holdt på med mye.. ca 10 år.. jeg har vel prøvd det meste som kan kalles for en kabel.. grøftekabler til you name it..

så langt vil jeg si at disse gjør nytten de er laget for.. bonuset er trippelskjermen de har..

GY-PW7000
GY-PW8000

Audio Catalog

Kontakter etter smak/pris...

men ikke glem å prøve og feile.. det er variabler her som ikke kan måles eller man kan regne seg frem til... det har nå jeg lært meg da..

mvh Sense
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.259
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
Er det virkelig ingen som har testet ut dette .Hvorfor ikke . Hvis en DIY strømkabel spiller bedre enn Brahma og så til kanskje en fjerdedel av prisen ville ikke det ha vært flott da. Er ikke folk opptatt av best mulig lydkvalitet for minst mulig penger da. Jeg har egen 16 ampers kurs til anlegget og kanskje det ikke blir så mye bedre med Vishnu-Brahma i forhold til Magus som brukes nå. Erling.
Sjekk P.M.

mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jo det har jeg gjort mange ganger.. Dette med pris/kvalitet/ytelse kan vi jo diskutere på mange områder.. Når det gjelder Nordost sine produkter.. så har de kabler fra det helt"betalelige" til det ultradyre..som vi vet... Når det kommer til teknologien deres kan jeg ikke se noen andre kabelleverandører som bruker slik teknologi som de gjør.. deres mål er å lage en kabel som ikke skal bli påvirket av isolasjonen rundt.. les litt her: Dielektrikum - Wikipedia

Vis vedlegget 159415
Odin..

Vis vedlegget 159417

Kabelgeometrien ER viktig når du skal sende et signal frå a til å... jo rettere/bedre kvalitet/oppbygging dette har.. jo bedre/raskere signal får du.. pluss noen variabler som ligger til matematikken...

Så konseptet er ikke ukjent.. men de har vært flinkest så langt på dette området..men det er dyrt å lage kabler på denne måten.. Jo mindre påvirkning du har på signalet.. jo bedre "flyt" får du på signalet... Du betaler for.. kall det deres konsept..Merkenavn og teknologi... enklere kan det ikke bli.. kjøper du en Lamborgini.. så er det ikke bare kvalitet,men navn og ytelse som en ekstra bonus. De lager jo traktorer også da :cool:

DIY kabler har jeg holdt på med mye.. ca 10 år.. jeg har vel prøvd det meste som kan kalles for en kabel.. grøftekabler til you name it..

så langt vil jeg si at disse gjør nytten de er laget for.. bonuset er trippelskjermen de har..

GY-PW7000
GY-PW8000

Audio Catalog

Kontakter etter smak/pris...

men ikke glem å prøve og feile.. det er variabler her som ikke kan måles eller man kan regne seg frem til... det har nå jeg lært meg da..

mvh Sense
Hvilke signaler har du i tankene her jeg ønsker å forstå.

Har limt inn fra katalogen og jeg sitter i noen grad med samme inntrykk jeg hadde ved å kikke gjennom kataloger fra f.eks. HifIklubben både før og senere.
"Alt" er tilnærmet best.
Når dette er sagt så er ihvertfall prisene her så lave at jeg ikke ser noen grunn til ikke å prøve og jeg har stor tro på at disse er gode nok i lange baner.
Men at det skal være nevneverdig forskjeller om noen på de omtalte har jeg liten tro på, men det kan virke som det kun er 7000 og 9000 som har mest detaljer...........les sjøl:cool:

Edit; jeg overså at også 8000 er MORE Powerful.... beklager.

Ikke skjønner jeg hvordan de forskjellige kan være mer "powerful" enn andre og med mer detaljer, det handler om strømkabler.
Som sagt jeg søker en forklaring.



GY-PW7000
Solid Rectangular Cross Section pure Mono-crystal copper power cable, result a details, clean and powerful cable
This Version designed for more details and high frequency

Powerful, Clean, dynamic, Airly and details sound

High Current 13A 250V

Recommended for high resolution needed, such as DAC, CD player, pre-amp

Double shielding with aluminium sheet and crossed mesh

GY-PW8000
Solid Rectangular Cross Section pure Mono-crystal copper power cable, result a details, clean and powerful cable
This Version has more Mono-crystal copper in Rectangular Cross Section, sound more powerful than earlier version
Replaced GY-PW2
Also improved on the color insulation of each conductor
3 individual sets, each has 4 strains of 2.3 x 0.5mm RSC
Designed for power cable
Recommended for high power device
Copper multi-strain + Solid Mono-crystal RSC
Extreme powerful, Clean, dynamic, Airly and details sound

GY-PW9000
Fine Solid Rectangular Cross Section (RSC) pure Mono-crystal copper power cable with external twisted flow wire and Teflon insulation.
This Version designed for more details and better frequency balance
More Powerful and better sound details
High Current 20A 250V
Main conductor combined with thick RSC, thin RSC and 0.5mm diameter wire
Recommended for high resolution and high powerful equipment
Copper mesh and copper sheet shielding


Mvh.KW


 
Sist redigert:

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Sense,Hvilken DIY kabel kommer nærmest Brahma -valhalla av de du har laget og testet . Har du sammenlignet opp imot Brahma -Valhalla .Mener lydkvalitet altså . Erling.
 

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Innlegg
1.369
Antall liker
740
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Har egentlig ikke noe her å gjøre da de fleste kabeltråder stort sett ender med snørr og tårer.
Sense er inne på noe med den kabel linken sin.
Oppfordrer til å prøve en meter av den "8000" kablelen, med oem furutech kontakter, eller Valab kontakter fra ebay.
Ga definitivt meg en overraskelse.
Aldri hatt dyre strøm kabler, men oppløsning er milevis bedre enn in akustikk og supra sine nettsladder.
(Prøvd på MI utstyr og Focal 1027be.)
AD
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
De fleste strømkabelprodusenter er opptatt av støybekjempelse på en eller anne måte. De er ofte fornøyd med en båndbredde på noen kHz, å kunne overføre 50. harmoniske av nettfrekvensen er nevt. Alt over er uønsked støy.
Nordost derimot gjør det helt motsatt. De bruker ingen skjerming (bortsett fra Odin), de forsølver lederne for å øke ledningsevnen ved høye frekvenser og satser på luft som dielektrikum. De satser alt på maksimal båndbredde, flere hundre MHz. Altså overføre mest mulig støy.
Jeg har ikke funnet noen begrunnelse for hvorfor de gjør dette. Kan noen hjelpe meg?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
.. kjøper du en Lamborgini.. så er det ikke bare kvalitet,men navn og ytelse som en ekstra bonus. De lager jo traktorer også da :cool:
Dårlig sammenligning. Lamborgini er en av de værste møkkabiler man kan kjøpe, sammen med de fleste andre superbiler. Vel og merke hvis man med kvalitet mener problemfritt bilhold med få eller ingen havarier.
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
KW... Nå er det vel Nordost som bruker dette konseptet her.. at du har en leder hvor ELEKTRONENE(signalet) ikke skal bli påvirket av materialene rundt... men den perfekte leder er ennå ikke laget for audiobruk da... og hvorfor skal du ikke kunne bruke denne teknologien på en strømkabel?.. Nordost er så langt jeg kan se kommet lengst til å bruke en "nesten" perfekt leder til komersielt audiobruk...
men om dette er fasiten??.. det vet ikke jeg noe om.. de som har interesse for teknologien kan selv lese seg til dette på www.. jeg sier ikke noe mere om dette nå..

Når det gjelder de kablene fra Vt4c.. vil jeg si dette er meget for pengene.. disse er trippelskjermede kabler som garanterer deg null utstråling og ingen påvirkning fra potensielle støykilder inn...at du velger å lese de "STORE" ordene i teksten får bli på din kappe.. jeg personlig velger og hoppe over dette og heller prøve... feile og lære.. synes du lydbildet ditt ble stillere eller skal vi si roligere.. ja da virker skjermen til det den er laget for... er det ingen forskjell... ja da er ikke problemet der.. har du igjen et godt analytisk anlegg.. vil kansje opplevelsen være bedre mikro/makrodynamikk...og for noen.... ja ikke vet jeg men de flest kjenner hifien sin og hvordan dette spiller.. og har du INGEN interesse for kabler.. spill musikk:cool:

Bruker du 7000 på signalkildene dine og 8000 på forsterker/ampene dine er du safe.. litt større tverrsnitt og god skjerm på kablene enn hva du egentlig trenger... er oppskrift og erfaring jeg vil anbefale alle entusiaster og skeptikere..

mvh Sense
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.745
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Er det noen som lager treklosser på sine DIY strømkabler, kan jo være der forskjellen ligger? :rolleyes:
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det var ikke for å "kødde" med ditt bidrag generelt jeg fremhevet deler av Vt4c.. sin markedsføring, men dem, og det faktum at jeg kom på at den lignet veldig på avisene fra HiFiklubben både før og sikkert fortsatt, hvor en til slutt sitter igjen med samme inntrykk.

Jeg synes innlegget ditt med linker til billige og etter min mening fullgode strømledere med god skjerming og eget valg av kontakter f.eks. samme type som sitter på Odin (toppmodell Furutech, uten at jeg ville eller har valgt de) fortsatt til en grei pris bare er positivt.

Dog stiller jeg meg litt undrende til dette merket rødt ved strømkabler.

<Kabelgeometrien ER viktig når du skal sende et signal frå a til å... jo rettere/bedre kvalitet/oppbygging dette har.. jo bedre/raskere signal får du..>

Strøm....spenning står vel i kabelen frem til komponenten som ved behov/bruk så "tappes" det til samme.
Dette gjør den hele veien også føre netkabelen, men dersom netkabelen skal videreføre dette raskere og eventuelt bedre enn den foran nevnte (i veggen) hva vil da skje?
Blir det ikke raskt nok påfyll da (siden den siste biten er raskere) eller, og med hvilket resultat..........spennigsfall?...........jeg skjønner bare ikke viktigheten av dette og håper jeg ikke er helt aleine om det.
Jeg er med på skjerming som et viktig argument samt riktig kvadrat (minst det samme som på kursen kanskje + litt, men sansynligvis ikke nødvendig)



http://www.hifisentralen.no/forumet...lyd-via-dolorosa-med-sluket-som-jesus-40.html





Mvh.KW
 

Vedlegg

Sist redigert:

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
352
Antall liker
6
Dog stiller jeg meg litt undrende til dette merket rødt ved strømkabler.

<Kabelgeometrien ER viktig når du skal sende et signal frå a til å... jo rettere/bedre kvalitet/oppbygging dette har.. jo bedre/raskere signal får du..>

Strøm....spenning står vel i kabelen frem til komponenten som ved behov/bruk så "tappes" det til samme.
Dette gjør den hele veien også føre netkabelen, men dersom netkabelen skal videreføre dette raskere og eventuelt bedre enn den foran nevnte (i veggen) hva vil da skje?
Blir det ikke raskt nok påfyll da (siden den siste biten er raskere) eller, og med hvilket resultat..........spennigsfall?...........jeg skjønner bare ikke viktigheten av dette og håper jeg ikke er helt aleine om det.

Mvh.KW
Du er definitivt ikke aleine, og det er nettopp slik argumentering rundt kablenes mange fantastiske egenskaper som skaper hoderysting og oppgitt himling med øynene hos veldig mange.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
De fleste strømkabelprodusenter er opptatt av støybekjempelse på en eller anne måte. De er ofte fornøyd med en båndbredde på noen kHz, å kunne overføre 50. harmoniske av nettfrekvensen er nevt. Alt over er uønsked støy.
Nordost derimot gjør det helt motsatt. De bruker ingen skjerming (bortsett fra Odin), de forsølver lederne for å øke ledningsevnen ved høye frekvenser og satser på luft som dielektrikum. De satser alt på maksimal båndbredde, flere hundre MHz. Altså overføre mest mulig støy.
Jeg har ikke funnet noen begrunnelse for hvorfor de gjør dette. Kan noen hjelpe meg?
Og ikke nok med dette. Nordost sier også at vi må bruke Qx-bokser som genererer et slags felt som påvirker enhetene i nærheten, det må jo være et snilt felt dette da? I tillegg må vi også bruke Qv2-enheter som tilfører harmonisk forvrengning i strømlederne. Og jo flere enheter jo bedre, dvs jo kraftigere felt og jo mere forvrengning jo bedre.
Jeg forstår ikke hvorfor dette er bra heller. Og jeg kan ikke se at Nordost gjør noe forsøk på å forklare.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Ikke for å skape en ny lang kabeldebatt, men for meg virker det som mange av oss som har holdt på med denne hobbyen i noen tiår, og har prøvd mange rare tweaks, så har både kabelhysterien, og for den sak skyld mange andre hysterier innenfor hobbyen, roet seg med årene. Derimot virker det for meg som mange av de råeste hifi-nevrotikerne her er relativt nye innenfor hobbien. Jeg tror det går an å lære relativt mye av noen av dem med lang fartstid her, og spare mange penger. Tar jeg feil?
Roger
 
Topp Bunn