DIY spørsmål

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Heia

Har et gryende prosjekt på gang, foreløpig på planleggingsnivå. Ønsker å bygge meg et par høyttalere som kommer til å fungere som 1.5 veis. Det skal bety at det er 2 like drivere per HT, en som jobber kun på lave frekvenser og en som skal fungere tilnærmet fullfrekvent. Et viktig mål er å ha tilnærmet høyest mulig sensitivitet siden jeg spiller med rør som gir lav effekt. Med de planlagte driverne kommer det til å fort ligge på +-101/102 dB/1w

Jeg har en "proff" løsning som fungerer slik per i dag og dette funker for meg, i planen min er det noe større drivere, men antar prinsippet er det samme. Den som jobber opp til fx 200-300hz vil bli delt av en air-coil, ukjent for meg hvilken foreløpig siden jeg ikke har satt meg inn i dette enda.

Tidlige spørsmål til erfarne fjellfolk:
: planlegger å bruke mdf, men av en eller annen grunn ønsker jeg meg buet HT baffel og kasse må jo da helst følge baffelbuen. Kan jeg bruke MDF til dette? Altså klarer jeg å bøye den til uten brudd, event hvor tykk mdf vil tåle dette. Jeg har sett at man slisser inn, når man skal bøye, og at det er relativt tynne plater. Så oppfølgingsspørsmålet er hvor tykke veggene bør være. FX bør jeg bruke 2-3 plater og lime disse, blir det tilstrekkelig rigid helhet da? Forlaget er å bruke epoxy og event skruer for å få det tight og sammenhengende. Lager meg for øvrig en ramme 3 stk i dybde som platene fikseres i.

: innvendig: bør man lage en "lang vei" til porting? altså lede luft i et mønster, om det gir mening?

Driverne er 10 tommer/25 cm i diameter. Er det en tommelfingerregel på hvor stor en baffel da bør være? Funderer på et minimum 5cm i alle retninger, men vet bare ikke om det er noen spesielle forhold å innordne seg til. Redd 35cm bredde kan bli fryktelig dominant der de skal stå, så heller mindre enn større.
Høyde på hele spetakkelet vil være omtrent 110 cm eller noe slikt


Planen per nå er rimelig likt en kiste... ville det vært en stor gevinst å bygge kasse buet bakover, nesten som et egg delt på midten, men flat foran? Tenker jo at dette vil gjøre noe med volum og refleksjoner osv, men vet ikke om det er en gevist totalt sett, og kanskje innebærer det mye ekstra jobb, noe som jo er greit om det gir noe effekt



: vil bli kledd innvendig med et eller annet, en variant som "absorberer", men er det gevinst å kle de innvendig med gips for ekstra "dødhet" først, (om det er noe som heter det) og deretter kle de innvendig.

Baffel: tenkte egentlig mdf her, men vil heltreplate være like bra eller bedre? MDF må sikkert ha en haug med timer etterpå for å gjøre pene, men virker som om mange foretrekker egenskapene de gir.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.086
Antall liker
10.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tråd flyttet fra hifi-generelt til diy delen.
Vennligst benytt best egnet underforum når tråder opprettes
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Ja, har kommet til det. Funderer på om event kan kombineres med innvendig labyrint. Der luft ledes til port, når kommer frem til valg i fht alternativt ha mest mulig luft som viktigste prioritet.
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Denne skal jeg sette meg inn i. Takk.
 

Gusto

Studio Målnes
Ble medlem
01.01.2020
Innlegg
322
Antall liker
327
Sted
Tyin Jotunheimen
Torget vurderinger
0
De 10" så nydelige ut, og låter sikkert bra i en slik kasse: HiFi Loudspeaker Design
Så de også hadde noen design på siden sin du burde vurdere https://www.lii-audio.com/dt_gallery/plans-for-cabinets-crystal-10-fast-10/
Jeg ville kjørt disse med to subber/basser. Med så store fulltoner i egne kasser trenger nokk ikke bassene spille så høyt som 300hz. Bygg fulltonene først så får du en formening om hvordan de funker hos deg.

edit: Så du hadde tenk deg bassene i samme kabinett. Dette har jeg ikke prøvd og kan ikke gi deg råd ang ett slikt oppsett. En litt uvanlig løsning jeg ikke har sett noe særlig av. Men for all del det kan jo være knall.

Hvis du ønsker smalere kasser spiller slike element fantastisk i Voigt pipes. https://www.parow.no/Lowther/voigtpip.html
 
Sist redigert:

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Som totalt ukritisk til egne evner tenker jeg å bygge dette som et egg. Så blir en seriøs AutoCad jobb, når jeg kommer dit. Når skriver egg så må det legges til at det blir integrert en "normal" baffel, den "omsluttes av et øvrig "egg". Med en del av fronten kappet av og erstattet med baffelen da.

Tar patent på konstruksjonen egg
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Det er vel egentlig omtrent et egg ja. Planen er å ha en flat baffel med to identiske drivere i en 1.5 konfigurasjon. Så blir en del større enn den på bilde. Og skal bygges, ikke støpes. Så hvordan beregne volumet som driverne krever?
 
Topp Bunn