DIY signalkabel ala Kimber?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.838
Antall liker
10.641
Torget vurderinger
10
Har lyst til å lage flettede signalkabler. Eller rettere sagt, fattern som er pensjonist har lovt å lage for meg.

Ser for meg kobber av god kvalitet. 3 ledere som Kimber. Flettet slik damene gjør med håret. Så må det være gode RCA plugger, men ikke overkill prismessig.

Vil gjerne ha innspill på egnede kabler og plugger. Gjerne med link, pris og bilde.

På forhånd takk :D
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.122
Antall liker
10.576
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har laget noe slikt engang. Spiller på dem daglig. Var i sølv med teflon isolering. Råvarene kjøpte jeg av Whistler her på forumet. 2 ledere til -.. Brukte Eichmann silver bullet plugs. Er veldig bra.

Laget en tråd om det for leeeenge siden. Skal se om jeg finner den fram.
 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Hei Hel!
Jeg har en Kimber Silver Streak i anlegget som går til platespilleren. Resten er Crystal Cable signal kabler. Jeg kan ikke etter beste evne høre noe forskjell mellom de 10 ganger dyrere Crystal Cable contra Kimberen. Dette prosjektet kunne det være interessant å henge seg på.

Sonny
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.122
Antall liker
10.576
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ikke planer om jeg klarer å finne tråden med fine bilder og allting ???

Merkelig...
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.018
Antall liker
2.108
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Da jeg var i Ungarn i sommer kom jeg mhjem med 12 meter sølvpåkobber kabel teflon.
Fikk kona til å flette, samisk flette med 4 ledere.
desverre kjøpte jeg noen plugger som var uegnet, fake Furutech,
Venter nå på sølvbelagte rustfrittstål plugger.
Spilte bra, meget bra.

Håvard
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Prøvde å lage meg en solid core signalkabel av mono-krystall kobber for noen måneder tilbake (3x24awg neotech teflon, cryo behandlet). Fikk dette tipset fra en forsterkprodusent som hadde prøvd alt som var av ledere og mente at denne typen var den beste av de alle.
Når jeg byttet signalkabelen jeg hadde fra før som hadde lik oppbygning, men en annen kobbertype, hørte jeg ingen forskjell av betydning. Jeg var usikker på hva jeg skulle lytte etter, så den gangen fokuserte jeg nok mest på klarheten i lyden.

I det siste har jeg forsøkt å se om jeg kunne klare å gjøre oppløsningen i diskanten bedre med litt forskjellig tweaks. Tok tilfeldigvis frem igjen denne kabelen jeg lagde og testet om den hadde bedre oppløsning enn de andre kablene.
Surprise, surprise - den var faktisk hakket bedre på oppløsning. Ingen stor forskjell, men absolutt hørbart når jeg fokuserte på det.
Har nå lagd en strømkabel og et par høyttalerkabler i samme kobbertype og oppløsningen ble enda et par hakk bedre enn før. Forskjellene begynner å bli overraskende store..
Skal etter hvert få laget noen strømkabler til og rekable høyttalerne med samme kobbertype - ser frem til det.

Forskjellen på mono-krystall kobber (continous casting) og vanlig kobber er at mono-krystall kobberet består av én sammenhengende krystall i stedet for millioner av småkrystaller som på vanlig kobber:



 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
mundorf har sølv/gull ledere som sikkert fint kan brukes. Forhandles av dynabel. Hva slags plugger vil vel fort avhenge av hva du vil legge i dette. Bulletplugg er sikkert et godt alternativ om prisen skal holdes nede.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.838
Antall liker
10.641
Torget vurderinger
10
Jeg venter fortsatt på foto, linker og priser på kobberkabler av god kvalitet (trenger ikke sølv) og alternative plugger. Så noen hos Audiomix som gjorde susen. Vi får se om han kommer med noen tips.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.854
Antall liker
13.670
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
bambadoo skrev:
Ikke planer om jeg klarer å finne tråden med fine bilder og allting ???

Merkelig...
La ikke du ut noe sånn i en av Dikemarktrådene fra gamledager?
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
hel skrev:
Jeg venter fortsatt på foto, linker og priser på kobberkabler av god kvalitet (trenger ikke sølv) og alternative plugger. Så noen hos Audiomix som gjorde susen. Vi får se om han kommer med noen tips.
Continous cast kobber (1,12 Eur pr fot):
http://www.takefiveaudio.com/mall/shopdisplayproducts.asp?page=3&id=209

Eichmann bullett plugs (48 pund for 4 stk):
http://www.hificollective.co.uk/components/rca_plugs.html

Har en del av den kobberkabelen liggende her hvis du bare trenger noen meter.
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.822
Antall liker
609
Haavard skrev:
Venter nå på sølvbelagte rustfrittstål plugger.
Spilte bra, meget bra.

Håvard
"Rustfrittstål plugger"!Regner med det var er "tyrkleif". ;)
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Forskjellene begynner å bli overraskende store..
Se det ja. Prisene var jo heller ikke så avskrekkende. Du får bare prøve å få tak i enda renere ledere, enda større krystaller (om mulig), kanskje sammenligne sølv/ kobber litegranne. Forbedringene kommer til å bli helt formelaktige her, med økende metallrenhet. Mer mikrodetaljer som popper ut over hele frekvensområdet, større klarhet, realisme, glatthet, lyden blir så hologram- aktig at man ikke tenker på at den faktisk kommer fra et par høyttalere..
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.838
Antall liker
10.641
Torget vurderinger
10
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=092-114

Disse Neutrik pluggene virker fornuftige. Høy kvalitet. 50 kr pr plugg. Det skulle forundreod meg om det er så mye bedre lyd i en WBT eller Furutech? Men vi dropper kabeldiskusjoner her ;)

Audiomix har lovt å komme med tips om en god kobberkabel. Da er jeg nok i mål.

Noen som vet hvor man kan kjøpe ca 30 par Neutrik rimeligst mulig?
 
Topp Bunn