DIY nettkabler m skjerm.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Man kjøper seg noen meter med en skjermet nettkabel (220v), og forsyner denne med kontakter av en grei kvalitet i begge ender.

Men hva gjør man med skjermen, elektrisk sett?
I min verden bør skjermen forbindes med "jord", og da fortrinnsvis i det stikket som kobles i forsterker / strømforbruker.
Dette som en slags forlengelse av chassiet, som normalt sett fungerer som en "skjerm" i forhold til elektronikken på innsiden.

Alternativt kan man la skjermen være "flytende", dvs uten forbindelse i noen av endene.
Hva er teknisk sett det riktige?

Årsaken til spørsmålet, er at jeg ved flere anledninger har observert at skjermen hos "proffe" leverandører av nettkabler, kun har ligget "flytende", uten terminering i noen av endene. Noe jeg altså stusser litt ved, basert på min ringe kunnskap omkring dette.
Eller er det slik at den flytende skjermen fungerer som et slags "Faradays bur" i denne sammenheng?

Min fornuft tilsier imidlertid at skjermen bør være terminert mot "jord", som nevnt innledningsvis.
Synspunkter mottas med takk!
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Synspunkt: Skjermen blir vel på en måte liggende som en antenne, og det er derfor ønskelig å transportere den støyen denne fanger opp til jord. Det riktige blir da å koble skjerm til jord i vegg-enden, altså lede støyen bort fra apparatet.

Men et Faraday bur burde være tilstrekkelig for å hindre både inn- og utstrålt støy.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.672
Torget vurderinger
23
Skjerme jordes i veggstøpsel - enden.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Takker for svar, så langt!
Hva jording i veggstøpsel angår: Jeg har ikke jord i de to kursene jeg benytter for anlegget, og dermed bortfaller jo denne løsningen.

Av den grunn ser jeg for meg at skjermen må / bør jordes mot chassi / altså i stikket som går inn i forsterkere etc, som et alternativ.

Samtidig vil jeg gjerne understreke at jeg overhodet ikke har noen som helst problemer med - i alle fall hørbar - støy fra nettkablene. Hovedårsaken til et bytte, er at flere av kablene jeg i dag benytter har en svært lite tverrsnitt. (0,75 til 1,5kvmm).
Når man da samtidig, i alle fall generelt, oppfordres til å bruke skjermede nettkabler, så stusser jeg jo litt over å se at flere produsenter ikke har terminert skjerm mot jord, i noen av endene på sine kabler?
Jeg får som sagt ikke dette til å rime, og av den grunn er jeg nyskjerrig på hva almuen måtte mene.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Det vil antagelig diskuteres i det uendelige hva som er best, veggende, apparatende, begge ender. Utilkoblet i begge ender ser jeg ikke på som noe alternativ, da har skjermen ingen virkning.
Du lager dine egne kabler, har ikke jording i veggen, da mener jeg du har en fornuftig mulighet: tilkobling i apparatenden.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.386
Antall liker
3.108
Du kan prøve tilkobling på apparatsiden med en bryter.
Da er det enkelt å prøve på et øyeblikk hva som virker best i din situasjon.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.588
Antall liker
3.281
Med gitte forutsetninger så ville jeg råde deg til ikke å benytte skjermet nettkabel. Skjermen må koples ett sted, i ditt tilfelle til mottakerens chassis. Dette vil øke systemets potensielle lekkstrøm (den strøm som ville gått til jord om du koplet til jord) på grunn av økt kapasitans i kabelen. Chassis vil på en måte "svinge" mere på grunn av denne økte kapasitive koplingen. Ingen god situasjon.

Jeg vil heller råde deg til å jorde anlegget via stikk med god jord til en felles grenstav (padde?) og kanskje unnlate å bruke to kurser i tillegg, da vil du ha to jordpunkt og det er ikke bra. Men om du bare har utstyr med to-leder nettkabler så er dette ingen vits heller.

Ellers lurer jeg på hvorfor man bruker skjermet nettkabel. Hva er greia? Kanskje for rørfolket, men oss andre skulle da ikke ha behov for dette. Tvert om.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.386
Antall liker
3.108
Hvorfor er skjermet nettkabel viktigere for rørbrukere?
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Skjermen har effekt selv om den ikke bli kortsluttet med jord.

I utgangspunktet har en skjerm/armering som hensikt å beskytte kablen, samt personer som måtte prøve å klippe en strømførende kabel.

Men skjerm/armering vil også fungere som et Faraday bur. Hvorvidt dette bør ha jordpotensiale eller ei vet jeg ikke. Kan ikke se noen grunn til at det skal det, foruten eventuell berøringsbeskyttelse.

Hvis strømkablene ligger sammen med tynne eller dårlig skjermede signalkabler over relativt store lengder vil jeg tro det er en fordel å ha skjerm på nettkablene for å forhindre utstråling av støy.

Jeg kan ikke se noen fordel med å kortslutte skjerm og jord i apparat-enden framfor å gjøre det i stikkontakt-enden.

Hvis du ikke har jord i anlegget kan du kanskje oppnå at ved å koble skjerm på signal- og strømkabler sammen med kabinettene oppnår et mye større Faraday bur. Men det forutsetter vel at trafoer etc er så godt skjermet at det ikke finnes noen krypstrømmer som eventuelt vil gjøre det verre..?
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.588
Antall liker
3.281
Hvorfor er skjermet nettkabel viktigere for rørbrukere?
Jeg burde kanskje ikke nevnt dette siden jeg ikke har erfaring med rør. Her ett sitat fra Whitlock hos Jenssen Transformers.

Shielding can be issue with old vacuum-tube
equipment because of high Zo in drivers


Edit: Electric fields usually cause noise problem only when the driving source has very high impedance, as with some vacuum-tube audio consumer gear.
 
Sist redigert:

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
OT:confused:
I verden utenfor, dvs utenfor audioverden, er det slik at man bruker skjermede kabler for å unngå utstråling og innstråling av støy. Og det gjøres da målinger (EMC- Electro Magnetic Compatibility som er en ønsket egenskap og EMI-Electro Magnetic Interference som er en uønsket egenskap) for å verifisere at bl.a. skjermingen fungerer. Og disse målingene viser da ALLTID at den eneste måten å stoppe høyfrekvens støy er å terminere skjermen i BEGGE ender. Og skjermingen kobles selvfølgelig til chassis på apparatene, helst på utsiden og rundt hele kontakten.
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
^Også litt OT:
Offshore kobler vi alltid skjerm (=PE) til i begge ender. Dette er kun for PE, en utligningsforbindelse som sikrer mot berøringsspenning på apparater samt mekanisk beskyttelse av kabel.
Videre har vi en "screen"-jord inni kablen som er isolert fra PE. Denne er ikke tilkoblet jord i apparatet, men ligger å "flyter" inni, og har til oppgave å lede bort støy.
Dette gjelder dog for signlkabler, som selvsagt holdes adskilt fra power.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Skjermen på en nettkabel er vel for å hindre att den sender støy UT.
Skjermen på en signalkabel er for att den ikke skal få dette INN.
Men koriger meg hvis dette er feil.
Men det er slik jeg har blitt fortalt dette.
Og det høres vel ganske logiskt ut.

Steinar.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.588
Antall liker
3.281
OT:confused:
I verden utenfor, dvs utenfor audioverden, er det slik at man bruker skjermede kabler for å unngå utstråling og innstråling av støy. Og det gjøres da målinger (EMC- Electro Magnetic Compatibility som er en ønsket egenskap og EMI-Electro Magnetic Interference som er en uønsket egenskap) for å verifisere at bl.a. skjermingen fungerer. Og disse målingene viser da ALLTID at den eneste måten å stoppe høyfrekvens støy er å terminere skjermen i BEGGE ender. Og skjermingen kobles selvfølgelig til chassis på apparatene, helst på utsiden og rundt hele kontakten.
Ja, våre komponenter har stort sett tiltenkt innebygget motstand mot EMI og det er viktig hvordan f.eks signalkabler koples til denne EMI-barieren. Men når vi prater om strømkabler så er de utenfor EMI-barieren, og det blir da litt begrenset hva de får gjort galt, særlig når man ser de i sammenheng med installasjonen i resten av huset. Men vi ønsker selvsagt minst mulig RF og annen støy INN i anlegget, så jeg kan ikke si at det er feil å skjerme nettkabel. Bare tenk over at det også da har en annen effekt, nemlig at lekkstrømmen mot jord øker. Denne må da avledes.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Men når vi prater om strømkabler så er de utenfor EMI-barieren, og det blir da litt begrenset hva de får gjort galt
Her tror jeg du må forklare litt nærmere? Nettkablene må da i høyeste grad være kilde til utstrålt støy? Sannsynligvis også mottagelig for innstrålt.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.588
Antall liker
3.281
Her tror jeg du må forklare litt nærmere? Nettkablene må da i høyeste grad være kilde til utstrålt støy? Sannsynligvis også mottagelig for innstrålt.
Jeg ville ikke brukt ordene "i høyeste grad", men bortsett fra det har du selvsagt rett. Men det har installasjonen i resten av huset også (mange meter kabel). Hver komponent og hvert grensenitt mellom komponenter er bygget for å tåle slikt og har spesielle arrangement for tilkoplinger, chassis etc. Selvsagt er det variasjoner. Kanskje kan man oppnå nok ved rett forlegning og la utstyret/komponentene gjøre jobben man har betalt (dem) for.

Men om man generelt skulle ha fokus på de viktige tingene, så er dette ikke det. Jording, felles jordpunkt (grenstav), gode tverrsnitt på jordleder mm er eksempler på ting som må være på plass imho.
 
Sist redigert:

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Det som skiller nettkabler fra resten av ledningsnettet i huset er jo avstanden til apparatene og til andre kabler, nettkablene ligger mye nærmere.

En annen sak er denne IEC-apparatkontakten. Den er jo fullstendig uskjermet i alle tilfeller (ingen forbindelse mellom kontakthus og apparatchassis), jeg vil tro at en god del av støyen slipper inn/ut nettopp der.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.588
Antall liker
3.281
Trådstarter har ikke jordet anlegget engang, men spør likevell om skjerming av nettkabel. Og for å tøffe meg litt opp her :)cool:). Dette handler om signifikans imho.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Trådstarter har ikke jordet anlegget engang, men spør likevell om skjerming av nettkabel. Og for å tøffe meg litt opp her :)cool:). Dette handler om signifikans imho.
Mener du det samme om skjermede signalkabler også?
En signalkabelskjerm tilkoblet i ene enden er akkurat samme sak som en nettkabelskjerm tilkoblet i apparatenden.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.588
Antall liker
3.281
Mener du det samme om skjermede signalkabler også?
Jeg er usikker. Jeg vet at det er viktig med chassis på samme potensiale, jeg er usikker på hvor "viktig" skjerm i seg selv er på signalkabler. Kanskje er det utstyrsavhengig?
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.588
Antall liker
3.281
Ja hvorfor ikke? Begge deler er noen ledere inni en hul leder tilkoblet chassis. Skjermingsmessig er det akkurat samme sak i mine øyne.
Ja, under de forutsetningene er det jo en side av samme sak, kanskje unntatt fenomenet med induserte spenninger i signallederne grunnet strøm i skjerm. Men nå er vi på viddene gitt!
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
I all verden, for en respons! :)
Men etter en 16-timers svært strevsom dag / kveld, får jeg heller komme tilbake med synspunkter og kommentarer etter en forhåpentligvis, god natt's søvn!
Takker i alle fall så langt, for alle innspill! :cool:
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
Man kjøper seg noen meter med en skjermet nettkabel (220v), og forsyner denne med kontakter av en grei kvalitet i begge ender.

Men hva gjør man med skjermen, elektrisk sett?
Det er mange high-end nettkabler som ikke har skjerm i det hele tatt også. Skjerm er ikke nødvendigvis den hellige gralen hverken når det gjelder strømkabler eller signalkabler.
 
Topp Bunn