DIY DDDAC 5 tårn

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Hei

Trenger litt hjelp med DIY bygging av DAC.
Eg er nybegynner på DIY og einaste erfaring eg har av elektronikk, er det eg fekk med meg på elektro skulen (altså ikkje så masse :p).

Har tenkt å sette igang å bygge ein DIY DAC.
Dac`en eg har sett meg ut er ein 5 tårns DDDAC 2000 med usb og spdif inngang.
Har lest alt som er å finne om den her og på avforum og google.
Men hadde vore fint om dere som har eid den einstund, nå kunne komt med noen tilbakemeldinger om lyden/modifikasjoner/problemstillinger osv..

Her er link til teikninger av dac`en eg har tenkt meg: http://www.dddac.de/files/dddac1543mk2ver50.pdf

Har tenkt å kjøpe FULL-60 Kit, se link:
DDDAC Audio Items for sale
Den inneholder:
1 USB Module (version3.2) with 12 MHz Tent XO Clock
1 SPDIF Module with 2.8224 MHz Tent XO Clock
5 DAC Module (12 TDA1543) complete with Tower Heatsink Tooling

Kan noen forklare meg hva det er med den clockinga? Hvordan tilpasser eg den til pc`en evt drivverket?

Trur det skal gå greit å lodde den selv, men probleme blir å lage strømforsyningen.
Kunne tenkt meg å lage strømforsyning nr to nederst på siden, se bilde:
http://www.dddac.de/pics/dddac1543mk...ply-idea-5.gif

Trenger 5A helst 11V strømforsyning.

Den tåler 5 tårns dac`en, men har hørt rykter om at den trenger god kjøling?

Printkort trur eg at eg kan få etset på min gamle yrkesskule, men trenger da hjelp til å teikne det..
Eller har elfa noen printkort som kan passe?

Hva komponenter anbefaler dere i strømforsyningen? Har lest at DDDAC`en er kresen på strømforsyninger..

Og hva er verdt å modifisere på selve Dac`en? Står noe her: DDDAC1543 MK2 DIY-Starter Kits.

Hvor får eg kjøpt slike komponenter?


Anlegget det skal spille med er oppsett:

Usher P-307A
Usher R-1,5
Usher CP6381
Velodyne DD12

Skal bruke PC`en som signalkilde, men skal kansje gå for innkjøp av usher CD-7 som drivverk,
vi får se om CD-7`en har bedre lyd..



Har tenkt å gå for ekstern strømforsyning, så trenger da tips til 2 kabinett som står til stil med resten av komponentene. :p


Bestille deler til strømforsyning:

71-622-09 Transistor MJ2955

LM317, her trenger eg hjelp. Fekk opp fire forskjellige: 317A 317(L) 317 T 317 HV. Hva er forskjellen?
Vil ha ein som kan loddes på kretskort og tilkobles kjøleribbe trenger 20k/W (hva nå det betyr?)

1 stk 230v/15V Transformator som har over 5A på sekundærsiden 100VA er anbefalt.

1 stk B40 C5000 Likerette bro (Har hørt at du får bedre resultat med MUR 860 dioder?)

2 stk kondensatorer 100 microfarad/25V polariserte.

2 stk kondensatorer 22000 microfarad/25V polariserte.

1 stk potmeter 2000ohm

1 stk motstand 220ohm

1 stk motstand 2,2ohm /1watt

1 stk kondensator med 100n ? Hva er den verdien (nano?) upolarisert.

På skjema er det to stk med betegnelse: 0,47 E /10W, hva er det? Motstander?

Brytere for velging av inngang?

Seier takk til all hjelp!:p
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Ingen som har noen inntrykk? Er da fleire her inne som har bygd den er det ikkje?

mvh
Frode
 

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
104
Antall liker
0
Jeg har bygget dacen for et par år siden. Printkortet fulgte med byggesettet. Hvis planen din var å kopiere ut fra skjemaene (Som så vidt jeg husker ligger offentlig tilgjengelig) så ville jeg egentlig revurdert om jeg var deg. Byggesettene er ikke så veldig dyre, og de sparer deg for mye jobb med routing/etsing osv. I tillegg følger det med noen aluminiumsprofiler for kjøling av dac chippene som er customproduserte.

Angående strømforsyning har jeg benyttet både batteri og stasjonær. Jeg bygget eksempelforsyningen fra dddac siden.

Jørgen
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Hei

Unnskyld missforståelsen men eg har tenkt å bygge kit`et, sikkert eg som har formulert meg dårlig.. :-\
Det hadde tenkt å bygge selv var strømforsyningen siden den ikkje følger med. Hadde da tenkt å ta utgangspunkt i strømforsyningen for 5A som er på siden hans. Har linka til bilde over..
Hvilken av strømforsyningene var det du lagde?
(hadde tenkt å etse print kortet til strømforsyningen selv)
Takk for svar!

mvh
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Jeg lavede en passiv forsyning. Kraftig trafo 225 VA 12 VAC. Kraftig ensretter med god køling, 50000uf. Kraftigt dimensioneret drosselspole skal tåle ca 10 A dvs. 1,5 kvadrat tråd. Spændingstilpasning med flere paralelkoblede Kiwame modstande i mit tilfælde ca 2 ohm. Tilsidst 1.5 F elektrolyt. Filmkondensatorerne efter reguleringen samt 100 uf. Lytten er erstattet med Rubycon 470 uf. 10 v Za og 1500 uf. 10 v Black Gate serie NX. Denne forsyning kræver meget plads.
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Duelund_Support skrev:
Jeg lavede en passiv forsyning. Kraftig trafo 225 VA 12 VAC. Kraftig ensretter med god køling, 50000uf. Kraftigt dimensioneret drosselspole skal tåle ca 10 A dvs. 1,5 kvadrat tråd. Spændingstilpasning med flere paralelkoblede Kiwame modstande i mit tilfælde ca 2 ohm. Tilsidst 1.5 F elektrolyt. Filmkondensatorerne efter reguleringen samt 100 uf. Lytten er erstattet med Rubycon 470 uf. 10 v Za og 1500 uf. 10 v Black Gate serie NX. Denne forsyning kræver meget plads.
Takk for svar!

Dette virker som ein meget dyr løsning, har strømforsyningen veldig mye å si på lyden?
Håpte å kunne lage den teikningen han har på sin side, den virker enkel og billig. Men trenger litt hjelp som dere ser i innlegget..

Her er teikning av strømforsyningen, finner eg alt som eg trenger på elfa?


Ser det er mange som skifter kondensatorene på strømforsyningen, kan det være lurt å gjøre på det forslaget han har
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Siden den har fått mye god omtale, vurderer jeg denne DAC'en selv.

Har ikke fått tid til å sjekke så mye.

Hva ser du for deg av totalbudsjett på denne?

Bidrar du med litt info her slik at jeg kommer i gang, skal jeg hjelpe deg med den strømforsyninga (psu).

NB - mye av delene til psu kjøper du enkleste hos www.partsconnexion.com

mvh Erland
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Spennende prosjekt. Ser du har litt mer peiling på elektro-biten enn hva jeg har, så det lover godt. Jeg melder meg frivillig til å hente inspirasjon fra deg :)

Om du titter gjennom tråden min så har jeg fått mange tips til kabinetter jeg kan sjekke ut. Jeg tror jeg ender opp med kabinett fra enten modushop.biz eller v4tc.

Modushop har de kabinettene jeg liker best, og jeg får tilgang på fres slik at jeg får frest ut det jeg trenger av utganger og innganger. V4TC selger kabinetter som, slik jeg forstår det, allerede har hull frest ut. Da må du bare "estimere" behovet ditt til utganger og innganger, altså ikke så mye siden det er en dac, og se hva du liker der.

Forøvrig finner du også mye deler til psu på v4tc som kan være verdt å titte på slik at du kan minimere kostnadene på prosjektet ditt.

Det tekniske får du i første omgang få hjelp fra de andre her på. Driver å leser meg opp på rør og diverse rundt forskjellige dac'er selv..
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Erland skrev:
Siden den har fått mye god omtale, vurderer jeg denne DAC'en selv.

Har ikke fått tid til å sjekke så mye.

Hva ser du for deg av totalbudsjett på denne?

Bidrar du med litt info her slik at jeg kommer i gang, skal jeg hjelpe deg med den strømforsyninga (psu).

NB - mye av delene til psu kjøper du enkleste hos www.partsconnexion.com

mvh Erland
Hei Erland

Har lest det meste som er å lese om denne dac`en, så eg og broren min skal lage oss ein hver. Eg skal somsagt ha ein 5 tårns og han ein 2 tårns.

Budsjette veit eg ikkje heilt enda, men når eg har funnet deler til strømforsyningen og funnet eit kabinett så kan eg komme med eit overslag.
Priser på dac`en finner du her: http://www.dddac.de/ddsales-pre-config.htm

Den er modul basert så du kan velge hva du vil ha. Fleire dac`er skal gi bedre lyd, derfor eg skal ha 5 tårns.

I disse kit`ene skal alt komme untatt strømforsyning og kabinett.
Det eg må få tak i er da trafo og div komponenter til likeretting og reguleringen. Vil helst gå for høykvalitets komponenter med ein gang, men har lite peiling på hva som er bra.

mvh og takk for svar!
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
tore_v1 skrev:
Spennende prosjekt. Ser du har litt mer peiling på elektro-biten enn hva jeg har, så det lover godt. Jeg melder meg frivillig til å hente inspirasjon fra deg :)

Om du titter gjennom tråden min så har jeg fått mange tips til kabinetter jeg kan sjekke ut. Jeg tror jeg ender opp med kabinett fra enten modushop.biz eller v4tc.

Modushop har de kabinettene jeg liker best, og jeg får tilgang på fres slik at jeg får frest ut det jeg trenger av utganger og innganger. V4TC selger kabinetter som, slik jeg forstår det, allerede har hull frest ut. Da må du bare "estimere" behovet ditt til utganger og innganger, altså ikke så mye siden det er en dac, og se hva du liker der.

Forøvrig finner du også mye deler til psu på v4tc som kan være verdt å titte på slik at du kan minimere kostnadene på prosjektet ditt.

Det tekniske får du i første omgang få hjelp fra de andre her på. Driver å leser meg opp på rør og diverse rundt forskjellige dac'er selv..
Hei Tore!

Har allerede lest gjennom tråden, å har hentet masse inspirasjon fra den! ;)
Trur eg skal vente med kabinett til eg har bygd dac`en og strømforsyningen. Slik at eg får rette mål osv..

Bare å følge med og vere aktiv med i tråden, å hente/gi masse inspirasjon!

Takk for svar!
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
frodehf skrev:
Hei Erland

Har lest det meste som er å lese om denne dac`en, så eg og broren min skal lage oss ein hver. Eg skal somsagt ha ein 5 tårns og han ein 2 tårns.

Budsjette veit eg ikkje heilt enda, men når eg har funnet deler til strømforsyningen og funnet eit kabinett så kan eg komme med eit overslag.
Priser på dac`en finner du her: http://www.dddac.de/ddsales-pre-config.htm

Den er modul basert så du kan velge hva du vil ha. Fleire dac`er skal gi bedre lyd, derfor eg skal ha 5 tårns.

I disse kit`ene skal alt komme untatt strømforsyning og kabinett.
Det eg må få tak i er da trafo og div komponenter til likeretting og reguleringen. Vil helst gå for høykvalitets komponenter med ein gang, men har lite peiling på hva som er bra.

mvh og takk for svar!
Så i det kit'et til 647 Euro er alt du trenger til en 5 tårns dac minus psu og kabinett?

Noe annet?

Har mye kontakt med LMC men han er på ferie. Skal sjekke litt med ham vedr hva som skal til for å "maxe" ut strømforsyningen.
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Så i det kit'et til 647 Euro er alt du trenger til en 5 tårns dac minus psu og kabinett?

Noe annet?

Har mye kontakt med LMC men han er på ferie. Skal sjekke litt med ham vedr hva som skal til for å "maxe" ut strømforsyningen.

[/quote]

Stemmer!

Du trenger selvfølgelig rca kontakter og til f.eks usb, spdif og strøm, og div ledninger..

Ja har fått med meg at LMC har good peiling på strømforsyning, han lager vel slik og selger?

Men eg trur eg bestiller den 5 tårns pakken imorgen, så får vi ta strømforsyningen i etterkant.

Takk for svar!
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Ja han har en for salg nå. Men jeg ønsker å bygge for å lære litt også.

Har et kabinett med en ganske så heavy strømforsyning liggende, så om det ikke trengs noe mer enn det du viser på skjema så har jeg en slik strømforsyning med dobbel choke-glatting osv allerede.
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Ja er jo for å lære eg gjør det + det er mye billiger ;D.

Skal du lage 5 tårn`s?
Når trur du han kommer heim fra ferie? Har veldig lyst til å starte med strømforsyningen så snart som muligt!

mvh
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Jeg vet jeg kommer hjem fra ferie den 13. august.
Det som er usikkert er om jeg skal offshore ganske umiddelbart.

Om du skal bygge strømforsyning etter det skjema du har lagt ut, ser jeg ingen problemer.
Søk i Elfa katalogen eller hos RS komponents. Du kan ikke som privatperson handle direkte fra RS, men må kjøpe via www.kompotek.no
Om du ikke finner det du søker i katalogen så ring dem. De er hjelpsomme på telefon.

En passende trafo bestiller du fra Noraltel på Hamar. Det beste er å ringe og snakke med dem. De er hyggelige og hjelpsomme. Nettbestillinger virker det som de sjekker en gang i måneden!!!
Øvrige deler finner du nok hos Elfa bortsett fra highend delene som Duelund nevner. De finner du nok lettest på sidene til www.partsconnexion.com

Jeg har også en helt annen tilnærming til DAC-konseptet som må avklares. Det er mulig jeg skal bruke kun selve "digital til analog" biten fra DDDac og bygge en filterløs rørkrets for selve audiosignalet. Derfor må jeg vente med å bestille deler til dette er avklart. Men ja, om jeg skal bygge std DDDac så blir det 5 tårn med så bra deler som mulig!
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Ok, takk for informasjonen.
Har du noen erfaring med å teikne kretskort? Eller trur du det blir lettere å berre lodde pinnene til komponentene fast i eit perforert brett, uten bruk av kretskort?

Eit lite raskt spm og, hva type trafo egner seg best? Ser det er forskjellige typer oppbygning på dem..

Og har du ein plass eg kan lese litt om clocking? Eller er det ikkje viktigt å kunne noe om?

Unskyld at det blir masse spm, men virker som du har god peiling :).

mvh
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Kretskort er rett og slett litt "homsete" ;D

Lag en tynn plate som du monterer komponentene på og lodd komponentene sammen. Skaff deg noe god kobbertråd som du kan benytte der bena på komponentene ikke er lange nok. Evt bruk sølvtråd når du kommer til steder i kretsen som involverer audio-signalet.

En ringkjernetrafo vil sikkert gjøre nytten her. Evt kan du bestille en vanlig trafo fra www.sowter.co.uk

Har ingen erfaring med å bygge digital-ting. Ser ikke vanskelig ut.

Clocking vet jeg også lite om. Sjekk på sidene til www.tentlabs.com Det er de som bygger XO-clock.
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Tusen takk for informative svar Erland, føler meg allerede tryggere på prosjektet.
Trur eg skal få til det meste nå, eineste eg ikkje kan er det med modding med bedre komponenter. Veit ikkje hva som er bra osv, men skal prøve på det DD sier på siden sin.
mvh
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Spennende tråd..

Takler denne dacen bare 44,1kHz 16 bit...eller tar den også mer moderne signaler...?

Hva med balanserte utganger....er det mulig...?

Mvh
OMF
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Innledningsvis kan jeg si deg at det ikke alltid er slik at "dyrest er best", og noen ganger er det ikke nødvendig å øse ut penger på dyre komponenter, men andre ganger betyr faktisk den lille forskjellen en hel del.

På de 22000u Lyttene ville jeg brukt Jensen 4-pole. de er gode og prisen ikke "hysterisk". Det meste av andre gode kondenstorer vil her bli veldig veldig store. Dessuten gir de (etter hva reklamen sier) et galvanisk skille til nett-trafoen. De øvrige kondensatorene ville jeg valgt å bruke film type i stedet for elektrolytter (som Duelund support skriver tidligere i tråden).
De som lager filmkondiser i store størrelser er:
Mundorf
Solen
Claritycap
(og sikkert noen andre....)

Bruk en trimpot av god kvalitet. Spør gjerne når du bestiller.
Ang motstander så er det ikke sikkert AudioNote tantalum er best selv om de er dyrest. I alle fall i strømforsyningen klarer du deg fint med noe annet. Beyslag lager gode motstander.De får du bla hos Motron på Vestfossen. Jeg ville valgt 2W type selv om skjema sier at 1W er OK.
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Erland skrev:
Innledningsvis kan jeg si deg at det ikke alltid er slik at "dyrest er best", og noen ganger er det ikke nødvendig å øse ut penger på dyre komponenter, men andre ganger betyr faktisk den lille forskjellen en hel del.
Flott at du sa det, har samme oppfattning innen hifi..
Liker å ikkje gå for det billigste komponentene, men vi ha mest "bang for the buck" som dei sier.

Er på båt nå å har veldig elendig internett, derfor er det vanskeligt å søke frem på sider (tar ca 5min å opne vg).
Kommer heim imorgen, skal da ta ein grundig sjekk på dette du Erland har nevnt over.

Kommer tilbake i morgen eller overmorgen med liste over planlagt innkjøpsliste.

Enormt kjekt at eg får så masse hjelp :)

Har leitet på elfa etter B40 C5000 Likerette bro, men finner den ikkje. (Har ikkje sjekket på dei sidene du har linket til over, skal gjøre det når eg kommer heim)
Men har hørt at du får bedre resultat med MUR 860 dioder? Har det noe hensikt å skifte likeretter diodene?

Transistoren fant eg på elfa, men fant fleire versjoner av LM317, her trenger eg hjelp.
Fekk opp fire forskjellige: 317A 317(L) 317 T 317 HV. Hva er forskjellen?

mvh

OMF skrev:
Hei!

Spennende tråd..

Takler denne dacen bare 44,1kHz 16 bit...eller tar den også mer moderne signaler...?

Hva med balanserte utganger....er det mulig...?

Mvh
OMF
Er ikkje heilt sikker på det.
Det med å få balansert utgang, så må vel heile kretsen være balansert vist det skal ha noe for seg?
Ta å sjekk på http://www.dddac.de/ , eller send ein mail til doede på: info@dddac.de . Han skal vist være veldig behjelpeleg og hyggeleg.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
frodehf skrev:
Erland skrev:
Innledningsvis kan jeg si deg at det ikke alltid er slik at "dyrest er best", og noen ganger er det ikke nødvendig å øse ut penger på dyre komponenter, men andre ganger betyr faktisk den lille forskjellen en hel del.
Flott at du sa det, har samme oppfattning innen hifi..
Liker å ikkje gå for det billigste komponentene, men vi ha mest "bang for the buck" som dei sier.

Men har hørt at du får bedre resultat med MUR 860 dioder? Har det noe hensikt å skifte likeretter diodene?

Transistoren fant eg på elfa, men fant fleire versjoner av LM317, her trenger eg hjelp.
Fekk opp fire forskjellige: 317A 317(L) 317 T 317 HV. Hva er forskjellen?
Aner ikke noe om transistorer. Jeg kan litt om rør, thats it!

Likeretter-brua er kun fire lieretterdioder satt i system. Vet ikke engang om du får ferdige bruer. (kanskje derfor du ikke fant noen) Disse lager du glatt av fire dioder av selvalgt type. MUR860 er gode. De er ikke så lett å få tak i. Jeg har noen, men alt for få til å dele desverre. Av og til finner du dem i "bulk" på ebay. Det var her jeg kjøpte de jeg har.

mvh Erland
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Erland skrev:
frodehf skrev:
Erland skrev:
Innledningsvis kan jeg si deg at det ikke alltid er slik at "dyrest er best", og noen ganger er det ikke nødvendig å øse ut penger på dyre komponenter, men andre ganger betyr faktisk den lille forskjellen en hel del.
Flott at du sa det, har samme oppfattning innen hifi..
Liker å ikkje gå for det billigste komponentene, men vi ha mest "bang for the buck" som dei sier.

Men har hørt at du får bedre resultat med MUR 860 dioder? Har det noe hensikt å skifte likeretter diodene?

Transistoren fant eg på elfa, men fant fleire versjoner av LM317, her trenger eg hjelp.
Fekk opp fire forskjellige: 317A 317(L) 317 T 317 HV. Hva er forskjellen?
Aner ikke noe om transistorer. Jeg kan litt om rør, thats it!

Likeretter-brua er kun fire lieretterdioder satt i system. Vet ikke engang om du får ferdige bruer. (kanskje derfor du ikke fant noen) Disse lager du glatt av fire dioder av selvalgt type. MUR860 er gode. De er ikke så lett å få tak i. Jeg har noen, men alt for få til å dele desverre. Av og til finner du dem i "bulk" på ebay. Det var her jeg kjøpte de jeg har.

mvh Erland
Er vist muligt å få tak i ferdig likeretterbruer i form av 1 komponent med 4 bein. Vist ikkje må eg vel lodde meg ein bru selv, men det er jo enkelt.

Vist det er vanskeligt å få tak i driter eg i det, vil helst få kjøpt det meste på 1-2 plasser.
Men sliter med å bestemme meg for hvilken regulator eg skal velge..

mvh
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Er det ingen plasser eg kan bestille kvalitets deler fra i norge?
Det kommer vel an på hva du er ute etter helt spesifikt. Hos www.upgradeaudio.com i Tønsberg får du mye fint. Du vet, det er ikke så stort marked at det flommer over av norske highend DIY sjapper. Hva er problemet med å handle utenfor landets grenser/color]

Googler du etter deler ved hjelp av navnet, kommer det opp en masse nettbutikker verden over. Noen mer særiøse enn andre.

Hvor for eg kjøpt jensen 4 pole 22000u lytter?
Her
http://www.partsconnexion.com/catalog/CapacitorsElectrolytic.html


Mundorf kondensator for eg berre kjøpt hos http://www.partsconnexion.com/ sant? Ingen norske som fører disse?


Eltek (www.dynabel.no) har en del av dem, men ikke hele utvalget

Beyslag fra Motron på Vestfossen, finner ikkje nettside til dem..

Det er fordi han ikke har noen. Ring ham!
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Erland skrev:
Er det ingen plasser eg kan bestille kvalitets deler fra i norge?
Det kommer vel an på hva du er ute etter helt spesifikt. Hos www.upgradeaudio.com i Tønsberg får du mye fint. Du vet, det er ikke så stort marked at det flommer over av norske highend DIY sjapper. Hva er problemet med å handle utenfor landets grenser/color]

Googler du etter deler ved hjelp av navnet, kommer det opp en masse nettbutikker verden over. Noen mer særiøse enn andre.

Hvor for eg kjøpt jensen 4 pole 22000u lytter?
Her
http://www.partsconnexion.com/catalog/CapacitorsElectrolytic.html


Mundorf kondensator for eg berre kjøpt hos http://www.partsconnexion.com/ sant? Ingen norske som fører disse?


Eltek (www.dynabel.no) har en del av dem, men ikke hele utvalget

Beyslag fra Motron på Vestfossen, finner ikkje nettside til dem..

Det er fordi han ikke har noen. Ring ham!




Takk for svar!

Har ikkje bestilt noe fra utlandet før, blir det ikkje dyrt med frakt osv? Vi er 2 som skal bestille så det blir vel ikkje så veldig dyrt når eg tenker meg om. Er vel berre fra kondensatorer fra www.partsconnexion.com som skal kjøpes inn fra utlandet.

Trenger nr til han i motron da:p hehe, fant dette da eg googlet: http://www.180.no/sok/motron%20vestfossen/1.htm

Du synest vel kansje eg er veldig lat men orker ikkje å google såmasse her ombord på båten. Inettet er så treigt at du sliter av deg håret, og jobber 12 timer til dagen.. :\
Skal ta meg ein god økt når eg kommer heim imorgen å søke\ringe for å få ein oversikt over hvor det er billigest å handle fra. Takk for tolmodigheten.

Da er det vel berre regulatoren eg er litt usikker på, ein god trim potmeter og trafo, skal se om eg finner ein på www.kompotek.no. Hva er ringkjerne trafo på engelsk? ::)

På teikningen over PSU`en er det to motstander før regulatoren, hvilke verdier er det på dem? Og kondensatoren på uttrinnet skjønner eg ikkje heilt heller..

Unskylder igjen for at eg bombaderer deg med spm, er kjekt å ha guru`er å spør på slike forum!

mvh
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Man skal være opmærksom på at den strøm som en 5 tårns trækker er for meget for Jensen 4 pol.
 

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
104
Antall liker
0
Jeg har bygget 5A versjonen. Bygget den på et prototype kort som dette:
http://www.futurlec.com/ProtoBoards.shtml

futurlec er forøvrig et glimrende sted å handle deler fra. Delene er ikke akkurat high end, men veldig billige. Delene kommer også ganske fort. Bare en drøy uke så vidt jeg husker.

Erland: Om du skal bygge dac med rørtrinn ville jeg holdt meg unna TDA1543, dette er jo tross alt en temmelig dårlig dac chip. (Også i NOS målestokk) Jeg ville heller sett på varianter av TDA 1541 eller Analog Devices AD1865 (Som sitter i audio note dacer). Jeg har en kopi av et audio note digital kort liggende i Larvik som jeg ikke bruker. Ikke noe problem for deg å låne det om du har noen rørtrinn du vil prøve ut.

Hvis jeg hadde hatt tid til å bygge en dac ville jeg nok gått for noe slikt:
http://audiodesignguide.com/DacEnd/index.html

Denne tror jeg kan bygges for bare et par tusen.

Jørgen
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Duelund_Support skrev:
Man skal være opmærksom på at den strøm som en 5 tårns trækker er for meget for Jensen 4 pol.
Ok, så den tåler ikkje 5A. Har dere noen andre idèer til gode 22000u farad kondensatorer i psu kretsen?

mvh
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
jbc skrev:
Jeg har bygget 5A versjonen. Bygget den på et prototype kort som dette:
http://www.futurlec.com/ProtoBoards.shtml

futurlec er forøvrig et glimrende sted å handle deler fra. Delene er ikke akkurat high end, men veldig billige. Delene kommer også ganske fort. Bare en drøy uke så vidt jeg husker.
Flott, var på jakt etter eit slikt brett, tusen takk!
Hvilke komponenter brukte du i din 5A krets? Og har du peiling på den regulatoren, når eg søker på den så finner eg mange forskjellige versjoner..

mvh
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Duelund_Support skrev:
Man skal være opmærksom på at den strøm som en 5 tårns trækker er for meget for Jensen 4 pol.
Denne forsto jeg ikke. Vennligst forklar;
 

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
104
Antall liker
0
Ja han ciuffoli som har bygget den er ganske inspirert av audio note. Eneste store forskjell er at han er motstander av IV transformatorer. Jeg er ikke helt sikker på om det er pga. ytelse sett i forhold til pris eller kun pga. ytelse. Tror egentlig han mente det var det siste. Slik jeg ser det er det uansett pris som gjør dac prosjektet hans mest interessant. De lundahl utgangstransformatorene koster bare 600,- cirka per stykke tror jeg. (Riktignok uten amorph kjerne, noe han bruker i sitt prosjekt)

Angående regulator så husker jeg ikke hvem jeg benyttet. Så lenge du velger en med rett tall så er du trygg. Det du må passe på er hva slags pakke den kommer i. (SMD, hullmontert osv.) Og du må passe på hvor mye strøm den tåler. Denne informasjonen finner du i databladet. lm317 finnes typisk i 100 mA og 1A versjoner så vidt jeg husker. Alle de ulike bokstavene bak tallkoden kan bety forskjellige ting, men ofte er det bare ulike sorteringgrader. Typisk at noen tåler å operere i -85 til +40 grader istedet for -80 til 40 ol. Med andre ord ikke så mye å bry seg om.

Jørgen
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
jbc skrev:
Angående regulator så husker jeg ikke hvem jeg benyttet. Så lenge du velger en med rett tall så er du trygg. Det du må passe på er hva slags pakke den kommer i. (SMD, hullmontert osv.) Og du må passe på hvor mye strøm den tåler. Denne informasjonen finner du i databladet. lm317 finnes typisk i 100 mA og 1A versjoner så vidt jeg husker. Alle de ulike bokstavene bak tallkoden kan bety forskjellige ting, men ofte er det bare ulike sorteringgrader. Typisk at noen tåler å operere i -85 til +40 grader istedet for -80 til 40 ol. Med andre ord ikke så mye å bry seg om.

Jørgen
Ok, takk for forklaringen. Kjøper 1A versjonen for å være på den sikre siden.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Erland skrev:
Duelund_Support skrev:
Man skal være opmærksom på at den strøm som en 5 tårns trækker er for meget for Jensen 4 pol.
Denne forsto jeg ikke. Vennligst forklar;
Ved brug af 4 pol går strømmen igennem en tynd folie med en modstand på ca 50 mohm. Jeg har hørt at hvis man trækker mere end 2 A så kan lytten blive varm og levetiden nedsættes dramatisk. 5 A er bare alt for meget.
 

frodehf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Her er handleliste min til nå:

73-266-64 LM317T just sp reg 9kr
hos elfa

SOLEN- 51569 100.0 400v 0.001 PB 2.2 x 2.83 (56x72) $28.09
hos www.partsconnexion.com

JENSEN 71015 4 - pole 22000uf 25v 35 x 40 $53.75
hos www.partsconnexion.com (Vist den tåler 5A da?)

MUR 860 kr 11,90
fra rs katalogen, bestilles via kompotek.no

MJ2955 trans PNP 60V TO3 32kr
hos elfa

POT1K 1K Linear Taper Pot 0.55$
fra futurlec.com

R0022R12W 2.2ohm 1/2W 5% Carbon Film Resistor $0.15
fra futurlec.com

Trafo lurer eg på om skal være:
http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/002e/0900766b8002e87d.pdf
Fra kompotek.no nr 257-5089

Det som eg ikkje er sikker på er det som er avmerket med spørsmålsteikn på bilde


Lurer og på det med kjølinga av regulatoren og transistoren..

mvh
 
Topp Bunn