DIY Bassfelle?

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Har planer om å bygge meg to bassfeller med justerbar avstemming. Det jeg tenker å bruke er:
-Biltema støperør 1200x302mm
-Biltema Høyttalerfilt
-Biltema Dempefilt
-Justerbart bassrefleksrør

Jeg tar gjerne mot gode tips til, beregningsprogram, teknikker for å kle røret, hvor kan jeg kjøpe regulerbart bassrefleksrør eventuelt andre gode tips?

Sender med et bilde av røret:
2014-02-19 20.25.09.jpg
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Fant et program for å regne ut Helmholtz frekvensen. Kunne tenkt meg ei felle som jobbet i området 30-50 HZ. Men sliter litt med å beregne port for dette. Noen som har tips?

Røret er 85 liter.

Link Program: mh-audio.nl - Acoustic
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Takk for tips AtleT :)

Ser ut som de vil fungere bedre ved litt høyere frekvenser....
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Hva med slik?
Helmholtz.jpg
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Den vil sannsynligvis ressonere på den gitte frekvensen. Problemet er at ressonansen fort vil høres med mindre de står langt unna.
Vær obs på at de vil ha to peakfrekvenser til oppover i frekvens. Dobbel frekvens og halve denne.

Blir nysjerrig på hva du skal dempe og hvilken funksjon på fellene dine du vil ha. :)
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Den vil sannsynligvis ressonere på den gitte frekvensen. Problemet er at ressonansen fort vil høres med mindre de står langt unna.
Vær obs på at de vil ha to peakfrekvenser til oppover i frekvens. Dobbel frekvens og halve denne.

Blir nysjerrig på hva du skal dempe og hvilken funksjon på fellene dine du vil ha. :)
Målet er jo en ryddigere og strammere bass, bassen kan flyte ut litt nedover i frekvens...
Tenker å ha de stående bak høyttalerne i hvert sitt hjørne.

Har du prøvd og lage slike selv? Var Geir Fredriksen som anbefalte meg å lage de slik...
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Geir Fredriksen er en dyktig mann. Kanskje han kan gi nøyaktig beskrivelse av hvordan?

Har laget selv og for å fikse problemer hos andre.

Slik du har tenkt å konstruere de nå demper de over et smalt frekvensområde. Da er det viktig at du vet nøyaktig hvilken frekvens som er problemet så du kan tune røret til den frekvensen. Det kan du gjøre ved å gjøre akustikkmåling eller bruke en frekvensgenerator for å finne hvilke stående bølger du har i rommet. Tror det finnes apper du kan bruke.
En helmholtzresonator er en trykkbasert felle så åpningen på røret må stå i et område der den frekvensen har høyt trykk for å fungere. Er du heldig er det i hjørnene bak høyttalerene dine.

Skal du derimot dempe bassen generelt over et frekvensområde fungerer ikke konseptet optimalt. Jeg har hatt gode resultater ved å fylle rørene med porøs isolasjon, tettet begge endene og perforert ved å borre hull i de. Mengden hull, størrelsen på hullene og avstanden mellom hullene avgjør hvor smalt eller bredbåndet den vil dempe.
Dette gir ikke noen kjempeeffekt, men bidrar litt og må også stå i trykkområder.

I Tralltralls hjemmekino på Avforum benyttet vi rør med ulik diameter og lengde. Akustikkmålingene viste en utjevning i etterklang og frekvensrespons.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Geir er veldig opptatt for tiden, driver og gjør klar for lansering av en del nye produkter.....

Høres ut som du har en del erfaring da, skal se hva jeg får til av målinger. Geir anbefalte, justerbart bassrør for å ta problemfrekvensen....
Skal sjekke ut om det finnes noen apper og måle med. Vet du av noen konkrete?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.303
Antall liker
8.340
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
bølgelengden ved 50 hz er ca 6.8 meter.
For å få en grei efekt bør disse gå fra gulv til tak med stor dia.
Se hva 8x12 tom har laget i hjørnene sine, da tror jeg det blir bra.
Har planer om g gjøre det samme som han.

Steinar
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Geir er veldig opptatt for tiden, driver og gjør klar for lansering av en del nye produkter.....

Høres ut som du har en del erfaring da, skal se hva jeg får til av målinger. Geir anbefalte, justerbart bassrør for å ta problemfrekvensen....
Skal sjekke ut om det finnes noen apper og måle med. Vet du av noen konkrete?
Hvis du søker "Tone generator" på AppStore så finner du flere gratis programmer.

Dette for å lokalisere priblemfrekvensene.
Hvis du vil gå all out er gratisprigrammet REW som linket til her en mulighet. Da får du muligheter til mange ulike akustiske målinger.
 
Topp Bunn