Diy armbord til acoustic solid classic wood.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.050
Torget vurderinger
2
Det er tydeligvis ingen andre som er sikre heller..
Hvorfor kan du ikke bruke et av de aluminiums-«bordene» du har ? Blir geometrien feil, og i tilfellet hvordan ?
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.635
Antall liker
15.479
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hva med å dekke til eksisterende armbordhull med et rektangulært stykke polert alu (eller tilsvarende) og bore opp/gjenge fire nye hull for tq-1. Poenget må være å visuelt dekke over det gamle armbordhullet, samt ha igjen nok materiale å feste tq-1 diagonalt, midtstilt overfor tallerken. Lengden på metallstykket kunne jo være dybden på plintet minus den biten (tre, fire centimeter) inn til den ytterste armbordhullskruen x2. -Dvs dybden på plintet minus ca seks centimeter.

Gjengeverktøy for denne jobben kan koste etpar, tre hundrelapper på type Biltemabutikk. En søylebormaskin er alltid gunstig å bruke for hull i armbord. Jeg foreslo aluminium nettopp fordi metallet er en fryd å jobbe med når du skal gjenge opp hull.

Egentlig håper jeg at noen med kunnskaper om materialer og design (utover mine som er tilnærmet null) vil hjelpe deg til en god løsning.

Jan P.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.065
Antall liker
33.742
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jeg ville sjekket med forhandler hva et originalt armboard koster. Kan hende det kan leveres ferdig tilpasset armen også. MDF kan gi dårligere resultat på alle måter. Mindre solid, dårligere finish - og kan påvirke klangen i tillegg.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
Dersom produsenten ikke kan levere et tilpasset armbord så kan du f.eks. tegne og bestille et fra www.schaeffer-ag.de. Tegneprogrammet de leverer er enkelt i bruk og har online prising og bestilling.

Mvh
KJ
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.836
Antall liker
38.553
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg hadde gjort som Grumpy nevner lenger opp i tråden, blitt pent også :)

mvh
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Både alu og spånplade er gode materialer til armboard.
Af spånplade kan den laves så billigt du bør prøve i alle tilfælde.
 
Topp Bunn