DIY akustikkplater.

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Er det noen som kan gi meg noen bra tips ang dette? Blir fort dyrt med selve interessen (!) me har nok funnet ut at rommet og kan tweakes litt bedre... Kunne tenkt meg noen plater som fungerer bra på vegger tak. Disse må kunne males evt legge på ønsket finish selv... Hvilken materiale fins der ute? Og mest mulig økonomisk. Har sett på auralex plater o.l men kunne godt tenkt meg en mer selvgjort løsning...
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.392
Antall liker
3.575
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg bruker 50mm akustikk plater fra Paroc med 50mm luft bak. Lag en 100mm bred ramme rundt og kle det med lydtransparent stoff. Billig og effektivt. Platene koster ca600 for 8 stk.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Må bare si fra at akustikkplater ikke skal males over eller belegges med hardt stoff ala tapet, etc., da hensikten er å slippe gjennom lydbølgene.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.392
Antall liker
3.575
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Har ikke du kledd veggene dine med noe tapetliknende som var lydtransparent?
Må bare si fra at akustikkplater ikke skal males over eller belegges med hardt stoff ala tapet, etc., da hensikten er å slippe gjennom lydbølgene.
Hvis du vil ha pen finish på platene er kanskje dette løsningen: | Sounds of Science
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Har ikke du kledd veggene dine med noe tapetliknende som var lydtransparent?
Må bare si fra at akustikkplater ikke skal males over eller belegges med hardt stoff ala tapet, etc., da hensikten er å slippe gjennom lydbølgene.
Hvis du vil ha pen finish på platene er kanskje dette løsningen: | Sounds of Science
Har limt gardinstoff utenpå hullede gipsplater med akustikkplater strategisk plassert bak.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg brukte Rockwool-plater med granlist rundt, slik som vidarje beskriver. Trakk dem med "velur" fra Jysk sengetøyslager. Du finner bilder i tråden det er linket til i signaturen. Jeg ville også vært veldig forsiktig med å male dem, ettersom det er luftstrømmen gjennom platen som utgjør dempingen. Selv om du trekker dem med stoff bør du teste at det er lett å blåse gjennom stofftrekket. Hvis det gjør nevneverdig motstand bør du finne et annet trekk.
 
Topp Bunn