Distinctive's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Når alternativet er at lyd kommer både fra anlegget og fra de interne tv-høyttalerne hver gang det ikke er jeg som styrer tar jeg 10% feil glatt :). For ikke snakke om alle problemene med en volumkontroll på TV, en i Altibox og en på forsterker. Direkte farlig.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    774
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Når alternativet er at lyd kommer både fra anlegget og fra de interne tv-høyttalerne hver gang det ikke er jeg som styrer tar jeg 10% feil glatt :). For ikke snakke om alle problemene med en volumkontroll på TV, en i Altibox og en på forsterker. Direkte farlig.
    Du kan sette altibox fjernkontroll til å styre tv med ir, da endrer den ikke lyd på dekoder.
    Jeg gjør det og lar tv styre forsterker via hdmi arc cec.
    Dekoder står alltid på så da er ikke ir for av/på noe problem. Slår bare tv av/på.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Greit, men når (eksempelvis) folk legger ut i sin footer at de ikke er pro-hifi på et hifi forum kan man begynne å lure.
    Jeg er ikke på HFS for utelukkende å måtte forsvare mitt ståsted og erfaringer, men for å dele dem med likesinnede.
    Ser at du har et spennende anlegg, fortell om diner erfaringer og vurderinger du har gjort under utvelgelse og oppbygging. Med så mange muligheter med aktiv bi/tro amping du har mellom Sub/bass/bånd er sikkert mange som kan lære av hvordan du har gjort det. Bruker du aktiv eller passiv deling ? Deling i DSP preamp eller? Driver 833en bare båndet fra 500hz eller gjor 833 hele jobben ? Er SUbene aktive eller passive og drevet av ATI amper, setter du delar og crossover med ørene eller målinger ?? Vil være takknemlig for ditt bidrag. Har selv mulighet for biampi og subber men har ikke gått så langt ennå
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ser at du har et spennende anlegg, fortell om diner erfaringer og vurderinger du har gjort under utvelgelse og oppbygging. Med så mange muligheter med aktiv bi/tro amping du har mellom Sub/bass/bånd er sikkert mange som kan lære av hvordan du har gjort det. Bruker du aktiv eller passiv deling ? Deling i DSP preamp eller? Driver 833en bare båndet fra 500hz eller gjor 833 hele jobben ? Er SUbene aktive eller passive og drevet av ATI amper, setter du delar og crossover med ørene eller målinger ?? Vil være takknemlig for ditt bidrag. Har selv mulighet for biampi og subber men har ikke gått så langt ennå
    Takk for interessen, BC.

    Her er litt info:
    'Ser at du har et spennende anlegg, fortell om diner erfaringer og vurderinger du har gjort under utvelgelse og oppbygging'
    - Dette har gått seg til etterhvert. Har måttet tenke på hvordan få godlyden med de begrensningene jeg har mhp. utforming og størrelse av rom.
    For å redusere ulempene er mine nåværende høyttalere for nærfelt lytting, dvs. jeg kan sitte i en likesidet trekant på 3.5m.
    I tillegg krever ikke open baffle stor avstand til bakvegg og de kan (med fordel) plasseres tett i sidevegg.

    'Med så mange muligheter med aktiv bi/tro amping du har mellom Sub/bass/bånd er sikkert mange som kan lære av hvordan du har gjort det. Bruker du aktiv eller passiv deling?'
    - Bruker passiv deling. Har brukt biamping og da er det kult å kunne justere volum på woofere i forhold til ribbon. Da brukte jeg en 50 watter røramp til ribbon og en 250 watter (ss) til woofere. Subber (m/plateamp og XO) blir del av mains, så de er ikke stereo subber som sådan. Hjelper bare til under 50Hz da dipol basser ruller kraftig av under 40Hz pga. romstørrelsen.
    Etter at jeg skiftet til kraftige monotrinn bruker jeg bare jumper i XO mellom woofer & ribbon og kjører the whole shebang fra disse.
    Preamp har utganger for både mains og sub (linjesignal).

    'Deling i DSP preamp eller?'
    - Passiv XO.

    'Driver 833en bare båndet fra 500hz eller gjør 833 hele jobben?'
    - 833 driver både woofer (opptil 400Hz) og ribbon (fra 400Hz).

    'Er Subene aktive eller passive og drevet av ATI amper'
    - Drevet av egen plateamp (del av sub). XO/LP settes også her.

    'Setter du dele og crossover med ørene eller målinger?
    - Har prøvd med måling, men det funket dårlig. Ble altfor hot. Brukte dB måler (sinus) og ører (musikk).

    Hope it helps.
    Flere detaljer på oppfordring :)

    PS:
    Kinoen/Multikanal er ikke del av overnevnte med unntak av drift av FL & FR.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Driver å styrer med bestilling av denne for min 65’’

    FD977FBA-D300-4803-BEB7-AB984F1376D2.jpeg


    https://youtu.be/Mqu3MsM0ncM

    Poenget er at TV vippes opp i skråtak når jeg spiller.
    Da oppnår jeg to ting:
    - Mindre refleksjoner fra en stor flate
    - Åpner for 78 eller 84 tommer 8k OLED hvis TV ikke veier mer enn 35kg.

    Noen som har sett noen alternative mounts av denne typen?
    Ikke lett å komme i dialog med de representative salgskanaler når kun 1stk. skal bestilles av privatkunde.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Så får vi se om dette får bukt med temperaturøkningen i lytterommet som skyldes den kolossale varmeavgivelsen fra 833 rørene:

    CCE503E9-3B3D-462D-BE35-8E4A73140F17.jpg


    Støy er oppgitt til 28dB på laveste RPM.
    Inline vifta står i naborommet (kott).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn