Diverse Disse jævla fremskrittene

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Nye køsystem . Var på sykehuset for å ta blodprøver idag. Der har de gått bortifra det gamle kølappsystem for blodprøver. Dere vet det som på apoteket - man trykker på en knapp får en lapp med nr og følger med på tavlen og går inn når ditt nr kommer opp.

Nå er det er nytt system . Alle må logge inn på en skjerm legge inn personnr og mobil nr, så da blir det en lang kø for dette siden det tar 2minutter for de som kan utføre 28 tastetrykk , verre er det at språket på automaten er på norsk hvilket betyr at 20% (i Oslo) av brukerne ikke kommer igang. Og siden flere heller ikke har norsk persjonnr er det umulig å få kø lapp…. Og da vokser køen enda mer.

Og kønummeret ikke ett nr men en kode OT84 og PVC73. . Så det gamle små tavlene med røde tall som var lett synlige da de var plassert flere steder,… er nå byttet med en 1mX1.5m tavle ved inngangsdøren … dermed klumper alle seg rundt den for å følge med …: å beregne din tur ut fra nr er nemlig ikke mulig lengre.
Det tok dag 45 minutter å betjene 2 kunder siden noen manglet språkkunnskaper og andre ikke hadde norsk personnr.. De stakkars ansatte måtte være automathjelpere og forlate coronasjekken ved inngangsdøren - dvs stenge inngangen-for å hjelpe.

Hva er galt med å fortsette med et system som virker bra???
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
526
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Så nå har altså mangfoldet spredd seg til køsystemene også?
Tja, hvorfor ikke.

Det fremstår mer og mer som en velsignelse å få bo i Oslo!

R
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Jammen, det er jo moderne. Køsystem basert på små papirlapper og løpende nummer er bare for gamliser. Et system uten at tastatur er innblandet er utenkelig, tenk hvilke muligheter det har! Forberedt for fremtiden. Robust. Framoverlent.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Dette systemet har vært brukt i ganske mange år på en del private klinikker. Man må til og med "logge inn" på denne måten for å få adkomst. Da vet de at man er kommet til og med :)
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Nye køsystem . Var på sykehuset for å ta blodprøver idag. Der har de gått bortifra det gamle kølappsystem for blodprøver. Dere vet det som på apoteket - man trykker på en knapp får en lapp med nr og følger med på tavlen og går inn når ditt nr kommer opp.

Nå er det er nytt system . Alle må logge inn på en skjerm legge inn personnr og mobil nr, så da blir det en lang kø for dette siden det tar 2minutter for de som kan utføre 28 tastetrykk , verre er det at språket på automaten er på norsk hvilket betyr at 20% (i Oslo) av brukerne ikke kommer igang. Og siden flere heller ikke har norsk persjonnr er det umulig å få kø lapp…. Og da vokser køen enda mer.

Og kønummeret ikke ett nr men en kode OT84 og PVC73. . Så det gamle små tavlene med røde tall som var lett synlige da de var plassert flere steder,… er nå byttet med en 1mX1.5m tavle ved inngangsdøren … dermed klumper alle seg rundt den for å følge med …: å beregne din tur ut fra nr er nemlig ikke mulig lengre.
Det tok dag 45 minutter å betjene 2 kunder siden noen manglet språkkunnskaper og andre ikke hadde norsk personnr.. De stakkars ansatte måtte være automathjelpere og forlate coronasjekken ved inngangsdøren - dvs stenge inngangen-for å hjelpe.

Hva er galt med å fortsette med et system som virker bra???
Gjennkjennelig. Dette systemet brettes ut over alt på sykehusene. Når man har poliklinikk, har sykehusene selvfølgelig kvittet seg med slike ubetydelige stillinger som helsesekretærer ol (ironi), slik at legen på poliklinikken må gjøre alt selv. Inn i flere systemer, organisere køsystemet, skrive og godkjenne notatet, med det resultatet at ventetidene øker og man får "gleden" av å jobbbe svært inneffektivt. I tillegg har sykehusene klart kunststykke og erstatte abeidstakeren for å betjene slike ting fra lavtlønn til høytlønns arbeidskraft.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
De som utvikler disse nærmest ubrukelige og i alla fall unødvendige systemene skal jo også ha jobb og inntekt. Tenk hva som har gått med til konsulenthonorarer her.
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.056
Antall liker
2.521
Vi har tilsvarende på st olavs, har egentlig aldri opplevd kø, i tillegg får man sms når det det er sin tur, så ingen grunn til å stimle rundt noe tavle.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Som regel syns jeg argumentet for å innføre slike systemer ofte er "men det er enklere for dere som skal bruke det".

Noe det faen meg ikke er. Som f.eks. at enkelte stereokomponenter ikke kommer fjernkontroll lenger, men man må laste ned en app til telefonen?

Jeg er ikke en fan, for å si det sånn. :)
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.263
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Svigers er ivrige turgåere (80+). Under en mars for kreft-støtte måtte de ha en app for registrering som til og med yngre knotte-vante deltakere hadde trøbbel med.
Bena funket gjennom hele marsjen som de ikke var registrerte som deltakere i...
 
  • Liker
Reaksjoner: JE

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
BC: Alt legges om etter Høyres digitaliseringsplan. Alt SKAL over på smarttelefon, koste hva det koste vil. Fordi «alle» har dem. Og legger hele sitt liv i dem..Det har blitt noe verre på banen og. Nå er kortleseren fløtta inn i vogna, så for å ikke tryne daglig, må jeg ta reisekortet fra lommeboka før jeg går ombord, istedet for å lese det av på stasjonen, pakke det godt ned og gå ombord. Tydeligvis lagt opp for to grupper: Ruters vedlikeholdsteam og de funksjonsfriske passasjerene🤬 Fordi automatene fra Frankrike ikke fikk stå i fred.
Snakk om å ødelegge universell utforming. Svaksynte og blinde kan snart ikke bestille pizza i Norge. Alt foregår på»æpp». Og de, de fungerer aldri 110%. ALDRI🤬 Men det skal sies at hvis du har helsebehov eller handicap, da ER Oslo landets beste sted å bo. All kompetanse maks tre kvarter unna, fullt kollektivtilbud, hjelpemiddelordning basert på brukerpass..alt på ett brett. Finnes ikke ellers i landet😎 Bor du nordpå, er det da Tromsø som gjelder for å slippe bla uforholdsmessig lang reisevei. Men der har du i tillegg landets dyreste boliger og bensin. Gruer meg til to ting, jeg:

-Den dagen jeg ikke får høre mer musikk. Da er jeg død.
- Den dagen jeg ikke hører rusende motorer i Oslos gater. Da har hele byen fått elektrisk rullestol, forkledt som en bil.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå skjønner alle normalt utrustede at det ikke kan være sjukehus i alle kommuner, men det et stykke derfra og til 15-20 mil og mye mer, som faktisk er nokså vanlig ute i dsitriktene..... og er man ikke halvdau og forslått når man blir stappa inn i ambulansen, så er man det i alle fall etter 20 mil på dårlige distriktsveier...
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Vi har tilsvarende på st olavs, har egentlig aldri opplevd kø, i tillegg får man sms når det det er sin tur, så ingen grunn til å stimle rundt noe tavle.
SMS kom med en gang jeg var registert, "Du er nr UTK47B vent i E2".Men deretter tok det 25 minutter før jeg kom inn til blodprøve. Like lenge som det tok i køen for å bli registrert

Hele systemet er uten noen gevinst (unntatt selgeren og konsulenter) , kun kostnader bryderi og heftelser. Alle opplysinger man legger inn for å få kølapp må gjentas til personen som tar blodprøven uansett. Skal man til legen må man allikvel innom helsesekretær, foreløbig. Dette køsystemet er KUN for blodprøver, ikke for legehenveldelser eller skranken.

Et system som var enkelt billig og fungerte helt uavhengig av brukeernes kompetanse, språk eller personnummer eller mobil blir ersattet av et som er dyrere, fungere dårligere, krever assistanse og medfører økt smittespredning

(Det passer jo ikke heller så bra i forhold til håndhygiene at alle som kommer inn må taste 30 ganger på samme skjerm. Så kun en person som spritet hendene før og etter, utenom meg selv.)
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Selv om systemet skulle være genialt, hvorfor en kode, ikke et løpende nr?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Selv om systemet skulle være genialt, hvorfor en kode, ikke et løpende nr?
Det er jo helt genialt med kode - for da slipper man å holde orden på hvor mange som er foran deg i køen. Da virker jo ventetiden kortere - og mer Lotto-betont. Kanskje det er mitt tall (eller kode) som dukker opp neste gang? Underholdning og spenniing mens du venter - kan ikke bli bedre.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Primærmålet med dette systemet er at blåruss kan hente ut statestikker. Systemet er ikke ment å gjøre dagen lettere for helsepersonell eller pasieter.

Har selv opplevd denne smittesprederen sykehusene har implementert midt i en pandemi. Helt genialt!!!
Ikke en enste av dem som stod før meg i kø i et område ikke egnet for eller mulig å tilrettelegge for smittevern benyttet det som viste seg være en tom spritbeholder. :eek:

Selvregistrering med SMS virket også som en god idé helt til man forstår at pasientgruppen som mest behøver hjelp gjerne har vansker med teknologi og er rett så glemske så lesebriller er normalt ikke regnet som påkrevd for et legebesøk.


Da virker jo ventetiden kortere - og mer Lotto-betont
For Haukeland Sykehus som har innført systemet uten lyd blir man sittende og glo manisk inn i skjermen som har en stor klokke der til å minne deg på at livet nå går ekstra sakte ved de påkrevde 40 minuttene med venting ;)


De som utvikler disse nærmest ubrukelige og i alla fall unødvendige systemene skal jo også ha jobb og inntekt. Tenk hva som har gått med til konsulenthonorarer her.
Det artige var at skjermen ved døra til blodprøvetaging poppet det opp sikkerhetsvarsel med minutters mellomrom. 🏆
1623684574794.png

EDIT: Glemte si at SMS varselt at det var min tur kom 5 minutter inn i konsultasjonen :) Dette blir fort mange bortkastede timer skal en tro.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: MML

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
...tenk på hvor mange nye arbeidsplasser overgangen til det nye systemet har skapt!
Genialt! :ROFLMAO:
Kommer det pasientene til gode? Tvilsomt, men det er kanskje ikke så viktig..........:rolleyes:

mvh
Proffen
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
...tenk på hvor mange nye arbeidsplasser overgangen til det nye systemet har skapt!
Genialt! :ROFLMAO:
Kommer det pasientene til gode? Tvilsomt, men det er kanskje ikke så viktig..........:rolleyes:

mvh
Proffen
Tror du systemet har generert en direktør eller fire? :rolleyes:
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
De ansatte blir aldri spurt i slike sammenhenger . Ubrukelige ordninger og system tres bare ned over hodet på folk uten at noen har myndighet eller vett nok til å stanse tullet. Det er så mye inkompetente ledere uten ryggrad til å stå imot galskapen generert av konsulenter og selgere. Sier man i mot er man vanskelig og får dårlig karakter og brems både i lønn og karriere, så om man skulle ville si i fra så har det en kostnat få er villige til å ta
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Om man legger velviljen til kan systemet fange at blodprøvelaberatoriet i perioden 12-13:40 har lenger ventetid enn et måltall direktøren får bonus for. Og dermed sørger denne sjefen for riktig bemanning for gitt periode.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Dette systemet har vært brukt i ganske mange år på en del private klinikker. Man må til og med "logge inn" på denne måten for å få adkomst. Da vet de at man er kommet til og med :)
Er det et tegn på at systemet er bra?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.731
Torget vurderinger
4
Nå har jeg lest gjennom tråden og samtidig tenkt hardt på hva som kan være alle manglene ved det gamle systemet;
  • Man må huske å bytte rullen med lapper.
  • Man bør har søplebøtte i nærheten.


Med tanke på hvor krevende det med å bytte rullen kan være så er det bare å glede seg til noen skal digitalisere dorullen....
 
Topp Bunn