DIskant til Seas H1411 A26RE4

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.436
Antall liker
1.496
Torget vurderinger
29
Diskant til Seas H1411 A26RE4

Har kjøpt meg et av disse elementene.
Tanken var å montere de inn i noen vintage-kabinetter som jeg tror passe meget bra til disse.
Planen var å ikke ha delefilter på bassmellomtonene, og et elkelt 1.ordens filter på diskantene.
Disse ruller pent av på 2000 hz.
Har liggende et par 27TBCD/GB-DXT (H-1499-06)
Noen som har noe formening om disse kan passe sammen?

Seas H1411 A26RE4 (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

H1499-06 27TBCD/GB-DXT
 
Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Bygde ettpar høyttalere med tilsvarende element, endte opp med 100 ltr refleks, forsøkte uten filter - ble ingen suksess, men MED filter ble det utrolig bra . Benyttet en helt ordinær seas soft dome og her kan det nok være muligheter for oppgradering , fordi a26re4 virkelig var et morsomt element som fortjener en god topp diskant.


mvh
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.436
Antall liker
1.496
Torget vurderinger
29
Har et par Crescendo liggende, men de skal i et tilsvarende prosjekt med CA26RFX( 118 liter bassrefleks)
OD på disse bassmellomtonene er vel lik, så her blir rom for litt eksperimentering når kassene blir ferdige.
Men trodde de skulle spille bra i ca 50 liter lukket kasse også?
 

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Innlegg
457
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
*IEC 268-5, via High Pass Butterworth Filter 2500Hz 12 dB/oct. SEAS reserves the right to change technical data
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Har et par Crescendo liggende, men de skal i et tilsvarende prosjekt med CA26RFX( 118 liter bassrefleks)
OD på disse bassmellomtonene er vel lik, så her blir rom for litt eksperimentering når kassene blir ferdige.
Men trodde de skulle spille bra i ca 50 liter lukket kasse også?
Virker som a26re4 har et heldig sammentreff av masse/ q verdier som gjør at du får en relativt rask og fin bass som går langt ned, lett og drive. 50 liter lukket fungerer sikkert, men det var kombinasjonen av den fine bassen ( 100 ltr ) og en overraskende fin mt som gjorde meg begeisteret. Som skapt til blues , feit rask og fin.
Hva slags diskant ? Hørte på ess amt-1 her forleden - denne parkerer allt jeg har hørt av domer ettertrykkelig, og ville hatt et behagelig liv med 1500 -2000 delehz. Men tilhører kanskje en annen prisklasse, dit dxt forlag er kanskje ikke så dumt mht spredning ned mot 10" i mt/ bass.

Mvh
 

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Innlegg
457
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
ser på kurven at -6 db ligger på ca 3000 hz, og ville prøvd det som delefrekvens ,og få et impedansfilter til å jevne ut den stigende impedansen på [h=2]Seas H1411 A26RE4
[/h]
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Èn ting er deling der oppe, (dette er tross allt en 10" ; del så lavt diskanten tillater), med et bra kabinett som ikke gir " varmende" resonanser og nøytralt klingende anlegg , vil det uten filter ( etter min smak) bli altfor slankt og kropp i stemmer (80- 200) blir borte.

tips for lettvint justering av klangbalanse , ta en 1mh spole 1,2 tråd( luft) koble til , kjøp også løse endelokk og kjerne(jern) fyll på med jern til du hører at det sitter ,spolen vil øke fra 1 til 3 mh med jern , juster ved å skyve kjernen innover. ( det skulle også vært en paralell kondensator på a26, som tar den ned før de 3000) , juster diskant etter.
 

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Innlegg
732
Antall liker
110
Sted
Oslo
gledelig at Seas kommer med ny utgave av min, gjennom alle år, storfavoritt A25 .. eller 25 F-EW. (Bruker og F-EWX i mindre kasser, samme element m større magnet)

;)

Jeg konstruerte på 90 tallet en tre veis Seas ht hvor begge elementer ble brukt. 25 F-EW i lukket kasse ca 58 liter, spiller nyyydelig, som ble bytta til 25 F-EWX i samme kasse , refleks.

25 F-EW brukes i ca 112 l reflekskasse (Sub)

25 F-EW brukte Seas i sitt 2 veis kit, med diskanten H 086 (soft dome m. gitter) og siden H 109 m polyester dome (den eldste er best, som vanlig ;) ) 25-30 l kabinett

Bassene er uten filter, mens diskanten har en 8,2uF seriekondis og enn syltynn luftspole (m høy motstand) påca 0,47 mH , om min hukommelse ikke svikter. Pluss en motstand i serie på 1,2 Ohm (denne økte jeg til 2,2 med veldig godt resultat)

Og spør Øyvind på dynabel; Han er en trollmann med disse gamle klassikerne !

mvh Arild

Prøv gjerne dette som et utganspunkt (med en standard Seas softdome ). Frekvenskurven til den nye A26 er ganske lik den gamle...

Mvh Arild (Retrofil og Seasolog ;) )
 
Sist redigert:

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.436
Antall liker
1.496
Torget vurderinger
29
gledelig at Seas kommer med ny utgave av min, gjennom alle år, storfavoritt A25 .. eller 25 F-EW. (Bruker og F-EWX i mindre kasser, samme element m større magnet)

;)

Jeg konstruerte på 90 tallet en tre veis Seas ht hvor begge elementer ble brukt. 25 F-EW i lukket kasse ca 58 liter, spiller nyyydelig, som ble bytta til 25 F-EWX i samme kasse , refleks.

25 F-EW brukes i ca 112 l reflekskasse (Sub)

25 F-EW brukte Seas i sitt 2 veis kit, med diskanten H 086 (soft dome m. gitter) og siden H 109 m polyester dome (den eldste er best, som vanlig ;) ) 25-30 l kabinett

Bassene er uten filter, mens diskanten har en 8,2uF seriekondis og enn syltynn luftspole (m høy motstand) påca 0,47 mH , om min hukommelse ikke svikter. Pluss en motstand i serie på 1,2 Ohm (denne økte jeg til 2,2 med veldig godt resultat)

Og spør Øyvind på dynabel; Han er en trollmann med disse gamle klassikerne !

mvh Arild

Prøv gjerne dette som et utganspunkt (med en standard Seas softdome ). Frekvenskurven til den nye A26 er ganske lik den gamle...

Mvh Arild (Retrofil og Seasolog ;) )
Skal ta en telefon til Øyvind når jeg er ferdig med mitt nåværende prosjekt.
H086 har jeg vel i KIT 503 som jeg venter på :)
 

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Innlegg
732
Antall liker
110
Sted
Oslo
gledelig at Seas kommer med ny utgave av min, gjennom alle år, storfavoritt A25 .. eller 25 F-EW. (Bruker og F-EWX i mindre kasser, samme element m større magnet)

;)

Jeg konstruerte på 90 tallet en tre veis Seas ht hvor begge elementer ble brukt. 25 F-EW i lukket kasse ca 58 liter, spiller nyyydelig, som ble bytta til 25 F-EWX i samme kasse , refleks.

25 F-EW brukes i ca 112 l reflekskasse (Sub)

25 F-EW brukte Seas i sitt 2 veis kit, med diskanten H 086 (soft dome m. gitter) og siden H 109 m polyester dome (den eldste er best, som vanlig ;) ) 25-30 l kabinett

Bassene er uten filter, mens diskanten har en 8,2uF seriekondis og enn syltynn luftspole (m høy motstand) påca 0,47 mH , om min hukommelse ikke svikter. Pluss en motstand i serie på 1,2 Ohm (denne økte jeg til 2,2 med veldig godt resultat)

Og spør Øyvind på dynabel; Han er en trollmann med disse gamle klassikerne !

mvh Arild

Prøv gjerne dette som et utganspunkt (med en standard Seas softdome ). Frekvenskurven til den nye A26 er ganske lik den gamle...

Mvh Arild (Retrofil og Seasolog ;) )
Skal ta en telefon til Øyvind når jeg er ferdig med mitt nåværende prosjekt.
H086 har jeg vel i KIT 503 som jeg venter på :)

Kit 503 du godeste rorres ;)

Synd du bor så langt unna... Og send en pm når du selger .... Hmmmm , håper ikke kona fikk med seg den...
 
Topp Bunn