Discovery HD (canaldigital) Om magnetisme nå i kveld (0801).

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Discovery HD (canaldigital) Om magnetisme nå i kveld (0801).

Foregår akkurat nå.........Weird connections.
Frosker og plastikk er magnetiske, riktignok diamagnetisk og virker kun i (annet?) magnetfelt.

Har nettopp sett en frosk som svever i et magnetfelt, nå handler det om bananfluer.

Virker å være slutt nå, men jeg ante ikke hvor lenge det kunne vare derfor la jeg inn dette.
Det som var i mine tanker var praten om avmagnetisering av vinyl, som det jo har vært mye diskusjon rundt her på HFS.
jeg mener bestemt at det ble påstått at plast er (dia)magnetisk (så vidt jeg forsto riktignok svakt) og at det kun hadde betydning/virkning i et magnetfelt............pickupen har jo magnet......... så kanskje? jeg kan forøvrig ikke no om dette, men syntes det hørtes interessant ut.
Jeg så tydelig bilder av en frosk som svevde i et magnetfelt og da må den være (dia)magnetisk, så også en snurrebass som svevde fritt i et magnetfelt, forskeren tok å førte handa mellom snurrebassen (ikke den da ;D ) og magnet feltet.

Tenker da videre på plast kontra magnetfeltet som oppstår i en kabel.....o.s.v.............
Programmet er slutt nå.
Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Akkurat nå (slutt) på Discovery HD (canaldigital) Om magnetisme

http://da.wikipedia.org/wiki/Diamagnetisme

Diamagnetisme er et fænomen, der optræder i alle stoffer, der udsættes for et magnetfelt. Diamagnetismen gør, at der opstår et modsat rettet magnetfelt (proportionalt med den magnetiske fluxtæthed) internt i materialet, hvorved magnetfeltet i materialet bliver mindre, end det ville have været uden materialet. Dvs. materialet "modvirker" magnetfeltet.

Diamagnetisme skyldes de elektroner som bevæger sig i orbitaler omkring materialets atomer. Når disse udsættes for et magnetfelt, påvirkes de af en kraft (Lorenz kraft), der drejer orbitalerne så elektronernes bevægelse danner et magnetfelt, der er modsat rettet det påtrykte. Dette er en konsekvens af Lenz' lov.
Rødt er uthevet av meg!

KW
 
L

larkus

Gjest
Akkurat nå (slutt) på Discovery HD (canaldigital) Om magnetisme

Som manna fra himmelen til kabelfantaster og produsenter ;D
 
L

Lydarne

Gjest
Akkurat nå (slutt) på Discovery HD (canaldigital) Om magnetisme

KW skrev:
http://da.wikipedia.org/wiki/Diamagnetisme

Diamagnetisme er et fænomen, der optræder i alle stoffer, der udsættes for et magnetfelt. Diamagnetismen gør, at der opstår et modsat rettet magnetfelt (proportionalt med den magnetiske fluxtæthed) internt i materialet, hvorved magnetfeltet i materialet bliver mindre, end det ville have været uden materialet. Dvs. materialet "modvirker" magnetfeltet.

Diamagnetisme skyldes de elektroner som bevæger sig i orbitaler omkring materialets atomer. Når disse udsættes for et magnetfelt, påvirkes de af en kraft (Lorenz kraft), der drejer orbitalerne så elektronernes bevægelse danner et magnetfelt, der er modsat rettet det påtrykte. Dette er en konsekvens af Lenz' lov.
Rødt er uthevet av meg!

KW
Det afgørende i følge Steen Duelund er at undgår Paramagnetiske stoffer og Ferromagnetiske stoffer hvor det er muligt, eller udskifte dem til Diamagnetiske stoffer, men undgår plastik.
 
Topp Bunn