Dirac Active Room Treatment - ART

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarG

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    36
    Antall liker
    10
    Siste nytt om Dirac Spatial Room Correction, aka Dirac Unison. Bl. a. diskuteres aktiv akustisk romkontroll vs. passive bassfeller.
    Spennende tider i vente..
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Dette er bare avansert markedsføring som går litt over hodet på oss I bass er det ikke frekvens respons som gjør noe i det hele tatt, det er etterklangen, god frekvens respons er topp det, men i bass så er det er ingen som hører forskjell på forskjellige frekvens kurver, det er smak og behag, det enkleste er å ha en bass gitar i rommet og spille oktaven. Alt annet er bare tull. Du kan sende 10 folk inn i 10 rom hvorav ett har jevn frekvens respons, hvor mange ville gjenkjenne rommet med jevn frekvensrespons? Ingen, det er dokumentert, dere tror det gjerne ikke. Har du ett boomy rom så er det boomy uansett hvilken DSP du har, etterklang er det det mennekelige øre hører i bass, ikke frekvens. DSP'en kan ikke utslette resonanser, de er der uansett,, det vil låte litt mindre boomy pga DSP. Dsp'en vil virke til å miske denne ved å senke utgangssivnalet på problem resonnansene, men problemet er det samme. Ingen DSP systemer vil gi deg lav etterklang, det vil bare høres slik ut. Jeg har DSP. Og masse demping.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.557
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dette er bare avansert markedsføring som går litt over hodet på oss I bass er det ikke frekvens respons som gjør noe i det hele tatt, det er etterklangen, god frekvens respons er topp det, men i bass så er det er ingen som hører forskjell på forskjellige frekvens kurver, det er smak og behag, det enkleste er å ha en bass gitar i rommet og spille oktaven. Alt annet er bare tull. Du kan sende 10 folk inn i 10 rom hvorav ett har jevn frekvens respons, hvor mange ville gjenkjenne rommet med jevn frekvensrespons? Ingen, det er dokumentert, dere tror det gjerne ikke. Har du ett boomy rom så er det boomy uansett hvilken DSP du har, etterklang er det det mennekelige øre hører i bass, ikke frekvens. DSP'en kan ikke utslette resonanser, de er der uansett,, det vil låte litt mindre boomy pga DSP. Dsp'en vil virke til å miske denne ved å senke utgangssivnalet på problem resonnansene, men problemet er det samme. Ingen DSP systemer vil gi deg lav etterklang, det vil bare høres slik ut. Jeg har DSP. Og masse demping.
    Hva slags dsp-system bruker du?
    Mener du at romkorreksjon ikke fungerer?
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Dette er bare avansert markedsføring som går litt over hodet på oss I bass er det ikke frekvens respons som gjør noe i det hele tatt, det er etterklangen, god frekvens respons er topp det, men i bass så er det er ingen som hører forskjell på forskjellige frekvens kurver, det er smak og behag, det enkleste er å ha en bass gitar i rommet og spille oktaven. Alt annet er bare tull. Du kan sende 10 folk inn i 10 rom hvorav ett har jevn frekvens respons, hvor mange ville gjenkjenne rommet med jevn frekvensrespons? Ingen, det er dokumentert, dere tror det gjerne ikke. Har du ett boomy rom så er det boomy uansett hvilken DSP du har, etterklang er det det mennekelige øre hører i bass, ikke frekvens. DSP'en kan ikke utslette resonanser, de er der uansett,, det vil låte litt mindre boomy pga DSP. Dsp'en vil virke til å miske denne ved å senke utgangssivnalet på problem resonnansene, men problemet er det samme. Ingen DSP systemer vil gi deg lav etterklang, det vil bare høres slik ut. Jeg har DSP. Og masse demping.
    Dette er regelrett feil. Stor forskjell på frekvenskurver i bass. F eks Harman +4db vs Harman +8db, hvis ikke du hører den forskjellen bør du virkelig gjøre noe med rommet ditt, eller innse at hifi ikke er for deg.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Dette er regelrett feil. Stor forskjell på frekvenskurver i bass. F eks Harman +4db vs Harman +8db, hvis ikke du hører den forskjellen bør du virkelig gjøre noe med rommet ditt, eller innse at hifi ikke er for deg.
    Ja eg bør gjøre noe med rommet mitt, det er helt klart. Har du oversikt over hva eg har gjort med rommet mitt?
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    782
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Her er en post av meg fra Facebook siden til AVforum,

    ISE2023 store høydepunkt og den største grunnen for jeg tok turen ned til Barcelona, Dirac ART, Aktive Room Treatment. Dette var en privat seanse som foregikk i en butikk i Barcelona og er et samarbeide mellom Dirac, StormAudio og Perlisten.

    Hva er så Dirac ART? Dirac bruker her alle høyttalerne i oppsettet ditt for å kontrollere lyden i rommet. Har du et 5.1-system og hører du på 2-kanals stereo, vil hoved høyttalerne spille musikken og de andre høyttalerne kompensere for «problemer» i lydbilde. Systemet kansellerer da problemer og optimaliserer lydopplevelsen. Du kan tenke på som støy kanselering i hodetelefonene dine.

    Oppsettet som bel bruk var StormAudio prosessor, 5.3-system fra Perlisten med 2 subber i front, 1 sub bak og surround bak. Rommet hadde noe akustikk tiltak, som alltid vil være en fordel. Jo mer du hjelpe til med akustikk tiltak, jo mindre må systemet kompensere for.
    Så hvordan låter Dirac ART? Demoen ble startet med ART aktiv i ren stereo, så 2.0 oppsett med 5.3 korreksjon. Lyden satt klokke rent i rommet, stram fin bass, masser av detaljer og da særlig i midbass området og en meget åpen mellomtone, sjelden bra…. Jeg har jo lest div. tester av de prisvinnende høyttalerne til Perlisten og tenkte disse er ekstrem gode… Så ble ART slått av og kun den «vanlige» Dirac kalibreringen var igjen, noe jeg kjenner meget godt til fra før og har meget god erfaring med. Nå kollapset hele lydbildet, all den stramme bassen var nå unyansert, manglede definisjon, midbassen som var så leken var nå dvask og kjedelig, mistet fokus i mellomtonen og alle detaljer som var så fine var «helt» borte…. Må innrømme jeg ble litt sjokkert, kunne ART være så bra? ART ble slått på igjen, det morsomme og imponerende lydbilde var tilbake.

    For å demonstrere hva som skjer av korrigering, satt man mute på stereo oppsettet og lyden fra resten kom fram. Det var jevn lyd da fra de andre kanalene, skal jeg tippe rundt 15-30db lavere enn hoved lyden og med et meget udefinert lydbilde av musikken som gikk. Det var ikke mulig å høre denne lyden når man satt i sweetspot, da var all lyd meget velplassert i lydbilde.

    Neste demo sekvens var film klipp, 5.3-oppsettet spilte fult ut. Dirac ART bruker ikke bass management slik man kjenner fra Dirac Live, men finner ut hva hver enkelt høyttaler kan klare og hvilke høyttalere som kan hjelpe for at hver kanal skal fungere mest mulig optimalt. Opplevelsen ble den samme, ekstremt imponerende. Lydens plassering i rommet ble ekstremt distinkt, mye bedre enn jeg noen gang har opplevd i surround. Alt var så ekstremt sømløst og lekent, utrolig jevn frekvens respons, mengder av detaljer og ekstrem dynamikk.

    En meget enkel konklusjon herfra, dette SKAL jeg ha og jeg vil få den i april/mai da den slippes til StormAudio. Andre som har produkter med Dirac må vente til oktober. Alle må kjøpe denne funksjonen via Dirac, men det vil være den største oppgraderingen du noen gang har gjort med ditt oppsett, prisen vil bli ca. 3000,-.
    Dette er den suverent største opplevelsen på ISE2023 og kan ikke huske å ha hatt en så stor aha opplevelse på noen demo. Sist jeg kan huske noe lignende var Trinnov sin demo på HiEnd messen i München tilbake i 2010 eller 2011.

    IMG_9248 (1).jpeg


    2023-02-02_22-18-34.jpg


    2023-02-02_21-27-08.jpg


    IMG_9224.JPEG


    IMG_9225.JPEG


    IMG_9227.JPEG


    IMG_9226.JPEG


    IMG_9228.JPEG
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.557
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det lik som det står i minidsp-forum at ART fungerer bare med surround-system altså ikke hos meg som kjører stereo med to suber?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.287
    Torget vurderinger
    2
    ....men i bass så er det er ingen som hører forskjell på forskjellige frekvens kurver,
    Mener du det som står her bokstavelig? eller er det bare en feilformulering?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    janbth

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2021
    Innlegg
    8
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo
    Hei folkens, første innlegg her!

    En meget enkel konklusjon herfra, dette SKAL jeg ha og jeg vil få den i april/mai da den slippes til StormAudio. Andre som har produkter med Dirac må vente til oktober. Alle må kjøpe denne funksjonen via Dirac, men det vil være den største oppgraderingen du noen gang har gjort med ditt oppsett, prisen vil bli ca. 3000,-.
    Sikler på denne. Spørsmål: *Vet* du at man faktisk kan få denne med en enkel oppgradering? Jeg har en NAD M33. Er det så enkelt at jeg kan betale 3000 kroner, så får jeg Dirac ART?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.557
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei folkens, første innlegg her!



    Sikler på denne. Spørsmål: *Vet* du at man faktisk kan få denne med en enkel oppgradering? Jeg har en NAD M33. Er det så enkelt at jeg kan betale 3000 kroner, så får jeg Dirac ART?
    Tviler, jeg tror også at den er mer eller mindre "låst" mot StormAudio for en god periode - og de er jo ikke akkurat gratis.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens, første innlegg her!



    Sikler på denne. Spørsmål: *Vet* du at man faktisk kan få denne med en enkel oppgradering? Jeg har en NAD M33. Er det så enkelt at jeg kan betale 3000 kroner, så får jeg Dirac ART?
    NAD har vel enda ikke lansert DLBC såvidt jeg vet, så jeg vil våge og påstå nei.

    Det er i utgangspunktet åpent for andre enn Storm fra oktober i år, men det kan virke som om de aller fleste produsenter vinkler seg mot at en må bytte produkt. Bare spekulasjoner foreløpig selvsagt.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    782
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens, første innlegg her!



    Sikler på denne. Spørsmål: *Vet* du at man faktisk kan få denne med en enkel oppgradering? Jeg har en NAD M33. Er det så enkelt at jeg kan betale 3000 kroner, så får jeg Dirac ART?
    Det som ble sagt var at de produkter som idag bruker Dirac Live, vil kunne bruke ART... Så får man jo se om det stemmer når vi kommer til 4 kvartal og ART vil bli sluppet for alle produsenter.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.557
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det som ble sagt var at de produkter som idag bruker Dirac Live, vil kunne bruke ART... Så får man jo se om det stemmer når vi kommer til 4 kvartal og ART vil bli sluppet for alle produsenter.
    Men er det først og fremst tenkt til surround, eller kan vi med stereo (med suber) også bruke det?
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    782
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Men er det først og fremst tenkt til surround, eller kan vi med stereo (med suber) også bruke det?
    Kan bruke det til stereo, men en fordel da at du har flere kanaler som kan hjelpe på korrigeringen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn