Dipol baffelbredde

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Igjen - tema dipole... 8)

Nå baffelbredde. Den påvirker hvor dypt en kan få et element til å spille, men hva med spredningen:

Vil stereohøyttalere med 60 cm baffelbredde ha bredere sweet-spot enn eksempelvis en "nude"-dipole?
 

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Innlegg
457
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
Audiodidakt skrev:
Igjen - tema dipole... 8)

Nå baffelbredde. Den påvirker hvor dypt en kan få et element til å spille, men hva med spredningen:

Vil stereohøyttalere med 60 cm baffelbredde ha bredere sweet-spot enn eksempelvis en "nude"-dipole?
funnet ut noe?
er begynt me mine dipoler :)
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Hei Søren!

Takk for sist! :)

Kan ikke skjønne hva du skal med dipoler - Technics'ene fyller de fleste krav man kan tenke seg (forutsatt at stua er stor nok og kona av det overbærende slaget 8))

Da jeg ikke fikk svar her, postet jeg også på diyaudio.com og fikk svar fra en av dipol-guruene der:
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/176734-dipole-baffel-width-dispersion-characteristics.html

Dessverre så dette ut til å være vanskeligere enn jeg håpte... :-[

Gleder meg til å høre dipolene dine - kassene var snekkerkunst av høyeste danske møbelklasse!
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.205
Antall liker
4.818
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Audiodidakt skrev:
Nå baffelbredde. Den påvirker hvor dypt en kan få et element til å spille, men hva med spredningen:
Med fare for å generalisere litt, er det vel mer korrekt å si at bredden påvirker graden og karakteristikken av dipolkanselleringen, og dermed oppnåelig SPL.


Dersom du tåler å lese litt teori uten å brekke deg, har Linkwitz skrevet endel om det, f.eks. her: http://www.linkwitzlab.com/frontiers.htm#L
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Takker Coolbiz - tidvis tung materie for en ikke er "helt utlært" enda innen de naturvitenskaplige fag, men tror jeg fikk med "the essens"... :D

Hvor høyt opp i frekvens kan man bruke en H-frame eller W-frame? (Linkwitz bruker W-framen i Orion opp til 120 Hz men er det eksempelvis mulig å bruke slik applikasjon opp til 500 Hz?
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Du kan kjøre høyere, men det spørs hvilken baffeltype du velger (W,U,N;H, Ripol,Karlson)
U er den vanskeligste, den har ringing som må dempes.
På DIYAUDIO.COM var det en artikkel hvor man hadde testet de nevnte bafflene.
Mener å huske at under 2-300 Hz var de stort sett like bortsett fra følsomheten.
(Har ikke link til artikkelen).
Ripol var ikke med i oppsettet. For en trang Ripol er begrensingen ca 100 Hz.
(Støy pga turbulens i utløpet). Med elektroniske filtre er det jo bare å prøve seg frem.
Isbjørn her har testet det meste i bafler og kan sikkert øse fra sine erfaringer.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Når jeg tenker meg om så bruker vel Valentino H-baffel opp til cirka 300 Hz. :)

Spørsmålet er dog om jeg kan dra den helt opp til som jeg fort tror kan bli ideelt i forhold til head-room for mellomtone-elementet.
 
Topp Bunn