Dipol-baffel: pleksiglass?

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Hei

HEL bruker med hell glass som del av sin dipolbaffel.

Jeg ser at Biltema selger pleksiglass i 4 med mer: Plastglass - Biltema
Er det noen som har erfaring med om pleksiglass av denne tykkelse kan benyttes, dvs. at det er tilstrekkelig "tykt" til å holde + og - fra for og bakside av element fra hverandre? Eller må det tjukkere gods til, ala 8 mm glass e.l.?

Mvh Gisle
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Plexi er nok en del lettere også enn glass, men mener du får helt opp i 50 -60 mm tykkelse. Lage prøvebaffle i spon etc. og ta på spandèr buksene !

mvh
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Mulig det er beste veien å gå ja ??????
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Du kan jo se om det lar seg gjere å lime saman fleire plater med transparent lim..? Fingeren i været: 8mm blir også for tynt pga krefter frå element/basket.

Og om du går for vanleg glas, så bruk laminert. Denne limfilmen gjer glaset MYKJE dødare.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.257
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Geir har visst mye på gang ☺
Sjekk også Lexan, meget robust, brukes bl.a som vinduer på anleggsmaskiner og båter. Kan bøyes.
 

Yelll

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
187
Antall liker
54
De der var rett og slett flotte! Står litt tett tror jeg...������. Sry.. Kunne ikke dy meg. Bass da? Sry.. OT, kanskje..
Edit; så nå i en annen tråd opphavet, GF, og også bassløsning! Hujedamej... Det der vil jeg også ha! Grattis! GF er en fabelaktig konstruktør!
-y



Mine mellomtoner og diskant, Audio Insight Refernece 2.2 (IKKE bass) står i 20mm plexiglass :)
Vis vedlegget 299212
 
Sist redigert:

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
De der var rett og slett flotte! Står litt tett tror jeg...������. Sry.. Kunne ikke dy meg. Bass da? Sry.. OT, kanskje..





-y



Mine mellomtoner og diskant, Audio Insight Refernece 2.2 (IKKE bass) står i 20mm plexiglass :)
Vis vedlegget 299212
De skal pares med et par basstårn. Om jeg ikke husker feil 2x8 10 tommers elementer....

Konstruktøren er Geir Fredriksen, som er mest kjent som en av de to designerne bak adytons mange gode høyttalere og forsterkere fra 1980-tallet, og frem til i dag. Hans kanskje mest kjente konstruksjon er vel Multicell?
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Nydelig!

er en GF-kopi jeg skal teste etter at jeg kjøpte 20 x 6" (16 ohm) i går. (TonArt Etera)

jeg tester først med mdf, ogdersom det blir bra så kan jeg istedet lage en ordentlig med glass/tjukk plexi :)
 

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Innlegg
1.605
Antall liker
1.708
Sted
Sandefjord
Plexi og akryl er pene materialer men som baffle må du opp i tykkelse før det blir skikkelig stivt. Kurvet bue gir mye ekstra stivhet.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Jeg har sett og hørt et par Bastanis acrylbafler, cnc frest ved Forus Industrier mener jeg det var i Stavanger området.
Dette funket helt fint, baflene var av ca 30mm tykkelse.

Her er et par bilder av et lignende prosjekt:
 

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
20-30 mm plexi kan være en veldig bra løsning. Akryl har større indre demping enn glass, så det vil "ringe" mindre. Det lar seg også bearbeide med vanlige verktøy for den som eventuelt vil prøve selv. Men det riper lett, og akrylstøv fra fresing og sliping er ikke bra for huden eller lungene.

Plastkomponenter i Fredrikstad er også en mulig leverandør for noe slikt. Jeg har sett en sak på lageret deres som lignet på en dipol-baffel, men den viste seg å være til en utstilling av bilstereohøyttalere. Det er forøvrig Plastkomponenter som produserer akryl-frontene til Electrocompaniet.
Plast og plastbearbeiding�| Plastkomponenter
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Ok, Forus Industrier har jeg kjennskap til, så det noterer jeg meg bak øret :)

Jeg lager en testbaffel i 100 % mdf først, for å vurdere potensialet.

Jeg har sett og hørt et par Bastanis acrylbafler, cnc frest ved Forus Industrier mener jeg det var i Stavanger området.
Dette funket helt fint, baflene var av ca 30mm tykkelse.

Her er et par bilder av et lignende prosjekt:
 
Topp Bunn