Dine største hakeslepp..?

Zomby_Woof

Æresmedlem
Ble medlem
07.05.2006
Antall liker
8.443
Sted
Third stone from the sun
Torget vurderinger
6
Hmmm... Første gang jeg hørte dynamiske dipoler, kanskje? Det må ha vært på Oslo Plaza for en drøss med år siden. Høyttalerne var i hvert fall Forsman (VSS 3 eller Ultima), og gjorde ting med transientene som jeg ikke hadde hørt før. Dessverre ville de på det tidspunktet gjort direkte usømmelige ting med økonomien min. Men en mannsalder senere fant jeg en betalbar variant. Det kommer nok til å gå en ny mannsalder før jeg gå til anskaffelse av det neste hakesleppet.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
1.869
Torget vurderinger
8
Nå er det sommer og fint vær, avisene er fulle av agurker og HFS preges av en masse gnåling om hvorvidt det er mulig å høre forskjell på noen ting, om det i det hele tatt er nødvendig å bruke øra eller hva som er vitsen med komponentene vi bruker.
Så i et muligens fåfengt forsøk på å starte en hyggelig og opplevelsesbasert tråd kom jeg til å tenke på de øyeblikkene hvor haka står i fare for å treffe parketten. De øyeblikkene hvor det du hørte virkelig overgikk forventningene, og som er blitt stående som veiskiller for deg.
(Legg forøvrig merke til bruken av ordene forventning og opplevelse. Her snakker vi sanseopplevelser. Måleresultatøyeblikk teller ikke, om noen skulle være i tvil..... ;) )

For min egen del var det viktigste øyeblikket da jeg prøvde min alller første rørforsterker. Det glemmer jeg rett og slett aldri.
Dernest da min godt oppjusterte vinylrigg grisebanket en fire ganger så dyr CD-spiller. Jeg skrinla planene om å selge ut vinylen på et tidels sekund.
Og nå senest, da jeg fikk kabler (nei, i denne tråden er det ikke et fy-ord!) som for det første langt overgikk de jeg hadde, og til en mye hyggeligere pris. Jeg ser meg i alle fall ikke tilbake.

Det må uten tvil være for mange år siden.
Den gang vi fikk film på de stooore cd platene, husker dere?
Var i Førde å hørte pt demo anlegg på en butikk. De hadde ikke fått inn stoler , så måtte sitte på gulvet.
Filmen vart satt på.. men først anlegget ja..
Patos Lyric, de største fremme og noen mindre gulvhøyttalere bak. Kun 4 stk høyttalere seff på den tiden.
Ingen kinoforsterker da nei, men en såkalt digital signalprosessor eller noe slikt til 30-40.000 (falt i pris no da vi kan få kinoforsterker)
2 stk Parasound effekter til høyttalerne, uviss hva modell det var.
Men i vertfall filmen snurret.. og det var i en cene med mange eksplosjoner og sånt..joda bra lyd, men så kom det en stor eksplosjon oppi alt det andre og jeg ble kastet bakover på gulvet. Skjønte ingen ting.. De hadde IKKE sub.

Ellers når det gjelder lydkvalitet som satte spor, hifi-klubben for mange år siden..
Store B&W + Electrocompaniet sin toppladet cd spiller og Nemo blokkene til Electrocompaniet.
Der vart vi sittende i flere timer og måtte jages ut pga stengetid :)

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
42
Sted
Vik i Sogn
Skjønte ingen ting.. De hadde IKKE sub.
Man må ikke ha subwoofer for å klare dyp bass. Subwoofer er noe man må ha når man har 5.1-anlegg og hører på 5.1-lyd. Dessuten kan jeg ikke tenke meg at de solgte Hifi i Førde, for i den byen er det bare om å gjøre å selge dyre ting. B&O gikk som hakka møkk før i tiden! 99% av innbyggerne lever i en rosablogg, og har man biler (Les: BMW) eldre enn 5 år er det veteranbil man kjører. Bodde der i to år, men de jeg ble kjent med var ikke "urinnvånere". Jeg var rett og slett ikke "pen nok". Men nok om den møkkabyen.. :p Jeg har et sett Dux DX-352 fra ca 1969 her. Trykkammer med 8" bass som går så dypt at en sub ville gått i skammekroken. :)

Auditor

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
3.105
Jeg har flere! Jeg var 15, og kom ut av butikken med et par Celestion 3 etter å ha hørt dem på NAD 302/5440- med Matsushitas MASH-konverter i! De eneste gode MASH spillerne; 5440 og 5000!
Men de største var nok første gang jeg hørte EC ECI2, og seinere oppdaga Sonus Faber Cremona Auditor. mk1..på Parasound Halo SAMT REGA EXON 3/CURSA 3/JUPITER 2000! MAGISK! Bedre blei det da Jupiter ble kobla sammen med Doxa 70 Sig II hos meg på nevnte Auditor!!
Da har jeg kun nevnt de som gjelder betalbart utstyr! Ellers kan nevnes SF Stradivari og Guarneri Palladio... sistnevnte er det tetteste jeg kommer på perfeksjon i en Hi-Fi-høyttaler!

Sist redigert:

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
42
Sted
Vik i Sogn
Nå nå.. Det er Matshushita som har laget DAC-en i min Yamaha CD-spiller. Ble positivt overrasket! :)

Topp Bunn