Dine mest behagelige hodetelefoner

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Innlegg
438
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg har lyst å prøve meg litt i hodetelefonverden og jakter på utstyr.
Jeg har et par Grado SR125, men de blir relativt raskt vonde å ha på for meg. Blir nok for mye press på ørene.

Hvilke hodetelefoner kan du anbefale for lytting over lengre tid, hvilke finner du mest behagelig å ha på hodet/ørene?

Mvh
Luvaton
 

Buyer no 1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.08.2012
Innlegg
162
Antall liker
65
Sted
Danmark, København
Det er nok lidt forskelligt afhængig af ens hode. Jeg har et relativt lille hode, og for mit vedkommende er Sennheisers full size hodetelefoner der hvor jeg har oplevet den bedste komfort. Både HD800 og HD598 har en rigtig god balance mellem at sidde fast nok (trykke), og samtidig være behagelige at have på i lang tid ad gangen.

Generelt har jeg også gode erfaringer med Beyers hodetelefoner (på nær T50p/DT1350).

In-ears er også en mulighed, men der har jeg ingen erfaringer....
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
Audio technica w1000x og denon d7100... Kan ha de på i timesvis uten å merke de noe.
 

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Innlegg
1.275
Antall liker
585
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
vi er alle forskjellige laget, komforen er selvsagt viktig men også hvordan hodetelefonen lyder er også et veldig viktig punkt, for min del er både Akg K701, Sennheiser HD-650, Beyerdynamic T1, Stax sine modeller, og Audeze Lcd-2 og Hifiman HE-500 alle disse er også modeller som omslutter øret, og disse har jeg brukt og funnet komfortable å bruke timevis uten store problemer, men som sagt dette kan være veldig induvidielt...! :cool:
 

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
501
Antall liker
146
Torget vurderinger
4
Jeg synes AKG K701 har uovertruffen komfort blant mine større hodetelefoner. Andreplass går til Beyerdynamic DT770 Pro, mens Hifiman HE-500 ligger på tredje.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Som andre nevner - høyst individuellt.

Vedr. komfort:
Hodestr. og hodefasong har stor innvirkning. Likeledes vil vekten på htlf også ha innvirkning, selvom en god passform (gjelder også putene og hodebøylen) kan kompensere en del for vekten.
Putemateriale har også innvirkning. Enkelte kan fort bli for klamme, eller for varme.

I forhold til mitt hode (ca 57cm) så rangeres min portefølje mht komfort slik:
Ultrasone Edition 8
B&W P5
Stax SR-007
Sennheiser HD650

Mht liten fare for lyttetretthet:
Stax SR-007
Sennheiser HD650
Ultrasone Edition 8
B&W P5

Rangering, alle mulige faktorer medtatt:
Stax SR-007
Ultrasone Edition8
Sennheiser HD650
B&W P5

Her er det dog "close race" mellom de 2 førstnevnte og mellom de 2 sistnevnte.
Dagsform, humør, forsterkervalg og musikksjangre kan endre plassering mellom de 2 første. Det samme gjelder også mellom de 2 siste.
 

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Innlegg
438
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Klart at det har en del å si hvordan de lyder, men det hjelper ikke med fantastisk lyd om de ikke passer på hodet, derav komfort i førsterekke.
Det jeg merker på Grado for min del er at ørene blir vonde etter en stund. Er ny i gamet her og har ikke fått prøvet forskjellige merker. Gret å ha noen anbefalinger på hva jeg kan teste ut. Ser at HD 650 er en gjenganger innenfor et rimelig prisleie.
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Akg 500
er kjempe god ,har også Akg701 + andre akg typer /STAX ++ . Best over tid Førstenevnte IMO .:rolleyes: Mvh Roy K
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.221
Antall liker
3.331
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Hodetelefoner med store, myke puter som legger seg på yttersiden av ørene er som regel behagelige å bære.

Er putene av skinn, kan det muligens bli noget klamt etter noen timer?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Klart at det har en del å si hvordan de lyder, men det hjelper ikke med fantastisk lyd om de ikke passer på hodet, derav komfort i førsterekke.
Det jeg merker på Grado for min del er at ørene blir vonde etter en stund. Er ny i gamet her og har ikke fått prøvet forskjellige merker. Gret å ha noen anbefalinger på hva jeg kan teste ut. Ser at HD 650 er en gjenganger innenfor et rimelig prisleie.
Om du setter komfort alene mer eller mindre ubetinget som et hovedkriterie, så er det ingen her som kan anbefale deg noe direkte. Da må du prøve selv. Ingen vei utenom.:)

Et par andre saker som kan begrense utvalget av potensielle kandidater er om du skal ha åpne eller lukkede, eller om dette ikke har betydning. Hva slags forsterker skal de kobles mot? Noen htlf krever mer av en forsterker enn andre for å få ut potensialet.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
HD650 er en hodetelefon langt utenfor sin prisklasse. Den kan oppgraderes med forsterkerbytte. For kun noen få år siden var den referansen blant dynamiske hodetelefoner.

Den er lett og komfortabel, den har en lydsignatur som gir minst lyttetretthet av alle jeg har prøvd. Noen synes den er litt for laid back - så hvis du elsker mye diskant, er den kanskje ikke for deg.

Det eneste tingen man skal være oppmerksom på er at den kan klemme litt hardt rundt hode - men dette fikses lett slik:

1000x500px-LL-0f5a2d32_HD650BENDTXT.jpg


Metallbåndene kan bøyes frem g tilbake - slik at "klemme-effekten" kan reguleres etter behov.

Klart at det har en del å si hvordan de lyder, men det hjelper ikke med fantastisk lyd om de ikke passer på hodet, derav komfort i førsterekke.
Det jeg merker på Grado for min del er at ørene blir vonde etter en stund. Er ny i gamet her og har ikke fått prøvet forskjellige merker. Gret å ha noen anbefalinger på hva jeg kan teste ut. Ser at HD 650 er en gjenganger innenfor et rimelig prisleie.
 

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Innlegg
438
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Klart at det har en del å si hvordan de lyder, men det hjelper ikke med fantastisk lyd om de ikke passer på hodet, derav komfort i førsterekke.
Det jeg merker på Grado for min del er at ørene blir vonde etter en stund. Er ny i gamet her og har ikke fått prøvet forskjellige merker. Gret å ha noen anbefalinger på hva jeg kan teste ut. Ser at HD 650 er en gjenganger innenfor et rimelig prisleie.
Om du setter komfort alene mer eller mindre ubetinget som et hovedkriterie, så er det ingen her som kan anbefale deg noe direkte. Da må du prøve selv. Ingen vei utenom.:)

Et par andre saker som kan begrense utvalget av potensielle kandidater er om du skal ha åpne eller lukkede, eller om dette ikke har betydning. Hva slags forsterker skal de kobles mot? Noen htlf krever mer av en forsterker enn andre for å få ut potensialet.
Jeg setter ikke komfort som eneste kriteriet, men jeg er på jakt etter et par hodetelefoner som jeg kan lytte til noen timer uten å få vondt i hodet/ørene. Jeg forstår at dette er individuelt etter hode-/øreform, men tenkte at der er sikkert noe som er mer allment kjent for komfort enn andre.

Åpne eller lukkede har ingen betydning.
Forsterker må også kjøpes inn, blir nok ikke den helt råeste til å begynne med. Som sagt er jeg ny i hodetelefon verden og ønsker dermed innspill.
Tanken er nok å ha en dac/hodetelefonforsterker ved PCen og en annen i stua. Gjør ingenting å ha et par hodetelefoner som tåler oppgradering på forsterkersiden, uten å låte tynt av den grunn.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg tror jeg skal slutte meg til @ardilla´s anbefaling. Prøv HD650. Noen synes de klemmer litt, men, som @ardilla har vist > bøylen kan bøyes ut.
Selvom jeg rater de "all-over" som nr 3 av min portefølje, så er det selvfølgelig min høyst subjektive vurdering.

Det er flere andre alternative htlf jeg har hørt/lyttet til som på ingen måte når opp til HD650 i en samlet vurdering. Det er nå tross alt en grunn til at jeg har de:). Og, for all del - det er hyppig nok tilfeller der HD650 prefereres fremfor noen av de 2 over på lista.
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Denon AH-D301 er de mest behagelige i mitt hjem, merker knapt at en har de på.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Hodetelefoner med store, myke puter som legger seg på yttersiden av ørene er som regel behagelige å bære.

Er putene av skinn, kan det muligens bli noget klamt etter noen timer?
Sennheiser HD 598 er slik. Kan bekrefte at disse er meget behagelig å ha på selv over noe tid.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
AKG K-701 er min favoritt, reint komfortmessig - og veldig tett innpå hva angår lydkvalitet, også. Etterfølgeren er vel K-702, om jeg ikke tar feil? Prisen tatt i betraktning, må dette være noe av det beste man kan kjøpe innen hodetelefoner. Jeg har også Beyerdynamic T-1, som oppleves noen hakk bedre lydmessig, men komfortmessig blir T-1 for varme og klamme for lang tids lytting. Kabelen oppleves også som tung ( og den er mye tyngre enn kabelen på f. eks. K-701 ); den "drar" i hodetelefonene hvis man rører på hodet.


Alternativet for min del, er korte lyttepauser ved bytte av cd- eller vinylskiver. Som regel går dette heilt fint..:rolleyes:
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Q701 er varmerei mellomtonen enn 701 sies det - mange foretrekker den.

Komfortmessig er de veldig bra - men knottene på hodebåndet plaget meg nok til ikke å beholde 702 den gang jeg hadde dem.
 

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Innlegg
438
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ser ut som HD650 og K701/Q701 er gode kandidater som må testes ut.
Så får jeg se hvordan jeg løser dette med hodetelefonforsterker. Ser der er noen tråder om emnet.

Takker for inspill.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
HD650 og K/Q701 låter greit med det meste, men de vil låte bedre og bedre på bedre og bedre forsterker. Velkommen til head-fi :D

Ser ut som HD650 og K701/Q701 er gode kandidater som må testes ut.
Så får jeg se hvordan jeg løser dette med hodetelefonforsterker. Ser der er noen tråder om emnet.

Takker for inspill.
 
S

sorgenfri

Gjest
Sennheiser er uovertruffen når det kommer til Comfort!

Har laget meg " Pils-stropp " til Lcd. Et bånd som går over panna, slik at de ikke sklir bakover, når en skal få i seg de siste dråpene av boksen..
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Jeg fatter ikke hvorfor Audeze absolutt skal plassere hodebøylen på bakhodet. Det har alltid føltes utrolig feil. Hadde de hatt dårlig lyd i tillegg ville jeg aldri ha kjøpt dem.

Har laget meg " Pils-stropp " til Lcd. Et bånd som går over panna, slik at de ikke sklir bakover, når en skal få i seg de siste dråpene av boksen..
 
S

sorgenfri

Gjest
Jeg fatter ikke hvorfor Audeze absolutt skal plassere hodebøylen på bakhodet. Det har alltid føltes utrolig feil. Hadde de hatt dårlig lyd i tillegg ville jeg aldri ha kjøpt dem.

Har laget meg " Pils-stropp " til Lcd. Et bånd som går over panna, slik at de ikke sklir bakover, når en skal få i seg de siste dråpene av boksen..
Enig i at de sitter litt løst på hodet, og at det er et forbedringspotensiale der. Har sett etter "moddinger" men ikke funnet noen som ser fristende ut..
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Beste er nok HD650. Verste jeg har hatt var SR325i.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.272
Antall liker
226
Torget vurderinger
1
Jeg bruker Beyerdynamic T70 ganske mye, og de er veldig behagelige å ha på. Kan ha de på lenge, og glemmer nesten at de er der, pluss at jeg syns de lyder veldig bra ;)

Destiny..:)
 
Topp Bunn