digtalkabel-coaxialkabel

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
781
Antall liker
62
Torget vurderinger
3
Er det store lydmessige forskjeller på coaxialkabler eller kan en rimelig coaxialkabel spille like bra som en langt dyrere kabel. Det er vel kanskje slik nher som med ordinære analoge signalkabler eller. Anbefalinger på Coaxialkabel som er meget god til prisen. ca. kr.2.000 brukt. Takker for svar.
 

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
22.244
Antall liker
11.996
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Her kommer det nok an på hvem du spør, som så ofte ellers. Jeg går ut fra at vi snakker om en koaksialkabel med RCA-plugger i begge ender for å overføre S/PDIF digitalsignal fra f eks en CD-transport til en DAC. Der kan det være hørbare forskjeller, hvis 1) kablene har forskjellig båndbredde og derfor skaper ulikt jitternivå og -spektrum, og 2) den aktuelle DAC'en er følsom for jitter og konverterer dette til analog forvrengning. Derfor kan lakris fra Clas Ohlson og grisedyre kabler låte kliss likt i ett system, mens et annet system "avslører" forskjeller mellom digitalkabler. (Og da går det an å hevde at det "avslørende" systemet er feilkonstruert, men det er en annen skål.)

Hvilke komponenter er det som skal kobles sammen?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.468
Antall liker
142
Hvis en skal gi seg til å være nervøs for koaks-forbindelser er det to ting å passe på:

1) at kabelen har riktig karakteristisk impedans til formålet, det meste av utstyr er vel tilpasset 75Ohm-standarden. Lab-utstyr er gjerne tilpasset 50 Ohm.
2) at pluggene er tilpasset karakteristisk impedans og ikke innfører refleksjoner (RCA er IKKE tilpasset, BNC er).

Å tenke på andre ting før disse to er tatt hånd om er ikke meningsfylt.
 

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
22.244
Antall liker
11.996
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jo, enig i det, men nå vet vi ikke helt hva slags coax det er snakk om her. S/PDIF-grensesnittet med 75 ohm kabel og RCA-plugger med uspesifisert impedans er langt fra perfekt i utgangspunktet. Da er ikke løsningen "dyrere kabel".
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.468
Antall liker
142
Ja, det var akkurat det som var poenget. Null å hente på å finpuge på det som er i midten når det som er i begge ender ikke er perfekt!
 

Lydolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.07.2008
Innlegg
204
Antall liker
121
Karakteristisk impedans vil nok ikke ha allverdens betydning på en 1,5m kabel.

Karakteristisk impedans er forholdet mellom spenning og strøm for et signal som "reiser" i en uendelig lang kabel. Den generelle regel er at kabler må ha en lengde på minst en tiendedel av signalets bølgelengde før karakteristisk impedans blir av betydning. Er kabelen så lang (evt bølgelengden så kort) så omtales kabelen som en transmisjonslinje og må behandles deretter. Akustikk i rom og transmisjonlinjebetraktninger har mye felles.

Hvis vi, for å gjøre det enkelt for oss selv, antar at vi har et digitalt musikksignal med frekvens 3MHz så er vi vel ikke så langt unna hva som faktisk forekommer i praksis (har ikke regnet på det).

I vakuum vil et 3MHz elektromagnetisk signal ha en bølgelengde = lyshastigheten : frekvensen = 300 000 000 : 3 000 000 = 100m.

I en kabel har signalet en forplantningshastighet på f.eks. 80% av lyshastigheten i vakuum (kanskje ikke verdens mest imponerende kabel, men den er grei å regne på). Da blir regnestykket slik at bølgelengden ender opp som 80m ved 3 MHz. En tiendedel av dette er 8m, så for vanlige musikkanleggsanvendelser er ikke den karakteriske impedansen av betydning. Jeg tenker da på kabler på 1,5-2,5m lengde. Det skader ikke å ha det hele i orden, men det er nok ingen "må ha".

Til et hjemmekinoanlegg med prosjektør i taket og overføring av videosignaler derimot, blir dette fort ganske viktig. Derfor må man ta antennekabeltilkopling til TV og radio alvorlig og sørge for å unngå mistilpasning.

Hvordan tilpasser man? Jo en transmisjonslinje som avsluttes med en impedans (motstand overfor vekselstrøm) som er lik karakteristisk impedans vil se en avslutning som er helt lik seg selv og derfor "tro" at kabelen fortsetter i det uendelige. Avslutter man med en annen impedans kan det vises at det oppstår refleksjoner som man kan se som skyggebilder på analoge TV-systemer f.eks. og det er jo ikke noe man har lyst på...
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
10.289
Antall liker
714
Torget vurderinger
4
Barbaresco skrev:
Ja, det var akkurat det som var poenget. Null å hente på å finpuge på det som er i midten når det som er i begge ender ikke er perfekt!
Jeg er 100% enige med deg og Asbjørn men for mange er pris en avgjørende faktor ved kabelkjøp, den må ikke være for billig.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.468
Antall liker
142
Lydolf skrev:
Karakteristisk impedans vil nok ikke ha allverdens betydning på en 1,5m kabel.

Karakteristisk impedans er forholdet mellom spenning og strøm for et signal som "reiser" i en uendelig lang kabel. Den generelle regel er at kabler må ha en lengde på minst en tiendedel av signalets bølgelengde før karakteristisk impedans blir av betydning. Er kabelen så lang (evt bølgelengden så kort) så omtales kabelen som en transmisjonslinje og må behandles deretter. Akustikk i rom og transmisjonlinjebetraktninger har mye felles.

Hvis vi, for å gjøre det enkelt for oss selv, antar at vi har et digitalt musikksignal med frekvens 3MHz så er vi vel ikke så langt unna hva som faktisk forekommer i praksis (har ikke regnet på det).

I vakuum vil et 3MHz elektromagnetisk signal ha en bølgelengde = lyshastigheten : frekvensen = 300 000 000 : 3 000 000 = 100m.

I en kabel har signalet en forplantningshastighet på f.eks. 80% av lyshastigheten i vakuum (kanskje ikke verdens mest imponerende kabel, men den er grei å regne på). Da blir regnestykket slik at bølgelengden ender opp som 80m ved 3 MHz. En tiendedel av dette er 8m, så for vanlige musikkanleggsanvendelser er ikke den karakteriske impedansen av betydning. Jeg tenker da på kabler på 1,5-2,5m lengde. Det skader ikke å ha det hele i orden, men det er nok ingen "må ha".

Til et hjemmekinoanlegg med prosjektør i taket og overføring av videosignaler derimot, blir dette fort ganske viktig. Derfor må man ta antennekabeltilkopling til TV og radio alvorlig og sørge for å unngå mistilpasning.

Hvordan tilpasser man? Jo en transmisjonslinje som avsluttes med en impedans (motstand overfor vekselstrøm) som er lik karakteristisk impedans vil se en avslutning som er helt lik seg selv og derfor "tro" at kabelen fortsetter i det uendelige. Avslutter man med en annen impedans kan det vises at det oppstår refleksjoner som man kan se som skyggebilder på analoge TV-systemer f.eks. og det er jo ikke noe man har lyst på...
Jeg vet alt dette, men det er det eneste som kan påvirke en digital signaloverføring som er så noenlunde på stell. Å uttale at alt annet er bare tull er ikke tillatt, så derfor denne presisering av hva som kan være relevant, men selvsagt av usedvanlig liten betydning.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
10
Barbaresco skrev:
Jeg vet alt dette, men det er det eneste som kan påvirke en digital signaloverføring som er så noenlunde på stell. Å uttale at alt annet er bare tull er ikke tillatt, så derfor denne presisering av hva som kan være relevant, men selvsagt av usedvanlig liten betydning.

Ikke riktig. Det er minst like mye lydmessige avvik mellom digitalkabler som signalkabler, uten at jeg vil forsøke å forklare hvorfor det er tilfelle.

Nå er jo en del av forumet fortsatt opptatt med å forsøke å avklare sistnevnte, de får ha meg unnskyldt.(el.omv.)


Mvh. RS


Mvh. RS
 
C

Cappuccino

Guest
Vil på det varmeste kunne anbefale Nordost Silver Shadow. Dette er en utrolig god kabel til prisen. Min erfaring er at denne er bedre enn mye annet og dyrere fra andre produsenter.
 
Topp Bunn