Digitale kabler hvor lange kan de være??

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Jeg har fått et problem. Jeg har to streamere i huset. Streamer nr. 1 forutsetter digital kabel for signal inn. Den styres av en Ipad mini. Problemet er at internettinntaket er i andre enden av huser enn der streamer nr. 1 befinner seg. Jeg må således strekke en kabel som blir på ca. 25 meter til streamer nummer en. Vil dette redusere kvaliteten på det inngående internettsignalet?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Mener du nettverkskabel (altså en slik med RJ45 "telefontype" kontak i endene)?

Vanlig ethernet kan ha 100m mellom svitsj og apparat.

Johan-Kr
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.466
Antall liker
31.811
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Som nevnt før her, ikke noe problem....bare den rekker frem:cool:;)
Bruk gjerne en skjermet variant ved eventuell parallell føring.

gismo
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Vurderer man å sende det pr strømnettet er det greit å være obs på at det kan by på problemer om det er forskjellig kurs på avsender og mottakersiden.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Bruker selv en 15 meter lang nettverkskabel (standard CAT6) mellom svitsj og streamer. Har aldri hatt noe problemer med dette.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Funker utmerket sålenge kursene er på samme faser, - og nyere enheter skal visstnok funke på tvers av faser, selv om jeg ikke har prøvd det selv...
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
CD audio er ca 1.4 megabit/s, eller kanskje det signalet som finnes i år 2016 som krever minst båndbredde. Om nettverkskabelen er 1, 10, 100 eller 1000 meter spiller ingen rolle.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Slik nettverk man bruker på strømnettet er veldig varierende, både i kvalitet på utstyr og i hvilket bygg det kan fungere i. Har opplevd å ha fått 100mbit fint i et bygg og 2-4mbit i et annet bygg, med akkurat det samme utstyret.
Legg heller en CAT5e eller CAT6, koster ikke mange kronene for en føring på 25m om man gjør dette selv. 100M et standarden for begge to med båndbredde 1Gb, men CAT6 klarer høyere hastigheter men da med kortere avstand enn 100m. Bare pass på å følge fargekodingen i forhold til terminering om man terminerer selv. Skjermet nettverkskabel ville jeg like godt ha holdt meg unna på hjemmeinnstallasjon, da denne er verre og terminere korrekt og mest sannsynlig utgjør de to minimalt med forskjell og om man ikke terminerer skjermen korrekt så kan man stå igjen med mer støy og en ustabil linje.
Skal man over 100M så er det bare å legge fiber og bruke en fiber extender/media konverter.
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Takk for svar alle sammen. Jeg tror jeg tar den lille kostnaden med å legge Cat 5 e eller 6.
 

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
558
Antall liker
100
Sted
Oslo
Er det egentlig noe problem med en lang optisk kabel?
Jeg ser at Clas har en på 5meter, det bør vel gå helt fint det? For det er vel ikke så mye tap siden det faktisk er lys?

Noen som vet om det finnes optisk kabel hvor pluggen er vinklet?
Tenkte å bruke optisk ut fra TVen som henger på veggen, så selve pluggen må ikke være så stor for da blir det ikke plass mellom TVen og veggen.
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Er det egentlig noe problem med en lang optisk kabel?
Jeg ser at Clas har en på 5meter, det bør vel gå helt fint det? For det er vel ikke så mye tap siden det faktisk er lys?

Noen som vet om det finnes optisk kabel hvor pluggen er vinklet?
Tenkte å bruke optisk ut fra TVen som henger på veggen, så selve pluggen må ikke være så stor for da blir det ikke plass mellom TVen og veggen.
Det finnes i hvert fall vinklede overganger. Jeg kjøpte en på ebay.
 
Topp Bunn