Digital forforsterker

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Er på utkikk etter en forforsterker med DAC. Har sett på benchmark HDR, men vil gjerne se hvilke andre alternativer jeg har.

Trenger egentlig ikke analoge innganger. Så en dac med volumkontroll kan være aktuelt så lenge den gir nok volt ut.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Valentino kommer sikkert snart trekkende med Logitechen sin. :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er nå ikke det dummeste man kan komme trekkendes med, da. Logitech Transporter er en av de få hifikomponentene som har imponert meg.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Tact har noen gode alternativer. Ikke veldig tilgjengelig her på berget lengre, men stort sett gode nok til å forsvare prisen på forforsterkermerittene alene. Og så kommer romkorreksjon i tillegg.
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Har monopulse 82a og en zapsolute mk4. Vil gjerne bruke zap'en da jeg synes den spiller flott.

Har ikke behov for nettverksavspilling da jeg har pc'en rett ved anlegget.

Transporter og tact er notert. Abrahamsen også.

Er bare litt skeptisk til å modde en v6 da garantien utløper og jeg er avhengig av en diy'er i tilfelle noe skulle skje.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.395
Antall liker
20.825
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
Valentino kommer sikkert snart trekkende med Logitechen sin. :)
Consider it done.  ;)

Dersom du velger Transporter har jo SqueezeCenter Inguz-plugin og den leser Audiolense-korreksjonsfiler.
Men for å kjøre SqueezeCenter og Inguz MÅ du bruke Ethernet/WiFi mellom PC og Transporter.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Er det bare meg som får gåsehud av å tenke på å trekke Microsoft også inn i musikkanlegget?
Sjekk ut Bladelius Embla, rene datamaskinen. Også uten microsoft.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.395
Antall liker
20.825
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du kan jo kjøre SqueezeCenter på Eplebokser også. De er til og med pene.
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Tact er vel ganske så tilgjengelig her på berget, men da ikledd ytterbekledning som Lyngdorf?
Tact->Lyngdorf: http://www.lyngdorf.com/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=75

Forforsterker fra Lyngdorf: http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/lyngdorf_dpa-1_forforsterker_sort.htm

Er selv særdeles fornøyd med Transporter som forforsterker.

Er PC'en den primære kilden din siden den står ved siden av anlegget? Hva med et "hi-fi" lydkort?
Kommer du til å gå "inn på" pc'en for å velge musikk som skal spilles fra den? (bruke pc, tastatur, skjerm..)
Hva er ca prisområde du ønsker å holde deg innenfor?
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Ser en del film også ser du. så jeg har bygget en stue pc som ikke støyer og som går fint inn i racket. Kjører 2 kanals oppsett til film også som funker bra,..

Tenkte meg en grense på 10-12k for en pre/dac.

Som nevnt så er det ett kriterium at den gir nok volt ut fordi jeg har ett tungdrevet effekttrinn.

Vil prøve å få mest mulig impedance matching.

Da er kandidater foreløpig transporter, benchmark, Modda abrahamsen v6.0. Lyngdorf'en er for dyr.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Valentino skrev:
Du kan jo kjøre SqueezeCenter på Eplebokser også. De er til og med pene.
Ah! my man :)

Kan bekrefte at en Macmini gjør jobben storartet som squeeze server og mediasenter med 100% automatisk inkrementell backup. det liker jeg :)

PK
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Det er nå ikke det dummeste man kan komme trekkendes med, da. Logitech Transporter er en av de få hifikomponentene som har imponert meg.
Jeg ble så imponert at jeg valgte å selge begge gangene jeg kjøpte en slik... Måtte faktisk dobbeltsjekke, får tak i til hyggelige priser på jobben. Men den ble ikke stående spesiellt lenge. Mulig det er øra det er noe galt med :)
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Ludo skrev:
Ulf-B skrev:
Det er nå ikke det dummeste man kan komme trekkendes med, da. Logitech Transporter er en av de få hifikomponentene som har imponert meg.
Jeg ble så imponert at jeg valgte å selge begge gangene jeg kjøpte en slik... Måtte faktisk dobbeltsjekke, får tak i til hyggelige priser på jobben. Men den ble ikke stående spesiellt lenge. Mulig det er øra det er noe galt med :)
Hva var det du ble så "imponert" over da? Hvilke komponenter ble den parret med?

Jeg har vært med på å teste den med effektforsterker/høyttaler kombinasjon der det ble alt for skarpt/lystklingende. Andre kombinasjoner har vært mye mer vellykket. Menystyring via f.eks en Ipod Touch er også mye mer "raffinert" en via standard fjernkontroll, men man har "allt" tilgjengelig der også.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hva med et Lynx PCI kort? Fungerer fint til å drive effektrinn. Finnes både som tokanals og flerkanals (6 utganger). Låter kjempe bra.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.403
Antall liker
3.172
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
Jeg ble så imponert at jeg valgte å selge begge gangene jeg kjøpte en slik... Måtte faktisk dobbeltsjekke, får tak i til hyggelige priser på jobben. Men den ble ikke stående spesiellt lenge.
Hvordan oppfatter du lydforskjellen mellom Logitech Transporter og Abrahamsen V6.0 DAC som du har nå? (Det er vel i DACen og den etterfølgende analogutgangen at de største lydforskjeller oppstår, vil jeg tro).
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Terka skrev:
Ludo skrev:
Ulf-B skrev:
Det er nå ikke det dummeste man kan komme trekkendes med, da. Logitech Transporter er en av de få hifikomponentene som har imponert meg.
Jeg ble så imponert at jeg valgte å selge begge gangene jeg kjøpte en slik... Måtte faktisk dobbeltsjekke, får tak i til hyggelige priser på jobben. Men den ble ikke stående spesiellt lenge. Mulig det er øra det er noe galt med :)
Hva var det du ble så "imponert" over da? Hvilke komponenter ble den parret med?

Jeg har vært med på å teste den med effektforsterker/høyttaler kombinasjon der det ble alt for skarpt/lystklingende. Andre kombinasjoner har vært mye mer vellykket. Menystyring via f.eks en Ipod Touch er også mye mer "raffinert" en via standard fjernkontroll, men man har "allt" tilgjengelig der også.
Dette har bitt testet på mye forskjellig utstyr; på forsterkersiden snakker vi MAE SET1, Bladelius, Audionet og Electrocompaniet. På høyttalersiden er det Triangle Altea, Klipsch RF-63, Dynaudio Contour S3.4 og Usher 6311. Jeg ble "imponert" over manglende dynamikk og et tilslørt lydbilde. Sikkert bare meg som er litt kresen, men til den prisen bør den være 'state-of-the-art' lydmessig og ikke bare teknisk sett...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.395
Antall liker
20.825
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
Jeg ble "imponert" over manglende dynamikk og et tilslørt lydbilde. Sikkert bare meg som er litt kresen
Jeg tror ikke du er kresen, Ludo. Sorry.
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
har sett litt på twistedpearaudio buffalo dac. Da kommer en pre utenom. Men dette kit'et ser ganske rimelig ut og tilbakemeldingene er veldig bra. Noen meninger ang dette?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.403
Antall liker
3.172
Torget vurderinger
1
eiv skrev:
har sett litt på twistedpearaudio buffalo dac. Da kommer en pre utenom. Men dette kit'et ser ganske rimelig ut og tilbakemeldingene er veldig bra. Noen meninger ang dette?
Dersom du evner å bygge dette settet, så har jeg bare en ting å si: Just Do It!
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Det er en annen sak... Er det noen her på forumet som har bygget dette kitet?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.395
Antall liker
20.825
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tja, på meg virker det som at noen er avhengige av å se hva det spilles på for å høre hvordan det låter.

Men vi er til de grader off topic nå. Jeg står av.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Tja, på meg virker det som at noen er avhengige av å se hva det spilles på for å høre hvordan det låter.

Men vi er til de grader off topic nå. Jeg står av.
Jupp, enig - men send meg gjerne en forklaring på hva du mener - fulgte deg dessverre ikke helt på siste utsagnet...
 

Robin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2007
Innlegg
173
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
Jeg har bygd den første versjonen av buffalo, som ikke er helt den samme som selges idag. Er enda ikke helt sikker på hvem jeg liker best av denne og DP DAC 8.0, men at den er bra er det ingen tvil om! Låter utrolig nøytral og detaljert, kanskje en anelse lysere enn DP'en.
Den nye buffalo skal etter sigende være endel bedre enn den jeg har.

Selve byggesettet er også veldig bra laget. God dokumentasjon, godt merkede deler av god kvalitet osv. All SMD er loddet på, så hvis du er komfortabel med lodding av "vanlige/through-hole" komponenter er det bare å sette igang!

eiv skrev:
Det er en annen sak... Er det noen her på forumet som har bygget dette kitet?
 

Robin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2007
Innlegg
173
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
TP har forresten to ulike alternativer til pre, enten "volumite" som styrer volumet digitalt (vha innebygd funksjon i DAC kretsen, altså ikke noen ekstra krets) og en analog passiv attenuator. Jeg har ikke bygd noen av disse selv (enda).

eiv skrev:
har sett litt på twistedpearaudio buffalo dac. Da kommer en pre utenom. Men dette kit'et ser ganske rimelig ut og tilbakemeldingene er veldig bra. Noen meninger ang dette?
 
Topp Bunn