digital avspillinger eller drivverk + dac?

Clintern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
238
Antall liker
123
Sted
Åkrehamn
Torget vurderinger
5
Utgangspunktet er at jeg sitter med en UR s2k, 15w ren klasse A, 2 stk KT88 + 2 stk ECC82 signalrør og triangle Comete es. Dette er en veldig fin kombo. Sliter litt med rommet, men ikke nok til å gi den opp ;)

Spørsmålet er om man skal gå for en avspiller, f eks en Meridian 506, 20bit, eller om man skal bruke et ok drivverk sammen med dac?

Hva bør en gå for hvis formålet er å komme så nært analog/Lp lyd som overhode mulig?

Budsjett? +- 5000,-

MEN en generell diskusjon omkring dac eller ikke, uavhengig av pris, er også noe som kanskje kan luftes for den felles interesse?

mvh tommy
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Sv: digital avspillinger eller drivverk + dac?

Til 5000kr ville jeg gått for en brukt DAC og brukt et billigst mulig drivverk i første omgang. Satset på et bedre drev etterhvert.

Nå er det mange som mener at et drivverk er et drivverk. Jeg er ikke enig i dette, det er i mine ører kvalitetsforskjeller på ulike drivverk. Jeg kan dog ikke bevise det rent teknisk.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Sv: digital avspillinger eller drivverk + dac?

clintern skrev:
Utgangspunktet er at jeg sitter med en UR s2k, 15w ren klasse A, 2 stk KT88 + 2 stk ECC82 signalrør og triangle Comete es. Dette er en veldig fin kombo. Sliter litt med rommet, men ikke nok til å gi den opp ;)

Spørsmålet er om man skal gå for en avspiller, f eks en Meridian 506, 20bit, eller om man skal bruke et ok drivverk sammen med dac?

Hva bør en gå for hvis formålet er å komme så nært analog/Lp lyd som overhode mulig?

Budsjett? +- 5000,-

MEN en generell diskusjon omkring dac eller ikke, uavhengig av pris, er også noe som kanskje kan luftes for den felles interesse?

mvh tommy
Om du har tenkt å sjekke ut drivverk+DAC så ønsker jeg deg velkommen til frustrasjonens verden :) Har ikke forsøkt så mye i den retningen men nok til at jeg har oppdaga at en noob som meg lett går seg bort. Meridian 506 har jeg prøvd, 18 bits versjonen. Noen mener den spiller ganske analogt, jeg synes den hadde en egenlyd som var temmelig karakteristisk. En god spiller synes jeg. DEN kan du kjøpe og så siden finne en DAC og bruke Meridianen som drivverk. Skulle DACen passe dårlig, selger du den og prøver en annen. Var fornøyd med min Meridian, solgte den egentlig bare fordi jeg ble litt utålmodig. Anbefales altså innenfor prissegmentet.
Om du skal har så analog lyd som mulige drister jeg meg til å foreslå en platespiller :) Nothing beats the real thing.

...Ser jeg har gitt det akkurat det motsatte rådet som Holmium gav. Står fortsatt på mitt. Bruk en god spiller med et godt drivverk i bunnen, og jobb derfra. Om DACen synker så har du alltids cd-spilleren.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Sv: digital avspillinger eller drivverk + dac?

Jeg må bare fortelle om et brukbar cd-drev jeg nå vøtt!
Siden dere nevner Meridian...

Dette er rimelig uvanlig, men det er ett drev, eller rettere sagt en multiavspiller/brenner ifra
ett firma som heter Superscope Technologies. De har en slik kul sak som dette:


http://www.superscopetechnologies.com/products/PSD300P/index.shtml

Denne er ENORM som cd-drev... Og den brenner cd-r og cd-rw på MEGET høyt nivå...
Den kan også ta opp lp plater... direkte på cdr/rw. Den er også en cdspiller... Analog ut.
Som cd-spiller låter denne nemlig analogt, som en slags platespiller... ;D
Den koster 799$... Det blir ca 6000kr det...
Som rent cd-drev er denne helt utrolig bra. Mye bedre enn den nevnte Meridianen...

Check it OUT!!! (hvis noen har ett bedre forslag til 6000kr så griner jeg! :'( ;) )

mvh
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Sv: digital avspillinger eller drivverk + dac?

tweakMan skrev:
Som rent cd-drev er denne helt utrolig bra. Mye bedre enn den nevnte Meridianen...
mvh
Antar at du bruker denne selv, - kan si litt om hvordan du opplever den da? Og gjerne sett i forhold til Meridianen din.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Sv: digital avspillinger eller drivverk + dac?

Hm... jeg kan gjøre det lettere tror jeg.
http://www.6moons.com/audioreviews/superscope/psd300.html

Denne testen er skrevet tråkigt og tunglest synes jeg.
Men Superscope maskinen er ett lite gullegg altså.
Den er ikke alvorlig bra som cd-spiller altså... bare så det er SAGT!!!
Men den er bra som drev! Spesielt til å lese av plater den selv har brent!

Og husk, å brenne på Foto-cd er det beste... :p

Altså... man tager en original cd i toppen på spilleren.
En Foto-cd i brenneskuffen.. Den brenner ved 1-2x... det tar tid!

Blir kopien bedre? (Jeg skal ikke si noe, for da kan det være at det kommer en selvutnevnt digital
dommer og sabler ned uttalelsen min...), men jeg skal si dette...

Jeg spiller IKKE for BALLE med originalcd'er i mine spillere!!! ALDRI!!!
Kopier er det jeg spiller av... Funker så bra atte!!!
Jeg kjøper originalplater, leser dem av/brenner dem EN GANG. Og siden blir de ikke rørt. Bare lagret.
Jeg spiller dem ikke nødvendigvis av via en Superscope da. Men det er jeg som vanlig tyst med... ;D

Jeg vil dog inrømme å ha denne Brenner/avspilleren:

Plextor PX-760A.
Den er meget bra til å lage Audio-cd med. Om man velger å kopiere via PC.

Denne brenner har en kul funskjon nemlig...
GigaRec
GigaRec lets you change the recording capacity of a standard CD-R disc from 70 percent up to 130 percent of its standard capacity. You can use GigaRec for CD-DA or data writing at 4X and 8X disc-at-once (DAO). The feature allows you to get that extra storage on a single disc for a larger project. For smaller projects, like an audio master, the feature enables you to use the entire capacity of the disc, increasing the size of the pits and lands for higher reproductive quality.


Jeg kan jo godt mate med teskje her... Blir dette bedre enn originalplata?
ERRUGÆÆERN!!!

Bare husk, når den skal lese originalplater MÅ du huske å presse inn eject knappen i 3 sekunder før du putter inn disken. Du har nå slått av "riplock" funksjonen...
Og du hørte ikke meg si det... Jeg sa ingenting jeg! Bar hosta litt... "kremt". ::)
Audio-CD synes jeg bør brennes på meget lave tal, si 1x-4x, ikke særlig mer...
Og dette innlegget kunne sikkert vært skrevet på datadelen av forumet.
Men jeg synes infoen er viktig med tanke på at man skal få så bra cd-r å spille av i ett vanlig audiofilt... evt/drev.

Skulle man laget en cdspiller, og brukt et ROM-drev. Da er dette drevet UTROLIG bra til å lese av lyd CD'er. Jeg er ikke i tvil jeg. Det måtte ha blitt dette drevet!!!

Det er ett drev som er bedre... Yamaha CRW-F1. Det lages ikke lenger. Men kan sikkert skaffes.


Dette vil også lage extende pit burn. Dvs master cd.
Man har også Yamaha sin serie av CD-R/HD Uncompressing cd-storage combo...
f.eks Yamaha CDR-HD1300. Lagrer opptil 120cd's helt ukomprimert. Og lager BEDRE plater når den brenner enn originalenen. Kan spille av, men dette er ikke dens aller beste side.
Kan selvsagt bruker som cd-drev( med 120 cd'er i kapasitet... bra det!)

Det er større modeller også, med mer lagringskapasitet...

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Sv: digital avspillinger eller drivverk + dac?

Når budsjettet er begrenset, er det av og til lurt å være litt kreativ i valg av komponenter.
Har man siktet seg inn på standard spillere og tenkt å bruke dem som drev siden, kan det være lurt å ha tunga rett i munnen. Når man da endelig blir å få råd til en ekstern dac, om dette da var planen, kan det vise seg at den spilleren man kjøpte bare for å "ha noe ikke nødvendigvis er det beste drevet...

Det finnes billigere cdspillere med meget bra lydkvalitet, som også er spesielt tenkt som drev for senere bruk av ekstern dac.

Jeg viste jo til Superscope saken. Det finnes mange flere varianter, kanskje ingen som er så flerbruksvennlig til den prisen, men det er alternativer også der.

Pc som avspiller er ett alternativ, det kan bli bra, men blir ofte valgt bort pga at det kan være litt støy, den må slåes på og alt dette. (usbkabler kan IKKE være lenger enn 5 meter, er avstanden større enn dette må man bruke en boosterboks/switch/Hub til å videreføre med!)

Nettverkdisker som kan remote styres uten at pc står på kan man sikkert lese om på dataforumdelen på sentralen. Masse tråder på det der nå.

Om man velger å gå for drivverk i såkalt mekanisk forstand med cd-plater, da mener jeg at det lønner seg å være litt kreativ med valg av cd-media, avspilling, valg av drivverk, og evnen til å eventuellt kunne kopiere, eller brenne til mer audiofile standarder i cd-media formatet.
Bare å bruke originaldiscer er ikke sikkert det som vil gi det beste resultatet med ett moderat priset drivverk.

Som nevnt i mine innlegg over, det finnes remedier på dette og nå!

mvh
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Sv: digital avspillinger eller drivverk + dac?

Denne Teac-spilleren kan jo være et godt utgangspunkt. Godt drivverk som senere kan koples til DAC, og sikkert akseptabel lyd til du har spart til ønsket DAC.
 
Topp Bunn