Diffusjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.063
    Antall liker
    16.903
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurdere å kjøpe difusjonsplater alla DREAMSCREEN ACOUSTIQ SKYLINE DIFFUSOR 60X60CM

    diff.thumb.png.9e846292715136675577b8bf81cbe3a4.png


    Er dette noe å satse på? Eller må jeg gå bananas med 2" x 2" og lim? Hva tenker dere. Vil dette ha noe for seg i front?

    Planen er å ha de over eikespilene i front. Har tenkte å gjøre om på spilene slik at de også kan fungere som difusere

    !cid_314491D8-9E58-473E-AEBB-64D7A2A40246.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    De er vil nok ha best virkning rett over lytteposisjon. Jeg har målinger som viser at de definitivt virker men det er dermed ikke sagt at alle liker den form for akustikkbehandling.

    Uten diffusorer

    med absorbenter.jpg


    Med 12 diffusorer over lytteposisjon

    Med diffusorer.jpg
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvordan ser bakveggen din ut...?

    Mvh
    OMF
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ca 30 av disse platene på bakveggen og i take. Som nevnt her så er take den beste (mest effektive)plasseringen for disse. Jeg liker de svært godt. Jeg bruker de i kombinasjon med demping..
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.063
    Antall liker
    16.903
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har allerede 40mm rockfon plater i taket, men kunne limt difusere utapå i et felt rett over sitteposisjon. Bakveggen har jeg ikke gjort noe enda. Men har planer der etterpå. Sitter ca 2,7 meter fra bakvegg. Føler bare enkelte lyder kan henge igjen i front, derfor ønsker jeg å begynne der. Samtidig vil jeg bygge om spilepanelene
    !cid_01237CC8-6E94-4966-9DAF-0FE893028C3B.jpg
     
    Sist redigert:

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Limt , borrelås eller skru dem fast. 8-12 rett over og fremover hadde nok gitt litt mer energi til rommet.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For et nydelig rom! :D

    Utover det er diffusjon for meg et uprøvd kapittel og har derfor ingenting matnyttig å bidra med.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.063
    Antall liker
    16.903
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    For et nydelig rom! :D

    Utover det er diffusjon for meg et uprøvd kapittel og har derfor ingenting matnyttig å bidra med.
    Takk. Er selv helt grønn. Har bestandig hatt anlegget i stua uten noe form for tiltak, men endelig fikk jeg tid til å lage furtestua.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Grunnen til at jeg spurte om hva du hadde på bakveggen, er jo at der treffer alle frekvensense, og med en helt naken og glatt bakvegg som du har, så vil den gi ganske mye uønskede refleksjoner.

    Når det gjelder frontveggen din, så sprer jo ikke dine høyttalere så mye av de høyere frekvensene bakover, og de diffusorene du har avbildet virker ikke så langt ned i frekvens. Så jeg frykter at du monterer en diffusor som ikke har noen særlig effekt på frekvensene som treffer der.

    Mitt tips er heller å a) enten sette opp skikkelige diffusorer på hele flaten - også der du har spilene, eller b) sette opp en absorbenter i 10-15 cm tykkelse.

    Bakveggen er i mine øyne viktigere å behandle.

    Mvh
    OMF
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.063
    Antall liker
    16.903
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Grunnen til at jeg spurte om hva du hadde på bakveggen, er jo at der treffer alle frekvensense, og med en helt naken og glatt bakvegg som du har, så vil den gi ganske mye uønskede refleksjoner.

    Når det gjelder frontveggen din, så sprer jo ikke dine høyttalere så mye av de høyere frekvensene bakover, og de diffusorene du har avbildet virker ikke så langt ned i frekvens. Så jeg frykter at du monterer en diffusor som ikke har noen særlig effekt på frekvensene som treffer der.

    Mitt tips er heller å a) enten sette opp skikkelige diffusorer på hele flaten - også der du har spilene, eller b) sette opp en absorbenter i 10-15 cm tykkelse.

    Bakveggen er i mine øyne viktigere å behandle.

    Mvh
    OMF
    Takk for gode råd. Kanskje jeg skulle heller begynt bak. Veggen er 4m bred. Kunne tatt et felt på B 2,8 H 1.2m så har jeg litt plass til fremtidige bassfeller i hjørnene.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Spill musikk og gå litt rundt i rommet- både ved bakvegg og frontvegg - så hører du litt av den lyden som er der.

    Mvh
    OMF
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    På vegger er det anbefalt å bruke 1D diffusorer, da de bare sprer lyden horisontalt.
    En slik skyline diffusor er designet for å spre i alle retninger, og vil dermed spre mot gulv og tak om den står på veggen, noe du egentlig vil unngå.
    husk også at de må være ganske dype for å virke nedover i mellomtonen.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg synes, at diffusion er meget vigtig. Jeg mener som OMF, at bagvæggen er vigtigere end frontvæggen. Jeg har ikke erfaring med dit forslag om diffusere. Jeg kender dog dem der har brugt dem, og var glade for dem.

    Jeg kender de tyske Hofa diffusere og de svenske Svanø diffusere. Jeg har prøvet disse i mange opstillinger og da de blev placeret imellem fladskærmen og højttaler, gav det et stort løft med Svanø V-wings. De blev placeret andre steder, hvor det gav endnu mere. Bagvæggen naturligvis. Og siderne gav også meget.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.063
    Antall liker
    16.903
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Spill musikk og gå litt rundt i rommet- både ved bakvegg og frontvegg - så hører du litt av den lyden som er der.

    Mvh
    OMF
    Jeg har hatt en runde rundt i rommet. Er egentlig ikke så mye høy frekvenser på bakvegg. Høye frekvenser avtar vel noe ved en viss lengde. Det er derfor jeg lurer på hvor mye effekt difusere vil ha bak. Jeg er litt rådvill. Rommet er 7 x4m. Føler det er mere høye frekvenser med front vegg. Men jeg har ikke målt. En gang fylte jeg opp store deler av bakveggen med isolasjon. To felt på på hver siden med ca 120x120cm og ca 50cm tykt. Ble bedre og strammere bass på høyt volum, men virket mere energiløst på lavt volum. Ble bedre med mindre isolasjon. Akkurat nå er det ikke bass og bassfeller som er planen. Det tar jeg siden. Er litt etterklang i rommet. Noen toner henger litt igjen. I tillegg så har jeg forstått at difusere er med å gjøre rommet større. Så har jeg også lyst å beholde litt av det visuelle med rommet. Derfor vil jeg beholde spilene i forkant. Men det skal bygge de om slik de blir satt i et system som en difuser med stående spiler. Sorte i dybden og eik ytterst.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når det er snakk om å behandle så store flater, så vil jeg anbefale å begynne med basstiltak. Fordi det blant annet avgjør hvilke tiltak for øvre frekvensområdet som passer.

    Virker ut som en del gjøres uten klart mål her. Det blir fort en krokete vei hvor man må rette på mye senere og det fort mer kostbart i tillegg. En tydelig plan er vesentlig og forenkler mye.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.063
    Antall liker
    16.903
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Når det er snakk om å behandle så store flater, så vil jeg anbefale å begynne med basstiltak. Fordi det blant annet avgjør hvilke tiltak for øvre frekvensområdet som passer.

    Virker ut som en del gjøres uten klart mål her. Det blir fort en krokete vei hvor man må rette på mye senere og det fort mer kostbart i tillegg. En tydelig plan er vesentlig og forenkler mye.
    Målet er klart. Er vel planen som er uklar. Derfor bruker jeg bl a forumet til å hjelpe meg. Er sikkert lurt å få kontrollen på bassen først. Er med på den. Men tenkte at jeg ikke ville gjøre noe feil å plassere noen difusere i rommet, bare de blir plassert riktig. Det er ikke bassen som er største problemet, det er litt ekko i de øvre frekvensene.

    Skjønner at det kan virke lite gjennomtenkt her, men jeg har tenkt mye på dette. Har prøvd å lese meg opp på nettet, men det teorier spriker i alle retninger. F eks hevdes det her at det har lite for seg med difusere i front vegg. Men ser en på messer eller hi end lytterom på nettet så benyttes det ofte difusere i front mellom høyttalerene.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.456
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vurdere å kjøpe difusjonsplater alla DREAMSCREEN ACOUSTIQ SKYLINE DIFFUSOR 60X60CM

    Vis vedlegget 512405

    Er dette noe å satse på? Eller må jeg gå bananas med 2" x 2" og lim? Hva tenker dere. Vil dette ha noe for seg i front?

    Planen er å ha de over eikespilene i front. Har tenkte å gjøre om på spilene slik at de også kan fungere som difusere

    Vis vedlegget 512407
    Så flott rom, godt jobba
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det du vil forandre med lyden? Er det for tamt, og du vil gi det mer energi i?hva mener du med at det er lyder som henger igjen? Er det en mulighet og sette høyttalerene tettere sammen? Eventuelt vinkle de mer inn mot lytteposisjon?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.063
    Antall liker
    16.903
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det du vil forandre med lyden? Er det for tamt, og du vil gi det mer energi i?hva mener du med at det er lyder som henger igjen? Er det en mulighet og sette høyttalerene tettere sammen? Eventuelt vinkle de mer inn mot lytteposisjon?
    Vil egentlig ikke forandre på noe. Masse energi. Men viss jeg stopper musikken så kan jeg høre en klang i veggene som henger igjen et par sekunder. Hvis det f eks er piano så blir det nesten litt overkant. Jeg har prøvd mange forskjellige plasseringer på høyttalerene. Synes lydbilde blir mektig og stort meg å ha de så langt fra hverandre. Jeg kan også vinkle toppen på disse.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Du skal nok bruge mere tid på at justere dine højttalere. Afstanden imellem højttalerne er en god regel med 83 % af afstanden imellem lytteren og venstre/højre højttaleren.
    Hvis du har for stor afstand imellem fronterne, får du et hul i midten.
    Du det er en flot sofa, men uheldigt, at du ikke vil sidde i midten. Du skal placere dine højttalere efter et punkt, som er lytte stedet.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.063
    Antall liker
    16.903
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Du ser nok litt feil, eller blir litt lurt sv bilde. Sitter på sete 3 fra høyre sett forover. Det er dønn i midten. Ellers så driver jeg å tester ut en del plasseringer på høyttalerene. Er nok ikke helt som på bildene lengre.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når det er snakk om å behandle så store flater, så vil jeg anbefale å begynne med basstiltak. Fordi det blant annet avgjør hvilke tiltak for øvre frekvensområdet som passer.

    Virker ut som en del gjøres uten klart mål her. Det blir fort en krokete vei hvor man må rette på mye senere og det fort mer kostbart i tillegg. En tydelig plan er vesentlig og forenkler mye.
    Målet er klart. Er vel planen som er uklar. Derfor bruker jeg bl a forumet til å hjelpe meg. Er sikkert lurt å få kontrollen på bassen først. Er med på den. Men tenkte at jeg ikke ville gjøre noe feil å plassere noen difusere i rommet, bare de blir plassert riktig. Det er ikke bassen som er største problemet, det er litt ekko i de øvre frekvensene.

    Skjønner at det kan virke lite gjennomtenkt her, men jeg har tenkt mye på dette. Har prøvd å lese meg opp på nettet, men det teorier spriker i alle retninger. F eks hevdes det her at det har lite for seg med difusere i front vegg. Men ser en på messer eller hi end lytterom på nettet så benyttes det ofte difusere i front mellom høyttalerene.
    Plassering av diffusorer avhenger av høyttalerne spredningsmønster, hvilke akustisk prinsipp man følger og ønsker å oppnå samt størrelse på rom. Hva man gjør på messer tror jeg ikke man bør legge så mye vekt på. Kunnskap om akustikk i de kretser er lav og det utseendemessige virker å være det som ofte bestemmer.

    Type Skyline diffusorer som er et opprinnelig RPG design har mye diffraksjon og dermed lav diffusjons koeffisient. Skyline diffusorer er et eldre design og det finnes i dag mye bedre diffusorer som gir mye høyere diffusjon koeffisient. Det betyr ikke at Skyline ikke fungerer og at lyden ikke blir bedre, men det finnes som sagt noe som gir et bedre resultat. Som andre har påpekt, så fungerer de best i taket siden de sprer i to plan.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.063
    Antall liker
    16.903
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Takk for alle gode råd. En kan vel ikke trå feil med diffusjon, men clue er nok å finne de mest effektive og rett plassering. Bak har jeg planer om lage noe selv. Alle hjørner skal få større bassfeller. Over sitteposisjon blir det noe alla skyline, men er åpen for råd om noe bedre. Tror også jeg hadde hatt god effekt av å gjøre noe med første refleksjon på vegg fra motsatt høyttaler.

    Hvis diffusjon i front har liten effekt så er det kanskje ingen poeng å bygge om spilepanelene i front heller...
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.063
    Antall liker
    16.903
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Orso. Leser litt hva du har skrevet tidligere i andre tråder og på deres hjemmeside. Leser at diffusjon har begrenset effekt i små rom, noe jeg også tror. Men hva er en lite rom? Eller hvor langt er et tau? Rommet mitt er 4x7m og 2,4m høyde. Vet ikke om det defineres som lite eller stor. Noe middels tenker jeg. Er dette et rom du hadde kjørt på med mye diffusjon? Vil prøve å bevare en del av det mektige lydbilde og liker klangen. Blir bare av og til litt i overkant Er ellers klar over at en bør heller begynne med å få orden på bassen. Prøver bare å legge en langtidsplan på rommet.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Orso. Leser litt hva du har skrevet tidligere i andre tråder og på deres hjemmeside. Leser at diffusjon har begrenset effekt i små rom, noe jeg også tror. Men hva er en lite rom? Eller hvor langt er et tau? Rommet mitt er 4x7m og 2,4m høyde. Vet ikke om det defineres som lite eller stor. Noe middels tenker jeg. Er dette et rom du hadde kjørt på med mye diffusjon? Vil prøve å bevare en del av det mektige lydbilde og liker klangen. Blir bare av og til litt i overkant Er ellers klar over at en bør heller begynne med å få orden på bassen. Prøver bare å legge en langtidsplan på rommet.
    Handler om tilstrekkelig avstand til diffusorene i forhold til hvor langt ned i frekvens de diffuserer. Eller får man lobing og kamfiltereffekt. Men dersom diffusorene bare diffuserer høye frekvenser, så krever ikke dette noe særlig avstand. Et produkt som kun diffuserer f.eks primært over 1000 Hz klarer seg fint med en avstand til ørene på ca. 1 m.
    Men det spørmålet ditt: Ja, jeg mener diffusjon egner seg godt enkelte steder i dette rommet.

    Jeg mener du helst bør begynne fra scratch igjen. Det jeg ser av tiltak her er ikke noe jeg ville ha anbefalt. F.eks 40 mm med dempeplater i et stort område i taket er uheldig i forhold til flere områder. Det kan gjøres veldig mye bedre. Men alt avhenger av mål, budsjett, estetiske krav, hvor mye arbeid man vil legge ned i det, osv. Kanskje du er tilfreds, men som en som jobber med dette og er perfeksjonist så ser jeg rom for store forbedringer med ganske enkle inngrep. Og uten at det nødvendigvis koster så mye dersom man lager en del selv.

    Bassen er fundamentet i musikken og alltid der man bør begynne dersom man har planer om å strekke strikken litt langt. Hjørner innen akustikk er mer enn bare der hvor tre flater møter hverandre. Kjører man på med tiltak til øvre frekvensområdet først, så har man egentlig låst seg og begrenset hvor gode basstiltak man kan gjøre. Har selvfølgelig forståelse for at for flere handler det primært om å gjøre noen forbedringer framfor å perfeksjonere og da stiller det selv selvsagt annerledes.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.063
    Antall liker
    16.903
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skulle gjerne overlatt hele jobben her til noen profesjonelle. Med et anlegg til 500k så hadde det kanskje vært en god investering. Selv om jeg har drevet med hifi i mange år har jeg ingen problemer med å innrømme at når det gjelder akustikk så har jeg begrenset erfaring. Først nå i sommer jeg fikk et egent rom hvor jeg kan gjøre hva jeg vil. De tiltakene som er gjort til nå er mest som en quick start på rommet. Det er et område på 15 kvadrat som er dekket med 40mm rockfon i taket. Bare det kostet meg 8k. Litt kjipt hvis det er bortkastet. Men jeg ingen problemer med å fjerne noe eller ha på mere demping hvis dette var feil. Slik jeg ser det er også de bassefellene begrenset effekt. Skal måle litt med og uten. Jeg får bedre målinger med å flytte høyttalere og sitte posisjon lengre frem. Bassen blir bedre definert, men føler jeg mister litt av scenen og dybden i lydbilde. Litt gi og ta. Samtidig så er det viktig å legge alt dette til side og nyte det en har. Musikken er viktigst. Så er det bare kjekt å vite at en har større potensiale.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke nødvendigvis så dyrt å leie hjelp. Med 8k til taket hadde det vært tilstrekkelig for både en god del assistanse og mye bedre taktiltak med DIY.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    De platene i taket er mye bedre enn et glatt tak. Du kan gjøre mange andre ting på sider og bak, og la taket være så lenge. Ikke heng med hodet pga. det taket, og ikke vend øret mot bare ett nebb heller.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.063
    Antall liker
    16.903
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    De platene i taket er mye bedre enn et glatt tak. Du kan gjøre mange andre ting på sider og bak, og la taket være så lenge. Ikke heng med hodet pga. det taket, og ikke vend øret mot bare ett nebb heller.
    Jeg prøve nok på å fremprovosere andres meninger. Kan virke veldig vinglete, men min måte å få frem litt tips å råd. Kjøre nok ingen blå kopi på andres råd, men legger de med i min vurdering og tanker om fremtidige tiltak. Angrer ikke på platene, men tror det kanskje finnes bedre løsninger. Om jeg f eks fester en seksjon med skyline over de rett over sitte posisjon, så lever jeg fint med det.
     
    Sist redigert:

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Kjenner til dilemmaene dine!
    Men jeg har startet med basstiltak.....
    Bassfeller i front, første refleksjon 100m vegg og tak.
    Og slengte på 30 cm på bakveggen.... Alt med glava og filt utenpå.
    Kvalm du sa, bassen ble veldig mye strammere og dypere..... Lydbildet føles også større faktisk.Så er utrolig fornøyd med resultatet :)
    men lurer også på å plassere noen difusorer...... Men har ikke peiling helt på hva jeg skal gjøre!
    Så får følge med her :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Når det er snakk om å behandle så store flater, så vil jeg anbefale å begynne med basstiltak. Fordi det blant annet avgjør hvilke tiltak for øvre frekvensområdet som passer.

    Virker ut som en del gjøres uten klart mål her. Det blir fort en krokete vei hvor man må rette på mye senere og det fort mer kostbart i tillegg. En tydelig plan er vesentlig og forenkler mye.
    Hej Orso
    Hvad er din mening med bastiltag, hvis man bruger en surround processer, der bruges til måling og justering? Det er en Marantz AV 8805. ;)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når det er snakk om å behandle så store flater, så vil jeg anbefale å begynne med basstiltak. Fordi det blant annet avgjør hvilke tiltak for øvre frekvensområdet som passer.

    Virker ut som en del gjøres uten klart mål her. Det blir fort en krokete vei hvor man må rette på mye senere og det fort mer kostbart i tillegg. En tydelig plan er vesentlig og forenkler mye.
    Hej Orso
    Hvad er din mening med bastiltag, hvis man bruger en surround processer, der bruges til måling og justering? Det er en Marantz AV 8805. ;)
    Å løse bassproblemer fra grunnen av er alltid det beste. Det er begrenset hva EQ/romkorreksjon kan gjøre og resultatet av å dra ned peaker med mye kan gi dynamikktap. Dessuten gir ikke korreksjon alene et godt resultat i tidsdomenet. Skal man ha virkelig ha god bass, så må man redusere resonanser og ringing. Hjelper ikke med en fin frekvensrespons hvis det ser dårlig ut i tidsdomenet.

    Så mitt råd er å gjøre så mye basstiltak som mulig aller først. Videre vurdere flere subwoofere for å jevne ut frekvensresponsen hvis man ikke er kommet i mål. Dette krever en DSP i anlegget. Og til slutt justere nivå/heving med EQ. Har man fortsatt problematiske peaker, så kan dra de ned litt med EQ. Jeg foretrekker å justere manuelt framfor en autokorreksjon.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tak for svar Orso. Du bekræfter mig i det jeg har ment, men kom i tvivl, da en ven hævdede, at jeg ikke behøvede at dæmpe bassen, når jeg brugte Marantz 'en til det. Jeg er i gang med at opbygge en Kino og derfor er anlægget under om flytning. Mener du, at det altid er godt at dæmpe ved hjørne overgang fra gulv til loft 50 cm op?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mener du, at det altid er godt at dæmpe ved hjørne overgang fra gulv til loft 50 cm op?
    Det er vanlig at bass samler seg hvor flater møter hverandre (enten 2 eller 3 flater). Men det er ikke noe gylden regel. Et vindu eller en lettvegg kan endre på dette. Men dersom det er bassoppsamling der, så vil det være en fordel å dekke et stort området i både bredde og høyde. 50 cm er ikke mye. Jo lavere bassfrekvensene er, jo større blir bølgelengdene.
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Når det er snakk om å behandle så store flater, så vil jeg anbefale å begynne med basstiltak. Fordi det blant annet avgjør hvilke tiltak for øvre frekvensområdet som passer.

    Virker ut som en del gjøres uten klart mål her. Det blir fort en krokete vei hvor man må rette på mye senere og det fort mer kostbart i tillegg. En tydelig plan er vesentlig og forenkler mye.
    Hej Orso
    Hvad er din mening med bastiltag, hvis man bruger en surround processer, der bruges til måling og justering? Det er en Marantz AV 8805. ;)
    Å løse bassproblemer fra grunnen av er alltid det beste. Det er begrenset hva EQ/romkorreksjon kan gjøre og resultatet av å dra ned peaker med mye kan gi dynamikktap. Dessuten gir ikke korreksjon alene et godt resultat i tidsdomenet. Skal man ha virkelig ha god bass, så må man redusere resonanser og ringing. Hjelper ikke med en fin frekvensrespons hvis det ser dårlig ut i tidsdomenet.

    Så mitt råd er å gjøre så mye basstiltak som mulig aller først. Videre vurdere flere subwoofere for å jevne ut frekvensresponsen hvis man ikke er kommet i mål. Dette krever en DSP i anlegget. Og til slutt justere nivå/heving med EQ. Har man fortsatt problematiske peaker, så kan dra de ned litt med EQ. Jeg foretrekker å justere manuelt framfor en autokorreksjon.
    Hei
    Hvilke fordeler har flere subwoofere og hvordan plasseres disse ( jeg har 4 stk) .
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Hvilke fordeler har flere subwoofere og hvordan plasseres disse ( jeg har 4 stk) .
    Større kapasitet, lavere forvrengning og mulighet til å jevne ut frekvensresponsen ved å fylle ut dipper med riktig plassering.
    Altfor omfattende å gå inn på metoden for plassering her og plassering vil dessuten variere i ulike rom. Det er også ulike metoder for dette.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Orso: Finnes det en "Multisub - how to for dummies" noe plass du vet om?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn