Differensielle inngangstrinn - en bittepitteliten nerdetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Håper det ordner seg med reisen på Fredag. Tvi,tvi :)
    Når det gjelder pcb, konnektor J2 og J5 (sign. ut), skal ikke disse ha med seg gnd. og være tre-pins ?
    Mvh.
    Johnny
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.299
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå var "vi" en tur i Spania i slutten av mai, så jeg har ikke tenkt å fly noensteder før kaoset antageligvis er over... men jeg hører bare lokale rykter om mange og mye krumsprell vha Widerøe for å nå tilgjengelige avganger med Norwegian og Flyr...
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.148
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Hei :)
    Håper det ordner seg med reisen på Fredag. Tvi,tvi :)
    Når det gjelder pcb, konnektor J2 og J5 (sign. ut), skal ikke disse ha med seg gnd. og være tre-pins ?
    Mvh.
    Johnny
    Det er heller ikke jord på inngangen. Midtpunktet på trepol-kontaktene er en utgang for common mode bootstrapen til et ev kort til inngangsvelger.

    Tanken med å ikke ha jord på signalkontakten er å være litt nazi med hensyn til den «sanne og rene lære»:
    1657148761071.png

    https://www.ranecommercial.com/kb_article.php?article=2127
    https://www.ranecommercial.com/kb_article.php?article=2107

    Dvs jordforbindelsene i signalkontaktene er kun direkte til chassis.

    Tiden får vise hvordan det går på fredag. Mht prisen på billetten så burde jeg få rød løper og bli bert på gullstol hele veien.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Hvordan har du tenkt å teste dette, tenker da på styring av Muses 72323 kretsen ?
    Mvh.
    Johnny
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.148
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Det er en god grunn til å tegne datterkort til volum chipene, så kan en rimelig enkelt tegne et nytt kort til 72320 eller noe annet som kan passe. Jeg krysser fingrene for at @Armand en vakker dag stiller med kontroller, siden han foreslo 72323 :cool:

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Det er en god grunn til å tegne datterkort til volum chipene, så kan en rimelig enkelt tegne et nytt kort til 72320 eller noe annet som kan passe.
    God ide! :) Det er nok den eneste muligheten for meg til å evt. få testet dette i min pre.amp. (y).
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.148
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Hei :)

    God ide! :) Det er nok den eneste muligheten for meg til å evt. få testet dette i min pre.amp. (y).
    Mvh.
    Johnny
    Første skisse av datterkort J.R. Spesial :cool:
    SMDDB Forforstkerker PCB 2022 07 05 Datterkort Muses 72320 JR Spesial .png


    Det er litt ekstra kronglete at muses 72320 skal ha motstander i serie med 5V og jordpinnen til 5V. Kontrolleren fra volumkontrollen din mangler. Den får vel plass midt på der det nå er en fem polet MTA kontakt, og så må det inn en ny grensesnitt kontakt til kontrolleren. Vi få se nærmere på det utover høsten.

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :love:
    Wow!! Herlig !!!
    Dette blir et spennende prosjekt til høsten ! Tusen takk for at jeg får ta (en liten) del i prosjektet ditt ! :love:
    Kontrolleren fra volumkontrollen din mangler. Den får vel plass midt på der det nå er en fem polet MTA kontakt, og så må det inn en ny grensesnitt kontakt til kontrolleren.
    Ja, det burde være plass til kontrolleren + en kontakt på datterkortet.(y). Kontrolleren er en STC15W408AS.
    stc15w408as-35i-dip16-stc15w408as-dip1656363363467.jpg Skjermbilde 2022-06-25 005604 styring.jpg
    Før dette prosjektet, skal jeg få satt tilbake J.R spesial kortet i pre-ampen og få tatt en ny måling hos @Armand .(håper dette lar seg gjøre ila. sommeren ?).
    Lykke til med reisen i morgen, håper alt ordner seg , og du kommer trygt fram. :).
    Mvh.
    Johnny
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Ser ut som du har kommet trygt fram til Bodø ? Selv har jeg flyttet hjem ,etter to fine uker på hytta i Kålvika. Hytta er min mors, og vi er tre søsken som må dele på den ila. sommerferien.

    Simulert med OP1656 i inngangen/instrumentforsterkeren, OPA1612 i differanseforsterkeren og LM4562 i common mode loopen, har kretsen et støynivå på utgangen i området -107,5 dBV med +6 dB forsterking, -112,5 dBV med -6 dB demping og -116,0 dBV med 0 dB forsterking/demping. Dette er med 20k ohm i tilbakekoblingen på OPA1656 båndbredde 20 - 20k Hz og uvektet.

    I tråden til ine123 antydet jeg at ADA4625-2 var en aktuell kandidat på inngangen (den har ca 0,2-0,5 dB bedre støynivå enn OPA1656), men den simulerer dårligere på CMRR over ca 100 Hz enn OPA1656 og OPA1612. Med OPA1612 på inngangen er støy nivået ca 1,3 dB bedre med 0 dB, men 1,5 dB dårligere ved både -6 dB og +6 dB, den har BJT inngang og er er mindre aktuelle å bruke på inngangstrinnet i kombinasjon med muses-chipene da den krever ekstra AC-kobling for å unngå bias-spenning over de digitale potmetrene.

    mvh
    KJ
    Man glemmer fort hva man har bestilt av deler, men jeg tok en liten gjennomgang nå i kveld, på hva jeg har på lager. ADA4625-2: O.K, OPA1656: O.K, OPA1612: O.K, LM4562: O.K
    Flere av disse er det nå leveringstid på :oops:. Ser fram til høsten til dette spennende prosjektet ! :love:
    Mvh.
    Johnny
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.148
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    Jo, bortset fra en drøy forsinkelse med Norwegian fra OSL til BOO, slik at jeg måtte få ombooking til sisteflyet med Widerøe vidre til SVJ, så kom jeg frem.

    Mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn