Dette høytalermerket ser kjekt ut

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ls35a

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.09.2005
    Innlegg
    99
    Antall liker
    0
    Har hørt flere av disse på CES i Vegas, de spiller fantastisk.

    Den som imponerte oss mest var den lille monitoren F1.
    Det kan selvfølgelig forklares med at alle i rommet sverget på at det var den store modellen som spillte når det egentlig var lille F1.

    Men også de (bokstavelig talt) store modellene Signature spiller knall: rytme, timing, skala og dynamikk!!

    Virkelig referanselyd :D
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Dynamikk er så viktig!


    Da dynamizzotrn!!! Mitt favorittmerke! Fried!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    2kHz 1. ordens filter på en 1" dome, da er det jo ikke mye rom for dynamikk.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    ;D Itte veit je, meinnn noen må ha glemt å fortelle humla aitt 'nn itte kainn flyga.
    It apparently kicks royal arse in zizz spikkr... :p
    Brum brum :)
     

    densen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.04.2004
    Innlegg
    92
    Antall liker
    2
    Nice one, Snickers!!!

    Slakt produkter som du aldri har sett eller hørt ut fra spesifikasjoner ::)

    Er det rart at kunnskapsrike sjeler blir drevet bort fra disse foraene?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Har du hørt dem TweakMan?

    Densen, har du hørt dem eller er du bare så kunnskapsrik at du ville understreke fakta?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Med 1. ordens filter på 2kHz på det elementet vil man ganske tidlig oppleve at diskanten beveger seg ut av det linjære området ved ulike frekvenser.

    For å ikke gå utenfor det linjære området må man ligge under 4,4Volt. Dette gir SPL på i underkant av 97dB. Diskanten har da sine største utfordringer ved ca 300Hz.

    Man kan snakke om assistert førsteordens filter om man har en krets som trer i kraft et par oktaver under delefrekvensen. Med et slikt filter kan man flytte problemet til 370Hz men ikke redusere det noe. SPL faller faktisk til 95dB og man kan ikke gi den mer enn 3,6 Volt.

    Med et lav Q 2. ordens filter kan man øke effekttåligheten til over 20 Volt og klare en SPL på 110dB. Øker man Q en smule kan man lett komme over 30Volt, og SPL stiger ytterligere til nesten 114 dB.

    Jeg må bare beklage dersom dette er til stor sjenanse for de kunnskapsrike.
     

    horn_fantast

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.06.2004
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Nice one, Snickers!!!

    Slakt produkter som du aldri har sett eller hørt ut fra spesifikasjoner ::)

    Er det rart at kunnskapsrike sjeler blir drevet bort fra disse foraene?
    Dette må jeg si meg enig i.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Med 1. ordens filter på 2kHz på det elementet vil man ganske tidlig oppleve at diskanten beveger seg ut av det linjære området ved ulike frekvenser.

    For å ikke gå utenfor det linjære området må man ligge under 4,4Volt. Dette gir SPL på i underkant av 97dB. Diskanten har da sine største utfordringer ved ca 300Hz.

    Man kan snakke om assistert førsteordens filter om man har en krets som trer i kraft et par oktaver under delefrekvensen. Med et slikt filter kan man flytte problemet til 370Hz men ikke redusere det noe. SPL faller faktisk til 95dB og man kan ikke gi den mer enn 3,6 Volt.

    Med et lav Q 2. ordens filter kan man øke effekttåligheten til over 20 Volt og klare en SPL på 110dB. Øker man Q en smule kan man lett komme over 30Volt, og SPL stiger ytterligere til nesten 114 dB.

    Jeg må bare beklage dersom dette er til stor sjenanse for de kunnskapsrike.
    Nå skal jeg spørre skikkelig dumt:

    En høyttaler kan vel spille inni hampen dynamisk og samtidig ulinjært ?
     

    Vedlegg

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Den kan det, men da betyr det at den må spille like ulinjært både ved lave og høye nivåer. Dersom en høyttaler skal kunne betraktes som dynamisk må den evne å beholde sin karrakteristikk ved ulike nivåer. Hvis ikke betyr det at den komprimerer signalet, noe som igjen er den eneste egentlige trusselen til begrepet dynamikk.
     

    Vedlegg

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    ;D Itte veit je, meinnn noen må ha glemt å fortelle humla aitt 'nn itte kainn flyga.
    It apparently kicks royal arse in zizz spikkr...  :p
    Brum brum :)
    Naturvitenskapsmenn og -kvinner har nå etter mange tiår funnet ut at humla faktisk kan fly. Før visste de ikke hvorfor, men jeg har alltid vært av den oppfatningen at den flyr fordi den kan...

    Off topic...
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Naturvitenskapsmenn og -kvinner har nå etter mange tiår funnet ut at humla faktisk kan fly. Før visste de ikke hvorfor, men jeg har alltid vært av den oppfatningen at den flyr fordi den kan...

    Off topic...
    Urk, lever den derre humle-historien ennå ???

    Den formelen det refereres til, og som påstås ble benyttet til å "bevise" at humla ikke kan fly, gjelder statiske vinger og er således helt irrelevant for humler, og ingen seriøse aerodynamikere har noen gang påstått noe annet. Formelen er korrekt nok, den: Man ser aldri humler i glideflukt ;D

    Tilbake til on-topic:
    Støttter Snickers-Is' innlegg fullt ut.
    Men er det ikke slik at psyko-akustikk kan virke sånn at lyd med tiltagende komprimering og forvrengning ved høye lydtrykk kan oppfattes som mer dynamisk og høyt enn hva det faktisk er?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Jo, psykoakustikken kan virke sånn da en komprimering fører til at detaljer som ikke skulle være betydelige i lydbildet blir mer hørbare da de ikke havner like mange dB under transientene og det generelle lydnivået.
     

    Rune3440

    Medlem
    Ble medlem
    08.04.2006
    Innlegg
    23
    Antall liker
    0
    2kHz 1. ordens filter på en 1" dome, da er det jo ikke mye rom for dynamikk.
    For ordens skyld - det er vel Fried høyttalerne du refererer til her:
    http://www.friedproducts.com/reference.html

    Calix høyttalerne ser ut til å ha crossover 2.5 KHz og 2.dre ordens (12 dB) filter...  Dvs ganske så standard og fullt mulig å få til go'lyd med både gjennomsnitts og gode elementer.  

    Fried høyttalerne bruker serie-filter og transmisjonslinje som bør gi nok bass... (kanskje det mange tenker på som dynamikk?)  og ellers Scanspeak's "revelator" elementer og ringradiator som etter sigende er meget gode...

    Diskanten har jo en meget god/pen avrulling under 2KHz
    http://www.mamut.com/dynabel/subdet144.htm
    Så det kan nok være det går bra både i teori og praksis - dvs at elementet gir et "gratis"/akustisk 2.dre ordens  filter.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Ein bishen Fried'en ein bishen... :)
    Elementet tåler julinga, og funker som planlagt ja i denne "Reference" høyttaleren, uansett hva de matematisk kyndige har imot applikasjonen...
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Skik går det når man tror man kan alt og absolutt skal vise det i hver eneste tråd. Tips: Lytt til høyttaleren før man uttaler seg, å uttale seg om lyd utifra de dataene på hjemmesida til Fried blir rett og slett latterlig og det avslører mer om egen kunnskap enn man vil tro i første omgang. Hvorfor skal alt på forumet slås i hjel med måledata i hver eneste tråd og tema?
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Calix måler som et lite bøllefrø, den kurven til deres beste høyttaler er meget lite pen...
    Men låter den dårlig?, nei vettu hva kjøss meg rett på stompen!
    Den låter som den koster, over 500 laxxxetrappryttere!!!
    Den låter helt sinnsvakt bra!!! Ingen som noensinne har hørt
    den har blit noe annet enn lamslått... kanskje noen til og med
    måtte slippe formelsamlinga ned på gulvet og famle i jakkelomma etter øreplugger mens de mumla "jeg er ikke her, jeg er ikke her" ... men
    Døtte jallalefse altså, Calix topmodel is slim as a waifer and heavy as a hippo and everything inbetween some pretty nice legs...

    Måling:


    Atkinson om Calix:
    "Summing up these measurements is difficult, as the the comb filtering's degradation of the speaker's tonal balance will be ameliorated in-room by the integrating effect of the reverberant field. Certainly, when I auditioned the Calix Phoenix Grands in Paul Bolin's room, I heard nothing untoward.And I was impressed both by the speaker's presentation of recorded detail and its powerful if rather muddy-sounding low frequencies. (See PB's explanation in his auditioning comments of how he fixed the latter.) But overall, the Calix Phoenix Grand Signature, with its low sensitivity, wide overlap between disparate drive-units, and comb-filtered on-axis response left me scratching my head"...

    Dada!

    Og hvordan låter dette beistet?
    Bolin: "The PGS had an effortlessness, an almost overwhelming transparency to the source, that placed it among the finest speakers to be heard. Its presentation was breathtakingly continuous in character above the 60Hz sub/midwoofer crossover. It was, in fact, strikingly reminiscent of Quad electrostatic speakers. Taking my life in my hands, I made this observation to a friend who owns Quads. Much to my surprise, he agreed. Imagine a Quad ESL-63 that can play 110dB without breaking a sweat, and goes from nearly 20Hz to out beyond 20kHz, and you'll have a pretty good grasp of the Calix's essential sonic character."

    DADA!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Ja, det er Fried-konstruksjonen jeg refererer til, men det er ment mer som et spørsmål, kanskje først og fremst til hvorvidt filteret er et rent 1. ordens.

    Ringradiatoren ruller pent av på papiret. Imidlertid er dette mekanisk betinget, noe som derfor også kom frem på simuleringen jeg gjorde. Utfordringen er den lille ringen med bare 5,6kvadratcm membran og en slaglengde på +/- 0,2mm.

    Det kan være de har en versjon med litt høyere magnetgap. Da vil den klare et par Volt til.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Kan forstå at noen støtter seg til data og målinger osv. Lett å henge seg opp i det. Jeg prater av erfaring med tanke på min andre hobby. Saker og ting må prøves ut før man dømmer det nedenom og hjem. Selv om det ikke er lett ;-)
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Er det mulig å skrive ordentlig norsk for en gangs skyld tweak man? Det er ganske slitsomt i lengden selv om det morer deg.
     

    Vedlegg

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Men hvem f... selger Calix og er de dyre? Tenker da på stativ variantene.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Som det seg nå har, rett adekvate setninger er optimalt
    innstilte i sin søken etter å innvie alle imine tanker!
    Alt der fåregår er umåtelig lett att oppfatte! Jeg sier det jeg mener!
    Bedre ? ;D
     

    horn_fantast

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.06.2004
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Men hvem f... selger Calix og er de dyre? Tenker da på stativ variantene.
    Jeg skrev en mail til de å svaret va att de selger i tyskland i europa så sånn e det.
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Som det seg nå har, rett adekvate setninger er optimalt
    innstilte i sin søken etter å innvie alle imine tanker!
    Alt der fåregår er umåtelig lett att oppfatte! Jeg sier det jeg mener!
    Bedre ? ;D
    :mad:

    skjønner ikke helt hvorfor dette morer deg. Du er vel voksen?
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Hvorfor henge seg opp i hvordan andre velger å formidle sine meninger?
     

    Vedlegg

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Har du hørt dem TweakMan?

    Densen, har du hørt dem eller er du bare så kunnskapsrik at du ville understreke fakta?
    Ville det validere dem om jeg har hørt dem?
    Det er ikke slik at man må ha sett alt eller hørt alt for å like ting. Eller for å mene noe om dem.

    Med min riktig nok begrensede tekniske innsikt synes jeg selv
    at jeg klarer helt fint å finne frem til det jeg mener er det beste av det beste. Og som regel er det liten tvil når
    man hører på dette...

    Når det gjelder Fried og diskanter og valg og slikt, så er det nok mer til 1.ordens filtre enn det som møter kalkulatorens øyne.

    Det er og mange måter å se på ett 1.ordens filter, og etterhvert noen produsenter som får disse stakkars diskantene til å spille hundehøyt og klart utyen å gå opp i røyk.

    Hvordan de får dette til er ikke noe jeg bryr meg om å undersøke. De får det til, og så får de som ikke helt kan godta at det funker se på det og finne ut hvordan om de så ønsker.

    Jeg er opptatt av musikken, og dens gjengivelse!
    Jeg vil ha gåsehuden!!! Om det så blir nermest som å
    måtte godta at det finnes en Gud for å finne fred over temaet. Det så være!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Jeg tror det er på tide å stikke fingeren i bakken og innse at humla kan fly, og at det fint kan regnes ut på en kalkulator det også.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Discovery hadde faktisk ett prgram der de viste dette.
    Meget spesielt lite program der man snakket om virvler og
    hår på kroppen til humla og at bakoverslagene skapte lokale
    løftområder som "sugde humla opp i været" ...

    Så en humle flyr ikke, den dviver oppover i kontrollerte former... Via den mindre kjente Coanda effekten tror jeg det het.

    Kan jo bli skakk av mindre!
     

    Vedlegg

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    La oss si det slik Snickers...

    Med en høyttaler som Atkinson slakter som totalt feilprodusert og målemessig helt på jordet... sier han dette om lyden...

    "In fact, the depth of insight the Calix was capable of delivering was verified by John Atkinson himself during a recent visit to Minneapolis. Listening to Cantus's ...Against the Dying of the Light (CD, Cantus CTS-1202) on my system, he was dumbfounded to hear things through the PGS that he hadn't heard while recording and mixing the master tape."

    JA er superb bak spakene, og hans intellekt møter av og til veggen..
    Men da koser han seg! Det er gutten sin det!

    Det er også en slags "stående vits" blandt medarbeiderne til Johnny boy i Stereophile, hvordan han kommer til å slakte det produktet de nå tester og synes låter superbt.

    Man kan til og med ane at de "skjelver på tastene" mens de skriver sine reviews... for de vet at dommen kommer..

    John: Huh, it sounds good, I dont like it! I tell you its not right I tell you! Submit to my computah you evil speaking thing

    * ;D
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Når frekvensresponskurven ser sånn ut er det ikke spesielt merkelig at enkelte ting i en innspilling stikker seg mer ut enn det gjør på et nøytralt anlegg ;)
     

    Vedlegg

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Calix måler som et lite bøllefrø, den kurven til deres beste høyttaler er meget lite pen...
    Men låter den dårlig?, nei vettu hva kjøss meg rett på stompen!
    Den låter som den koster, over 500 laxxxetrappryttere!!!
    Den låter helt sinnsvakt bra!!! Ingen som noensinne har hørt
    den har blit noe annet enn lamslått... kanskje noen til og med
    måtte slippe formelsamlinga ned på gulvet og famle i jakkelomma etter øreplugger mens de mumla "jeg er ikke her, jeg er ikke her" ... men
    Døtte jallalefse altså, Calix topmodel is slim as a waifer and heavy as a hippo and everything inbetween some pretty nice legs...


    DADA!
    Dette var da ganske morsomt skrevet - tweakman er en liten fargeklatt her på forumet?!§

    JT
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn