Digitale avspillere Det Ultimate CD drivverk til betalbar pris - finnes det ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Ja, tråden er interessant fordi gode (nye) cd-drev i den relativt betalbare enden av skalaen faktisk begynner å bli litt sjeldne, i alle fall her til lands.
    Er det ripping man er ute etter tror jeg ikke man trenger all verdens til cd-drev.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Man kan jo kjøpe seg en CD-spiller da. Selv om det er off-topic. :LOL:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det man trenger eller som jeg skulle ønske var mer vanlig, var en streamer med innebygd drivverk for ripping av CD'er til en innebygd SSD som var stor nok til å lagre en hel samling. Og uten at det koster det hvite ut av øynene. Den må også betjenes med vanlig fjernkontroll, og ikke være avhengig av mobil eller nettbrett. Bluesound har noe sånt som ikke koster allverden, men den har ikke SSD.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.040
    Antall liker
    33.611
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det man trenger eller som jeg skulle ønske var mer vanlig, var en streamer med innebygd drivverk for ripping av CD'er til en innebygd SSD som var stor nok til å lagre en hel samling. Og uten at det koster det hvite ut av øynene. Den må også betjenes med vanlig fjernkontroll, og ikke være avhengig av mobil eller nettbrett. Bluesound har noe sånt som ikke koster allverden, men den har ikke SSD.
    Det nærmeste blir vel en NAD Masters M50,2. men prisen er 49k og du må styre den via Bluesound appen. Jeg har en M50 stående, men det ultimate drivverk blir den ikke. Et standard pc cd rom i denne. Således låter alt ganske likt gjennom den , enten man ripper, streamer eller spiller av cd direkte.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.762
    Antall liker
    5.415
    Sted
    Holmestrand
    Det man trenger eller som jeg skulle ønske var mer vanlig, var en streamer med innebygd drivverk for ripping av CD'er til en innebygd SSD som var stor nok til å lagre en hel samling. Og uten at det koster det hvite ut av øynene. Den må også betjenes med vanlig fjernkontroll, og ikke være avhengig av mobil eller nettbrett. Bluesound har noe sånt som ikke koster allverden, men den har ikke SSD.
    Hvorfor må det være SSD?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Hifi Rose har muligheten for ripping av cd til innebygd SSD via et eget lite cd-drev som kan kjøpes i tillegg. Men nå er vi off-topic igjen.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.327
    Sted
    Under stjernene
    Dette er vel i utgangspunktet en tråd om hvilke drivverk finnes, er de gode og hva koster de? Å fremheve ripping er helt fint, men totalt off-topic i denne tråden.. Skal det misjoneres om hvorfor/hvordan en burde ikke ha et vanlig drivverk lag gjerne en egen tråd!
    Enig, men.
    Mitt svar #434 er forklaring på #417 "forstår ikke hvorfor man skal digitalisere CD-samlingen som allerede er digitalisert"
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det nærmeste blir vel en NAD Masters M50,2. men prisen er 49k og du må styre den via Bluesound appen. Jeg har en M50 stående, men det ultimate drivverk blir den ikke. Et standard pc cd rom i denne. Således låter alt ganske likt gjennom den , enten man ripper, streamer eller spiller av cd direkte.
    Ja, til den prisen blir det bare helt uaktuelt for meg iallfall. :) Men tanken om å ha et drivverk og en harddisk i samme kabinett så man kan rippe direkte, og med et enkelt brukergrensesnitt er god syns jeg. Skjønner ikke hvorfor ikke flere tilbyr dette, men det er vel kanskje en oppfatning om at "ingen" har fysiske medier lenger nå som streaming har blitt så vanlig. Hadde ikke trengt å ha analoge utganger en gang for min del. Bare en vanlig fjernkontroll og kanskje et display med lettleste bokstaver.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvorfor må det være SSD?
    Bare tenker at det er en fordel med SSD som er raskere enn gammeldags HDD, og en fordel med å ikke ha noen bevegelige deler i avspillingen.

    Pluss at det virker merkelig bakstreversk å ikke tilby SSD nå som det har blitt såpass betalbart?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.040
    Antall liker
    33.611
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ja, til den prisen blir det bare helt uaktuelt for meg iallfall. :) Men tanken om å ha et drivverk og en harddisk i samme kabinett så man kan rippe direkte, og med et enkelt brukergrensesnitt er god syns jeg. Skjønner ikke hvorfor ikke flere tilbyr dette, men det er vel kanskje en oppfatning om at "ingen" har fysiske medier lenger nå som streaming har blitt så vanlig. Hadde ikke trengt å ha analoge utganger en gang for min del. Bare en vanlig fjernkontroll og kanskje et display med lettleste bokstaver.
    Du har Aurender , Naim m.flere - men felles for disse er at prisen er høy. Billigste er vel Bluesound Vault 2i.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.405
    Antall liker
    9.642
    Sted
    Interiore Simplicitate

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    4
    Jeg trodde i2s var en standard, og at Proc-ject hadde laget sin egen greie. Det er ikke tilfelle. Det finnes mange varianter , MEN bransjen jobber mot å finne en standard slik at man kan bruke produkter fra forskjellige produkter om hverandre. Vedr. Pro-ject sendte jeg en forespørsel til Neby om en overføringskabel ville bli tilgjengelig, men fikk aldri noe svar.
    Er litt rart de ikke vil oppgi dette når man leser intervjuet med CEO på highfidelity, her får man (jeg) inntrykk av den skulle fungere med flere dacer ikke bare projects egen.

    rs2t.png

     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.040
    Antall liker
    33.611
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det er jo brukt high quality components så det skulle bare mangle. :)

    Spilleren ser veldig snasen ut, men er det vanlig å merke ting på det viset? Gir det hele et umiskjennelig Kina-preg.
    Jay's Audio CDT2 MK III er solid og skikkelig bygget, men kjernen er dessverre et NOS Philips CDM4 drivverk. Men, jeg hadde valgt den foran CEC og mange andre.

    For å komme med en slags oppsummering i forhold til trådtittel - finnes det ultimate drivverk til betalbar pris ??? Jeg landet på Pro-ject RS2T - og vet ikke om noe bedre i den prisklassen. De andre som bruker dette så langt starter på 180K.

    Rett bak kommer Jay's Audio m. noen flere - samme prisklasse , men altså basert på til dels gammel og utgått teknologi.

    Audiolab og andre med CD rom drev eller DVD multi drev havner for meg i den store mølja over "helt ordinær " transport , men som ikke bringer frem det beste i CD plata. Noe som hele tiden har vært min intensjon. Jeg vet mange blir provosert og mener det ikke er forskjeller. Fortsett gjerne å tviholde på den illusjonen, jeg er ikke ute etter å forkynne eller overbevise noen, bare deler min subjektive erfaring.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Men kan noen forklare hvorfor det egenvuelt låter bedre med et dedikert drev, enn f.eks. en 4K spiller som bufrer signalet før det sendes ut?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.040
    Antall liker
    33.611
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Men å navngi andres meninger som illusjoner er vel nettopp det? :) Kunne ikke dy meg her, Soundscape :)
    Sant nok min venn. 🤭 var ikke bedre selv........Er kanskje en illusjon hele greia. Men, jeg forsøker å stille meg åpen for at alt kanskje ikke er slik jeg tror det er. Og at det skader ikke å sjekke ut ting man i utgangspunktet er skeptisk til. I alle fall eneste måten å avgjøre / finne ut av ting.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.040
    Antall liker
    33.611
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Men kan noen forklare hvorfor det egenvuelt låter bedre med et dedikert drev, enn f.eks. en 4K spiller som bufrer signalet før det sendes ut?
    Pro-ject / Stream Unlimited forklarer det med at et signal som er tapt ikke kan gjenskapes 100%. Altså at drivverk ikke klarer å lese informasjonen med 100% nøyaktighet. Feilkorreksjon "gjetter" seg frem til å fylle inn der det mangler med forvrengning som resultat. Hjelper mao ikke å bufre et signal som allerede har feil/mangler.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Drivverk som buffrer er intr. Ikke så vanlig, men kanskje en bedre løsning en overføring i sanntid pga mekanisk påvirkning? Noen tanker fra folket?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.040
    Antall liker
    33.611
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Drivverk som buffrer er intr. Ikke så vanlig, men kanskje en bedre løsning en overføring i sanntid pga mekanisk påvirkning? Noen tanker fra folket?
    Ser ikke hvorfor bufringen skal gjøre noe særlig forskjell. Drevet henter jo signalet fra CD skiva med samme mekaniske påvirkning.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Pro-ject / Stream Unlimited forklarer det med at et signal som er tapt ikke kan gjenskapes 100%. Altså at drivverk ikke klarer å lese informasjonen med 100% nøyaktighet. Feilkorreksjon "gjetter" seg frem til å fylle inn der det mangler med forvrengning som resultat. Hjelper mao ikke å bufre et signal som allerede har feil/mangler.
    Men disse drivverkene som bufrer står vel og leser plata til de har fått med seg all informasjon, noe som gjør behovet for korrigering mindre eller overflødig?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ser ikke hvorfor bufringen skal gjøre noe særlig forskjell. Drevet henter jo signalet fra CD skiva med samme mekaniske påvirkning.
    Mellomlagring, for korreksjon, før signalet sendes videre. Rega blå har gjort dette.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.658
    Antall liker
    7.732
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Var disse problemstillingene jeg forsiktig prøvde å si at man kan unngå, men fikk raskt svar på tiltale 😉

    0AA0B78F-C470-4DF9-80BC-3BA4B5889206.jpeg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.040
    Antall liker
    33.611
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Men disse drivverkene som bufrer står vel og leser plata til de har fått med seg all informasjon, noe som gjør behovet for korrigering mindre eller overflødig?
    Er ikke sikker på om det gjelder de som bare spiller av skiva. Ved ripping er det mange program som spiller plata gjentatte ganger ved feil - men dette forsinker jo prosessen mye. De som bufrer skiva ved avspilling forsinkes bare få sekunder.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.040
    Antall liker
    33.611
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    For min del er det totalt turn-off hvis jeg må fram med PC eller mobil for å spille musikk eller CD'ene mine. Jeg bare orker ikke hvis jeg må sitte og fikle med data.
    Er vel hovedgrunnen til at min NAS med 2x4 terra står ubrukt.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vil, i prinsippet, blueray og DVD sin bufring være mer mekanisk stabil enn cd formatet? Hvorfor ikke, rent teknisk? Nysgjerrig..
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.040
    Antall liker
    33.611
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Vil, i prinsippet, blueray og DVD sin bufring være mer mekanisk stabil enn cd formatet? Hvorfor ikke, rent teknisk? Nysgjerrig..
    De som velger denne løsningen har sikkert en forklaring på det. Jeg har ikke nok peil til å gå inn på det.......Men om noen har en god forklaring er jeg lydhør altså.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.658
    Antall liker
    7.732
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    For min del er det totalt turn-off hvis jeg må fram med PC eller mobil for å spille musikk eller CD'ene mine. Jeg bare orker ikke hvis jeg må sitte og fikle med data.
    Det er jo helt fair det (y)
    Mente bare at for de som ikke gjør noe av å spille av samlingen sin ved å trykke på en app på telefon/nettbrett, så finnes det flere veier for å sikre at ingen informasjon er gått tapt i overføringen fra drev til digitaldel.

    Beklager OT
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Er ikke sikker på om det gjelder de som bare spiller av skiva. Ved ripping er det mange program som spiller plata gjentatte ganger ved feil - men dette forsinker jo prosessen mye. De som bufrer skiva ved avspilling forsinkes bare få sekunder.
    Jeg vet ikke, men jeg trodde de leste informasjonen for å få med seg "alt", og at dette var grunnen til bufringen.

    Når jeg gikk fra EMC-1 UP til ECD-2 og Sony UBP-X800 som DAC og drivverk opplevde jeg helt subjektivt en heving av lydkvaliteten. Gikk ut fra at dette kom av bufringen.

    Men hvorfor i H.... kan ikke Sony velge enklere navn på spillerne sine? Jeg må google hver gang jeg skal omtale den. BDP8000... nei, UBP800XBDP... nei... ;P
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er jo helt fair det (y)
    Mente bare at for de som ikke gjør noe av å spille av samlingen sin ved å trykke på en app på telefon/nettbrett, så finnes det flere veier for å sikre at ingen informasjon er gått tapt i overføringen fra drev til digitaldel.

    Beklager OT
    Hadde vært en fin løsning med et annet brukergrensesnitt, tilpasset sånne som meg. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mellomlagring, for korreksjon, før signalet sendes videre. Rega blå har gjort dette.
    Hver eneste DVD- og Blu Ray-spiller bufrer f.eks. pakkene før de sendes til DAC. Ikke akkurat uvanlig. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hver eneste DVD- og Blu Ray-spiller bufrer f.eks. pakkene før de sendes til DAC. Ikke akkurat uvanlig. :)
    Det er jeg klar over :). Spørsmålet er hvilken løsning som er best ifht korrekt overføring av data i et mekanisk drivverk, og hvorfor det er slik teknisk?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    4
    Har testet flere ganger før men koblet til en 3 år gammel BD spiller nå for å teste igjen, og resultatet er som før. Min 14 år gamle Cyrus transport med ekstern psu er bedre (imo). Lyden er fyldigere og mye mindre "stresset" når cd transporten spiller. Nå brukte jeg en Samsung spiller men fikk tilsvarende resultat tidligere med en nyere Sony BD og litt eldre Oppo (103D) og verre resultat med en eldre Pioneer multi funksjon spiller (dvd, dvd audio, cd, sacd). Om noen mener en BD spiller er like bra eller bedre, fint for dem, men med min dac (Devialet) og min ører så er ikke de DVD/BD spillerne jeg har testet på nivå med min cd transport.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er jeg klar over :). Spørsmålet er hvilken løsning som er best ifht korrekt overføring av data i et mekanisk drivverk, og hvorfor det er slik teknisk?
    Jeg kan bare synse. :) Jeg tenker at feilkorrigeringen i et moderne CD-drev (men de aller fleste nye CD-spillere bruker kanskje BD-drev uansett nå?) er god nok nå til at det som går til DAC *er* bit perfect. ....Og med et BD/DVD-drev er det så overdimesjonert mtp båndbredde og prosessorkraft til å lese CD-er, at "feil" avlesning/videresending av signalet på en CD sannsynligvis kun finnes i markedsføringsmaterialet for dyre drivverk.

    Hvis jeg skal synse litt mer, synes jeg det er pussig at et "low end" merke (misforstå meg rett) som pro-ject plutselig høster uendelig med panegyrisk skryt når de lanserer et drivverk med svært "audiofil" prising. ...Men jeg skal ikke forstyrre tråden mer med å provosere. Nei, jeg har ikke hørt hverken det eller andre drivverk, så hvis det diskvalifiserer synsingen min, så er det helt OK. :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Hva med Jays Audio CDT2-MK3? Burde være et alternativ.


    Får bare bra tester. Opplyser om pin konfigurasjon på I2s. Pris rundt 25k.

    /Ruby:)

    Basert på gammel Philips transport fra 80-tallet som Philips brukte på sine budgetmodeller. Mest sansynlig kinakopier av disse siden jeg ikke kan tenke meg at de finnes ennå. Ble vel brukt av Philips siste gang i 1989.
    Klarer ikke å forstå hva som skal være så storveis med dette....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn