Digitale avspillere Det Ultimate CD drivverk til betalbar pris - finnes det ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Bruker fortsatt 508.24 og har ikke hørt noe som er nevneverdig bedre - etter mine preferanser.
    Ulempen er at den nå ikke leser enkelte CD’r før en den leser har blitt spilt litt (5-10 min)?!?
    Så, noe er på gang, og det er vel begrensede muligheter å få gjort noe med?
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    1.304
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    og 4,7 er ikke akkurat kjent som en god preamp på noen måter

    mvh
    Det kan du si, men i sin tid (brukt riktig med balansert tilkobling i begge ender) var den regnet for å ha noen klanglige kvaliteter som var vanskelig å oppdrive i denne prisklassen. Men det er falt mye snø siden den gang.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Tja, er ikke så svart hvitt. De fleste kretser bruker difftrinn, så cmrr er temmelig høy uansett. Dessuten to separate kretsløp git deg +3dB støy.
    Nei sikkert ikke. Kan ikke påberope meg å ha gjort grundige undersøkelser av dette akkurat ;-) Men at EMC1-UP låter bedre balansert inn i balansert pre det er ikke noe å lure på, uansett teknisk årsak.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ellers vil jeg vel si at hvis man er på jakt etter KUN CD/SACD-drivverk uten DAC som kanskje ikke er helt SOTA, så ville jeg sterkt vurdert denne geniale lille saken her som både er formatomformer og reklokker og masterklokke fra og til det meste av digitale standarder. Helt genial spør du meg...
    Finnes også en enda litt bedre versjon med USB inn/ut også. Den "reddet" TOSLINK-signalet fra min prosjektor, som tydeligvis er så elendig at min dCS DAC innimellom mister SYNK og det låter som det er aluminiumsfolie foran alle mikrofonene, og opp til et svært akseptabelt nivå.

    Jeg er i hvert fall ikke i tvil om at de fleste gamle drivverk vil ha mye å hente på re-klokking gjennom denne, så lenge DAC ellers er slavet mot drivverket (dvs, med AES eller SPDIF)...
     
    Sist redigert:

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.981
    Antall liker
    10.551
    Sted
    Skien
    Det er ikke nyprodusert, men minst 10år gammelt. Produksjonen stoppet i 2012 (eller mer korrekt; all support. Produksjonen kan ha stoppet lenge før for alt jeg vet) så dette er "new old stock". Endel produsenter har kjøp opp et lager av disse, og selger nye CD spillere med dette Philipsverket. Allerede for 4år siden var ikke verket eller deler til det å kjøpt på det frie marked (dvs jeg fant ett verk til 10 000kr som var mange ganger hva verket i sin tid kostet + at kinakopi-laser som ikke virker er å få kjøpt). Jeg ville ikke ha satset på at disse leverandørene sitter på reserveverk om 10-15år, og om de gjør det vet de nok å ta seg betalt. Mitt råd; selg den om 4-5år.....
    Vet nesten ikke hva jeg skal svare på dette.
    Dette er en av grunnen til at jeg svært sjelden skriver i tråder som dette ( ja du for ha meg unnskyldt )
    Har minst 4000 CD å du mener jeg bør selge mitt nye flotte drivverk om noen få år tilfelle det om 15- 20 år kan gå i stykker!

    Vi lar dette ligge nå Voff voff!
    Ha en fin kveld.


    Mvh: Espen L
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.309
    Antall liker
    2.553
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Det drevet som står i de nye AN drevene er ikke det samme som for en 10-15 år siden.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Det drevet som står i de nye AN drevene er ikke det samme som for en 10-15 år siden.

    Det er godt mulig, men det som brukes nå er Philips Pro2 i følge Audio Note (og alle innmatbilder jeg finner på nettet).

    Der fleste top loadere på markedet fra disse mindre produsentene brukte Philips Pro2 verk ; antagelig fordi de var et av de få (eneste?) på markedet som gjorde at man ikke trengte å bruke en skuffeløsning da det var utvikler for Jukebokser.
    Problemet oppsto da dette verket forsvant fra markedet for 10 år siden. Derfor har StreamUnlimited utviklet CD-Pro8 verket for å fylle dette hullet i markedet ; de kaller det for etterfølger av Pro2. Laser er tydeligvis fra Sanyo. Tipper at de fleste med toploadere kommer med dette verket etterhvert som de går tom for gamle Philipsverk.

    Her:
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er ikke nyprodusert, men minst 10år gammelt. Produksjonen stoppet i 2012 (eller mer korrekt; all support. Produksjonen kan ha stoppet lenge før for alt jeg vet) så dette er "new old stock". Endel produsenter har kjøp opp et lager av disse, og selger nye CD spillere med dette Philipsverket. Allerede for 4år siden var ikke verket eller deler til det å kjøpt på det frie marked (dvs jeg fant ett verk til 10 000kr som var mange ganger hva verket i sin tid kostet + at kinakopi-laser som ikke virker er å få kjøpt). Jeg ville ikke ha satset på at disse leverandørene sitter på reserveverk om 10-15år, og om de gjør det vet de nok å ta seg betalt. Mitt råd; selg den om 4-5år.....
    Godt at AudioNote har støvsugd markedet slik at de kan yte service til sine spillere. Philips Pro2 hadde jeg vært betenkt av å eie i ethvert annet merke. Så mitt råd, behold det.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Godt at AudioNote har støvsugd markedet slik at de kan yte service til sine spillere. Philips Pro2 hadde jeg vært betenkt av å eie i ethvert annet merke. Så mitt råd, behold det.
    Synes egentlig det er mest rart at man er så opptatt av drivverk all den tid det meste av lydmessig betydning skjer i klokke (Intern synket mot inputklokken med PLL når dac er slave)+dac+analog output? Før det er bits uanset stort sett bits, litt på samme måte som i AoIP, Roon og Audirvana hvor det til og med er asynkront i pakker uten at det gjør noenting :)
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Synes egentlig det er mest rart at man er så opptatt av drivverk all den tid det meste av lydmessig betydning skjer i klokke (Intern synket mot inputklokken med PLL når dac er slave)+dac+analog output? Før det er bits stort sett bits, litt som i AoIP, Roon og Audirvana, og ofte asynkront i pakker :)
    Er vel den mekaniske siden, at ting faktisk bryter sammen, som gjør at noen produsenter hamstret drev i sin tid.

    Mekanisk påvirkning, vibrasjoner, har jeg tro på at påvirker, uavhengig om det bitt eller batt og hvor de befinner seg :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    4
    Joda. RS2 T ser ut som et leketøy og føles slik også når en trykker på knappene, men den høres definitivt ikke ut som et leketøy.
    Etter at jeg spilte mye cder en lengre periode på min gamle Naim cdspiller (2003) i fjor for å forsikre meg om at transporten var OK før jeg solgt den, så merker jeg nå at jeg savner hvor enkel og praktisk den var i bruk. Betjenings knappene var også veldig bra, mens cd pukken og fjernkontrollen burde være mye bedre på en så kostbar spiller. Hadde det ikke vært for betjeningen så hadde jeg sannsynlig kjøpt meg et Audiolab drivverk eller kanskje til og med et nytt Cyrus. Men tror jeg skipper nytt bilstereo drivverk og de nye touch knappene på den nye Cyrus serien er ikke helt bra etter det jeg har lest. Til den nye (og gamle) prisen så burde jo knappene på RS2 T vært noe som stod i stil med prisen og ikke noe som føltes som et leketøy (dvs billig).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    4
    Ser at Pro-ject RS2 T har steget fra 26000,- til 33000,-. Var dyr før. Nå er den surrealistisk dyr. Grrrrr!!!
    Ser ut til at det var feil? Ser prisen er 29 999 hos Neby nå.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Bra at de har justert prisen litt ned. Måtte det fortsette.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.040
    Antall liker
    33.609
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ser ut til at det var feil? Ser prisen er 29 999 hos Neby nå.
    Oslo Hi-Fi Center tar 33k enda, men de må vel følge etter. Mye penger , men det er bare det at alternativene er så mye dyrere. Accustic Arts Drive II som bruker samme drivverk koster 180 k. Ja, du får et flott alukabinett med forkrommede messingdetaljer på 21,5 kilo - med innebygget power inkludert to trafoer osv. Om økt eierglede er verd mellomlegget blir opp til hver enkelt (og bankkontoen.)

    Samme prisklasse som RS2t ligger CEC TL5 CD transport. Den gir dårligere inntrykk enn RS2t . Jeg har prøvd den i stua.


    tl5_img_800.jpg
    60-67_Hifi_06_2017016.jpg
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Synes egentlig det er mest rart at man er så opptatt av drivverk all den tid det meste av lydmessig betydning skjer i klokke (Intern synket mot inputklokken med PLL når dac er slave)+dac+analog output? Før det er bits uanset stort sett bits, litt på samme måte som i AoIP, Roon og Audirvana hvor det til og med er asynkront i pakker uten at det gjør noenting :)
    Ja du må gjerne fortsette å tro det. Virkeligheten er noe annet.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.657
    Antall liker
    7.726
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Skjønner at de som har store CDsamlinger hvor jobben med å lagre disse på harddisk i tapsfritt format blir for stor går til anskaffelse av et godt drev. Men hvis man ser bort fra at digitaliseringsjobben blir for stor og målet er å spille av de CDsporene på med minst mulig tap så finnes det bedre måter. Hvis man ved digitalisering av CDsamlingen bruker et program som kontrollerer at du har en eksakt kopi av sporene på CDen, så er man sikker på at man ikke har tapt noe informasjon fra drevet.

    Man sitter da med identiske kopier av låtene som plateselskapet brant inn på CDplatene.
    Neste steg da er å spille av disse filene og gjøre de om til digital lydstrøm.
    Ved produksjon av en dedikert streamer har produsenten kunnet bruke hele budsjettet på maskinvare for dette formålet (og kabinett), og å så måte ha bedre forutsetninger for å lage så godt digitalt signal som mulig for DACen som da skal overta.

    Så det hele koker ned til hva man ønsker. Ønsker man godfølelsen av å hente en plate i CDhylla, og spille av denne på best mulig måte mens man blar litt i innlegget fra coveret så ser jeg poenget :)
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke hvorfor man skal digitalisere CD-samlingen. Den er jo allerede digitalisert! Så slipper man å styre med PC og skjermer når man skal spille musikk. Nei, kjøp CD-spiller....
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Skjønner at de som har store CDsamlinger hvor jobben med å lagre disse på harddisk i tapsfritt format blir for stor går til anskaffelse av et godt drev. Men hvis man ser bort fra at digitaliseringsjobben blir for stor og målet er å spille av de CDsporene på med minst mulig tap så finnes det bedre måter. Hvis man ved digitalisering av CDsamlingen bruker et program som kontrollerer at du har en eksakt kopi av sporene på CDen, så er man sikker på at man ikke har tapt noe informasjon fra drevet.

    Man sitter da med identiske kopier av låtene som plateselskapet brant inn på CDplatene.
    Neste steg da er å spille av disse filene og gjøre de om til digital lydstrøm.
    Ved produksjon av en dedikert streamer har produsenten kunnet bruke hele budsjettet på maskinvare for dette formålet (og kabinett), og å så måte ha bedre forutsetninger for å lage så godt digitalt signal som mulig for DACen som da skal overta.

    Så det hele koker ned til hva man ønsker. Ønsker man godfølelsen av å hente en plate i CDhylla, og spille av denne på best mulig måte mens man blar litt innlegget fra coveret så ser jeg poenget :)
    Nå opererer ikke jeg i disse prisklassene her, og jeg tenkte som deg – ripping og strømming lokalt. Men jeg begynner å bli møkka lei alt som har med data å gjøre. Nettverk, disker, diskkrasj, IP-adresser, menyer og bla, bla, bla. La meg plukke ei plata fra hylla, putte den i spilleren og trykke på Play. Enkelt og greit.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå opererer ikke jeg i disse prisklassene her, og jeg tenkte som deg – ripping og strømming lokalt. Men jeg begynner å bli møkka lei alt som har med data å gjøre. Nettverk, disker, diskkrasj, IP-adresser, menyer og bla, bla, bla. La meg plukke ei plata fra hylla, putte den i spilleren og trykke på Play. Enkelt og greit.
    Der er vi enige. Når en sitter timesvis å programmerer maskinkode i perioder er en cd befriende... :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Tenker på min bror som har et par trådløse aktive System Audio. Gode høyttalere, men flere ganger hakker det med overføringen. Så blir det inn i nettverksinnstillinger, nedlasting av fastvare, telefoner til kundestøtte m.m. Jeg er ingen luditt, men det «enkle» er ikke alltid det enkleste.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.657
    Antall liker
    7.726
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nå opererer ikke jeg i disse prisklassene her, og jeg tenkte som deg – ripping og strømming lokalt. Men jeg begynner å bli møkka lei alt som har med data å gjøre. Nettverk, disker, diskkrasj, IP-adresser, menyer og bla, bla, bla. La meg plukke ei plata fra hylla, putte den i spilleren og trykke på Play. Enkelt og greit.
    Ja som sagt, det koker ned til hva man ønsker og beste veien til mål :)
    Har aldri opplevd diskkrasj og har drevet mye med pc, så det hører nok til sjeldenhetene at man er så uheldig.

    I praksis er det ikke verre enn å ha samlingen på en ekstern harddisk og plugge den rett i bakenden på en streamer, da slipper du alt av nettverk og IPadresser etc. Men hvis man ikke har streaming-abonnement i det hele tatt og ikke ønsker å bruke telefon/ipad til avspilling så ser jeg den (y)

    Så spørsmålet er vel mer om man vil betale 20-30.000 for den mekaniske veien eller 6-10.000 for den digtale veien frem til DACen, og det er opp til hver enkelt.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ja som sagt, det koker ned til hva man ønsker og beste veien til mål :)
    Har aldri opplevd diskkrasj og har drevet mye med pc, så det hører nok til sjeldenhetene at man er så uheldig.

    I praksis er det ikke verre enn å ha samlingen på en ekstern harddisk og plugge den rett i bakenden på en streamer, da slipper du alt av nettverk og IPadresser etc. Men hvis man ikke har streaming-abonnement i det hele tatt og ikke ønsker å bruke telefon/ipad til avspilling så ser jeg den (y)

    Så spørsmålet er vel mer om man vil betale 20-30.000 for den mekaniske veien eller 6-10.000 for den digtale veien frem til DACen, og det er opp til hver enkelt.
    Jeg har uansett bare billett på økonomiklasse, så for meg holder en brukt Rega-spiller (via ekstern Dac) til 3000 kroner. Blir lyd av det òg :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.657
    Antall liker
    7.726
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Skjønner ikke hvorfor man skal digitalisere CD-samlingen. Den er jo allerede digitalisert! Så slipper man å styre med PC og skjermer når man skal spille musikk. Nei, kjøp CD-spiller....
    Poenget var at mange mener det er veldig store forskjeller på drev og at man unngå denne problemstillingen.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.657
    Antall liker
    7.726
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har uansett bare billett på økonomiklasse, så for meg holder en brukt Rega-spiller (via ekstern Dac) til 3000 kroner. Blir lyd av det òg :)
    Helt klart, jeg bruker selv en Denon bluray-spiller til avspilling av CD-er jeg ikke har rippet. I mitt budsjettanlegg syns jeg den gjør en god jobb - i tillegg er den koblet analogt 😱
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ja du må gjerne fortsette å tro det. Virkeligheten er noe annet.
    Sier ikke at det ikke er forskjell på drev altså, bare for å presisere.. Inkludert helt sikkert ganske store forskjeller i jitter og støy hvis jeg ikke husker feil fra gamle målinger. Så utsagnet mitt ble veldig upresist.

    Men så er det neste spørsmålet hva slags lydmessig betydning forskjellene i drivverk har, som i sin tur avhenger av om det finnes isolasjon i form av isolasjonstransformatorer på inn/utganger (slik som i min Mutec), type overføringsprotokoll til DAC (AES, SPDIF hvor drivverk som master) om man har ekstern masterklokke slik for eksempel dCS helst vil ha mellom drivverk og DAC, synkront eller asynkront (eksempelvis USB hvor DAC er master), PLL implementasjonen og oscillator i DAC, og til slutt hvordan DAC i sin tur reduserer evt. jitter med sine interne buffer, oversampling, osv.

    Så jeg er enig med deg. Det er jo faktisk en grunn til at jeg kjøpte den Mutec-boksen som jeg refererte til tidligere... Da er det også den som i stor grad avgjør kvaliteten på den digitale strømmen inn i DAC, ganske uavhengig av kilden.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.553
    Antall liker
    3.082
    Sted
    Oslo
    Skjønner ikke hvorfor man skal digitalisere CD-samlingen. Den er jo allerede digitalisert! Så slipper man å styre med PC og skjermer når man skal spille musikk. Nei, kjøp CD-spiller....
    To grunner til at jeg har rippet alt i lossless:
    Backup. All min musikk ligger sammen med bildefiler, filmer og dokumenter på flere steder.
    Tilgjengelighet. Telefon og nettbrett synkroniserer med datamaskinen så jeg har alltid all musikken i lomma, helt uten hensyn til internett eller strømmetjenesters nykker.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.326
    Sted
    Under stjernene
    Teorien er vel vibrasjonsdemping, men jeg tror det skaper mer problemer enn det løser. Er stort sett CEC som bruker dette. De bygger drivverkene "In the House".
    Når du e her ;)
    Mener å ha lest at drivverket ditt RS2 T kan lese/spille? SACD. I så fall hvilken overføring🎼
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.326
    Sted
    Under stjernene
    Skjønner ikke hvorfor man skal digitalisere CD-samlingen. Den er jo allerede digitalisert! Så slipper man å styre med PC og skjermer når man skal spille musikk. Nei, kjøp CD-spiller....
    Sikkert mange grunner til det, f. eks. at spilleren tok kvelden.

    Har rippet CD platene på en SSD og montert den i Roon Nucleus+, sånn at når jeg søker på f. eks Yes kommer utvalget fra Qobuz, Tidal og rippet musikk opp i displayet på appen (Roon Remote). Ingen PC på musikkrommet.
    Mens Discogs gir oversikt over CD og LP man har.

    Det store spørsmålet er hva som er best, egen transport eller rippet SSD som nevnt. I og med at jeg ikke har transport kan jeg ikke sjekke det.
    Å investere i en CD/SACS med DAC når man kanskje har en av de beste DAC'ene (Mola Mola) blir galskap.

    Streaming begynner også i bli bra dersom man tar noen grep🎼
    Har mulighet til å sjekke f.eks noen få ECM utgivelser som jeg har på LP/CDrip, Qobuz og Tidal.
    Det er også mulig å teste Yes/ Steven Wilson Remixes på LP og Hires 96kHz/24 bit og Q/T 44,1kHz/16 bit.

    Den utstilleren som hadde best lyd i 2019 på Hifimessa i Horten i følge innlegg på HFS, brukte ikke CD spiller eller platespiller elle for den saks skyld DSP.
     
    Sist redigert:

    Naphtali

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.12.2021
    Innlegg
    52
    Antall liker
    30
    Sted
    Her
    Hva er vitsen med reimdrift på et CD-drev?
    Ved bruk av stor og tung puck blir tyngden større enn hva cd-drevet er konstruert for,
    og ved oppstart bruker man derfor ekstra motor via reim til a dra skiva i gang.
     

    Naphtali

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.12.2021
    Innlegg
    52
    Antall liker
    30
    Sted
    Her
    Så spørsmålet er vel mer om man vil betale 20-30.000 for den mekaniske veien eller 6-10.000 for den digtale veien frem til DACen, og det er opp til hver enkelt.
    Hvor mange timer går det med til å rippe eks. 1,000 stk. cds,
    og hvilken pris pleier man ellers ta for sin tid..?
    Kan fort bli noen kroner ekstra i det regnestykket.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert mange grunner til det, f. eks. at spilleren tok kvelden.

    Har rippet CD platene på en SSD og montert den i Roon Nucleus+, sånn at når jeg søker på f. eks Yes kommer utvalget fra Qobuz, Tidal og rippet musikk opp i displayet på appen (Roon Remote). Ingen PC på musikkrommet.
    Mens Discogs gir oversikt over CD og LP man har.

    Det store spørsmålet er hva som er best, egen transport eller rippet SSD som nevnt. I og med at jeg ikke har transport kan jeg ikke sjekke det.
    Å investere i en CD/SACS med DAC når man kanskje har en av de beste DAC'ene (Mola Mola) blir galskap.

    Streaming begynner også i bli bra dersom man tar noen grep🎼
    Har mulighet til å sjekke f.eks noen få ECM utgivelser som jeg har på LP/CDrip, Qobuz og Tidal.
    Det er også mulig å teste Yes/ Steven Wilson Remixes på LP og Hires 96kHz/24 bit og Q/T 44,1kHz/16 bit.

    Den utstilleren som hadde best lyd i 2019 på Hifimessa i Horten i følge innlegg på HFS, brukte ikke CD spiller eller platespiller elle for den saks skyld DSP.

    Tja, jeg kjøpte ny CD-spiller når den gamle tok kvelden.
    Beklager, men for meg øker bare det ovenstående kompleksiteten og styr rundt noe som er ganske enkelt; nemlig å velge en CD-plate fra hylla. Pluss ekstrakostnader med DAC, servere, SSD disker og gudene vet hva. For å ikke snakke om tidsforbruket på å rippe tusenvis av CD plater og legge inn tilsvarende i discogs (noe jeg holder på med for tiden - og det tar tid! Jeg begynte for 10 dager siden og er kommet litt over halveis).
    Dessuten liker jeg å ha musikk i fysiske format, selv om CD ikke er like morsomt som vinyl. Å streame blir for meg som å låne en bok på biblioteket. Blir aldri det samme som ha den i hylla....
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.326
    Sted
    Under stjernene
    Vi har forskjellig ståsted🌞
    Sammenligninga streaming med bok og bibloteket er fantastisk👍
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.657
    Antall liker
    7.726
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hvor mange timer går det med til å rippe eks. 1,000 stk. cds,
    og hvilken pris pleier man ellers ta for sin tid..?
    Kan fort bli noen kroner ekstra i det regnestykket.
    Du klarer kanskje 10 i timen, så ca 100 timer da. Har man så stor samling er det ikke sikkert rippe/streame er enkleste vei. Jeg bare sa at hvis målet er å spille av filene på en CD så tapsfri som mulig, så finnes det billigere veier å gå enn en svindyr CDspiller eller drivverk. Smak og behag hva man selv ønsker. Er glad i fysisk format selv 👍🏻
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    804
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Fin sammenligning bortsett fra at det faktisk er positivt å låne bøker på biblioteket!
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.326
    Sted
    Under stjernene
    Tja, jeg kjøpte ny CD-spiller når den gamle tok kvelden.
    Beklager, men for meg øker bare det ovenstående kompleksiteten og styr rundt noe som er ganske enkelt; nemlig å velge en CD-plate fra hylla. Pluss ekstrakostnader med DAC, servere, SSD disker og gudene vet hva. For å ikke snakke om tidsforbruket på å rippe tusenvis av CD plater og legge inn tilsvarende i discogs (noe jeg holder på med for tiden - og det tar tid! Jeg begynte for 10 dager siden og er kommet litt over halveis).
    Dessuten liker jeg å ha musikk i fysiske format, selv om CD ikke er like morsomt som vinyl. Å streame blir for meg som å låne en bok på biblioteket. Blir aldri det samme som ha den i hylla....
    CD'ene står fremdeles i hylla i (mini) hula. Blir neppe kjøpt noe nytt, men hires derimot🌞
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    835
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke hvorfor man skal digitalisere CD-samlingen. Den er jo allerede digitalisert! Så slipper man å styre med PC og skjermer når man skal spille musikk. Nei, kjøp CD-spiller....
    Jeg brukte dBPoweramp til å rippe mine CD-er til harddisk, det er «idiotsikkert», siden avlest data blir sammenlignet mot en database. Det tar ikke altfor lang tid å kopiere(ved 4x hastighet eller hurtigere), det eneste en bør gjøre er å senke hastighet på det det som må leses om igjen, om data ikke er korrekt avlest første gang.

    Datamaskin trenger du ikke til avlesing fra harddisk, det meste av moderne utstyr har USB-inngang eller kan strømme fra server, som Roon. De fleste nye rutere har også USB-inngang.

    Disqogs har jeg også brukt, men det er også det samme som med ripping, en behøver bare gjøre det 1 gang.

    Grunnen til at jeg digitaliserte samlingen min var pga «bekvemmelighet» og at min Oppo nok ikke er den beste avleser av CD-er. Derimot er den ofte i bruk til avspilling av DVD og Blu-ray, så jeg er ikke motstander av fysiske medium.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette er vel i utgangspunktet en tråd om hvilke drivverk finnes, er de gode og hva koster de? Å fremheve ripping er helt fint, men totalt off-topic i denne tråden.. Skal det misjoneres om hvorfor/hvordan en burde ikke ha et vanlig drivverk lag gjerne en egen tråd!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn