Digitale avspillere Det Ultimate CD drivverk til betalbar pris - finnes det ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    1.423
    Sted
    Oslo
    Signalet UT fra drivverket...til DAC er heller ikke DIGITALT
    DIGITALT defineres som BINÆRT (0 vs 1)
    Med fare for å flisespikke. Et digitalt signal består av binære tall. :cool:

Ordet "digitalt" kommer strengt tatt av digit (fingre) og relaterer seg til å telle på fingrene.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    5.700
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er jo dette som er så morsomt... når "vi-som-hører-forskjell-på-alt"-gjengen begynner å røle om digitalt som jo likevel er analogt, og derfor "kan-vi-høre-forskjell-på-alt"........

vega jon

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    616
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    billigste gode cd spillern du kan mekke deg er en volumio spiller med usb driverk som får strøm via usb.. ripper temlig bra og som avspiller ganske ok. er ikke den kjappeste løsningen men du kan komme billig unna. som regel koster ei brukt usb drive rundt et par hundrelapper. husk god strømforsyning. denne løsnigen er temlig fin. og lyden kan bli veldig bra. kommer an på dacen....

parafinoksen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    1.863
    Ripp hele CD-samlingen til disk, sier nå jeg. Hvis det er så viktig å bla i heftet i etuiet mens musikken spiller, så er det jo ingenting som hindrer en i å ha de fysiske CD-ene i hylla for å ha tilgang til heftet. En god NAS med kvalitetsdisker koster jo langt mindre enn CD-spillere i toppsjiktet. Skjønt like sexy er det jo ikke :)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    5.700
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er jo nå det virkelig blir moro... etter at man har rippet CD-samlinga til disk fra en CD-spiller til noen hundrelapper, bit perfekt og det hele, så er det plutselig nettverkskabler, switcher og alskens man hører forskjell på.... men hvis man spiller CD-ene direkte, så er det plutselig drivverket som har alskens potensielle sykdommer....

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    707
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Vanlig feil-antakelse : å sammenlikne CD-avspilling med CD-ripping. Det er 2 helt forskjellige avlesnings-metoder, og forskjellig informasjons-behandling.
    For de med mye popcorn, kan en sikkert finne forskjeller på nettverks-kabler....men forskjellen er mye lettere å definere på "digital"-kabler.
    Eller lyder det bedre på kanal 67 eller 83 på 5g-WiFi-nettverket?
    :eek: - :giggle::giggle::giggle:

vega jon

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    616
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Vanlig feil-antakelse : å sammenlikne CD-avspilling med CD-ripping. Det er 2 helt forskjellige avlesnings-metoder, og forskjellig informasjons-behandling.
    For de med mye popcorn, kan en sikkert finne forskjeller på nettverks-kabler....men forskjellen er mye lettere å definere på "digital"-kabler.
    Eller lyder det bedre på kanal 67 eller 83 på 5g-WiFi-nettverket?
    :eek: - :giggle::giggle::giggle:
    eneste jeg ville fram til at lyden på en rippa cd er like god som ei på et driverk som koster skjorta hvis ikke en nyre i kina land og. så lenge strøm og dac lever opp til forventinger. jeg sender ikke audio signalet mitt over nettverks kabel uansett kun mottar nett.. rett fra disk til dac er og foretrekke. og det i windows 10. glem switching psu hvis du skal få det til og svinge. og ikke bruk en helvettes 10 kjerner prossesor som stråler emi så går det fint. nå skjer det mye på pc fronten om dagen. lese hastigheter fra disker og ram økes drastisk om dagen. vi snakker nesten en 10 dobbling. så digital lyden har enda bedre tid i møte i de kommende år. så bit perfect ripping med lagring for fremtiden er heller ei ikke dumt:) bruk og et lydkort\dac som avlaster cpu og ram for audio prossesing er og anbefale.

Drossel

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    2.265
    Man skal ikke blande pærer og bananer hvis det ikke giver nogen mening.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    5.700
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Både ja og nei... selve avlesingen av plata er nå den samme uansett.... Svært mange CD-spillere er også basert på PC drev og I2S mot digitalutgang eller innebygget DAC... finnes vel også et par beryktede eksempler på dette, som også ble priset opp i skyene før fakta kom for en dag... "priset" både i kroner og ordelag...

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    1.423
    Sted
    Oslo
    Både ja og nei... selve avlesingen av plata er nå den samme uansett.... Svært mange CD-spillere er også basert på PC drev og I2S mot digitalutgang eller innebygget DAC... finnes vel også et par beryktede eksempler på dette, som også ble priset opp i skyene før fakta kom for en dag... "priset" både i kroner og ordelag...
    Avlesningen når jeg ripperer da mye kjappere enn når jeg spiller CDer, og likevel går de ikke glipp av noen informasjon. Snodig det der.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ved ripping av musikk, så kan man validere innholdet (checksum) som bekrefter at den faktisk er 100% korrekt. Forskjellen mellom et dyrt og billig drivverk er da ingenting. Kanskje et dyrt klarer lese feilfritt raskere? For avspilling tror jeg det meste som eksisterer har klart å gjøre dette de siste 35 år (tror ikke det eksisterer drev uten buffer?). Om man hører forskjell henger nok mer sammen med innebygd DAC eller tilkoblet DAC og hvor fintfølende de er for kvalitet på SPDIF/I2S signalet som CD-drevet sender ut.

I utgangspunktet er det ingen grunn til at de skal gi forskjellige resultat så lenge man har en bra ekstern DAC som rydder opp i signalet som kommer inn. Mistenker eventuelle forskjeller ligger mer i hodet på lytter enn basert på virkeligheten.
    Det er så tydeligt at lytte forskel på drev, som jeg har omtalt tidligere.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har prøvet at lytte på drev for år tilbage sammen med Kortvarig. Han havde købt computer drev dvd. Billige og ens. Men de lød forskelligt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn