Nå lages det da biler i andre land enn i EU da, så det er ikke helt svart!
.
Husker en historie fra SAAB. På et møte i ledelsen hadde teknisk direktør følgende gode nyhet:
"Våre nye eksosanleg skal på den kommende modellen holde minst 100.000 kilometer!"
Reaksjon rundt bordet var grei:
"Nei! Hva Fan! Det kan du inte mena! etc etc etc"
Teknisk kremtet og tok ordet:
"Men vi tror at vi innom året skal ha tatt fram et eksos system som skal holde i minst 250.000km
men vi må teste ulike materialer først!"
SAAB's VD ( Toppsjef verkstellande direktør ) tok ordet:
"Nei det skal du inte ta fram! 100.000km er på tok for mycket!! Eksosen skal da fan inte holde mer enn 50.000 km!"
Jeg mener at på 70-80 tallet var situasjonen den at en bil i sin levetid skulle koste mellom 1,0 til 1,5 x nybilprisen i
reservedeler og service! Det var der store deler av fortjenesten lå.
7 år designlevetid er jo tilsvarende garantitiden for batteriene. Det betyr i så fall at de norske bilavgiftene må legges om
dramatisk! Bruktbilomsettningen vil vel i praksis synke som Titanic. Og arbeiderklassen, det lille vi har igjen i Norge av
noe slikt vil vel for "all practical purposes" bli satt tilbake til 50 tallet da de fleste av arten ikke hadde bil!