Bil, båt og motorsykkel Det ryktes at EU har bestemt at nye EU produserte biler skal ha en designlevetid på minst 7 år.

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Dermed lages ingen nye EU biler for levetid på mer enn 7 år. Det sparkles, limes og skjøtes for å spare Gelt og lakk i alle bauger og kanter..

Fra informert hold men har ikke klart å finne noe på nettet om dette enn så lenge.

Da blir det vel kanskje en harmonisering mellom Flash Gordon og DINO biler til slutt.

Well....
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Det ryktes at det snart kommer en ny tråd.

for øvrig skrives Geld med d på slutten, ikke t
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Er ganske stiv i tysk grammatikk.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Skrive. Der er det store mangler, skulle ikke tro det når han er nesten 70 år.
Fyren er under 70?

Jeg fikk inntrykk av 80 år ++ der han hevdet at han var tilstede da SV skilte lag med AP. Det skjedde i 1961.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
I´m Only Fourteen ... leser jeg denslags som..


Rart at det dukker opp så mange inkompetente idioter i en seriøs tråd. Untatt de som dette utsagnet ikke gjelder og de vet selv hvem de er.

Ber med dette ModeraTor å fjernealle innlegg som ikke er relevant for tråden så får vi se hva som dukker opp etterhvert.


Epilog:

Naboen som driver et større uavhengig bilverksted sier: Tank God for VAG. De holder oss alene i live......

Driftsavtaler på nye biler hahahahahahahahahhaaahHHHHHHHAAAAAAAA!!!!!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Vi har en her som ganske patetisk forsøker å bli en ny AFFA. Dessverre kommer vedkommende til kort. Han mangler AFFA's intelligens vidd og humor!

Mitt råd til vedkommende som framstår som en umoden tennåring i trassalder er å legge nicket dødt og begynne på nytt med et annet nick og

satse på å vise folkeskikk og høflighet!

Har du en diagnose som kan forklare din oppførsel "WayAhead" bør du fortelle oss det. Da vil du oppleve at vi vil behandle deg på en annen måte,

med forståelse og tolmodighet. Til da er du faktisk kun a "fuc.... pain in the a..."
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.217
Torget vurderinger
1
Naboen som driver et større uavhengig bilverksted sier: Tank God for VAG. De holder oss alene i live......
Burde ikke forundre noen. De har oppmot 1/3 av bilparken. Ingen andre er i nærheten.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.217
Torget vurderinger
1
Dermed lages ingen nye EU biler for levetid på mer enn 7 år. Det sparkles, limes og skjøtes for å spare Gelt og lakk i alle bauger og kanter..

Fra informert hold men har ikke klart å finne noe på nettet om dette enn så lenge.

Da blir det vel kanskje en harmonisering mellom Flash Gordon og DINO biler til slutt.

Well....

Hvis overskriften er til å stole på er dette designlevetid. Det betyr at modellen skal ha en levetid på 7 år. Ikke at bilen skal skrotes etter 7 år...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Nå lages det da biler i andre land enn i EU da, så det er ikke helt svart!
.

Husker en historie fra SAAB. På et møte i ledelsen hadde teknisk direktør følgende gode nyhet:
"Våre nye eksosanleg skal på den kommende modellen holde minst 100.000 kilometer!"
Reaksjon rundt bordet var grei:
"Nei! Hva Fan! Det kan du inte mena! etc etc etc"
Teknisk kremtet og tok ordet:
"Men vi tror at vi innom året skal ha tatt fram et eksos system som skal holde i minst 250.000km
men vi må teste ulike materialer først!"
SAAB's VD ( Toppsjef verkstellande direktør ) tok ordet:
"Nei det skal du inte ta fram! 100.000km er på tok for mycket!! Eksosen skal da fan inte holde mer enn 50.000 km!"
Jeg mener at på 70-80 tallet var situasjonen den at en bil i sin levetid skulle koste mellom 1,0 til 1,5 x nybilprisen i
reservedeler og service! Det var der store deler av fortjenesten lå.

7 år designlevetid er jo tilsvarende garantitiden for batteriene. Det betyr i så fall at de norske bilavgiftene må legges om
dramatisk! Bruktbilomsettningen vil vel i praksis synke som Titanic. Og arbeiderklassen, det lille vi har igjen i Norge av
noe slikt vil vel for "all practical purposes" bli satt tilbake til 50 tallet da de fleste av arten ikke hadde bil!
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.217
Torget vurderinger
1
7 år designlevetid er vel omtrent det som er vanlig for europeiske biler pr i dag.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.242
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Nå lages det da biler i andre land enn i EU da, så det er ikke helt svart!
.

Husker en historie fra SAAB. På et møte i ledelsen hadde teknisk direktør følgende gode nyhet:
"Våre nye eksosanleg skal på den kommende modellen holde minst 100.000 kilometer!"
Reaksjon rundt bordet var grei:
"Nei! Hva Fan! Det kan du inte mena! etc etc etc"
Teknisk kremtet og tok ordet:
"Men vi tror at vi innom året skal ha tatt fram et eksos system som skal holde i minst 250.000km
men vi må teste ulike materialer først!"
SAAB's VD ( Toppsjef verkstellande direktør ) tok ordet:
"Nei det skal du inte ta fram! 100.000km er på tok for mycket!! Eksosen skal da fan inte holde mer enn 50.000 km!"
Jeg mener at på 70-80 tallet var situasjonen den at en bil i sin levetid skulle koste mellom 1,0 til 1,5 x nybilprisen i
reservedeler og service! Det var der store deler av fortjenesten lå.

7 år designlevetid er jo tilsvarende garantitiden for batteriene. Det betyr i så fall at de norske bilavgiftene må legges om
dramatisk! Bruktbilomsettningen vil vel i praksis synke som Titanic. Og arbeiderklassen, det lille vi har igjen i Norge av
noe slikt vil vel for "all practical purposes" bli satt tilbake til 50 tallet da de fleste av arten ikke hadde bil!
Fint at jeg har en VOLVO da som tydeligvis er designet for å holde minimum 23 år uten å bytte annet enn bremseklosser og motorolje.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
7 år designlevetid er vel omtrent det som er vanlig for europeiske biler pr i dag.
Bilrelaterte verksteder synes å ha en klar oppfatning om vesentlig forringing på alt fra lakk til komponenter. Som enkelte kanskje har fått med seg var det "eksperter" som advarer mot rustfeller på nye Volvoer og Tesla M3, som et eksempler. Det er jo ikke det samme som at nyere biler faller fra hverandre etter 7-8 år men de kan bli mer vedlikeholdsintensive etter 7 sammenlignet for noen år siden vil jeg tro.
 
Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Om jeg skal gi en kort kommentar til "nikket" mitt var det opprinnelig tiltenkt stereoen. At det skulle vise seg effektivt til å røyke ut enkelte med potensielle diagnoser var ikke tiltenkt men det fungerer tilsynelatende veldig effektivt...
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Joa! Har også en fortid som kusk på svensk bil, legg merke til at jeg sier BIL! Ikke landbruksmaskin! :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Amazon og 140-240 og senere utgaver fram til 850 var greie biler i og for seg, men jeg fortrakk SAAB, bedre, mye bedre å kjøre!
850 var dog et skritt i riktig retning for den har trekk på framhjulene.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.117
Antall liker
9.429
SAAB? Brr...putt....putt...brrrrrr...putt..putt......putt.......

:p
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
SAAB har turbo, det er noe helt annet enn den typiske motorsvake Volvo med sugemotor. Nå skal det sies at Volvo har noen turbomotorer med fin lyd og grei ytelse.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.117
Antall liker
9.429
SAAB har turbo, det er noe helt annet enn den typiske motorsvake Volvo med sugemotor. Nå skal det sies at Volvo har noen turbomotorer med fin lyd og grei ytelse.
Jeg tror nok det er tre-sylindret to-takt Spirre savner, til nød en Ford V4
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Jeg tror nok det er tre-sylindret to-takt Spirre savner, til nød en Ford V4
Den lille 3sylindrede 850ccm motoren var ikke værre en at den satt i bilen som vant Rally Monte Carlo i 62-63 ( husker ikke årstallet het nøyaktig? )
Litt oppskremt fra de orginale 36 Hk men ikke så mye.

Skulle gjerne hatt en orginal 850 Monte Carlo men de koster skjorta i dag!!

Men SAAB93 og 96 er kun for nostalgi og morro i dag. SAAB 99 derimot var så langt forut for sin tid at den faktisk er meget bekvem og god å kjøre selv i dag og sammenlignet med moderne biler. Og mellom oss Pinky så kom den jo med en 1750 motor fra Triumph til å begynne med. ;)
 
P

parafinoksen

Gjest
Ja, ja. It takes all sorts. Og da tenker jeg ikke på den engelske lakrisen :rolleyes:
 
Topp Bunn