Det optimale materiale for høyttalerkabinett?

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
487
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Interessant tråd med god info du linker til! Har ikke lest den før.

Jeg prøver å sjekke ut tilgjengelighet og eventuelt pris på koskisound :)
 
A

audiosan

Gjest
synes dette blir HELT feil. *det optimale materiale*. her er det, som ellers i hi-fi verden en gjeng av
personlig preferanser og bruksområder. materiale oppfører seg forskjellig etter frekvens og størrelse/konstrukssjon på kassen.
i tillegg kommer ting som mobilitet inn i bildet. det finns ingen allround fasitsvar på ditt spørsmål.
det er mange flere variabler. men det kan vi ta en annen gang. poenget er fremme:)
 
J

J.J

Gjest
Det kommer vel mye an på hvilken konstruksjons type du er ute etter.
Men lett og stivt er vel lettest å få kontroll på - Carbon er et opplagt materiale.
 

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
487
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Skjønner jo selvfølgelig at det ikke er noe fastisvar på dette med kabinett materiale. Men, har sett flere plasser at det menes at sandwich konstruksjoner er av det beste. Samtidig hevder mange at baltisk bjerkefiner er av det beste. Sandwich konstruksjoner kan gjerne være vriene og tidkrevende å lage også. Derfor tenkte jeg at dette produktet kanskje kunne være et fint materiale å vurdere til kabinettbygging. Det har finishen og stivheten til baltisk bjerk, samtidig som det har et ekstra lag lyddempende/resonansdempende materiale i midten. I kombinasjon med innvendig avstivning burde det vel ikke være det værste utgangspunktet vil jeg tro :)

Har funnet ut at Fritsøe Engros er importør i landet og at de ikke har på lager, men at det kunne skaffes. Venter på pris og minimumsbestilling fra dem...
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Persson har lignende kasser.
Disse finske platene blir nok meget kostbare iflg det svenske forum.
Hva med å lage en slik plate selv ?
F.eks med Swedac AVS-700 folie eller et Noxudolprodukt.
 

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
487
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Har nå fått pris på Koskisound plater:


21mm Pris : 405,00 pr.m2

Kvantum : 20-25 plater 2440x1220mm

Leveringstid : ca. uke 36 fra fabrikk.


Prisen er nok uten mva vil jeg tro. Prisen kommer da på ca 1500kr per plate ink mva. Dyrt nok, men ikke så galt heller om mna sammenligner med Baltisk bjerkefiner. Disse er jo også baltisk finer. Men problemet ligger nok i minimumsbestillingen på ca 20 plater. Om flere er interessert kan jeg prøve å få ned minimumsantallet noe..
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Det kan godt være at dette materialet er det optimale for deg, det kan jeg ikke uttale meg om. Men det er ganske sikkert ikke det beste materialet lydmessig. Alon Wolf (Magico) sier det pr. idag er aluminium, jeg tror på han.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.818
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg tror ikke det finnes et "beste" materiale, helt generelt. Dette handler om å kontrollere resonansfrekvenser og energilagring. Ulike kombinasjoner av stivhet, masse og indre demping vil gi ulike egenskaper. Det påvirkes også av formen på kabinettet og hvordan det er avstivet innvendig. Det optimale for et basskabinett vil formodentlig være annerledes enn for et diskantkabinett.
 

saschagabor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Innlegg
460
Antall liker
2
Ikke så veste pris egentlig, synd med minimumsantall og den lange leveringstiden. For min del hadde de minste (10,5) eller de midterste (15,5) platene vært vel så interessant.

Det er også synd at du holder til i feil ende av landet ;)
 

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
234
Antall liker
1
Hehe kunne en vannfyllt høyttaler vært noe?
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.149
Antall liker
2.065
Jeg mener å huske at profesjonelle aktører har eksperimentert med kabinetter fremstilt av plastmaterialer, og med kamre for fylling av vann. Sand er vel ellers mer vanlig, kan vi trygt si.
Som andre er inne på her, det finnes ikke ett beste materiale for kabinetter. Ikke er det bare kullfiber, og ikke er det bare aluminium. (Greit å ha dette i tankene når dere kan lese om Magico i neste utgave av blekkka jeg skriver i.)
Som konstruktør møter man ALLTID på variabler som motarbeider hverandre. Noen materialer kan gi veldig gode resultater, men så var det hensynene man må ta til råvarepris, fremstillingskostnader, miljø, vekt, frakt etc.
Prioriterer man lydkvalitet og definerer det beste materialet som det som farger lyden minst kan man si røfflig at stivhet er viktigst for bassområdet, dempning for mellomtonen og (liten) masse for diskanten. Tosjikts kryssfiner med dempesjikt mellom lagene høres ut som et meget godt kompromiss. Det lar seg bearbeide av den glade amatør, og er miljøvennlig, men allerede her har priskurven begynt himmelflukten.
 
A

audiosan

Gjest
en kan jo alltids prøve å få bygd kabinett av nanocarbon.(tror det var det dem kalte det)
stivere og sterkere enn det får en ikke. men koster fort noen hundre tusen.
er vel neppe noen som synes det er verdt det?
det er en grunn for at MDF er det mest brukte materiale. det har veldig gode egenskaper til en overkommelig pris.
 
Topp Bunn