Det nærmer seg NAF-prøvelytting:)

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
50 plater gips, lydbøyler, ca 20 l maling, listverk straks ferdig, anlegget delvis rigget, litt møbler og oppakking av musikk så... kanskje litt temming av akustikk, men så.... :)
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Høres spennende ut dette ja. Hvor langt unna er du en lytt da?
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
tore_v1 skrev:
Høres spennende ut dette ja. Hvor langt unna er du en lytt da?
Anlegget er forsåvidt oppe og spiller, men det er alt for mye klang i rommet nå men lite møbler oppsatt.
Det meste skal være på plass i løpet av neste uke.
Utfordringen da blir å ta tak i akustikken.
Rommet er på ca 27 kvm, og både tak og vegg er i mørke farger.
Tror det blir fint dette:)
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Her går det unna belia! Lykke til med innspurten. Tror jeg skal klare å finne fram litt lettere denne gangen. :)

Mvh
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Dersom det er for mye klang i rommet bør du kanskje sjekke ut de IKEA lingardinene som henger på Audioroyal. Forbløffende virkningsfulle.
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
BT skrev:
Dersom det er for mye klang i rommet bør du kanskje sjekke ut de IKEA lingardinene som henger på Audioroyal. Forbløffende virkningsfulle.
Kanskje på tide å stikke innom Audioroyal å kikke litt:) Har klart å holde meg unna enn så lenge.
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Har forresten kjøpt meg Adam A5. Litt på impuls, men artige aktive småtasser med aktiv deling og 4 forsterkere. Har ikke hatt tid til å høre så mye på de enda, men har en baktanke mht bruk.
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
emotikon skrev:
Hei belia :)
Hva skjerrrr`a?
Hei!

En hel del egentlig:)
Anlegget spiller, rommet ser etterhvert bra ut. Var mye klang i starten men har fått opp bokhylle på hele bakveggen og et skikkelig teppe på gulvet, samt hyller til plater. Er ellers usikker hvor mye for mye klang det er i rommet, da jeg har en følelse av at hodet mitt begynner å bli "innspilt" i rommet, så jeg vet ikke helt hva jeg hører:) Jeg har ellers fått i gang min DSP til Virgoene, og førsteinntrykket er at det gjorde mye med holografien og sentrering av musikerne. Artig.
Platespilleren min er ellers et lite kapittel for seg selv da jeg på en eller annen uforklarlig måte har klart å mose stiften. Har en Ortofon MC30 Supreme, og denne var på ingen måte utslitt, så det er litt surt. For å toppe det så har jeg faktisk tullet bort drivreima på Well Tempered'en. Må få bestilt en ny. Så derfor må jeg vente litt med å sette opp platespilleren.

For de som er interessert er det nå mulig å ta seg en tur for å se hvordan jeg har det. Klarer enn så lenge å trylle fram litt juleøl og annet godt. Greit med litt innspill på hvor veien går videre.
Om noen er i nærheten sitter jeg faktisk alene hjemme i nå i kveld:) Mob: 90767618
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Kjerringa jobber seint, så etter at barna er i seng er det mulig å høre litt musikk hjemme hos meg i kveld fra kl 20.00 om det skulle passe for noen.
Bor på Byåsen, ikke langt fra Migo-senteret.

Kryssposter denne på "NAF-treff"-tråden også.


Bjarte Eliassen
Selsbakk Øvre 1
7027 Trondheim
Mob: 90767618
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Da var en hyggelig lyttekveld over.
Brukte mesteparten av kvelden på å høre på de ulike innstillingen på Adyton Lisa, som er DSP'en til Virgoene.
Det var overraskende stor enighet blant lyttepanelet når det gjaldt foretrukne innstillinger.
Dette kan skyldes at lyttepanelet besto av me, myself and Belia ;D

Det er subtile forskjeller her, men på enkelte kutt med god vokalpresentasjon fikk "vi" et helt klart inntrykk av at vi med nærfeltsinnstilling fikk en mer tilstedeværende vokal bedre sentrert i lydbilde, samt en bedre definert holografi og inntrykk av en bredere scene. Jeg mistenker at effekten min har veldig god kanalseparasjon og god evne til å bre ut ut lydbilde.
Det har lenge vært tanken å prøve en god pre i oppsettet, gjerne en Bryston BP26 eller en DP, dette er ikke blitt mindre aktuelt etter dette. Synes det låter ikke så verst, og er helt sikker på at pre'en min er den eventuelle flaskehalsen. Dette får bli tema for en lyttekveld på et senere tidspunkt.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei

Ja da har det skjedd en del likevel da :)
Synd jeg ikke fikk med meg de to siste innleggene dine før.

Jeg tar meg gjerne en tur i løpet av helgen eller neste uke.
Send meg en PM om det skulle være noe tidspunkt som passer for deg.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Da er vi 4 NAF-medlemmer som bor innenfor en radius på 200 m fra Byåsen v.g.s. Bra HiFi-tetthet på øvre Byåsen, gitt :D
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
otare skrev:
Da er vi 4 NAF-medlemmer som bor innenfor en radius på 200 m fra Byåsen v.g.s. Bra HiFi-tetthet på øvre Byåsen, gitt :D
Det er vel et slags lokalt center of gravity et sted midt i mellom oss:)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
5 faktisk.
Har fått en nyinnmelding...
Neste uke kan kanskje jeg få det til også, unntatt tirsdag og torsdag.
Prøvde å rydde plass i går, men når 4 familiemedlemmer skal på trening ulike steder samme kveld og bare jeg har bil så blir det litt vanskelig.
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
BT skrev:
Dersom det er for mye klang i rommet bør du kanskje sjekke ut de IKEA lingardinene som henger på Audioroyal. Forbløffende virkningsfulle.
Har du noe inntrykk av hvilken del av frekvensområde de tar? Skulle tro at siden de er tynne så vil de dempe høye frekvenser. Kan alt for lite om dette...
Typisk romklang, går det an å si noe om hvor i frekvensområde problemene oftest ligger, eller kommer det an på rommet?
Burde kanskje sjekket med mikrofon, da ørene mine begynner å bli innspilt i rommet...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Egentlig ikke, men det virker i alle fall i mellomtonen, for det merkes godt når vi står der og skravler.
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
BT skrev:
Egentlig ikke, men det virker i alle fall i mellomtonen, for det merkes godt når vi står der og skravler.
Hehe :)
Da hjelper det iallefall uansett mot noe ;D
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
belia skrev:
otare skrev:
Da er vi 4 NAF-medlemmer som bor innenfor en radius på 200 m fra Byåsen v.g.s. Bra HiFi-tetthet på øvre Byåsen, gitt :D
Det er vel et slags lokalt center of gravity et sted midt i mellom oss:)
Jeg holder jo til langt nede på åsen, helt nede ved Åsveien skole. Ikke rart jeg ikke når helt opp :p

Men - bare å si fra - jeg er relativt mobil av meg.
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Da har jeg kontroll over uka og ser at både tirsdag og onsdag kveld fra kl 20 og utover passer til å høre på litt musikk. Om noen vil stikke innom:)

Sitter her ellers nå om noen vil ut av huset:)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Jeg satser på onsdag og håper det ikke skremmer bort andre.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Skulle gjerne tatt meg en tur til uka, men min bedre halvdel har kveldsvaktuke, så jeg må nok holde meg hjemme med ungene. Men hvis noen vil slå to fluer i en smekk, så sitter jeg nok i kjelleren min etter halv ni, store deler av uka.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Det burde det vel ikke gjøre. Jeg skal sjekke jobbplanen og andre planer denne uka, men jeg tror i grunn begge dager kan passe fint.

Vil du posjonere ut besøket Belia?

Om du inviterer så er det ikke lange sveipen med 5'ern heller, Birdman.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
belia skrev:
Da har jeg kontroll over uka og ser at både tirsdag og onsdag kveld fra kl 20 og utover passer til å høre på litt musikk. Om noen vil stikke innom:)

Sitter her ellers nå om noen vil ut av huset:)
Da tror jeg at onsdag er grei for min del også (selv om det murrer noe i bakhodet om den kvelden...)
Kanskje en tur innom Birdy også etterpå? :)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Kanskje vi må gi Birdman en smekk, ja. 8)
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Femmer´n blir det vel uansett, for deg Tore :).

Hvis det ikke saboterer planene til belia, så er det en invitasjon. Jeg er uansett hjemme hver kveld hele uka :).
 
S

smog

Gjest
belia skrev:
Da har jeg kontroll over uka og ser at både tirsdag og onsdag kveld fra kl 20 og utover passer til å høre på litt musikk. Om noen vil stikke innom:)

Sitter her ellers nå om noen vil ut av huset:)

Hei gamle nabo

Jeg hadde gjerne stukket innom, men du mangler Naim i oppsettet så da tror jeg vi får ta det senere ;D

Smog
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
smog skrev:
Hei gamle nabo
Jeg hadde gjerne stukket innom, men du mangler Naim i oppsettet så da tror jeg vi får ta det senere ;D

Smog
Hei Even!
Ja det hadde vært noe om du stakk innom. Da kunne du tatt med litt ny musikk:) Det ble noen koselige stunder i Lunden.
Du har no vel ellers en grei kjerre om du skulle ta turen til Nord-Norge:) Naim blir nok neppe å se her nei:)

Artig å se at vi blir noen her onsdag. Om dere stikker bortom Birdman kan dere se an. Det er ikke lange biten bort.

@Birdman: Må nok selv bli her disse kveldene av samme årsak som hos deg, men stikker gjerne bortom en annen dag. Jeg vet hvor du bor!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Kom igjen folkens! På tide å få skrotten ut av godstolen igjen!
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Til nå er vi vel

tore_v1
BT
emotikon

Klarer fint en til,men blir hyggelig dette:) Må ned å rydde litt nå:)
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.048
Antall liker
1.407
Sted
Trondheim
Jeg skal forsøke å komme, hvis det er plass til en til?

Mvh Ola
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Det går greit:)
Det gjør vel ikke så mye om det er litt trengsel på slike kvelder.
 

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Innlegg
276
Antall liker
3
belia skrev:
BT skrev:
Dersom det er for mye klang i rommet bør du kanskje sjekke ut de IKEA lingardinene som henger på Audioroyal. Forbløffende virkningsfulle.
Har du noe inntrykk av hvilken del av frekvensområde de tar? Skulle tro at siden de er tynne så vil de dempe høye frekvenser. Kan alt for lite om dette...
Typisk romklang, går det an å si noe om hvor i frekvensområde problemene oftest ligger, eller kommer det an på rommet?
Burde kanskje sjekket med mikrofon, da ørene mine begynner å bli innspilt i rommet...
Trur eg lyte slå om til nynorsk her, når eg tiltalar ein sunnfjordtrønder. Det er tyngda på gardinene som er viktig, og avstand frå vegg har meir å seie enn tjukkelse. Ellers er vel jamn spreiing av møblar effektivt, f.eks sofa som absorbent og bokhylle som diffusor. Det viktigaste er uansett teppe på golvet, mest mogleg av sorten.

Ingvar Øhman kan sitt om akustikk, her står det ein del bra, men egentlig ganske basic:
http://www.sonicdesign.se/oeint9.html
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da setter jeg meg inn i varm bil og tar turen til første møte hos belia. Spent.
Birdman kan vente seg besøk om det ikke blir for sent.....ringer deg etter kl 21 F. :)
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg må få i meg litt mat før avreise da jeg akkurat kom hjem fra jobb. Tar en buss om en halvtime, tar vel rundt 15 minutter totalt i reisevei så jeg er der før 20.15-ish..
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.048
Antall liker
1.407
Sted
Trondheim
Jeg setter meg på tråsykkelen, med et selvtegnet kart i lomma, og håper kneet holder hele veien.

Det kan ta litt tid før jeg når fram :)

Mvh Ola
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Jeg må bestemme meg for om jeg skal gå, sparke eller kjøre. Det tar en halvtimes tid.
 
Topp Bunn