Det kan da ikke være så vanskelig å lage et par høyttalerkabler selv...

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Det kan da ikke være så vanskelig å lage et par høyttalerkabler selv som holder mål.

Det virker slik for meg at pris henger ganske nøyaktig sammen med lydkvalitet på høyttalerkabler. Hadde nettopp et par høyttalerkabler på lån som etter sigende skulle være en topp kabel. Denne kabelen henger rett og slett ikke sammen i forhold et par jeg har selv. Kabelen jeg testet mangler totalt oppløsning, hastighet, frekvensfløyer etc… Denne kabelen er testet av mange på sentralen og får gode skussmål.

Det kan da ikke være så vanskelig å lage et par kabler selv som holder mål. Eller er det? Plugger og andre materialer må vel være tilgjengelige for et vellykket DIY kabelprosjekt.

Tenkte jeg skulle teste lynavlederkabelen min som høyttalerkabel, men av ulike årsaker har jeg utsatt denne testen ett par dager. ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Tja ... iht kabelmytologien så er det jo ingen som egentig vet hva som gjør en god kabel ...

Dersom vi begrenser oss til std. elektrolære + evt. noen teknisk funderte overbevisninger, så blir det straks mye enklere og billigere.

mvh
KJ
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
KJ skrev:
Tja ... iht kabelmytologien så er det jo ingen som egentig vet hva som gjør en god kabel ...

Dersom vi begrenser oss til std. elektrolære + evt. noen teknisk funderte overbevisninger, så blir det straks mye enklere og billigere.

mvh
KJ
Etter utallige mannjevninger rundt dette temaet vet vi at fysikk og elektrisitetslære ikke gjelder. Derfor er det ikke mulig å gjøre dette enkelt eller billig... eller fredelig for den saks skyld.
:)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
DEKOas skrev:
Det kan da ikke være så vanskelig å lage et par høyttalerkabler selv som holder mål...
Det er veldig vanskelig å lage den selv, i motsetning til å gjøre det OEM. Du må f.eks ha tilgang til fasciliteter for å produsere kabler, og de fins det ikke mange av i Norge. Det er mye enklere å gjøre som de fleste keiserens-nye-klær-produsenter synes å gjøre; kjøpe inn kabler billig fra andre, sette på ytterkappe og fint navn, og selge de.

Det er endel kabler som markedsføres som norske. Dersom noen har en liste over reelle norske kabelprodusenter (ie de som faktisk lager kabler, i motsetning til å sette et navn på de og selge de fra en postboks) så hadde det vært svært interessant.
 

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Innlegg
137
Antall liker
0
Nexans lager kabel her på berget, i alle fall.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
I en anledning testet jeg en PR, men ikke fra Claes. Dette var ikke rare greiene. Hvis jeg hadde måttet bruke denne ville jeg like godt ha solgt hele anlegget. ;D
niels skrev:
Du kan jo teste PR fra Clas Ohlsson.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.621
Antall liker
1.315
kneip skrev:
Nexans lager kabel her på berget, i alle fall.
Draka.
Wessel. Det er godt mulig at Wessel produseres hos Draka.
Jeg er usikker, men muligens General Cable og NEK.

EDIT: General Cable har ingen produksjon her til lands. NEK har.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke spesielt kjente navn i highend hifimiljøet dette. Kan det være at det ikke er så mange av "highend-produsentene" som faktisk…. eh, er produsenter?
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.621
Antall liker
1.315
Vidar P skrev:
Ikke spesielt kjente navn i highend hifimiljøet dette. Kan det være at det ikke er så mange av highend-produsentene som faktisk…. eh, er produsenter?
Det skal jeg ikke uttale meg om(det er en krig jeg ikke orker å føre,) men etter å ha vært på fabrikkbesøk hos en del kabelprodusenter ser jeg vanskelig for meg at det er levelig å være småskalaprodusent fra scratch, dvs starte med råvare og jobbe seg derfra til ferdig produkt.


EDIT: jeg vil tro at svaret man kommer frem til her avhenger av hva man definerer som produksjon.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er mye jalla i highend hifi. Jeg er så glad for at jeg er på siden av det der.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Ikke spesielt kjente navn i highend hifimiljøet dette. Kan det være at det ikke er så mange av "highend-produsentene" som faktisk…. eh, er produsenter?
Roald M? Eller kan du vise til kinesiske OEM-kabler som minner om hans oljeslanger?
 

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Renaissance Audio lager kablene selv
 

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Der var jeg akkurat litt tregere enn deg Baluba, men ja han lager de selv.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Baluba & Svingen; det skulle ha vært svært moro å se bilder fra selve kabelproduksjonen, eller fra produksjonsfascilitetene. Fins slike bilder? Snakker selvsagt ikke om termineringen og evt hetting, men altså selve produksjonen av lederne. Hvor henter de råmetall fra?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Det er mulig å kjøpe f.eks. sølvtråd fra K A Rasmussen på Hamar. De produserer den selv. Underleveranser er like vanlig i kabelproduksjon som i alle andre bransjer.
 
N

nb

Gjest
Det er også de som sier at de får produsert kablene på spec. fra underlverandører, men en underleverandør må jo ha en produksjonsspesifikasjon det er mulig å produsere etter, og den er jeg stygt redd for inneholder svært lite hokkuspokkus. Du kan ikke fortelle en industriell leverandør at du ønsker "trøkk i bassen, opplsøt mellomtone og gode perspektivegenskaper" eller noe lignende. Materiale, lengde, geometri, isolasjon og så videre ja. Lydmessige egenskaper: Nope.


@Vidar P, det ligger en tråd om produksjon av Jorma her.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,33712.0.html
 
R

RL69

Gjest
Det er bare å skrive inn "cable manufacturing" på youtube el, så kan en jo se hvilke fasiliteter som må til for å produsere en kabel.

Tror nok også de fleste produsenter som Draka og Nexans kjøper ferdig koppertråd på rull fra et eller annet kopperverk som BHP Billiton eller SNMPE.

Så strengt tatt så driver vel både Nexans og Draka med fletting/tvinning og isolering av kabel?

MVH
KOL69
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Og det var nok et korstog mot alle som har hatt opplevelser som ikke du har hatt på pensumlista, nb?
Det går faktisk an å akseptere mangfoldet. Se hvor overbærende jeg normalt er med alle dere pappesketenkerne ;). Og det er faktisk noen av oss som greier å kombinere lytteopplevelser vi ikke kan forstå er mulig med en lang og relevant utdannelse.

Selvfølgelig bestilles det ledning/kabel fra underleverandører iht vanlige fysiske mål som materialvalg, renhetsgrad, diameter, lengder etc etc. Men nå er vel det sannsynligvis et resultat av lytting etc i forkant. Det er vel neppe noen som i blinde bestiller 1000m kabel basert på spesifikasjoner uten å vite hva sluttproduktet blir. Det vil være en merkelig handling. Tviler forresten på at det er magi og kunst som er bestillingskriteriene til Ferrari's underleverandører også selv om det er det som blir resultatet...
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Og med den logikken som legges til grunn for om det finnes kabelprodusenter: Finnes det bilprodusenter?
Det er vel knapt noen produsenter som ikke er avhengig av underleverandører på et eller annet nivå.
 
N

nb

Gjest
Trondmeg skrev:
Og det var nok et korstog mot alle som har hatt opplevelser som ikke du har hatt på pensumlista, nb?
Det går faktisk an å akseptere mangfoldet. Se hvor overbærende jeg normalt er med alle dere pappesketenkerne ;). Og det er faktisk noen av oss som greier å kombinere lytteopplevelser vi ikke kan forstå er mulig og en lang og relevant utdannelse.

Selvfølgelig bestilles det ledning/kabel fra underleverandører iht vanlige fysiske mål som materialvalg, renhetsgrad, diameter, lengder etc etc. Men nå er vel det sannsynligvis et resultat av lytting etc i forkant. Det er vel neppe noen som i blinde bestiller 1000m kabel basert på spesifikasjoner uten å vite hva sluttproduktet blir. Det vil være en merkelig handling. Tviler forresten på at det er magi og kunst som er bestillingskriteriene til Ferrari's underleverandører også selv om det er det som blir resultatet...
Ikke tenkt som noe korstog, nei... bare at med en gang noen andre står for den faktiske produksjonen så må man nødvendgivs forholde seg til konkrete, fysiske parametere og ikke noen form for X-faktor som ikke kan speces og produseres etter. Om det er slik at all "vellyd" ligger i tvinning, isolasjonsmateriale, valg av terminering og lignende, så burde det ikke, som trådstarter indikerer, være så vanskelig å gjøre dette selv eller prøve seg frem til ens egen personlige favoritt. Elektroteori og materialteknologi spiller sikkert ikke mer enn syvende og åttendefiolin uansett, så sånn sett er sikkert nesten hvemsomhelst like mye eller lite kvalifisert som hvemsomhelst til å fremstille noe slikt selv.


Trondmeg skrev:
Og med den logikken som legges til grunn for om det finnes kabelprodusenter: Finnes det bilprodusenter?
Det er vel knapt noen produsenter som ikke er avhengig av underleverandører på et eller annet nivå.
Det er selvsagt ingen ting i veien for å være avhengig av underleverandører, det er jo så godt som alle i alle bransjer i disse tider. Eller å være en ren "designbedrift" som utvikler produkter som produseres av andre. Eller en salgsorganisasjon som selger andres produkter. Det som jeg synest det er noe i veien for, er om noen selger/markedsfører noe som noe helt annet enn hva det er - som resultat av mye prøving og feiling, forskning og ymse originale eletroteoretiske betrakninger som ikke er helt i tråd med vanlig teori. Når produktet faktisk kanskje er noe såpass døllt som et OEM-produkt kjøpt inn på kilometerlange ruller kledd med en strømpe og festet på noen plugger.
 
N

nb

Gjest
KOL69 skrev:
Så strengt tatt så driver vel både Nexans og Draka med fletting/tvinning og isolering av kabel?
Tja, en kabel til f.eks styring av undervannsinstallasjoner i oljeindustrien eller saker til bruk innen telecom er en smule mer high-tech enn hva som er tilfelle for en HiFi-kabel. Jeg tipper Nexans driver en del med R&D og har svært kompetente ingeniører innen relevante fagfelt, det tviler jeg på mange HiFi-kabelprodusenter driver med eller har.

Litt artig forresten, på hjemmesidene til Nexans står det at råmaterialer står for 70% av prisen på produktene;)
<i>
In a Group where raw materials account for more than 70% of product prices, optimizing the procurements policy is a priority
</i>
http://www.nexans.com/eservice/Corporate-en/navigate_142388/Leadership_in_Innovation.html
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Du skal selvfølgelig bare få synes at det er noe i veien for det. Hvis det er et marked for å ta seg godt betalt for å "finne" gode produkter og sette de sammen til noe som er salgbart for en gitt pris så er det helt ok for meg. Så kan jeg velge om jeg vil betale for det og om det gir meg de ytelsene jeg setter pris på. Og hvis det er slik at historien bak produktet skal overskygge de egenskapene produktet har så er det en merkelig vinkling, men det har vel med feelgoodfaktor og slikt å gjøre, det at personen(e) bak har den ønskede innstillingen til produktet som er utviklet. Hvis myten og historien skal overskygge produktegenskapene så er det selvfølgelig et helt legitimt grunnlag for kjøp. Akkurat når det gjelder kabler så er det de sansemålbare egenskapene jeg selv verdsetter mest. Akkurat som med mat, biler, klær, møbler og andre produkter jeg kjøper.
 
N

nb

Gjest
Trondmeg skrev:
Du skal selvfølgelig bare få synes at det er noe i veien for det. Hvis det er et marked for å ta seg godt betalt for å "finne" gode produkter og sette de sammen til noe som er salgbart for en gitt pris så er det helt ok for meg. Så kan jeg velge om jeg vil betale for det og om det gir meg de ytelsene jeg setter pris på. Og hvis det er slik at historien bak produktet skal overskygge de egenskapene produktet har så er det en merkelig vinkling, men det har vel med feelgoodfaktor og slikt å gjøre, det at personen(e) bak har den ønskede innstillingen til produktet som er utviklet. Hvis myten og historien skal overskygge produktegenskapene så er det selvfølgelig et helt legitimt grunnlag for kjøp. Akkurat når det gjelder kabler så er det de sansemålbare egenskapene jeg selv verdsetter mest. Akkurat som med mat, biler, klær, møbler og andre produkter jeg kjøper.
Fair enough det.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
nb skrev:
KOL69 skrev:
Så strengt tatt så driver vel både Nexans og Draka med fletting/tvinning og isolering av kabel?
Tja, en kabel til f.eks styring av undervannsinstallasjoner i oljeindustrien eller saker til bruk innen telecom er en smule mer high-tech enn hva som er tilfelle for en HiFi-kabel. Jeg tipper Nexans driver en del med R&D og har svært kompetente ingeniører innen relevante fagfelt, det tviler jeg på mange HiFi-kabelprodusenter driver med eller har.

Litt artig forresten, på hjemmesidene til Nexans står det at råmaterialer står for 70% av prisen på produktene;)
<i>
In a Group where raw materials account for more than 70% of product prices, optimizing the procurements policy is a priority
</i>
http://www.nexans.com/eservice/Corporate-en/navigate_142388/Leadership_in_Innovation.html
Nexans har store produksjonskvanta og lever i et marked med annen betalingsvilje enn audiobransjen på slike produkter. Jeg forstår at du ikke vil betale for overprisende audioprodukter og det skal du selvfølgelig la være. Ikke kjøp merkeklær og sko heller eller andre produkter der råvarekostnader ikke står i forhold til produktet du får. Men mennesker er forfengelige og vil gjerne betale mye for det lille udefinerbare ekstra. Aksepter det eller la være. Selv som akademisk elektromann blåser jeg en lang marsj i om det er et doktoringeniørteam eller en selvutnevnt gulløremann som har utviklet produktene jeg kjøper hvis jeg finner noe jeg liker og vil betale for. Og vi ser nok dette begge uten at vi dermed sagt vurderer verdien av det likt. Sa jeg hipp hurra for mangfoldet? ;)

Back to topic: Det er neppe vanskelig å skaffe deler til egen kabelproduksjon. Vanskeligheten består i å teste og finne kombinasjoner som gir de egenskapene man liker. Det er den klart billigste veien, men også den mest omfattende, tidkrevende og sannsynligvis ekstremt frustrerende. Jeg vil heller høre musikk i denne tiden.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Maxwells silver helmet was rather quizical and not to mention rater Whimsical too!
So... bang bang!

Trykk på Whimsical... her ser dere ett eksempel på hvor man kan få tak i da "myk" kobberkabel man kan f.eks bruke
til ett bra diy prosjekt.

Man behøver jo ikke å bruke rund solidcore kabel til å lage greier, hvorfor ikke bruke folie av diveres typer da?

Beste kabelmekker er jo Gianfranco Fanucchi, italiensk superguru på område.
http://www.extremeaudio.it/white_gold_electronics.html han lager med ett hinsides stort anntall ledere... 2000 ledere
f.eks i en type kabel..
Skulle likt å få ett kurs i kabelmekking fra han sier jeg bare. Da har du det på stell!!!


mvh
 

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Baluba & Svingen; det skulle ha vært svært moro å se bilder fra selve kabelproduksjonen, eller fra produksjonsfascilitetene. Fins slike bilder? Snakker selvsagt ikke om termineringen og evt hetting, men altså selve produksjonen av lederne. Hvor henter de råmetall fra?
Jeg har ikke sett bilder fra produksjonen, men det hevdes jo at Roald fletter dem selv for hånd og det tror jeg på. I denne linken er det noen bilder, ikke av produksjonen, men i det minste av noen kabler som ikke er helt ferdige:

http://www.6moons.com/industryfeatures/renaissanceaudio/3.html

Forøvrig er jo Roald selv medlem her på sentralen, så han kan jo kommentere selv om han ønsker.

Mvh
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Trondmeg skrev:
Selv som akademisk elektromann blåser jeg en lang marsj i om det er et doktoringeniørteam eller en selvutnevnt gulløremann som har utviklet produktene jeg kjøper hvis jeg finner noe jeg liker og vil betale for. Og vi ser nok dette begge uten at vi dermed sagt vurderer verdien av det likt. Sa jeg hipp hurra for mangfoldet? ;)
En helt riktig oppsummering av hele problemstillingen spør du meg.

Back to topic: Det er neppe vanskelig å skaffe deler til egen kabelproduksjon. Vanskeligheten består i å teste og finne kombinasjoner som gir de egenskapene man liker. Det er den klart billigste veien, men også den mest omfattende, tidkrevende og sannsynligvis ekstremt frustrerende. Jeg vil heller høre musikk i denne tiden.
Egentlig er det så frustrerende at du gir opp i forsøket. Det er langt bedre å høre på musikk og kjøpe kablene.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
nb skrev:
Tja, en kabel til f.eks styring av undervannsinstallasjoner i oljeindustrien eller saker til bruk innen telecom er en smule mer high-tech enn hva som er tilfelle for en HiFi-kabel.
Hvorfor det? Iflg din egen definisjon av hva high-tech er?
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Trondmeg skrev:
Det er mulig å kjøpe f.eks. sølvtråd fra K A Rasmussen på Hamar. De produserer den selv. Underleveranser er like vanlig i kabelproduksjon som i alle andre bransjer.
For å ende opp med DIY-kabler som du kan bli 100% fornøyd med, må du nok være veldig tålmodig, og gjerne ha litt flaks. Må nok regne med å brenne av noen kroner på mislykka forsøk underveis :(
Flatsølvkablene fra K A Rssmussen er et av det mest vellykkede innen DIY, IMO. De er nok ikke i det absolutte toppsjiktet mht oppløsning, men nesten. Har en behagelig og musikalsk "spillestil", om man kan bruke dét uttrykket. De fungerer ypperlig på horn/lettdrevne høyttalere, hvor man ikke trenger mye tverrsnitt; typ 0,4 x 4 mm. Om man trenger større tverrsnitt øker prisen tilsvarende (tverrsnitt tilsv vekt tilsv pris).
Mvh
 
N

nb

Gjest
ayaboh skrev:
Hvorfor det? Iflg din egen definisjon av hva high-tech er?
Du tuller nå?

Prøv selv:
1) Mekk f.eks en høyttalerkabel som skal overføre 20-20kHz over tre meter i en vanlig, norsk stue.
2) Mekk en diger sak på flere kilometer som skal ligge på over 1000 meters dyp med dertil hørende trykk i saltvann i årevis og styre undervannsinstallasjoner til olje- eller gassborring og overføre høyspenning, alt mulig av data til og fra installasjonene samt nødvendige kjemikaler. Og den bør virke etter den er lagt på havbunnen og koblet til, det koster sikkert noen hundretalls millioner kroner å få produsert og installert en slik en.

Så kan du rapportere tilbake hva som var mest komplisert.

I forbindelse med Ormen Lange ble det f.eks. lagt to kabler på 125 kilometers lengde og 12 centimeters tykkelse med følgende innhold:
6 stk hydraulikkforbindelser
5 stk 3kV høyspent kraftforsyningskabler
2 stk fiberoptiske 32 lederes signalkabler.

De er produsert på Nexans i Halden. (Nexans er for øvrig et fransk selskap og er verdens største produsent av kabler)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
nb skrev:
2) Mekk en diger sak på flere kilometer som skal ligge på over 1000 meters dyp med dertil hørende trykk i saltvann i årevis og styre undervannsinstallasjoner til olje- eller gassborring og overføre høyspenning, alt mulig av data til og fra installasjonene samt nødvendige kjemikaler. Og den bør virke etter den er lagt på havbunnen og koblet til, det koster sikkert noen hundretalls millioner kroner å få produsert og installert en slik en.

Så kan du rapportere tilbake hva som var mest komplisert.

I forbindelse med Ormen Lange ble det f.eks. lagt to kabler på 125 kilometers lengde og 12 centimeters tykkelse med følgende innhold:
6 stk hydraulikkforbindelser
5 stk 3kV høyspent kraftforsyningskabler
2 stk fiberoptiske 32 lederes signalkabler.
Disse terminert i 2X3m lengde må da ha vært noe for Hi-Fi formål? ;D
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
olaps skrev:
For å ende opp med DIY-kabler som du kan bli 100% fornøyd med, må du nok være veldig tålmodig, og gjerne ha litt flaks. Må nok regne med å brenne av noen kroner på mislykka forsøk underveis :(
Ikke nødvendigvis.
Selvgjort er velgjort er det noe som heter.
En annen ting er forventninger ifht pris.
Og for å dra en sammenligning mot DIY høyttalere, så er det ikke alltid at eierens tilfredstillelse er proposjonal med frekvensresponsen for å si det slik ;D
 
S

Stereo_Mono

Gjest
LFD sine kabler ser rent visuelt ut som hjemmelagde. LFD sine kabler er forøvrig laget for hånd.
Synes de er en herlig typisk lite Britisk no nonsense produsent. Ikke brukt noen unødvendige ressurser på fin fin emballasje osv heller. Kablene kommer i gjennomsiktig plast pose med en klistermerke på. ;D

Jeg kommer ikke til å ha noe behov for andre kabler igjen. Ikke kostet de mere en et par tusenlapper heller :) Anbefales!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Voff skrev:
nb skrev:
2) Mekk en diger sak på flere kilometer som skal ligge på over 1000 meters dyp med dertil hørende trykk i saltvann i årevis og styre undervannsinstallasjoner til olje- eller gassborring og overføre høyspenning, alt mulig av data til og fra installasjonene samt nødvendige kjemikaler. Og den bør virke etter den er lagt på havbunnen og koblet til, det koster sikkert noen hundretalls millioner kroner å få produsert og installert en slik en.

Så kan du rapportere tilbake hva som var mest komplisert.

I forbindelse med Ormen Lange ble det f.eks. lagt to kabler på 125 kilometers lengde og 12 centimeters tykkelse med følgende innhold:
6 stk hydraulikkforbindelser
5 stk 3kV høyspent kraftforsyningskabler
2 stk fiberoptiske 32 lederes signalkabler.
Disse terminert i 2X3m lengde må da ha vært noe for Hi-Fi formål? ;D
Med hydraulikken til å styre tonearm opp/ned og høyre/venstre :)
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Draka har til nå(skal legges ned) hatt egen avd for valsing av kobber , jeg jobber for de i min jobb og vært mange ganger på fabrikken på Årnes( vet ikke om egnet hifi-kobber kommer derfra ) men det er i alle varianter , interessant å se på de kmaskinene strekker og former kobberet,.,,,,,,

og høre banninga når maskinene kiler seg.... ;D

Avdelingen skal desverre flyttes utenlands ,og arbeiderne får sikkert fyken....trist....trivlige folk med skyhøy kompetanse som jobber på gølvet der gitt...

Jeg har sikkert vært der for siste gang alt , er jeg redd....

Mvh Espen
 
Topp Bunn