Det kan da ikke være så vanskelig å lage et par høyttalerkabler selv...

L

larkus

Gjest
Det er synd at vissheten om rimelige komponenter i signalveien er nok til å ødelegge musikkopplevelsen for enkelte :( :(
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
larkus skrev:
Det er synd at vissheten om rimelige komponenter i signalveien er nok til å ødelegge musikkopplevelsen for enkelte :( :(
Enig i det larkus :). Tror du det noen gang skjer det motsatte ? At vissheten om dyre kabler gir en et økt ønske om å mistro lyden ? Hva tror du ?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
HCS skrev:
larkus skrev:
Det er synd at vissheten om rimelige komponenter i signalveien er nok til å ødelegge musikkopplevelsen for enkelte :( :(
Enig i det larkus :). Tror du det noen gang skjer det motsatte ? At vissheten om dyre kabler gir en et økt ønske om å mistro lyden ? Hva tror du ?
Det blir vel ikke hevdet at dyre kabler degraderer lyden. Sånn som jeg har forstått det så mener kabelskeptikerene at en billig kabel er vel så bra og det er det enkelte med dyre kabler har vondt for å svelge.
 
L

larkus

Gjest
Anonym skrev:
HCS skrev:
larkus skrev:
Det er synd at vissheten om rimelige komponenter i signalveien er nok til å ødelegge musikkopplevelsen for enkelte :( :(
Enig i det larkus :). Tror du det noen gang skjer det motsatte ? At vissheten om dyre kabler gir en et økt ønske om å mistro lyden ? Hva tror du ?
Det blir vel ikke hevdet at dyre kabler degraderer lyden. Sånn som jeg har forstått det så mener kabelskeptikerene at en billig kabel er vel så bra og det er det enkelte med dyre kabler har vondt for å svelge.
Anonym oppsummerer mitt standpunkt veldig bra her. Jeg har absolutt ikke et ønske om å mistro lyden fra dyre kabler. Jeg må likevel innrømme at når jeg får demonstrert dyre kabler, så er nok forventningene skrudd opp ganske betraktelig og blir dessverre aldri blitt innfridd.

Folk med dyre kabler har MYE større problemer med å si noe positivt om lyden med billigkabler enn kabelskeptikere har med å snakke positivt om lyden med dyre kabler.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Anonym skrev:
HCS skrev:
larkus skrev:
Det er synd at vissheten om rimelige komponenter i signalveien er nok til å ødelegge musikkopplevelsen for enkelte :( :(
Enig i det larkus :). Tror du det noen gang skjer det motsatte ? At vissheten om dyre kabler gir en et økt ønske om å mistro lyden ? Hva tror du ?
Det blir vel ikke hevdet at dyre kabler degraderer lyden. Sånn som jeg har forstått det så mener kabelskeptikerene at en billig kabel er vel så bra og det er det enkelte med dyre kabler har vondt for å svelge.
"Er vel så bra " ifht hva da ?

Kablene er kun en passiv komponent blant flere komponeter i et anlegg. Å løsrive denne blir for enkelt. Kablene må sees i samenheng med det utstyret de skal spille med. Og da er ikke pris nødvendigvis det som burde være rettesnor..
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
HCS skrev:
Anonym skrev:
HCS skrev:
larkus skrev:
Det er synd at vissheten om rimelige komponenter i signalveien er nok til å ødelegge musikkopplevelsen for enkelte :( :(
Enig i det larkus :). Tror du det noen gang skjer det motsatte ? At vissheten om dyre kabler gir en et økt ønske om å mistro lyden ? Hva tror du ?
Det blir vel ikke hevdet at dyre kabler degraderer lyden. Sånn som jeg har forstått det så mener kabelskeptikerene at en billig kabel er vel så bra og det er det enkelte med dyre kabler har vondt for å svelge.
"Er vel så bra " ifht hva da ?

Kablene er kun en passiv komponent blant flere komponeter i et anlegg. Å løsrive denne blir for enkelt. Kablene må sees i samenheng med det utstyret de skal spille med. Og da er ikke pris nødvendigvis det som burde være rettesnor..
Enig med deg i at kabler bør sees på i sammenheng med utstyret de spiller med, enkelte forsterkere kan gå i selvsving ved bruk av høyttalerkabler med høy kapasitans.

Mitt syn på høyttalerkabler er det at bidraget fra de er så lite at jeg ikke ser noe behov for å prioritere det. I to av de beste oppsettene jeg har lyttet til har det blitt brukt kabler til en edruelig pris og det er med på å underbygge mitt syn på kablers innvirkning på lyden.

Og når kabelprodusenter selger digitalkabler til samme pris som en 14 dagers sydenferie terminert med RCA! kontakter begynner jeg virkelig å lure på hva folk kjøper.
 
L

larkus

Gjest
Anonym skrev:
Og når kabelprodusenter selger digitalkabler til samme pris som en 14 dagers sydenferie terminert med RCA! kontakter begynner jeg virkelig å lure på hva folk kjøper.
Sjelefred kan være kostbart i denne "hobbyen" :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
larkus skrev:
Anonym skrev:
Og når kabelprodusenter selger digitalkabler til samme pris som en 14 dagers sydenferie terminert med RCA! kontakter begynner jeg virkelig å lure på hva folk kjøper.
Sjelefred kan være kostbart i denne "hobbyen" :)
Det finnes løsninger som er dårligere enn RCA til 75 Ohm digitaloverføring. BNC på ledningen og RCA i chassiet er en av dem.... ;)

Ellers har du nok helt rett.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
larkus skrev:
Anonym skrev:
Og når kabelprodusenter selger digitalkabler til samme pris som en 14 dagers sydenferie terminert med RCA! kontakter begynner jeg virkelig å lure på hva folk kjøper.
Sjelefred kan være kostbart i denne "hobbyen" :)
Men er det noens rett på påberope seg at andre har "feil sjelefred" fordi de har brukt for "mye" penger på sine kabler ? Og for mye ifht hva da ? En som tjener 2 millioner i året må vel kunne ha lov til å bruke 50k på kabler hvis dette gir han eieglede på lik linje med en normal lønnsmottager kan ha glede av en grøftekable til 50,- meter'n ? Har selv hatt dyre og billige kabler opp gjennom tiden og er skeptiker. Men det er fint å kunne se at andre har funnet sin vei, dyr eller billig, uten at jeg skal påpeke at kabler er "ett fett".. For denne andre personen er det kanskje ikke det, og da har jeg ingen rett til å påtvinge han mitt syn.. ;)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
HCS skrev:
larkus skrev:
Anonym skrev:
Og når kabelprodusenter selger digitalkabler til samme pris som en 14 dagers sydenferie terminert med RCA! kontakter begynner jeg virkelig å lure på hva folk kjøper.
Sjelefred kan være kostbart i denne "hobbyen" :)
Men er det noens rett på påberope seg at andre har "feil sjelefred" fordi de har brukt for "mye" penger på sine kabler ?
Siden det er mitt innlegg som har blitt quotet vil jeg bare påpeke at en BNC terminert kabel fra f. eks Supra vil rent objektivt være bedre enn en RCA terminert digitalkabel uansett pris.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Tilbake til trådens topic...Ja, jeg tror det er mulig å få lagd gode kabler til en høvelig pris. Venter i disse dager på noen håndlagde gull/sølvkabler ifra Danmark. De koster rett og slett peanøtter ifht endel av de dyre kablene som selges. Og etter hva jeg har fått høre spiller på linje med langt dyrere ting. :)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
larkus skrev:
Jeg har absolutt ikke et ønske om å mistro lyden fra dyre kabler. Jeg må likevel innrømme at når jeg får demonstrert dyre kabler, så er nok forventningene skrudd opp ganske betraktelig og blir dessverre aldri blitt innfridd.

Folk med dyre kabler har MYE større problemer med å si noe positivt om lyden med billigkabler enn kabelskeptikere har med å snakke positivt om lyden med dyre kabler.
"Når du får demonstrert dyre kabler"? Det er bare en måte å vurdere kabler på og det er å bruke dem i eget oppsett over lengre tid. Du må altså "demonstrere" dem for deg selv. Hvis ikke hifi-pusheren din låner deg kabler i lang nok tid så finn en annen forhandler. Det er helt borkastet å få demonstrert et par kabler i et oppsett du ikke kjenner.

Folk med "dyre" kabler har problemer med å si noe positivt om lyden med billigkabler fordi de sikkert har gått "gradene". Dette gjelder selvfølgelig ikke kabelskeptikerne fordi de synes at 500,- for et sett høyttalerkabler blir litt for mye. Hva er da vitsen med å prøve noen som er vesentlig dyrere?

Nå finnes det selvfølgelig billige kabler som faktisk er bra.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
larkus skrev:
Det er synd at vissheten om rimelige komponenter i signalveien er nok til å ødelegge musikkopplevelsen for enkelte :( :(
Hvordan definerer du "rimelig"?
 
L

larkus

Gjest
ayaboh skrev:
larkus skrev:
Det er synd at vissheten om rimelige komponenter i signalveien er nok til å ødelegge musikkopplevelsen for enkelte :( :(
Hvordan definerer du "rimelig"?
Hva som er rimelig når det gjelder kabler er vel høyst individuellt. Noen vil helt sikkert synes at ht-kabler til 20k er rimelig. Jeg synes at ht-kabler under 2000 er rimelig. Vanskelig å definere en absolutt grense her.



ayaboh skrev:
Folk med "dyre" kabler har problemer med å si noe positivt om lyden med billigkabler fordi de sikkert har gått "gradene".
Hæ ??? ???
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
ayaboh skrev:
larkus skrev:
Jeg har absolutt ikke et ønske om å mistro lyden fra dyre kabler. Jeg må likevel innrømme at når jeg får demonstrert dyre kabler, så er nok forventningene skrudd opp ganske betraktelig og blir dessverre aldri blitt innfridd.

Folk med dyre kabler har MYE større problemer med å si noe positivt om lyden med billigkabler enn kabelskeptikere har med å snakke positivt om lyden med dyre kabler.
"Når du får demonstrert dyre kabler"? Det er bare en måte å vurdere kabler på og det er å bruke dem i eget oppsett over lengre tid.
Hvis en må bruke dem i lengre oppsett over tid for å detektere noen forskjell er vel ikke den evt. forskjellen av betydning?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
larkus skrev:
ayaboh skrev:
Folk med "dyre" kabler har problemer med å si noe positivt om lyden med billigkabler fordi de sikkert har gått "gradene".
Hæ ??? ???
De som har dyre kabler i dag har sikkert en eller annen gang begynt med billige kabler.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Anonym skrev:
Hvis en må bruke dem i lengre oppsett over tid for å detektere noen forskjell er vel ikke den evt. forskjellen av betydning?
Vet ikke helt hva jeg skal svare på dette. Hva er forskjeller og hva er en forskjell av betydning? Hva har betydning for deg?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
ayaboh skrev:
Anonym skrev:
Hvis en må bruke dem i lengre oppsett over tid for å detektere noen forskjell er vel ikke den evt. forskjellen av betydning?
Vet ikke helt hva jeg skal svare på dette. Hva er forskjeller og hva er en forskjell av betydning? Hva har betydning for deg?
Forskjell er når en merker en forandring. Når en forandring er så liten at en må ha flere dager for å detektere forskjellen er den i mine øyne så liten eller innbilt så personlig ser jeg bort fra den eventuelle forskjellen.

Nå liker ikke jeg å generalisere for mye men blindtesten hos Mike Lavigne understreker det jeg mener.
 
L

larkus

Gjest
Anonym skrev:
Forskjell er når en merker en forandring. Når en forandring er så liten at en må ha flere dager for å detektere forskjellen er den i mine øyne så liten eller innbilt så personlig ser jeg bort fra den eventuelle forskjellen.

Nå liker ikke jeg å generalisere for mye men blindtesten hos Mike Lavigne understreker det jeg mener.
Hvis det er forskjeller høres det umiddelbart etter kabelskifte mens lytteinntrykket fra foregående kabel fremdeles er ferskt i minnet. Går det flere dager er sammenligningsgrunnlaget stort sett borte fra hukommelsen. I allefall når det gjelder marginale forskjeller, som det jo stort sett er ;)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Anonym skrev:
Forskjell er når en merker en forandring. Når en forandring er så liten at en må ha flere dager for å detektere forskjellen er den i mine øyne så liten eller innbilt så personlig ser jeg bort fra den eventuelle forskjellen.

Nå liker ikke jeg å generalisere for mye men blindtesten hos Mike Lavigne understreker det jeg mener.
Hva hvis du har 10 kabler i oppsettet? Når blir mange nok små forskjeller en stor?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
larkus skrev:
Hvis det er forskjeller høres det umiddelbart etter kabelskifte mens lytteinntrykket fra foregående kabel fremdeles er ferskt i minnet. Går det flere dager er sammenligningsgrunnlaget stort sett borte fra hukommelsen. I allefall når det gjelder marginale forskjeller, som det jo stort sett er ;)
Raske kabelskifter er den riktige måten å finne forskjeller på. Det betyr ikke at du liker disse forskjellene over tid. Dagsformen svinger litt, strømleverandøren har noen dårlige dager, du går gjennom langt mer musikk og forskjellige innspillinger osv.

Noen kabler gir marginale forskjeller og noen gir ganske oppsiktsvekkende forskjeller. Har vi forresten en felles forståelse for hva marginalt er i denne sammenhengen? Husk at jo bedre oppsett du har, jo større betydning har en "marginal" forskjell.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
ayaboh skrev:
Husk at jo bedre oppsett du har, jo større betydning har en "marginal" forskjell.
Hvordan er automatikken i dette?

Hvis du har en bil med 1 hestekraft og slenger på én til, dobler du antall hestekrefter. Har du en bil med 300 hester og slenger på én til kommer du ikke til å merke det engang. Selvfølgelig en dårlig analogi, men jeg synes det blir et for billig argument å si at de som ikke hører forskjeller rett og slett har for dårlige anlegg - jeg skal ikke putte ord i munnen på deg, for det er ikke det du skriver, men det kan fort tolkes slik.


Det er helt greit at noen kjøper kabler på helt annet grunnlag enn elektriske verdier. Det jeg synes er merkelig er når det beskrives dramatiske forskjeller fra kabel "A" til kabel "B" når man er i visshet om hvilken kabel som spiller - men i blindtest faller det helt igjennom og alt blir likt, jf. testen Mike Lavigne gjennomførte. Og jada, testen er sikkert svada og ikke legitim, metodemessig helt på trynet og alt det der.

At disse forskjellene skyldes elektriske verdier som i høy grad konvergerer - det kjøper jeg ikke. Kommer forskjellene fra at anlegget mer eller mindre blir impedansematchet, eller med andre ord at kablene har forskjellige elektriske verdier, ser jeg større muligheter for at ting skal skje. Men hvis forskjellene er så små at man ikke kan høre dem i blindtest, da skriver jeg gevinsten på psykoakustikkens konto - og det er ikke noe feil med det. Hjelper det, ja, så hjelper det.


Jeg er dog overbevist om at hvis du tar et lakrissnøre fra Clas, pakker det inn pent, skrur opp prisen og terminerer med noen flotte plugger - så vil den oppfattes som mye bedre enn om det "bare" ble brukt kabler fra Clas. Dere må for all del ikke undervurdere psykoakustikken.

Det er denne som gjør at anlegget høres bedre ut når du er glad og komfortabel sammenlignet med sint og utilpass. Du kan la deg påvirke så lite du vil av fargen på ting, men sett to identiske anlegg i to identiske rom, hvor ett rom har rød belysning og 22 grader i luften og ett rom har blå belysning med 20 grader i luften - så vil jeg ikke bli overrasket om flesteparten synes det "røde" anlegget spiller varmere enn det "blå" anlegget. Akustisk og elektrisk prestanda har fint lite å si, siden det eneste som forandrer seg er rommet det spilles i. Og uten å ha forsket på det endres nok ikke propageringshastighet og mønster nevneverdig hverken hvis det er forskjellig lys, eller en forskjell på 2 grader i luften.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.916
Torget vurderinger
12
Så lenge det er ørene og hjernen som skaper lytteopplevelsene, er det ikke da mindre interessant hvilken opplevelse måleinstrumentene har av musikken ;)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.193
Selvfølgelig, men det er "måleinstrumentene", dvs teknikken, som gjengir det ørene og hjernen lager musikk av.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.916
Torget vurderinger
12
Nei, måleinstrumentene benyttes for å måle egenskapene til den tekniske løsningen.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
ayaboh skrev:
Anonym skrev:
Forskjell er når en merker en forandring. Når en forandring er så liten at en må ha flere dager for å detektere forskjellen er den i mine øyne så liten eller innbilt så personlig ser jeg bort fra den eventuelle forskjellen.

Nå liker ikke jeg å generalisere for mye men blindtesten hos Mike Lavigne understreker det jeg mener.
Hva hvis du har 10 kabler i oppsettet? Når blir mange nok små forskjeller en stor?
Med 10 kabler i oppsettet tror jeg oppsettet er mer komplisert enn nødvendig.
Personlig tror jeg ikke forskjellen vil bli stor selv i det tilfellet du beskriver men siden topic er høyttalerkabler tror jeg det er greit om det fokuseres på det.
 
Topp Bunn