Designstrømkabel

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
I lys av av en tråd om ekstremt dyre strømkabler, har jeg lyst til få noen til å forklare hvordan en kan konstruere en strømkabel til å kunne gi "anderledes" lyd?

Tenker da på noe i retning av Asbjørn sin tråd "
"Hvilke egenskaper må apparatene ha for å "avsløre" forskjeller mellom kabler?"


Kanskje med en litt annen innfallsvinkel.

Hvordan kan en konstruere en (design)strømkabel som har til hensikt å påvirke lyden til noe anderledes enn det en i utgangspunktet normal god strømkabel med god nok skjerming vil gjøre.
Kan gå ut ifra en med samme ledertverrsnitt som kursen har (som oftest 2,5 kvadarat) og med god skjerming av grei standard.

Ser for meg en strømkabel som ikke er spesiell at den kan utgjøre et problem eller fare for (hifi)komponentene den skal tilsluttes.

Gjerne med forklaring på hva som eventuelt måtte bli av forandring, og eventuelt på hvilke komponenter.

Mvh.KW
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg har holdt meg unna 55tusenkronersbruktstrømkabeltråden:).
Det er tydelig at somme er uthvilte etter ferien...


Ideen er ikke så dum synes jeg.
Altså hvordan lage en kabel som lyder anderledes som ikke koster for mye.

Da kan jo de som synes kabler er for dyrt roe seg.
De som ikke vil høre forskjell uansett pris hopper vel på ,men jeg oppfordrer dem til å la være å krangle.
Sjøl har jeg ører, men for lite teknisk kunnskap til å bidra konstruktivt, men jeg skal følge med.
Håper det kan bli en fruktbar tråd.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.241
Antall liker
2.467
Torget vurderinger
1
Ingen grunn til å holde pusten………………….bortsett fra utstrålt 50hz som fjernes lett med en fornuftig konstruert kabel er det intet den kan gjøre med lyden:)
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Har ikke lekt mye med strømkabler, men har merket meg spesielt 2 ting:

- PVC rundt strømkabler ødelegger lyden fullstendig, spesielt på solidcore-ledere. Bomull låter veldig mye bedre.
- Solidcore låter mye strammere og mer presist enn multistrandledere. Mer "smekk" i bassen og klarere mellomtone.

Begge deler er omtrent gratis å eksperimentere med for de som er nysjerrige...
 
Topp Bunn