Design av høyttalere for dummies - forklaringer og veiledning

Hornlyd

Æresmedlem
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
9.354
Torget vurderinger
10
Som den glade amatør jeg er (autodidakt halvstudert røver) så er det både terminologi og prinsipper jeg ikke har helt kål på.

Her inne på DIY (burde strengt talt vært et annet forum enn HFS men har ikke funnet noe annet i Norge) så er det ikke veldig mange som bygger høyttalere og knapt noen som gjør det fra bunn av selv.

Men de av oss som gjør det (forsøker) kan kanskje ha nytte av denne tråden?

Hornlyd

Æresmedlem
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
9.354
Torget vurderinger
10
HELMHOLTZ ressonator / kammer

Jeg har forstått det slik at det f eks kan være en smalbåndet kasse som suger frekvenser i et rom. Altså en bassfelle. Svanå har solgt slike.

Men, hva gjør/er en HELMHOLTZ inni et høyytalerkabinett?

Kan det rett og slett være et lite kammer inni kassa som fungerer som et sugefilter for å fjerne peaker/ressonanser?

Mener at Trond Seland forklarte meg at Doxa 8.2 hadde noe slikt (og at kassa også var en transmisjonslinje?)

Og/eller er det slik at enhver høyttalerkasse fungerer som en HELMHOLTZ i egenskap av ressonanser og kanselleringer inni?

Vennligst forklar svært enkelt og forståelig 😉

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
3.663
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Kort fortalt: Resonatoren virker der den er plassert , den kan forsterke eller slakte en resonnans.

Helmholtzresonatoren er designet slik at den har en naturlig resonansfrekvens. Denne frekvensen avhenger av parametrene til porten, som lengde, tverrsnittsareal og volumet i kabinettet. Når lydsignalet fra høyttaleren når Helmholtzresonatoren, begynner luftmassen inne i resonatoren å vibrere i resonans med den bestemte frekvensen.

Resonansfrekvens: Resonansfrekvensen til en Helmholtz-resonator avhenger av flere faktorer, inkludert størrelsen på beholderen, lengden & arealet på porten og volumet av luften inne i beholderen. Resonansfrekvensen er den frekvensen som Helmholtz-resonatoren vil forsterke mest.

Bassfelle: Når en lavfrekvent basslyd når Helmholtz-resonatoren, begynner luften inne i beholderen å vibrere i resonans med den spesifikke frekvensen.
Dette resulterer i to viktige effekter:

Absorpsjon: Helmholtz-resonatoren absorberer energien til den spesifikke bassfrekvensen, noe som reduserer energien som reflekteres tilbake.
Dette bidrar til å redusere bassresonanser og "boominess" i lyden.

«Håndbrekk» : Helmholtz-resonatoren fungerer som en «sperre» for den spesifikke bassfrekvensen. Dette betyr at den fjerner eller reduserer den spesifikke bassfrekvensen fra lydspekteret som høres i rommet, noe som kan hjelpe med å forbedre lydkvaliteten og redusere uønskede resonanser.

Plassering og tuning i lytterom: Plasseringen av Helmholtz-resonatorene i et rom, sammen med deres designparametere (størrelse, portdimensjon, volum, etc.), er avgjørende for hvordan de fungerer som bassfeller. De må ofte tilpasses for å håndtere problematiske bassfrekvenser i som gjelder for det aktuelle lytterommet.

Video:

Sist redigert:
Topp Bunn