Derfor vil jeg at du blindtester

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Hvis jeg råder deg til å blindteste, for eksempel strømrenser vs ikke strømrenser. Du finner ut at du hører tydelig forskjell og får klart bedre lyd. Da har du vunnet.

Hvis du derimot finner ut at det ikke var noen klar forbedring, eller ingen forskjell overhodet, du legger pengene i for eksempel bedre akustikk og får bedre lyd. Da har du også vunnet.

Hvis jeg gir deg et råd som fører til at du får bedre lyd, da har jeg også vunnet litt.

Hvis du mot formodning har gitt uheldige råd til andre, men som følge av testen velger å avslutte denne praksisen. Da er det enda flere som vinner.

Og husk at blindtestkritikken i bestefall handler om spesifikke ting som ikke er bestemt av metoden. Hvis du vil skifte en gang i måneden i stedet for hvert 5. sekund så er det helt i orden. Du må også gjerne trene så mye du orker på forhånd. Men ikke gjør flere endringer samtidig, og ikke juks.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Hvis jeg råder deg til å blindteste, for eksempel strømrenser vs ikke strømrenser. Du finner ut at du hører tydelig forskjell og får klart bedre lyd. Da har du vunnet.

Hvis du derimot finner ut at det ikke var noen klar forbedring, eller ingen forskjell overhodet, du legger pengene i for eksempel bedre akustikk og får bedre lyd. Da har du også vunnet.

Hvis jeg gir deg et råd som fører til at du får bedre lyd, da har jeg også vunnet litt.

Hvis du mot formodning har gitt uheldige råd til andre, men som følge av testen velger å avslutte denne praksisen. Da er det enda flere som vinner.

Og husk at blindtestkritikken i bestefall handler om spesifikke ting som ikke er bestemt av metoden. Hvis du vil skifte en gang i måneden i stedet for hvert 5. sekund så er det helt i orden. Du må også gjerne trene så mye du orker på forhånd. Men ikke gjør flere endringer samtidig, og ikke juks.
Delvis enig.
Jeg har tross alt holdt på i 30 år med å lytte etter forskjeller. Det jeg har oppdaget er at jeg, ved å bare spille musikk, etter hvert oppdager hva jeg driver i retning av å lytte til en eller annen form for musikk.
Det er kanskje ikke helt blindt, men det viser meg uansett noe om hva akkurat dette produktet gjør og formidler. Det tar tid, men det er verdt det.
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Delvis enig.
Jeg har tross alt holdt på i 30 år med å lytte etter forskjeller. Det jeg har oppdaget er at jeg, ved å bare spille musikk, etter hvert oppdager hva jeg driver i retning av å lytte til en eller annen form for musikk.
Det er kanskje ikke helt blindt, men det viser meg uansett noe om hva akkurat dette produktet gjør og formidler. Det tar tid, men det er verdt det.
Der er jeg enig. Det går noen timer og lange dager før jeg kan konkludere med et gitt produkt. Noen produkter er treff eller bom rett ut av esken, enkelte produkter trenger hodet og ører noen dager på.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Jeg er ikke uenig i den metoden når det kommer til å vurdere om lydsignaturen til et produkt er i riktig retning. Men når det kommer til å finne ut om det faktisk er forskjell på A og B finner jeg metoden lite anvendelig.
 
  • Liker
Reaksjoner: T-1

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Enig, T-1! Jeg bruker litt tid (1-2 uker)på lytting til forsterker, cd-spiller, platespiller etc! Bytter mellom sjangere/typer musikk underveis! Hjerne og ører trenger litt lyttetid!
Mvh ToreP
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke uenig i den metoden når det kommer til å vurdere om lydsignaturen til et produkt er i riktig retning. Men når det kommer til å finne ut om det faktisk er forskjell på A og B finner jeg metoden lite anvendelig.
Sant. Jeg er opplevelsesbasert, og gjør derfor ikke så ofte omtaler som omhandler direkte forskjeller, snarere beskriver jeg hvordan jeg opplever et eller annet produkt over noe tid. Og bruker musikkeksempler til å beskrive det. Mye av årsaken er at jeg har funnet ut at dette med forskjeller er noe som kryper på meg over tid, det er ikke så lett å ta moderate forskjeller i løpet av et kort tidsvindu.
Egentlig tenker jeg nok litt i retning av at å beskrive forskjeller tar også tid, og ettersom det er litt upraktisk å gå rundt i huset med bind for øynene over lengre tid, så ender jeg med å ta snarveien, dvs. beskrive ett og ett produkt for seg. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: oal

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Jeg er ikke uenig i den metoden når det kommer til å vurdere om lydsignaturen til et produkt er i riktig retning. Men når det kommer til å finne ut om det faktisk er forskjell på A og B finner jeg metoden lite anvendelig.
Der er vi enig. Hadde for en tid tilbake blindtest på streamere. Lumin mot node. Ingen forskjell der på blindtest, men ikke mange trodde meg likevel, samt eier av lumin merket forskjell umiddelbart i eget oppsett med øyne åpne.. så absolutt enig i at blindtest etter de forskjeller er interessant. Fir de som vil lese om blindtesten rundt node og lumin https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/t-1s-vegg-resurrected.91331/post-3451802
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Det tar sekunder å høre forskjeller. Beslutningsprosessen rundt om du liker det du hører tar mye lengre tid. Digger blindtester!

-BB-
Større forskjeller er umiddelbare.
Om forskjellene er små, tar det en del mer tid. Forskjeller har det dessuten med å "krype på deg", og bli viktigere ettersom tiden går.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.955
Antall liker
16.481
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Blind test er en ting. Men å vurdere 2 produkter opp mot hverandre krever tid og ikke bare avspille et gitt spor i et kort tidsrom. Ofte vil en la seg beruse av evt forbedringer, mens en overser det som ble dårligere. Kanskje blindteste etter at en har gjort opp sin mening for å verifisere er en ide.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Blindtester handler ikke om å finne ut hva som er best, men om det faktisk er forskjell på A og B.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
For min del så er det svært vanskelig å høre forskjell når man går imot en forbedring fra A til B. Men går man fra B til A og det er en forverring av lyden så er det lettere å høre. Så det jeg bruker er å A/B teste frem og tilbake på en ting om gangen veldig mange ganger, kan gjerne bruke lang tid på det også. Det viktigste her er at man får byttet kjapt, jo kjappere man får byttet jo enklere er det å høre forskjell.
Av og til er det bare en forskjell fra A til B, det samme tilbake til A, men man blir rett og slett ikke enig med seg selv om det er en forbedring eller ikke selv om det er en forskjell der.
 
M

MusicBear

Gjest
Blindtester handler ikke om å finne ut hva som er best, men om det faktisk er forskjell på A og B.
Det mener jeg for de fleste situasjoner og tilfeller tar kun sekunder - men - mener også at man må forstå utgangspunkt for forskjeller, dersom man skal konkludere med noe resultat overfor seg selv i disse forskjellene. Hvor det uansett er høyttalerne man lytter til - med andre ord bør man kanskje kunne/kjenne disse godt for å mene noe om det man tester bak disse. Alt for mye får en type mening, om noe, uten at man godt nok er kjent med det som avgir lyden - høyttalerne. Samtidig som meninger om komponeter fattet utenfor sitt eget lytterom, på andre høyttalere, kan ende helt annenrledes ut over sine egne høyttalere. Samme med høyttalere, de kan låte veldig forskjellig på andre steder som hos seg selv. Vedr. kunnskap og/eller trening bak å lytte og skille ut - jeg har nesten større tillit til de som kan/vet/har erfaring - enn meg selv. Selv om jeg hører det meste, og det ganske så umiddelbart.
Som en erfaren bil-tester, som skiller forskjellige oppsett i understellet mye fortere enn oss andre, som et eksempel. En tilsvarende fargekonsulent plukker lettere og raskere ut kombinasjoner som passer sammen enn oss andre.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Bruke tid og krefter på å rigge opp og gjennomføre blindtester - kona tror at jeg gal nok som jeg er, uten at jeg skal be hun bytte/koble frem og tilbake på ting mens jeg sitter der med bind for øynene - får du gjøre om det ikke annet å ta seg til her i livet. Skulle du likevel gjennomføre en slik blindtest - en vanskelig prosedyre - så hold for all del resultatet for deg selv. Fordi, uansett om du hører forskjell eller ei, så vil det satt spørsmåltegn på hva som har blitt gjort, om det var pålitelig, din dagsform, din bias, ditt testutstyr, ditt anlegg, din hørsel, din mentale helse osv. Fordi noen sitter allerede på det rette svaret, og ingen skal faen meg få avvike fra det!

Spill heller musikk, og vær glad om du liker det du hører. Liker du ikke det, så finnes det mange veier videre. Velg den veien som passer deg, eller som du får hjelp til underveis. Kanskje er det morsomt å prøve nye stier også, ikke bare jakte på den ene fasiten noen nisser prøver å tre nedover hodet på deg. For alt du vet, besitter de selv bedritent lyd (i dine ører).
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Man må gjerne få en innføring fra en mer erfaren lytter i hva man skal lytte etter. Man må også gjerne trene i ukesvis eller årevis på å identifisere forskjellen. Det eneste som er interessant er om ørene faktisk oppfatter forskjell på A og B, og resultatet er ALLTID begrenset til å gjelde for den aktuelle testen og alle forhold rundt den.

Diskusjoner om smak og behag har ingen relevans her.
 
Topp Bunn