Der er spillern min jo...

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.145
Antall liker
2.690
Sted
Kongsberg
Flott spiller , pris i Norge ?
Tja, det var et godt spørsmål.

Lyric har ikke priser på siden sin, så det beste er nok å ringe Tor for nøyaktig pris.

Den kostet i underkant av 30 lapper når jeg kjøpte den, men har vel pga. svak krone/sterk dollar
havnet et sted mellom 30 og 40 k. Kanskje ennå høyere da avbildet VPI Classic I (Lyric hifi & bilstereo as)
nå tydligvis er utstyrt med høydejusteringstårnet (for justering av VTA - on the fly).

EDIT: Det ser ut som VPI selv opererer med kun to modeller i dagens marked (mot tre tidligere);
VPI Classic (lik min og den i videoen) http://vpiindustries.com/classic.html og
VPI Classic Signature (tidligere Mod 3 - med bedre finish, bedre føtter, bedre platestrammer,
3D arm og høydejusteringstårn). http://vpiindustries.com/classicsig.html

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Jeg skjønner jo egentlig hvorfor denne spilleren er på manges ønskeliste
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Jeg lurer fælt på hvordan denne hadde prestert kontra en Dr.Feickert.

Ikke ulike spillere eller pris.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Liker når sjefen jobber på gølvet, og ikke murer seg inne på et kontor for å sitte å klø seg i ræva/hodet.
 

malla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.01.2006
Innlegg
172
Antall liker
190
Sted
Bergen
Torget vurderinger
6
Liker muligheten for platekrans på disse spillerne.
 

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
177
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Hvilken pick up vil du anbefale til VPI armen Gunnar?
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Om man liker unipovoter er jeg nok enig. Hadde en Mörk DP6 jeg aldri ble helt fortrolig med, ditto med scoutmaster jeg hadde hjemme en kort visitt.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Nå hadde jeg mest drivverket i tankene.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.145
Antall liker
2.690
Sted
Kongsberg
Hei.

Armen har medium (+) effektiv masse og har med sitt unipivot lagring en solid "jording" av vibrasjoner ned i chassiset -
så den takler teoretisk det aller meste av pickuper - med medium til stivt oppheng (compliance under 25 µm/mN @10 Hz -
ideelt 10-20 µm/mN @10 Hz).

Selve armen er klangmessig nøytral og kan derfor benyttes sammen med et bredt utvalg av pickuper - der den lar
pickupens klang dominere gjengivelsen. Velg (MC) pickup deretter.

Plassert på en VPI spiller med aluminium/akryl chassis (Avenger/Reference (HRX) og tidligere Aries) opprettholder den
mye av sin nøytrale klang, men får kanskje litt mer pondus i bassområdet enn det man er vant til fra andre drivverk.
Velg (MC) pickup deretter.

Plassert på en VPI spiller med stål/MDF chassis (Scout/Classic/Prime) gir kombinasjonen en varmere klangkarakter og
den nevnte ekstra pondusen i bassen. Velg derfor pickuper med nøytral til sval klangkarakter. Min Lyra Kleos er en
bortimot perfekt partner liksom resten av Lyra sortementet. Andre pickuper som bør fungere utmerket på spillerne er
modeller som Dynavector D-17D III, Audio Technica AT-OC-9/AT-33PTG/AT-33Sa, Nagaoka, XTZ og Ortofon
Cadenza Blue/Black/Windfeld/A-95 osv. osv...
Og la oss ikke glemme Sound Smith Zephyr Mk/III (MMC) -
som er spesiallaget for Classicen.

mvh
Gunnar Brekke
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.145
Antall liker
2.690
Sted
Kongsberg
Om man liker unipovoter er jeg nok enig. Hadde en Mörk DP6 jeg aldri ble helt fortrolig med, ditto med scoutmaster jeg
hadde hjemme en kort visitt.
Mörk UP-4 har unipivot lagre, mens Mörk DP6 har konvensjonelle lagre. Men enig med deg at UP lagring ikke er for alle...
Men JMW armene er mindre "nervøse" enn mange tidligere (lettere) unipivotarmer. Og benytter man liften ser jeg ikke
problemet...

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg må få nemne at eg ikkje likar VPI JMW 9 Signature så veldig godt. Eg opplevde armen som ganske selektiv på pickupar. Dynavectorane funka veldig godt, og då eg fekk prøve fleire av modellane derifrå då eg hadde JMW, vart eg kanskje meir positiv enn godt var. Denon 103 høyrdest (sjølvsagt) forferdeleg ut i armen, og eg opplevde ikkje Soundsmith som særleg god match heller, sjølv ikkje den spesialtilpassa. Så eg bytte arm til ein 12" Kuzma, og har aldri sett meg attende.....
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg må få nemne at eg ikkje likar VPI JMW 9 Signature så veldig godt. Eg opplevde armen som ganske selektiv på pickupar.
Kan det ha noe med Nordost Referance kablen å gjøre? Ingen slike erfaringer fra min side med standard JMW 10 armen (Discovery cable).
Det måtte vel i så fall komme av at leidningane var stivare. Eller så er endringa av vinkelfeil mellom 9 og 10" ganske utslagsgjevande. (Eg er VELDIG fornøgd med 12".
Elles trur eg at gode lager er lurare enn unipivot. Men her veit eg at meiningane er delte.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg lurer fælt på hvordan denne hadde prestert kontra en Dr.Feickert.

Ikke ulike spillere eller pris.
Jeg har ikke hørt Classic i kjente omgivelser, men for hva det er verdt: Jeg hadde en Scoutmaster/JMW 9 signature i 5 år, og byttet til en Feickert Woodpecker med SME 312S. Jeg savner virkelig ingen verdens ting. Jeg opplevde Scoutmaster som godt over på den 'mørke' siden, men med en resonans i øvre mellomtone/presensområdet som ga en viss hardhet på en del stemmer bl.a.

Om noen som er godt kjent med begge kan komplettere bildet med en sammeligning av Scoutmaster og Classic, så har du kanskje litt anvendelig info.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn